aansturen stroomgroepgenerator

Beste,
Graag info van hoe ik een generator 240/400v +N kan aansturen de collector op de rotor heeft 2 sleepringen om een bepaalde hoeveelheid spanning te geven om zo een magnetisch veld te maken , hoeveel stroom? hoeveel spanning ?
Het toerental van de diesel motor 4 cil. moet ook een vast toerental houden van 1500T/min bij belasting zal de motor van toerental verminderen en moet er (digitaal gas bijgegeven worden zodat deze 1500 T/min aanhoud.
Ik dacht aan een PIC of een Arduino gebaseerd ontwerp maar ben voorlopig enkel goed in analoge amplifiers en Class d-amplifiers en smps voedingen.

Kan iemand verder helpen om dit project.
Dank bij voorbaat,
Gert

Snap niet helemaal wat je wilt gaan doen, maar om het toerental van de motor te meten zou je een encoder schijf op de as kunnen zetten om zo het toerental te meten.
Vervolgens met bijvoorbeeld een RC-servo het gas ietsje verder open trekken om de toeren te verhogen.

In the beginning there was nothing, but even that exploded

Op 19 januari 2020 19:31:22 schreef GertG:
Beste,
Graag info van hoe ik een generator 240/400v +N kan aansturen de collector op de rotor heeft 2 sleepringen
Gert

Klinkt naar een AVR.
Ik heb daar zelf nog weinig van over gezien in de hobbysfeer.
Ik had om te testen of de generator nog in orde was een accuspanning via een potmeter die ik op het veld zette.
Een (hobby)regeling die de spanning stabiel houdt is echter iets lastiger.
Verder zal je een motorgestuurde gashandel (actuator) moeten maken om de frequentie stabiel te houden.
Meestal heb je dan nog een pickup op de starterkrans.
Succes.