knal bij aanzetten Marshall Valvestate versterker

Afgelopen week heb ik een Marshall Valvestate versterker (model 8280, bi-chorus) gekocht voor in de oefenruimte. Scheelt een hoop gesjouw dus mocht het niet te veel kosten. (anders gebruik ik 2 jcm900 combo's)

Bij het aanzetten van de versterker komt er een doffe klap uit de speakers waarbij de conus flink heen en weer gaat. Het ligt volgens mij niet aan de schakelaar want ook als deze op 1 staat en ik de stekker erin onstaat dezelfde klap. Weer uit en direct weer aan zetten resulteerd in een minder harde klap. Na 5 seconden weer aanzetten en de klap is weer net zo hard.

Alles uit elkaar gehaald om te controleren of er slechte soldeerverbinden of lekkende elco te bespeuren zijn maar dat lijkt allemaal in orde. De buis is nog wel de origenele uit 1993 dus er zal weinig onderhoud aan gepleegd zijn. Er is wel een modificatie uitgevoerd, er is een 80mm fan aangebracht. Er is hiervoor een klein printplaatje gemonteerd op het reverb board. Ziet er profi uit, heel netjes gesoldeerd. Er zat trouwens een sticker in van M-Staffhorst.

Als ik alle kabels en verbinden los haal en alleen de eindtrap verbonden laat dan geeft de versterker nog steeds dezelfde klap. Wat ook opviel toen ik de fan blokkeerde dat de speakers ook vrij hard ruizen (zoals de fan ook doet).

De versterker doet het verder prima, ik moet alleen nog wat krakende potmeters vervangen.

Iemand een idee voordat ik hem wegbreng naar een professional. Ik hoop dat ik een volledig beeld heb kunnen schetsen van het euvel. De versterker heeft mij €100 gekost dus mag een paar loonuurtjes kosten. Als het bijvoorbeeld de trafo is dan laat ik het zo want die is flink prijzig.

Anoniem

Ik vind tot nu enkel schema van zijn broertjes en zusjes
Die blijken een transistor eindtrap te bezitten zonder inschakelvertraging
Misschien dus normale inschakelplop?
.
Bouw zelf een inschakelvertraging in :)

Jacques van Montfort
buckfast_beekeeper

Golden Member

Volg je Jacques1956 zijn link, dan kan je lezen dat de plop blijkbaar niet uitzonderlijk is. Er worden een paar oplossingen gesuggereerd maar er wordt nadien niet op terug gekomen. Welke er nu wel of niet werkt is dus niet duidelijk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik vermoed dat er een condensator tussen het knooppunt van de eindtorren en de luidspreker zit en dat die versleten is. Ik kan het mis hebben.

Jacques van Montfort

Dank voor de reacties. De schema's die ik heb zitten er nu als bijlage bij (8280-63-02 is de eindtrap). Als de trafo in eerste instantie niet verdacht is dan kan het lonen om er even door een pro naar te laten kijken. Dit schijnt toch een van de betere valvestates (eerste series) te zijn. Het is inderdaad een transistor eindtrap, alleen de preamp heeft een buisje in het overdrive deel.

Een plopje had mijn VS100H destijds ook, maar dit is echt een enorme knal. De speakers bewegen enorm. Wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat die ruis nog een 5 seconden blijft nadat de versterker is uitgeschakeld.

En nog een foto van de print met de eindtrap

C5 en C6 zijn de verdachte condensatoren (4700uf 50wv)?

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 3 februari 2020 09:30:30 schreef pa3gws:
Dit in de luidspreker draad zetten maar dan met een dubbelpolig relais.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Dit zal een goede oplossing zijn om de kleine plop te voorkomen. Maar eerst even de harde knal en ruis verhelpen

Even met de scoop op de uitgang naar de speakers meten of er DC op de uitgang staat. Als dat zo is er waarschijnlijk iets met de uitgangscondensatoren. Dat kan tevens de ruis verklaren. Als het ding geen uitgangs elco's heeft is misschien de balans van de transistoren niet meer in orde. Dan moet je de bias instellingen even checken denk ik. Verder is het wijsheid om alle voedingsspanningen op de waarde en de hoeveelheid rimpel te checken.

vergeten

Golden Member

Op 3 februari 2020 10:01:29 schreef mark17378:
[...]

Dit zal een goede oplossing zijn om de kleine plop te voorkomen. Maar eerst even de harde knal en ruis verhelpen

Kleine plop, Grote knal als de luidsprekers nog niet op uitgang zijn aangesloten kort na het inschakelen, en dat doet deze schakeling, voorkomt het ELKE knal of plop(je) totdat de versterker voedingsspanningen stabiel zijn.
De ruis doet hij niets aan dat wordt zoeken, meten geblazen liefst met en scope, zoals gezegd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Degene waar ik de versterker naar toe wilde brengen voor reparatie doet alleen nog maar buizenversterkers omdat de kosten voor de reparatie van valvestates vaak duurder is dan de waarde van het apparaat...

Ik ben zelf nog even aan het kijken geweest om te bezien of de aftermarket fan de oorzaak was. Die heb ik netjes losgesoldeer. Ik kon nu e.e.a. goed horen waar geluiden vandaan kwamen, ruis leek minder.

Nog steeds een harde knal. Uigezet en toen aangezet zonder speakers om ze vervolgens aan te sluiten. Toen de eerste aangesloten was (geen knal) duurde het zo'n 5 seconden totdat beide 4700uf/50v caps knapten... Die zijn nu dus zeker stuk ;-)

Ik heb een lijstje gemaakt met onderdelen en kom op zo'n €50 uit aan onderdelen. Alle transistoren en cap's zijn dan vervangen. Speciaal gereedschap heb ik niet, alleen een Velleman soldeerstation en een simpele testboy meter.

Alles x2:
- 4700uf/50v
- 0.15Ohm/5W
- 22uF/25v
- 10Ohm/5W
- 0.33oHM/5W
- 0.33oHM/5W
- 100uF/25v
- TIP30C
- TIP29C
- 1000uF/16v
- BC337
- BC337
- MPSA06
- 2SJ1062
- 2SK1058

Zijn er nog delen die zeker niet in aanmerking komen om te vervangen gezien bovenstaande symphomen. Wellicht waren de geplofte condensatoren de oorzaak en hadden nog een klein setje nodig.

Graag jullie sugesties

PS. Als de print met eindtrap niet aangesloten is maakt de trafo verder geen vreemde geluiden

Anoniem

Brommende transfo en nu C5/C6 defect.
Zou die dan al geen defecte brug gehad hebben?
Hopelijk nu niet meer dan dat ook nog defect ;(
.
De pcb van de eindtrap bevat 4x een "Link" of jumper
Door deze eerst te verwijderen kan je 'gericht' een herstelling gaan uitvoeren.
.
Met de 'natte vinger' werken kan goed gaan of dik tegenslagen.
Het zou jammer zijn als hij 'eindeloos kapot gesoldeerd' wordt en nog niet hersteld is.
Zeker omdat het een simpel ontwerp is, niemand in de buurt? ;)

Netjes solderen kan ik wel maar mis gewoon de kennis en apparatuur. Stel ik vervang iets en het werkt weer dan is het een gelukstreffer maar kan ook net zo goed weggegooide tijd en geld zijn.

Iemand in de buurt van Zwolle die dit beestje kan nakijken en zo mogelijk fixen?

[Bericht gewijzigd door mark17378 op zondag 9 februari 2020 20:03:27 (24%)

Als de voedings elco's er op een gegeven moment uitklappen denk ik dat je eens naar de voedingsspanningsinstelling van de transfo moet kijken...

ALS de transfo op meerdere spanningen in te stellen is, zie na of deze wel op de juiste spanning staat, of zet het liefst op 240 Volt.

Ik woon in Zwolle, en heb enig meetapparatuur en een digitaal scoopje.
Maar, ik kan me alleen met een fiets / brommer vervoeren door mijn oogbeschadiging.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Op 10 februari 2020 13:14:23 schreef Neovo Geesink:
Als de voedings elco's er op een gegeven moment uitklappen denk ik dat je eens naar de voedingsspanningsinstelling van de transfo moet kijken...

ALS de transfo op meerdere spanningen in te stellen is, zie na of deze wel op de juiste spanning staat, of zet het liefst op 240 Volt.

Ik woon in Zwolle, en heb enig meetapparatuur en een digitaal scoopje.
Maar, ik kan me alleen met een fiets / brommer vervoeren door mijn oogbeschadiging.

Neovo.

Ik stuur je even een bericht

Mail ontvangen, Berichtje is retour. :-)

Neovo

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Ik neem de berichten uit de mail even over in het Forum, zodat mensen hier op kunnen reageren....
Ik moet eerst eens flink de docu in duiken om dat betrouwbaar uit te leggen.

Ik heb FETs en "standaard" transistoren in je mail gezien, dus dat is een verschil met doormeten.

<=>

Ik meet spanning op het eindversterkersbord van ca 31,5v (2x) en op het reverbbord van 15,2 (2x). Deze trafo’s zijn volgens mij speciaal voor de EU markt en dus 240v . Afhankelijk van de trafo (120/240v) wordt er anders afgezekerd volgens mij.

Er zitten 6 NPN/PNP Transistoren op:

4x BC337 en 2x MPSA06. Welke is NPN en welke is PNP? En op welke pin moet je meten?

Dan zitten er 4 eindtransistoren op (2x 2SJ162 en 2x 2SK1058. )

Op welke pinnen moet je wat meten?

Ik heb sws de geplofte Elko’s besteld (4 stuks, 2 als reserve)

En sluiting/weestand is toch alleen te meten als het betreffende component van de print gesoldeerd is?

<=>

Op het laatste vraagje kan ik in iedergeval zeggen:
Ja, want hiermee voorkom je dat je door andere componenten meet, zoals parralelweerstanden / diodes / condensatoren.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Beide 4700uF elco's zijn vervangen. Knal is minder geworden maar mi. nog wel te hard. Ruis en brom zij weg... Maar goed, de versterker is gekocht voor in de oefenruimte dus moet ik het hier maar mee doen.

Bedankt voor het meedenken

Anoniem

Zijn er meetresultaten van beide kanalen van voor en na de herstelling ?

Op 16 februari 2020 00:35:17 schreef anoniem015:
Zijn er meetresultaten van beide kanalen van voor en na de herstelling ?

Nee, ik weet niet hoe ik dit moet meten en als dit boven een mulitmeter gaat dan ook de apparatuur niet voor. Toen ik in de oude situatie de speakers afkoppelde gingen de elco's roken...

Daarnaast zegt bijna iedereen die ik gesproken heb met verstand van (versteker)electronica en normaliter reparaties uitvoeren dat deze versterkers het niet waard zijn... Voor mij zit de waarde in dat het een stereocombo is (gt-100 in de return en hij doet wat hij moet doen) en dat ik deze zonder zorgen in de oefenruimte kan laten staan.