leds philips backlight strips 47"'

Ik heb van een philips tv een ledstrip die in twee delen bestaat, links en rechts, een rechter gedeelte met 4 powerleds erop die niet goed werkt. Nu vroeg ik me af welke type leds hier op zitten, want er zijn veel verschillende types, zoals 3030 3035 langwerpige, vierkante enz enz. 3 en 6 volt. Ik heb samsung leds maar die laten meer stroom door dan de orginele leds van Philips )(2,54 op diodestand tegen de philips led 0,8 ). Weet iemand de goede specificaties toevallig>? Die van Samsung kan ik er nl niet inzetten, die branden dan te fel en gaan in een keer door denk ik.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Zoeken begint hier denk ik bij het merk en type van het paneel en/of van de strip.

0,8V spanningsval over een LED kan sowieso al niet, heb je een defecte LED gemeten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee gewoon over de led gemeten. DE strip is van het type onbekende fabrikant, met cl-47-d407-r-v4. Ik denk 6 volt want de leds gaan op de diodestand ook niet branden. De samsung leds wel, dus ik denk dat ze 6 volt zijn

*hier heb ik geen app voor nodig

klopt philips gebruikt is somige tv,s 6v leds 3v zal steeds iets oplichten op diodestand

Nee dat doen ze juist niet! Alleen bij de 3 volt leds werkt de diodestand, tenminste op mijn multimeter met diodestand.

*hier heb ik geen app voor nodig

En dat te weten dat nieuwste generatie LED strips echt geen LED meer te vervangen is, zo klein..

JA het is heel lastig, en ze mogen niet te heet en te lang worden gesoldeerd want dan gaan ze al in sluiting. Maar goed ... het is nog net te doen maar je moet wel weten hoe.

*hier heb ik geen app voor nodig

Maarja,nu een paar LG TVs met paarse achtergrond licht,alle strips defect,kan je geen LED meer op vervangen, ter grootte van plm 2 mm

Jammer, we zijn zo met het milieu en de aarde bezig, maar de electronicafabrikanten maken alleen maar meer weggooi zooi.... die soms net maar 2 jaar meegaat, net als een plakfone van 2000 euro die je nu ook open kan vouwen totdat ie scheurt....als een krant.

*hier heb ik geen app voor nodig

Gaan we er ook iets tegen ageren? Ik heb geprobeerd dus van deze Philips een backlight strip te repareren door alleen de paar defecte leds te vervangen en bij deze Chinese strip chip van onbekende fabrikant (maar wel voor Philips dus... lets make things better.. or worse??? ) gaat dit nu dus ook al ECHT niet meer!! De strip hebben ze zo ontworpen dat er bij de aansluitlip er 'puntjes'van de anode /resp kathode zo zijn geplaatst dat als je gaat solderen er precies deze sluiting gaan maken op de strip (UPDATE: OOK met de koperen onderkant!! En dan krijg je hele rare effecten met paar leds die dan gaan oplichten en anderen opeens in sluiting meteen!!) . Zodat de led dus sluiting maakt als je m er toch probeert op te solderen terwijl ie wel goed is (tenminste dat denk je dan want lees verder....) !!!Schandelijk gewoon dat dit zo bewust wordt ontworpen om het dus NIET te kunnen maken ook al doe je erg je best. Het gaat je met een strip uit een Philips tv dus echt niet lukken om hiervan een of een paar leds nog te vervangen.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Ik heb het nooit een goed idee gevonden om losse LED's te vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 februari 2020 18:38:17 schreef smd:
Maarja,nu een paar LG TVs met paarse achtergrond licht,alle strips defect,kan je geen LED meer op vervangen, ter grootte van plm 2 mm

Die van ons was binnen garantie al paarsblauw. Net gerepareerd teruggekregen.

Zo spannend zijn LEDs toch niet? Zouden we zoiets zelf niet kunnen nabouwen?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 15 maart 2020 10:57:00 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Warmtegeleidende print en de juiste LED's en lensjes. De print laat je in China etsen. Maar daar maken ze ook kant en klare strips en die zijn goedkoper.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 maart 2020 13:18:52 schreef maartenbakker:
Warmtegeleidende print en de juiste LED's en lensjes. De print laat je in China etsen. Maar daar maken ze ook kant en klare strips en die zijn goedkoper.

Ik zie dan alleen de lensjes als probleem als je zelf bouwt. Montage en hoe kom je eraan?

Zijn die Chinese strips goed? Of zijn het gewoon de originele, eventueel uit de nightshift?

Mijn ervaringen met Chinezen en lange termijn zijn niet erg goed. Een 105 graden elco word ook op 105 graden gezet met een goedkope elco natuurlijk van 2000 uren die dan 10 jaren moet meegaan.

Ik wil er gewoon felblauwe powerleds nu gaan opzetten en de lensjes overzetten. Die ook in mijn ledlampen zitten. Die zijn tenminste nog te solderen zonder dat ze kapotgaan door het te warm solderen. En ik heb er nog wel zat van liggen. Ik heb wel eerder wel eens een ledje vervangen van een verder nog goede samsung ledstrip, ik heb al 2x nl toestel gehad waarvan de led gewoon los was gebrand. En toevallig had ik ook precies de goede 3,3 Volt orignele leds die er ook op zaten (wel pas na 2e bestelling bij Alixpress, de eerste die ik had waren van LG en dus ook weer net anders ). Maar die leds op de philips tv zijn dus wel 6 volt en ook nog eens heel specifiek qua stroomsterkte en er achter komen kom ik niet welke het nu zijn en het solderen gaat dus eigenlijk niet bij deze leds en ook strips niet goed ! Aan de led zit geen soldeerlipje meer, en even te lang solderen of te veel solderen en de puntjes maken ongewenste maar 'door de gebruiker veroorzaakte' sluitingen rondom de aansluitng en dan lijken ze nl kapot, omdat manueel solderen fysiek onmogelijk gemaakt omdate je de puntjes meenmeemt met soldeer.

De powerleds van de led lampen zijn 3 volt 1 watt. Dus gaat de voeding dit wel trekken of kan ik beter extern gaan voeden. Ik weet ook niet wat de spanning is van de voeding, ik meet nl niks meer nu de led strip kapot is. Met de in sluiting liggende strip slechts 30 volt op 2 pinnen (led1+ en led 1-) maar kan deze wel genoeg stroom leveren... ik denk dat de led driver toch specifiek is ontworpen met het aantal leds per 4 strips....

DE strip had er 7 in serie dus de aanlegspanning is volgens mij dan per 2 strips 7x6=42 per 2 strips zo rond 80 volt denk ik. De powerleds moeten dan ook hierop aangesloten worden dus dan is de spanning toch veel te hoog ? 7 x3 =21 dus x2 strips 42 volt zou ik dan moeten hebben, of past de voeding de spanning nu aan de stroomsterkte van het aantal leds ? Hoe kan ik dit dus goed aansluiten. Alle strips in serie met elkaar ?

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

De voeding levert net als elke LED-driver een bepaalde stroom. De vermelde spanning is de maximale openklemspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

HEt het totale vermogen kijken van de oude leds op de ledstrip, dat waren er 7 per strip dus x4 =28leds. Elke losse led is 1 watt. Dus als ik alle leds bij elkaar heb was het vermogen dus ongeveer 30 watt. Kan dus alle leds vervangen voor die 1 watt powerleds, die zijn nl wel groter en er zit al een glas lensje op. Ik denk dat dat wat lastiger wordt en de kleurtemperatuur is net iets koeler.

{UPDATE} : De strips verwijderd en op de metalen onderstrip de leds geplakt met dubbbelzijdige koeltape. De leds staan met 14 in serie zodat spanning max 3,3 volt per led is als tv op max backlight gaat na inschakelen eerst. Ze werken dus goed op de led driver. De leds branden alleen erg fel, maar dat moet ook, en doen het dus prima. DE 4 strips zijn dus vervangen door 2 in serie geschakelde (14 ) powerleds in blauwwit zodat de spanning per led max 3,3 volt is. De orginele strip had er 7 in serie van 6 volt. DE spanning is rond de 42-45 volt bij max. Kleurtemperatuur komt toch heel goed wel overeen alleen zijn de bolle lensje op de powerleds niet goed in het diffuse licht verdeler van het originele lensje dat ik er over heenheb gezet. Maar verder is het beeld toch heel redelijk alleen is de lichtverdeling niet helemaal optimaal,met tippex de lensjes wit geverfd dit kwam de lichtverdeling redelijk ten goede.

*hier heb ik geen app voor nodig

Zo heb ik het me ook al vaak afgevraagd wat de manier is om die lensjes juist te positioneren om een goede lichtverdeling te bekomen.

Je moet bijzonder goed je best doen om de lensjes zodanig te plaatsen dat er geen lichtplekken te zien zijn.

Bestaat daar een bepaalde regel voor? In de fabriek doen ze het per slot van rekening toch ook...

DE lensjes moeten gewoon precies goed geplaatst worden op de led. In het midden dus, als je een orginele dus vervangt. Ik heb met de gewone powerleds trouwens niet echt een 100% goed resultaat ook omdat de powerleds dikker zijn komen de lensjes iets dichter bij de kunstof platen en sheets waardoor de verstrooiing van het licht iets minder is en meer geconcentreerd rondom de led zelf. Bij de kleine leds heb je dat minder omdat de lensjes juist het licht naar buiten strooien en het puntje nog kleiner maken. Dus een verkleinend lensje eigenlijk is het. Maar de helderheid en kleurtemperartuur is toch bijna net zo goed als het orgineel. Alleen witte oppervlakken vallen erg op.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 17 maart 2020 10:28:48 schreef Bart64:
Alleen witte oppervlakken vallen erg op.

Met alle respect, maar die foto's die je laat zien is nu net wat ik bedoelde. Op zulk beeld kan je toch niet de hele avond zitten kijken...

Heb het zelf ooit ook meegemaakt: toestel waar diverse leds van defect waren. Enkelen besteld, alle lensjes eraf en ledje vervangen. Nooit goed gekomen tot ik van de bewuste tv nieuwe strips vond.

Nu goed, een individueel ledje vervangen (per toeval precies hetzelfde gevonden) en het lensje precies op dezelfde plek terug was geen probleem.

Maar wat doe je nu als je niet meer weet hoe ze stonden/ welk lensje op welk ledje.
Ik neem aan dat er bepaalde calibratieprocedures voor zijn... Men begint ooit toch met een maagdelijke print, een ledje en een lensje.

edit: ik zie net dat het een QFU is. Toestellen worden bij bosjes aangeboden met kapotte SSB's (losse fusion chip). Een kwestie van tijd voor je aan een goed scherm/Leds geraakt.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op dinsdag 17 maart 2020 10:58:58 (10%)

Dit Philips toestel vind ik ronduit bagger qua ontwerp, alles is er echt goedkoop aan gemaakt, en dan nog goedkoper dan Samsung het doet. Zo worden de kritische componenten in voeding en moederbord echt loeiheet, en de processor heeft dan nog wel een koelplaat, maar die wordt door de kap die er vlak op zit eigenlijk nauwelijk geventileerd. Ook het printje in de rand, met klein ledje met ir en drukschakelaar is zo klein gemaakt dat het spontaan bij loshalen uit elkaar valt. Het plastic van de rand breekt bij loshalen. Het gebruik van plastic plakband (dont touch!) over de lange cof prints is ook moeilijk te verwijderen. Ook in elkaar gezet is het toestel gammel, dat komt omdat er eigenlijk geen kap is, het frame is gelijk kap en er zit een kleine afdekplaat over de printen eigenlijk, wel plastic besparend dus, maar Philips heeft qua ontwerp en merk voor mij wel afgedaan qua degelijkheid. En duurzaamheid, maar erger vind ik dat een sluwe (chines?) ontwerper het vervangen van de LEDS door de stippels op de led print heeft geëtst, waardoor je het vervangen niet meer kan doen. ALs vroeger zo een beeldbuis zou worden ontworpen werd je volgens mij ontslagen....wegens wanprestatie. Daarom ... is het mogelijk fabrikanten te dwingen degelijker en duurzamer te ontwerpen. Die leds zouden toch vanuit de achterkant van het backlight veel makkelijker te vervangen moeten zijn. Kortom maak eens een echt duurzaam ontwerp. De kast kan tenslotte lang mee gaan en het panel als het goed ontworpen wordt.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

In een beeldbuis kon je ook geen nieuwe kathodes plaatsen. Nouja, een nieuw kanon als je veel vaardigheid en de juiste apparatuur had. Zo bezien is het vervangen van LED-strips een grote vooruitgang.

Ik ben het wel met je eens dat deze laatste door Philips ontworpen toestellen, het een en ander te wensen overlaten. Of het slechter is dan Samsung... Daar laten ook BGA's los en daar zijn ook panelen (of toestellen zelf) die je nauwelijks goed openkrijgt.

P.S. @Beeldbuisje: ik denk niet dat er calibratieprocedures zijn maar dat de lensjes gewoon op hun plek zitten door een eenmalige berekening en een goede fabricagetolerantie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 17 maart 2020 12:46:03 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, maar een beeldbuis had zeker wel een langere levensduur dan die leds, en die beeldbuizen kon je ook nog wel eens een beetje oppeppen. De gewone burger wil een helder beeld en begrijpt niet dat dit ten koste gaat van je levensduur, ze willen een stralend beeld en kijken niet naar duurzaamheid. De nieuwste tv's net als smartphones zijn nl niet eens meer open te schroeven! En wij kopen het ook nog zonder na te denken of te vragen :" Is het toestel nog repareerbaar of : "Hoe lang gaat het toestel echt mee ???" De verkopers zijn hierin nauwelijks geschoold en zeggen wel vaak "...ja.. het gaat niet meer zo lang als vroeger 5 tot 10 jaar hoor je dan vaak voor witgoed. Maar 5 OF 10 is nogal een verschil. En moet je eens kijken hoeveel nieuwe tv's na een verhuizing gesneuveld zijn of omdat een kind iets tegen het scherm aangooit. Met een beeldbuis of plasma had je dat niet zo gauw... maar nu is het heel normaal geworden dat we dit maar accepteren.

*hier heb ik geen app voor nodig

Een tv kost in verhouding eigenlijk ook geen geld meer. Dat het niet/moeilijk te herstellen is, mag dan ook geen wonder wezen.

De mensen klagen altijd dat het geen geld mag kosten, maar na vijf jaar klagen diezelfde mensen opnieuw dat hun toestel nu al defect is en niet meer hersteld kan worden.

Sprekende als technicus en een beetje met het klimaat in het achterhoofd vind ik dit schandalen.

Merken als Samsung, LG (vroeger Goldstar) en al die -tech merken zijn daar min of meer de schuldigen van.
Verkochten in de jaren 80 en 90 toestellen die niet deugden qua duurzaamheid, maar met een relatief mooi beeld (wie herinnert er zich Fraba/Mozaïc niet. Allemaal tweede en derdekeus Philips materiaal, maar een erg mooi beeld). Kostten niks en velen lieten zich verleiden. De "goeie" merken volgden, maar gaan op van alles en nog wat besparen. Pffff, had nooit mogen gebeuren.
Ik hoop nog altijd dat Europa daar ooit eens wat aan gaat doen, maar ja, wishfull thinking zeker...