Chromecast naar ouderwetse TV (HDMI > Composite inputs)

mvdk

Golden Member

Heb zojuist bij MM een Chromecast aangeschaft. Ik wil filmpjes kijken vanaf een SD kaartje in een smartphone. Maar het is nog een ouwe TV set, en liefst wil ik die houden. Bij de winkel waar ik die Chromecast kocht, wisten ze niet van het bestaan van zo'n HDMI naar Composite.
Ik bedoel dus zo'n kastje: https://www.amazon.com/gp/product/B00Z81EY8K/ref=as_li_qf_sp_asin_il_t…
Maar dan liever ergens in een winkel, waar zou ik zo'n ding kunnen bekomen? Omgeving Delft - Den Haag - Rotterdam.

Mijn dank zal groot zijn.

Jeever

Golden Member

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Amazon is toch een winkel? :? Die dingen verkopen ze ook wel via Ebay shops, of AliExpress en zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
joopv

Golden Member

Met excuses voor het offtopic gaan, maar zou je die investering wel doen?

Ik denk in ieder geval dat de beeldkwaliteit je zwaar tegen gaat vallen, als je de HD beelden van je telefoon gewend bent.

Afgezien daarvan is er niks mis met het kopen bij Amazon.

mvdk

Golden Member

Oh, dan maar een ritje naar Leiden.
Ik koop het liefst real life, real time...

@joopv: is het echt heel erg? Is het beeld slechter dan de TV ontvangst (satelliet)?

Ik wil die ouwe tv liefst nog even aanhouden, maar zal er nog even op broeden.

Als je hem netjes open maakt kan je hem waarschijnlijk retouneren. Online heb je recht op 2 weken, weet niet of dat ook geld als je hem in een winkel koopt. Zo kan je zelf thuis beoordelen of het wat is.

PE2BAS

@hardbass

In de winkel heb je geen wettelijk retourrecht. Je kan het product immers in de winkel bekijken en dergelijke.

Maar in praktisch elke winkel heb je wel een (niet wettelijk) retourrecht dat ze zelf hebben ingesteld. Kunnen wel andere voorwaarden voor gelden (daar zijn ze immers vrij in)

help

Golden Member

Op 10 februari 2020 20:29:34 schreef joopv:
Met excuses voor het offtopic gaan, maar zou je die investering wel doen?

Ik denk in ieder geval dat de beeldkwaliteit je zwaar tegen gaat vallen, als je de HD beelden van je telefoon gewend bent.

Afgezien daarvan is er niks mis met het kopen bij Amazon.

Het is zeker geen HD maar heb dit zelf ook wel eens gedaan voor een koppeling met een beamer, de kwaliteit viel mij eigenlijk best mee in positieve zin!

bprosman

Golden Member

Als je hem netjes open maakt kan je hem waarschijnlijk retouneren. Online heb je recht op 2 weken, weet niet of dat ook geld als je hem in een winkel koopt. Zo kan je zelf thuis beoordelen of het wat is.

Je zou m online kunnen bestellen en afhalen, beste van 2 werelden. In een "stenen winkel" kopen is retour een gunst, geen recht.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Die ouwe TV staat in Zuid Afrika. Uitproberen kan ik pas over een paar weken.
Ik ben nou bezig films op het sd kaartje te zetten, en dan maar hopen dat het daar wil werken.

Vergeet niet dat een chromecast wifi nodig heeft om te werken, ook vanaf een SD kaart.

GMT+1

Ik heb bij Informatique destijds expliciet nagevraagd wat de retourrechten zijn indien in de winkel gekocht.
Hun antwoord: geen, maar omdat je het wel zou hebben als je bij ons online besteld, zet ik op de bon ook "twee weken retourrecht".

Netjes en mijns inziens een prima argument om het wel te doen (en om het bij een andere leverancier ook proberen te krijgen), maar het hoeft dus inderdaad niet!

mvdk

Golden Member

Wifi, ja dat heb ik begrepen. Maar word nou alle data eerst naar googel gestuurd vóórdat je het op je tv kan bekijken?
Of gaat het om dat de verbinding tussen de chromecast en de tablet/telefoon via wifi gaat, dat is een kwestie van de telefoon als hotspot zetten.

Ik weet dit is geen knutsel, soldeerbout topic. Voordat ik hier ging vragen heb ik diverse andere topics over verschillende onderwerpen doorgekeken, waar ook alleen maar info werd gevraagd.

Verder ben ik al blij dat er van die tulpcontacten aan die tv zitten, dat ik geen adapter hoef te gaan gebruiken met een TV antenne uitgang.
Dan heb je pas echt wollig beeld.

Op 10 februari 2020 22:02:57 schreef r-p:
Hun antwoord: geen..

Je kan altijd anders afspreken.
Ik: "Ik wil een .... kopen. Mag ik 'm over twee weken terugbrengen als ie me niet bevalt?"
Winkelier: "Nee! Gekocht is gekocht"
Ik: "Dan hoef ik 'm niet. Dan kijk ik wel ergens anders"
Winkelier: "Omdat jij 't bent, mag dat voor deze keer"
Ik: "Oké"

Op 10 februari 2020 22:07:34 schreef mvdk:
Wifi, ja dat heb ik begrepen. Maar word nou alle data eerst naar googel gestuurd vóórdat je het op je tv kan bekijken?
Of gaat het om dat de verbinding tussen de chromecast en de tablet/telefoon via wifi gaat, dat is een kwestie van de telefoon als hotspot zetten.

De Chromecast moet kunnen praten met Google om te functioneren

joopv

Golden Member

Inderdaad, maar de feitelijke videodata gaat niet op en neer over het internet.
Dat zou ook onmogelijk zijn voor het gros van de adsl gebruikers die nog vaak gebonden zijn aan een upstream bandbreedte van 1Mbit of minder.

mvdk

Golden Member

Nah, heb zojuist dat ding in Leiden besteld.
De Chromecast zelf heb ik gisteren even uitgetest op een moderne tv, mooi beeld! Dat omzettertje ga ik pas volgende maand mee aan de gang. In ZA.
Dank voor alle hulpvaardige antwoorden.

Op 10 februari 2020 22:02:57 schreef r-p:
Ik heb bij Informatique destijds expliciet nagevraagd wat de retourrechten zijn indien in de winkel gekocht.
Hun antwoord: geen, maar omdat je het wel zou hebben als je bij ons online besteld, zet ik op de bon ook "twee weken retourrecht".

Netjes en mijns inziens een prima argument om het wel te doen (en om het bij een andere leverancier ook proberen te krijgen), maar het hoeft dus inderdaad niet!

In december een laptop gekocht maar dat ging mooi niet op. Gelukkig stond er een showmodel..

joopv

Golden Member

Ik ben me nog aan het afvragen of je met dat kastje problemen zou kunnen krijgen met een TV in ZA. Welk systeem is daar in gebruik? Framerate?

mvdk

Golden Member

Naar aanleiding van dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/148618 kom ik hier nog even terug.
(Sorry aan joopv, die bijdrage heb ik intussen ook gemist, in ZA hebben ze gewoon het europese systeem.)
Ik denk, ik sluit die handel even aan op m'n ouwe stereo set. De chromekast, en daaraan de omzetter naar die tulpcontactsnoeren, en dat op de taperecorder aansluiting. Er komt een beetje geratel uit m'n speakers. Pff, ook dat nog...