Elektra installatie (keuken) verbeteren

Verplaatsing wcd's, schakelaars en keukenaansluiting lijkt in mijn woning niet goed aangepakt. Op enkele plekken is er doorgelast achter inmiddels gestucte inbouwdozen en de keukenaansluiting lijkt enkele tekortkomingen te hebben. Omdat inmiddels alles gestuct en gesaust is laat ik het in op de zichtbare plekken voor wat het is. Keukenaansluiting zijn eventueel mogelijkheden voor verbetering aangezien eventueel reparatiewerk uit zicht is.

Er zijn drie groepen geplaatst:
1. oven/koelkast (opbouw wcd plint);
2. vaatwasser + wandcontactdoos aanrechtblad;
3. boiler, vonk kook, afzuigkap, lage wandcontactdoos naast keuken.

Ik ben niet goed op de hoogte wat nu precies wel en niet mag maar welke verbeteringen kan ik doorvoeren? wcd boven aanrechtblad op eigen groep? Wandcontactdoos rechts onder in de hoek op de lichtgroep van de betreffende ruimte? (die komt ook vanuit de kruipruimte). Alle ideeën welkom.

https://imgur.com/F87aCgt.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Zie ik nu ingehakte VMVK?
Direct er uit rukken en vervangen door buis en het juiste draad.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben niet zo kapot van leidingen die horizontaal in de muur lopen.
En komen die wcd's straks achter de kastjes? Het is gebruikelijk om die kort boven de vloer te zetten zodat je er bij kan als je de onderplint van de kastjes weghaalt.

Op 10 februari 2020 22:52:18 schreef Tidak Ada:
Zie ik nu ingehakte VMVK?
Direct er uit rukken en vervangen door buis en het juiste draad.

Nee, (voorbedrade) flexibele buis.

Op 10 februari 2020 23:27:55 schreef KlaasZ:
Ik ben niet zo kapot van leidingen die horizontaal in de muur lopen.
En komen die wcd's straks achter de kastjes? Het is gebruikelijk om die kort boven de vloer te zetten zodat je er bij kan als je de onderplint van de kastjes weghaalt.

wcd's komen achterin de spoelkast, links en rechts van de watertoevoer.

Poging gedaan om de boel op zijn plek te houden met purschuim zie ik?

Overigens is de hamvraag: heb je dit laten doen of zelf gebeunt?
Dozen met lassen erin wegsmeren mag sowieso niet meer als je de NEN1010 hanteert.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 februari 2020 23:27:55 schreef KlaasZ:
Ik ben niet zo kapot van leidingen die horizontaal in de muur lopen.
[....]

200% mee eens. Hier zijn ook alle buizen boven de lichtschakelaars recht omhoog en onder de WCD recht naar beneden. Ook bij het water. Vanaf de kraan recht naar beneden. Je weet dan perfect waar je niet moet boren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 11 februari 2020 08:08:26 schreef Dominic:
Poging gedaan om de boel op zijn plek te houden met purschuim zie ik?

Overigens is de hamvraag: heb je dit laten doen of zelf gebeunt?
Dozen met lassen erin wegsmeren mag sowieso niet meer als je de NEN1010 hanteert.

Laten doen. Aangezien het inmiddels gestuct en gesaust is kan ik het zonder breken niet meer verbeteren.

Ideeën om de keukenaansluiting te verbeteren? Daar is evt nog het eea mogelijk, kruipruimte zit er onder.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Alles wat achter kastjes zit kan je perfect opbouw maken. Achter een kastje is er altijd een kleine ruimte.

Lasdozen kunnen ook opbouw in de achterwand een opening en je kan ze perfect bereiken.

In vele gevallen wordt er nog een afwerking voorzien met tegels, blauwe steen, marmer, ... Dat het stucwerk er achter geen schoonheidsprijs gewonnen heeft is van geen belang. Achter een kast al helemaal niet.

Persoonlijk zou ik van in de kruipruimte alles opnieuw maken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

gezien de plaats, zou ik denken dat dit geen keuken was voorheen, men gaat dan bestaande voedingen ophalen voor de algemene groepen, vaak zit er geeneens aarde in, zeker als het een slaapkamer was..

veel bochten erin gefreesd overigens, dat had beter gekund met flex, dat had bijna rechte lijn kunnen zijn.

pur is niks, daar hadden ze gewoon spijkerclips oid kunnen gebruiken om de leidingen vast te zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie geen pur. Wel schilderstape. Dat is waarschijnlijk gebruikt om de grenzen van de kastjes aan te geven.

bprosman

Golden Member

Op 11 februari 2020 14:11:29 schreef KlaasZ:
Ik zie geen pur. Wel schilderstape. Dat is waarschijnlijk gebruikt om de grenzen van de kastjes aan te geven.

In de sleuven, zit de flex mee vastgeplakt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tja, of het nu het en der met een spijker is, of met een beetje gips of stuc... Uiteindelijk wordt de rest van de lengte toch ook weggesmeerd. Ik zou niet voor pur kiezen zelf, maar verboden lijkt het me niet.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 11 februari 2020 15:13:35 (18%)

If you want to succeed, double your failure rate.

De installatie zelf daargelaten zou ik de verdeling sowieso beter aanpakken.

Er zijn drie groepen geplaatst:
1. oven/koelkast (opbouw wcd plint);
2. vaatwasser + wandcontactdoos aanrechtblad;
3. boiler, vonk kook, afzuigkap, lage wandcontactdoos naast keuken.

1. Over plus koelkast kan.
Behoudens ovens met quick-heat of oven/magnetron combi van max. 3680W. Dus oven liever op eigen groep.
Op deze manier is elk type 1 fase oven tot 3680W toe te passen.

2. Vaatwasser plus wcd algemeen gebruik zou ik niet doen.
Een vaatwasser op lang programma plus een waterkoker, tostiijzer, etc. triggered de zekering. Dus liever beiden op eigen groep.

3. Boiler, vonk kook, afzuigkap, lage wandcontactdoos naast keuken.
Ik gok dat de laatste wcd voor een koelkast of vriezer bedoeld is. Ook hier zou ik de boiler op eigen groep begroten omdat de lage wcd naast keuken ook voor zwaardere toepassingen gebruikt 'kan' gaan worden.

In de praktijk gaat het meestal prima en ik heb wel gekkere dingen gezien maar als je het dan toch nieuw maakt doe het dan gelijk goed en bedrijfszeker. Het kost in totaal misschien ietsje meer maar voorkomt mogelijk gedoe.

vaatwas plus waterkoker is ook geen punt, 2500W voor de vaatwas, en 1000W voor de waterkoker gaat prima. kortstondig 4kW op een B16 is geen punt, zeker ohmse lasten niet.

volgens de huidige nen1010 hoeven aparte groepen voor apparaten boven 1500W ook niet meer, je mag een aparte groep volzetten tot 3600W. anders krijg je wat tegenwoordig normaal is, 18 groepen in een nieuwbouw woonhuiskastje, merendeel is voor de keuken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 februari 2020 15:52:06 schreef testman:
vaatwas plus waterkoker is ook geen punt, 2500W voor de vaatwas, en 1000W voor de waterkoker gaat prima. kortstondig 4kW op een B16 is geen punt, zeker ohmse lasten niet.

volgens de huidige nen1010 hoeven aparte groepen voor apparaten boven 1500W ook niet meer, je mag een aparte groep volzetten tot 3600W. anders krijg je wat tegenwoordig normaal is, 18 groepen in een nieuwbouw woonhuiskastje, merendeel is voor de keuken..

Zoals ik al aangaf gaat meerdere zware apparaten op 1 groep ook vaak goed en hoeft het conform de NEN1010 ook niet altijd meer. Alleen wanneer je een nieuwe installatie maakt zou ik het persoonlijk gelijk goed en toekomstbestendig aanpakken en niet te krap in de verdelingen gaan zitten.
Een doorsnede ABB/HAF kast is tegenwoordig al snel vol met 12 flexomaten en 3 aardlekschakelaars, dat klopt. Naast een halve gaarkeuken zijn sauna's en Sunshowers ook helemaal hot. En niet te vergeten, de eigen groep in de tuin voor een elektrische BBQ en een groep, of 2, voor de zonnepanelen. De elektrische autoder laat ik voor het gemak nog even achterwege.
Merk hierdoor dat wij steeds sneller adviseren om van 1x35A naar 3x25A te gaan. Zowel voor hogere als een meer gelijkmatige belasting van het net.

Op 11 februari 2020 15:59:54 schreef T-sec:
Merk hierdoor dat wij steeds sneller adviseren om van 1x35A naar 3x25A te gaan.

Dat hangt dan van de adviseur af. Toen er vorig jaar bij mij een slimme meter werd geplaatst vertelde ik de monteurs dat ik binnenkort ging inductiekoken en ik vroeg of het niet verstandig was om meteen maar van 1x35 naar 3x25 om te bouwen. Hun antwoord: helemaal nergens voor nodig, als je verder geen bijzondere dingen in huis hebt is 35A genoeg.

Vorig jaar heb ik ook een bijkeuken aangebouwd en daar zijn de wasmachine en de droger naar toe verhuisd. Die hele bijkeuken heb ik op 1 groep zitten.
Wasmachine en droger zitten achter een keuzeschakelaar, kunnen dus niet gelijktijdig aan staan. Voor de rest zit de verlichting en de buitenlamp er op en nog een paar wcd's waar in het ergste geval een broodbakmachine aan hangt. Moet allemaal kunnen. Gewoon even opletten wat je tegelijk aan zet.

op 1x 35A kun je prima ook nog inductie koken, zeker een trage hoofdzekering, een hoofdautomaat gaat sneller. je komt ook steeds vaker 10+kW fornuizen tegen, men gaat dan meteen krachtgroepen voorzien, maar het is een modern inductiefornuis, die moet alle pitten op stand 12 hebben staan om dat vermogen te trekken, in tegenstelling tot keramisch welke het max vermogen ook trekt als je alle pitten op 4 aanzet. daarom durf ik een 10,5kW inductieplaat ook wel op een C16 kookgroep te zetten, geen probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Auto laden met 11-15 kW gaat dan niet meer lukken.

dat gaat sowiso niet lukken, 15kW bij 230V is al meer als 63A..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 februari 2020 20:25:58 schreef testman:
dat gaat sowiso niet lukken, 15kW bij 230V is al meer als 63A..

daarom beter 3*25

Op 11 februari 2020 20:19:47 schreef Peter112:
Auto laden met 11-15 kW gaat dan niet meer lukken.

Ik heb geen auto en die ga ik waarschijnlijk ook nooit meer aanschaffen.

bprosman

Golden Member

Tja, of het nu het en der met een spijker is, of met een beetje gips of stuc... Uiteindelijk wordt de rest van de lengte toch ook weggesmeerd. Ik zou niet voor pur kiezen zelf, maar verboden lijkt het me niet.

"Klustechnisch" zou ik liever niet op iets "verends" stucken en zou daarom eerder kiezen voor een spijker of een beetje gips.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 februari 2020 20:43:05 schreef bprosman:
[...]
"Klustechnisch" zou ik liever niet op iets "verends" stucken en zou daarom eerder kiezen voor een spijker of een beetje gips.

Beter een beetje snelcement

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 11 februari 2020 20:43:05 schreef bprosman:
"Klustechnisch" zou ik liever niet op iets "verends" stucken

Uitgehard/opgedroogd PURschuim veert amper in ieder geval niet zodat het gaat bollen* als je er gips overheen smeert.
*Afz. Ervaringsdeskundige :)

Op 11 februari 2020 14:11:29 schreef KlaasZ:
Ik zie geen pur.

Tijd voor hans anders? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.