Dompelpomp tript aardlek

Mijn buurman woont met zijn gezin voor zijn werk tijdelijk in de VS en zijn schoonouders (op leeftijd) wonen zo lang (een jaar of vier) in zijn huis. Van de week stuurde hij me een appje of ik ze kon helpen met het vervangen van de dompelpomp in de garage. Die garage ligt onder het maaiveld en in de vloer zit een pompput waarin de dompelpomp die bij regen de garage droog houdt.

Het bleek dat al zowat een jaar een aardlekschakelaar met enige (on)regelmaat uitviel en dat was begonnen na het vervangen van de CV ketel. Na diverse bezoeken van de CV-monteur was de conclusie dat het hoogst waarschijnlijk de dompelpomp in de garage was. Ze hadden de stekker eruit getrokken en bij regen ging de buurvrouw met een emmertje naar beneden om de pompput op tijd te legen. Was wel lastig want bij regen kon ze niet weg...

De originele pomp was een jaar of tien geleden door de buurman vervangen door een exemplaar van de bouwmarkt. Er staat geen merk, maar wel een typenummer op: DP10000AV, 10.000l/hr, 700W. Ik vermoed dat het een Olympia pomp is.

De originele pomp had een vlotter aan een hefboom, deze een vlotterschakelaar aan een snoer. Dat snoer had hij met een kram aan de zijkant van de pompput vastgezet en die kram was flink verroest.

OK, stekker erin, aardlek er direct uit. Pomp vervangen en de oude pomp meegenomen voor autopsie.

Op de plek waar de kram het vlottersnoer vasthield was dat snoer niet helemaal fris meer, maar ik kon geen duidelijke scheuren zien. Toch een mogelijke oorzaak.

Na een gevecht met vier tri-lobe/tri-wing schroeven die ik uiteindelijk uitgeboord heb, de pomp kunnen demonteren.

In het rode bovendeel waar de elektrische verbindingen zitten stond wat water. Een mogelijke oorzaak dus.

In het onderdeel van de behuizing, waar de motor in het water steekt zat overal afzetting van roest, ook op de motor zelf.

Na het verwijderen van de ergste roest denk ik te weten waardoor de aardlek tripte.

Leuk zulke foto's, geeft meteen de aardlek oorzaak aan.

van dat bouwmarkt pisbak rvs, haal maar een grundfoss dompelpomp uitelkaar dan zie je het verschil wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

De originele pomp was een jaar of tien geleden door de buurman vervangen door een exemplaar van de bouwmarkt.

Dat is voor een dompelpomp toch al een beste leeftijd. Mijn pompen van de bouwmarkt gaan ca 3 jaar mee en heb er dan ook altijd 1 in reserve staan (in de doos) Want alles onder water leeft niet lang.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 februari 2020 17:21:43 schreef testman:
van dat bouwmarkt pisbak rvs, haal maar een grundfoss dompelpomp uitelkaar dan zie je het verschil wel..

Nog erger: dit is gewoon pisbakken ijzer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Pisbak RVS is onzin. RVS bevat ten minste 18% chroom equivalenten en is dan roestvast. Waarschijnlijk is het pomphuis helemaal niet van RVS maar van vernikkeld staal.

Jacques van Montfort

Het metalen deel van de motorbehuizing is vernikkeld ijzer (blik). Het bovendeel is een polyamide kap. Interessant, vind ik, is dat de corrosie een duideljk afgetekende band vormt rondom de behuizing.

Ik moet er eens over nadenken wat ik nu ga doen. Oorspronkelijk had ik het idee om, indien mogelijk, het lek naar aarde te herstellen, zodat er een reservepomp voor noodgevallen is. Ik zou de motor kunnen laten drogen, testen of die het nog doet, volspuiten met wd40 en de gaten dichten. Vrees echter dat tegen de tijd dat de pomp dan nodig is het hele zaakje alsnog vastzit, want er heeft natuurlijk langere tijd roestig water ingestaan. Waarschijnlijk ga ik proberen die polyamide kap eraf te halen en zien wat ik dan aantref.

gewoon wegsmijten, niks als ellende zo'n ding..

pisbak rvs is er wel degelijk, probeer maar met een magneet, goedkoop rvs blijft een magneet prima aan hangen, beter rvs pakt een magneet al veel slechter.

een grundfoss pomp heeft een buitenkant van rvs en het binnendeel is ook rvs. echter is er ook de klasse waar de pomp voor is gemaakt, sterk vervuild water en een 0,5cm pompdiepte maakt zo'n ding een stuk duurder. vrij schoon water verpompen is geen punt. de betere pompen hebben de motor dan ook in de olie draaien, haal je dat motorhuis los komt het niet meer goed. als deze dat heeft gehad heeft de gaten maken geen nut meer, de olie is er al uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als op een regenachtige Kerstavond je pomp het begeeft is het wel handig als je wat achter de hand hebt dat het nog een paar dagen volhoudt, tot je een nieuwe pomp hebt. Dat was mijn oorspronkelijke gedachte, toen ik nog niet wist wat het defect was. Met deze schade is dat hoogst twijfelachtig. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de schade in de motor, als ik daar bij kom.

Kap eraf. Hmm, dat ziet er goed uit. Lager is in orde.

Waaier eraf, motor uit elkaar.

Het lager aan de kant van de waaier is wel naar de vaantjes en mogelijk is de motor ooit met olie gevuld geweest.

Om eerlijk te zijn had ik meer schade verwacht. Ik denk toch dat ik dat ding zover kan oplappen dat die nog een paar dagen mee kan in geval van nood.

zo'n pomp gaat langer mee als je de vlotter hoger had gehangen, als de klok onder water staat dan roest de boel niet door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gooi dit ding alsjeblieft meteen weg.
Heel misschien kun je hem repareren maar het blijft een onbetrouwbare pomp.

Ach, je knutselt graag, of niet. Het is een borstelloze motor en er is niet echt dramatisch veel kapot. Als je wel eens aan oldtimers werkt is roest ook niet het eind van de wereld.

Ik wil het slechte lager schoonmaken, smeren en de motor weer in elkaar zetten. Kost wat tijd en een drupje olie.

Daarna op een stopcontact van mijn tuingroep, met eigen aardlekschakelaar, testen.

Als dat goed gaat kan ik het motorhuis met Brunox epoxy roestomvormer behandelen en de gaten dichten. Zoals je een lekke uitlaat soms kunt repareren.

Daarna zal die pomp het als toekomstige noodoplossing het best nog wel een paar dagen volhouden. En als ik ook voor een paar Euro het Chinese lager van het merk SBH type 6201Z vervang nog wel langer.

Maar eerst maar eens zien wat mijn aardlekschakelaar van de motor vindt.

Kilian,
Ik snap je beweegredenen.
Maar, motor geeft/gaf aardsluiting tussen wikkelingen en huis.
Dit houd dus in dat er isolatie van de wikkelingen beschadigd is waardoor vuil water contact kon maken tussen de 230Vac en aarde.
Tenzij je dit lekt vind en oplost blijft dit een onbetrouwbare motor.
Bedenk ook dat condens, in de behuizing, in principe ook gewoon water is.

Motor zojuist getest en herhaald in- en uitgeschakeld met de vlotterschakelaar. Mijn aardlekschakelaar vond het allemaal prima.

Waar het aardlek precies zit/zat heb ik niet achterhaald. Beschadigde isolatie van een wikkeling zou natuurlijk kunnen, maar om eerlijk te zijn kan ik me niet goed voorstellen hoe die isolatie beschadigd zou kunnen raken, als ik kijk naar de constructie van de motor. Tenzij die isolatie oplost in water.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 februari 2020 16:44:16 schreef Kilian:
Motor zojuist getest en herhaald in- en uitgeschakeld met de vlotterschakelaar. Mijn aardlekschakelaar vond het allemaal prima.

Waar het aardlek precies zit/zat heb ik niet achterhaald. Beschadigde isolatie van een wikkeling zou natuurlijk kunnen, maar om eerlijk te zijn kan ik me niet goed voorstellen hoe die isolatie beschadigd zou kunnen raken, als ik kijk naar de constructie van de motor. Tenzij die isolatie oplost in water.

Echt weggooien dat ding.
In NL hebben we graag 2 zekerheden qua veiligheid. Voor je pomp is de isolatie al onbetrouwbaar, en ga je voor de zekerheid maar vanuit dat je aardlek je zal redden.
Niet gebruiken.
Dat je het leuk vind om de pomp te repareren kan ik begrijpen, maar als het gelukt is geef je jezelf een schouderklopje en mik de pomp in de vuilnisbak.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 februari 2020 16:44:16 schreef Kilian:
Motor zojuist getest en herhaald in- en uitgeschakeld met de vlotterschakelaar. Mijn aardlekschakelaar vond het allemaal prima.

Waar het aardlek precies zit/zat heb ik niet achterhaald. Beschadigde isolatie van een wikkeling zou natuurlijk kunnen, maar om eerlijk te zijn kan ik me niet goed voorstellen hoe die isolatie beschadigd zou kunnen raken, als ik kijk naar de constructie van de motor. Tenzij die isolatie oplost in water.

Het ligt wat gecompliceerder.
Isolatielak van de wikkelingen kan haarscheurtjes hebben.
Dan is er in droge toestand niets aan de hand maar zodra er vocht is, kan ook condens zijn dan begint het weer op te spelen.

HVinduction

Honourable Member

Dit is weer een typisch voorbeeld van wat je niet moet doen, die pomp zal nooit meer volledig waterdicht zijn en een paar mA is genoeg om je hart stil te zetten. Daar komt ook nog bij dat een aardlekschakelaar niet altijd levens kan redden, omdat deze te weinig getest worden op de afschakeltijd en vaak nadat de installateur is geweest nooit meer worden getest, ook niet via de testknop. Door het verknutselen van installaties wordt het juist gevaarlijk, omdat men zich dan niet aan de regels houdt of niet goed nadenkt, zoals het overbruggen van zekeringen (heb ik meegemaakt) of aardlekschakelaars en het verkeerd gebruik van elektrische apparaten in vochtige ruimtes, wat hier een goed voorbeeld van is.

Je schrijft hier een nogal stellig commentaar op basis van volkomen onjuiste aannames.

Sine

Moderator

Zoals die as er uit ziet vermoed ik dat geen enkele keerring dat nog waterdicht gaat krijgen.

Dus zo heel ver er naast is het niet.

Ik ben geen pessimist en ondersteun de wegwerp maatschappij ook lang niet altijd (ik doe alles repareren voor zover het kan) maar doe de pomp alsjeblieft weg.
Soms is het gewoon beter voor je eigen veiligheid (en die van anderen), verstand op 0 en weggooien.

Het gedeelte van de blikken behuizing wat in het water ligt is voor bijna de helft zwaar aangetast en zal niet betrouwbaar zijn. Ik zie heel wat plekken waar je zo met een schroevendraaier een nieuw gat prikt en dergelijke plekken zullen ook zeer snel vanzelf doorgeroest zijn.

De pomp zal met een speciaal soort olie gevuld zijn geweest welke de koeling voorziet en tegelijk bescherming biedt tegen vocht wat door de tijd langs de keerring naar binnen kan komen. Indien deze olie er niet in zit zal de pomp
zeer waarschijnlijk een inzet van 15 min oid al niet gaan overleven.

Het lager wat aangetast is kan je ook niet meer vertrouwen, keerring ook niet en de as is te ver verroest om nog een keerring op af te laten sluiten.

Arco

Special Member

Bij dat goedkope spul zijn de assen vaak van bedenkelijk metaal gemaakt.
Ik heb wasmachinepompen gezien, waar de as sleet en de waterkeerring niet (er zat een hele deuk in de as), waardoor die niet meer afsloot...

'Pisbakstaal' is altijd een amusante uitdrukking, want die zijn meestal juist van prima spul gemaakt. (ik heb er nog nooit een met gaten gezien... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zelf zou ik zo'n pomp ook weggooien. Kost te veel moeite om dit allemaal te herstellen.
Toch kan ik het me wel voorstellen dat iemand hier een uitdaging ziet om het weer in orde te krijgen. De gaten in de behuizing zijn te dichten en de as kan weer worden opgezuiverd zodat een keerring weer keert.
Gevaar voor lijf en leden is er ook niet als je er maar voor zorgt dat de aardleiding in orde is. Een eventuele lekstroom speelt zich dan binnen in het apparaat af en daar voel je niks van.

mvdk

Golden Member

Misschien heeft het aardsysteem in die garage een zeer lage circuitwaarde, zodat het gevaar wel mee zal vallen. Als er wat fout zit in die pomp, heb je de aarding, en de aardlekschakelaar, so what can go wrong?
Er worden hier immers nog steeds af en toe adviezen gegeven, zonder verder na te vragen hoe het met die aarding zit, om bijvoorbeeld een kooktoestel (oven) zonder aardlekschakelaar aan te sluiten. Want vaste aansluiting. Maakt dat verschil?
Wat mij belangrijk lijkt, en ik heb dat ook wel eens uitvoerig uitgelegd bij de vrienden in Zuid Afrika, dat als je een bronpomp uit z'n boorgat haalt, je em eerst helemaal loskoppelt, beste is met een stekker aangesloten.
Die pomp is, als die in de diepte hangt of staat, deel van het aardsysteem. Als je em dan ophaalt, en de aarddraad zit nog aangesloten, weet je niet wat er kan gebeuren.
Anyway, ik heb bij de pompenboer in Riversdal mooiere exemplaren op de schroothoop zien liggen. Deze uit het topic is gaar.

Edit: Ben het eens met wat Klaas zegt...