OpenTherm storing

Ik heb nu 1 week een ThermoSmart Thermostaat in gebruik en heb al 2x een OpenTherm storing gehad op de Ketel Module.

Ik vermoed dat ik een betere kabel moet gebruiken tussen deze module en de ketel.
Nu gebruik ik een tweeling snoer 2x0,75 met een lengte van ca. 1,3 M.

Ik denk aan een Liycy 2x0.5 mm2.
Lijkt jullie dat een goede keuze ?

En aan welke kant sluit ik de afscherming aan, en waarop sluit ik deze het beste aan denken jullie ?

OpenTherm zou door de meest gangbare draad nog wel moeten werken eigenlijk.
Heeft de thermostaat smart power nodig wat de ketel misschien niet ondersteund?
Wij implementeren een opentherm storing altijd pas als er > 1 minuut geen communicatie meer is

Arco

Special Member

Meesten halen hun voeding uit de datalijnen, en laden daar een supercap mee op... (phantom power)
Bij de Chronotherm bijv. staat ook expliciet dat je 'm niet meer als 8 keer per uur mag bedienen, omdat er dan vreemde dingen kunnen gebeuren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik lees niets over Smart power op de site van de thermostaat www.thermosmart.nl

We hebben een Remeha Avanta, en deze staat in de lijst van bruikbare Ketels
https://www.thermosmart.nl/geschikt-voor-opentherm/

elmowww

Golden Member

Bij de ThermoSmart loopt opentherm ook over de kabel naar de thermostaat (gemoduleerd).

De kabel tussen ketelinterface en ketel zal het probleem niet veroorzaken, misschien wel de kabel naar de thermostaat zelf!

Sterk storende signalen kunnen de signaal integriteit wel beïnvloeden. Je kan ook even de spanning waarde op de ketelinterface richting ThermoSmart nameten, als die niet netjes op ongeveer 12v zit kan je een probleem met de adapter hebben.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Sine

Moderator

Die kabel moet prima zijn, ik heb er hier 10 meter ouderwetsche telefoonkabel tussen zitten, dat werkt prima.

Ook een remeha trouwens

Gisteren heb ik de kabel tussen de ketel en de Ketel Module vervangen door een 4 aderige afgeschermde kabel waarbij elke ader afzonderlijk is afgeschermd. Nu zijn deze aders erg dun, en heb er 2 bij elkaar gebruikt.
De afscherming heb ik aan de ketelzijde aangesloten op de aarde van de ketel.

Helaas stond de Ketel Module net weer op storing (na 1 dag).

De kabel tussen de Ketel Module en de thermostaat is een soort van bel draad, en ziet er goed uit.

De spanning op de ketelinterface richting ThermoSmart is 11,88 vdc

De spanning van de Netadapter is 12,01 vdc onbelast.

De Weerstand van de kabel tussen de ketelinterface en ThermoSmart is totaal 0,6 Ohm.
Gemeten aan 1 zijde, terwijl de andere zijde met elkaar verbonden was, dus de totale weerstand van beide aders (Gemeten 0,9 - 0,3 Ohm (de weerstand die de meter aangeeft als ik de meet pennen tegen elkaar druk).

Wat kan ik nog doen/proberen denken jullie ?

OpenTherm thermostaten worden gewoon met een aderpaar aangesloten. Gebruikelijk is een telefoonkabel of belkabel. Maar het zou ook met een tweelingsnoer of een luidsprekersnoer kunnen. Maakt allemaal niks uit. Je kan gaan experimenteren met afgeschermde kabels, maar dat zal je niet helpen. Er is iets anders aan de hand. Wat dat is zou ik ook niet weten.

Evarist

Golden Member

Waar vind ik info over 'opentherm'? Het protocol?

Die kabel maakt niet uit. Je zit met een fout in de ketel of de thermostaat. Geeft de ketel geen foutcodenummer?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
elmowww

Golden Member

OpenTherm is niet zo open als de naam doet vermoeden. Daarom is het dicht ;)

MMSoft: nog een vraag: wat doen de lampjes op jou ketel interface module? Die geven de status ook weer.

Knipperend groen: ThermoSmart probeert te communiceren over OpenTherm.
Volledig groen: Ketel antwoord ook met geldige berichten.

Daarnaast kan de firmware ook nog een verschil maken, ie die up-to-date? (Wat zie je als je de ThermoSmart in de muurplaat steekt?)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Als de Ketel interface op storing staat dan knippert deze Groen/Blauw.
En als deze goed werkt brand deze Groen.

Als ik de ThermoSmart op de Muurplaat druk, staat er
30040037
TS

Mogelijk komt het probleem doordat ik iets snel/veel de temperatuur wijzig vanuit Domoticz.

Arco

Special Member

Waar vind ik info over 'opentherm'? Het protocol?

Voor € 2750.- per jaar vertellen ze je alles wat je weten wilt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Op 9 februari 2020 22:32:38 schreef MMSoft:
Als de Ketel interface op storing staat dan knippert deze Groen/Blauw.

Wat bedoel je precies? De led knippert tussen groen en blauw, of tussen groen-blauw en uit?

In het laatste geval wordt er geen antwoord door de ThermoSmart ontvangen. Opentherm is strict vraag-antwoord gebaseerd waarbij de thermostaat de vragende kant is, en de ketel niet antwoorden.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
marcob

Golden Member

Op 9 februari 2020 22:32:38 schreef MMSoft:

Mogelijk komt het probleem doordat ik iets snel/veel de temperatuur wijzig vanuit Domoticz.

Heb je er een OpenThem gateway tussen hangen? Kan dat niet de storingsbron zijn?

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 9 februari 2020 03:14:47 schreef Evarist:
Waar vind ik info over 'opentherm'? Het protocol?

Die kabel maakt niet uit. Je zit met een fout in de ketel of de thermostaat. Geeft de ketel geen foutcodenummer?

Het protocol staat gewoon online, ook al is dat helemaal geen openbare informatie

Ik heb de afgeschermde kabel nu weer vervangen door de normale 2x0,75 kabel, en heb de software gewijzigd zodat er niet zo snel achter elkaar data naar toe gestuurd wordt.

Op 9 februari 2020 23:19:03 schreef elmowww:

Wat bedoel je precies? De led knippert tussen groen en blauw, of tussen groen-blauw en uit?

Zodra deze weer op storing valt kijk ik eens goed.

Op 10 februari 2020 07:27:00 schreef marcob:

Heb je er een OpenThem gateway tussen hangen? Kan dat niet de storingsbron zijn?

Nee, en zit verder niets tussen, dus gewoon:
Ketel --- Ketel Interface ----- ThermoSmart.

Op 9 februari 2020 22:32:38 schreef MMSoft:
Mogelijk komt het probleem doordat ik iets snel/veel de temperatuur wijzig vanuit Domoticz.

Nadat ik dit aangepast had is het probleem niet meer voorgekomen, dus het lijkt erop dat het probleem opgelost is.

Iedereen die mee gedacht heeft bedankt !

elmowww

Golden Member

Hoe vaak wijzigde je de temperatuur dan?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dat is lastig te zeggen, blijkbaar had ik een foutje in een Python script zitten waardoor de ThermoSmart diverse keren achter elkaar een zelfde/andere waarde toegestuurd werd. Dit is nu zeer zeker niet meer het geval.

Maar blijkbaar heb ik toch iets te snel gezegd dat het probleem nu over is.
Vannacht hoorde ik de Ketel opstarten en even later weer stoppen en dat bleef zich herhalen. De Ketel stond op stand 6, en vreemd genoeg was de Led van de ketel interface Uit (dat had ik nog nooit gezien).
Ik vermoede dat de Netadapter van de Ketel interface stuk was, en heb deze uit het stopcontact gehaald en weer terug geplaatst.
De Groene Led ging even later weer netjes aan.

Wat kan er aan de hand geweest zijn denken jullie ?

Vandaag een nieuwe ketel interface en netadapter ontvangen en deze gemonteerd.
Nu is het afwachten of het probleem voorbij is

Nadat de Ketelinterface vervangen was heeft het weken goed gewerkt, maar er treden de laatste tijd helaas toch weer storingen op.
-LED die uit blijft
-Knipperende LED die afwisselend Groen->Blauw knippert (De Led is tussendoor Niet even Uit).

Wat kan er aan de hand zijn ?
Wie heeft ook een ThermoSmart, en wat is je ervaring hiermee ?

Na een software update, heb ik er nooit meer last van gehad.