Split airco

Ik ben op zoek naar een Split airco,
maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil ongeveer 50 kub meter koelen.
Het is vooral in de zomer dat ik 5 tot 10 graden wil koelen.
Bij installaties heb je een STEK gecertificeerd bedrijf nodig,
maar wat kan ik zelf doen.
Welke merken zijn aan- of af-raders ?

Guus@Sint-Michielsgestel

Ik zag een Panasonic Split airco KIT-FZ35-UKE 35kw.
Die 35kW lijkt overdreven,
dit is allemaal heeel verwarrend

Guus@Sint-Michielsgestel
bprosman

Golden Member

Voor zover ik weet word de capaciteit bij airco's opgegeven in BTU en dat is te vertalen naar m3.

Hiet een stukje over de berekening , ik weet niet hoe hoog het WC-eend gehalte is :
https://www.aircogroep.nl/nieuws/hoeveel-airco-heeft-u-nodig-koelcapac…

Dat "Stek" gedoe valt ook wel mee. Alle "Bouwmarkt airco's" zijn in ieder geval gevuld en afgesloten met speciale gasdichte koppelingen , dat is aansluiten , kraantjes open en draaien.

Kan geen advies geven maar heb hier een Einhell hangen , 12.000 BTU en die hangt er sinds 2006. Begint nu wel wat kuren te krijgen , hoogstwaarschijnlijk de besturingsprint (hij wil alleen nog op 25 graden) maar heb ook geen zin nog die print er uit te halen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

3,5kW
Dat scheelt een factor 10

- Application area 15-20m²
- 12000btus/h

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 10 februari 2020 15:42:04 (43%)

bprosman

Golden Member

20m3 is 48m3 (tenminste... mijn huiskamer is 2.40Meter hoog). En op 25 graden krijg ik mijn huiskamer nog steeds.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 10 februari 2020 15:53:41 (30%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

btu's is allang niet meer, dat was meer bij die chinese dingen van 15 jaar terug. vermogens gaan in kW, 50m2 wordt al snel een 5kW model.

reken ook warmte invloeden mee, als direct zonlicht, dat doet 1kW per m2. evt apparaten die warmte afgeven tellen ook mee. om 10 graden te koelen met dagen van 35 graden heb je een goed berekend model nodig, als het droog is lukt dat wel, maar een vochtige dag en de airco trekt het niet meer, dan loopt er 15 liter water op 8 uur koelen uit.

ook een split unit airco kun je zelf zetten, als je weet hoe geen probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@bprosman: wat ben je aan het roken? Dat moet straf spul zijn... :)

20m3 is 48m3 ?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 10 februari 2020 17:54:45 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

om 10 graden te koelen met dagen van 35 graden heb je een goed berekend model nodig, als het droog is lukt dat wel, maar een vochtige dag en de airco trekt het niet meer, dan loopt er 15 liter water op 8 uur koelen uit.

Dan heb ik misschien gewoon geluk gehad ;-). Mijn huiskamer heeft een paar grote ramen en tuindeuren op het zuiden. Dus qua temperatuur lukt dat wel. Naja... ik hoef ze niet te verkopen, kan alleen mijn eigen ervaring vertellen en dat is dat in de zomer van vorig jaar en het jaar er voor ik het prima op 25 graden kan krijgen.

20m3 is 48m3 ?

Moet natuurlijk 20m2 zijn.

50m2 wordt al snel een 5kW model.

Nog steeds een (groot) verschil met de 35kW van TS.

dan loopt er 15 liter water op 8 uur koelen uit.

Denk dat dat er op een "droge" dag al uit loopt...

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

op een droge dag loopt er quasi niks uit de condenafvoer. de hete dagen na een stortbui/onweer nacht zijn de leuke, dan vallen die ophoogpompjes bij bosjes uit, die dingen moeten ineens veel harder werken als normaal.

met de 41 graden dagen afgelopen zomer is het koelen van een ruimte niet zo makkelijk, alleen als je de airco al dagen hebt lopen en de boel dus op temperatuur blijft. ik weet nog wel van de 41 graden dagen afgelopen zomer, airco aan om 6 uur, maar de compressor stond tegen 3 snachts nog volle bak te draaien, nachten die niet onder 30 graden kwamen. mn airco was overberekend, normaal trekt die dergelijke hete dagen prima, echter er kwam vocht in de lucht waardoor de compressor steeds afslaat omdat de verdamper dichtvriest.

om aan 50m2 te komen heb je een ruimte van bijv 7x7mtr. koude zakt, dus de m3 zou ik ook opmeten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Je kan alles zelf doen, voor het vullen moet je een goede diep vacuum pomp hebben en een nauwkeurige vacuum meter.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

niet perse, mn oude airco heb ik 13 jaar terug gehangen zonder vacuumpomp en ding blaast nog steeds 5 graden uit de binnenunit. de nieuwe met vacuumpomp gemaakt, en koelt net zo goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je binnenunit dichtvriest is er te weinig freon in, tikkie bijvullen lost probleem van dichtvriezen op

dichtvriezen is normaal bij hoge luchtvochtigheid, ding moet dan weer ontdooien, daar zit die 2e sensor in koper buisje voor op de verdamper. een graad of 5-7 uitblaas is normaal op lage stand van de binnenfan. met teveel koudemiddel erin vriest ie juist dicht, uitblaas wordt te koud. dat doen ze in t buitenland wel vaker om er meer capaciteit uit te halen. met de fan op hoge stand vriest ie ook minder snel dicht met hete vochtige dagen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 11 februari 2020 21:22:12 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben niet met je eens Testman, een Airco hoort niet dicht te vriezen, dan is er een te kort aan freon, zelf ook gehad, bijgevuld en nu OK.

Dan moeten ze in de tropen ook altijd problemen hebben?? Dit truukje geleerd van ervaren koelspecialist... Airco moet altijd boven de 5 Graden draaien, allen tijdens opstarten ontstaat even ijsvorming, dat is normaal..

Of je binnen unit matcht niet met buiten unit...

Shiptronic

Overleden

Bevriezen los je anders op, de temp word geregeld door de drukregelaar (evt. gecompenseerd ,bv Hventiel, of extra druk leiding) afhankelijk welk koude middel je gebruikt, en hoe je de drukregelaar afstelt. En een goed gevulde airco meet je op de condensator, je meet tot waar de vloeistof staat, en dat tot eind condensor. Iets met oververhitting en nakoeling?

zie plaatje 13 : http://www.techniekinevolutie.be/Content/Site/Downloads/koeltechniek%2… , de leiding tot aan het expansie ventiel moet altijd vloeistof zijn. met drukken meten kan je niets , een drupel vloeistof voor het ventiel geeft bijna hetzelfde druk verschil als een goed gevuld systeem, een te ver gevuld systeem zal altijd een te hoge druk geven, want je gebruikt je condensor niet goed.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

onder de 5 graden gaat je binnen unit idd ook dichtvriezen, je kunt aan het geluid van de fan al horen op een vochtige dag dat de verdamper ijs vergaart, dan krijg je dat fluitende geluid, omdat de lucchtstroming door de spleten vernauwt door het ijs. dat is net na het aanzetten, en gaat na 5 min weer weg.

echter als ik al zei, heeft een airco een sensor op de verdamper zitten, die meet de temperatuur van de verdamper, zakt die dan is de verdamper dichtgevroren of de fan draait niet hard zat.

een airco met te veel koudemiddel heb je niet zo snel, een set is voorgevuld, voor 10-15mtr leiding doorgaans. een inverterunit heeft minder buffer aan boord, die kunnen doorgaans maar 10mtr leiding aan. je merkt wel waarom als je achter elkaar een oude en nieuwe unit optilt, de compressor van een inverterunit is veel kleiner.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Thuis niet, maar auto motive wel, de oplossing voor een slecht werkende airco is altijd koudemiddel erbij, das niet de oplossing. afpompen en juist vullen wel, maar ook fabrikanten maken fouten uit mening BMW koude middel gehaald, zat af fabriek veel te veel in, dukken te hoog en koelde niet, 500 gram er uit (van de 1400) en koelen als een tierelier :) en na 2 van deze reparaties had je koudemiddel gratis voor patent nr 3 die wel leeg stond )

De verdamper houd je ijs vrij met een thermostaat, soms zelfs een verwarmings element ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

in een vriescel wel ja, daar zit er een verwarmingslint in de verdamper en het riool.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me inderdaad voor een auto ook zinvol. Die staat en rijdt immers in de winter buiten....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †