Sharp magnetron R961 probleem

aus einer Mikrowelle, die während des Transports beschädigt worden war.
Funktion geprüft!

Tsja ook een beetje vaag vindt ik. Zeker omdat er al 11 verkocht zijn, vallen die magnetrons soms per pallet van de vrachtwagen ;)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hellooder, laat maar weten stuur maar een mail.

@ Vergeten: ik doe de reparatie wel met een isolator zoals de fabrikant bedoeld heeft, maar geen geklooi met fastons, kroonsteentjes of andere el cheapo sjit. Het is wel serieuze hoogspanning!!

vergeten

Golden Member

Op zich wel mits ze goed verpakken voor verzending.
Je kan alleen net niet zien of de aansluiting op de goede plek zit t.o.v. de bevestigingspunten. zie bijlage
Komt uit Duitsland dus geen extra onverwachte douanekosten.
Hij kost wel incl verzenden € 57,8

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 29 januari 2020 18:45:36 schreef smd:
Hellooder, laat maar weten stuur maar een mail.

@ Vergeten: ik doe de reparatie wel met een isolator zoals de fabrikant bedoeld heeft, maar geen geklooi met fastons, kroonsteentjes of andere el cheapo sjit. Het is wel serieuze hoogspanning!!

Natuurlijk! maar waar zie jij in mijn foto geklooi met fastons en andere cheapo shit?

Het is een originele daarvoor bedoelde donorisolator van een magnetron-buis met gebarsten magneten.

Die kroonsteentje zijn prima geschikt, de hoogspanning deert ze niets isolatie doet de lucht mits de schroefjes geborgd worden met loctite of op andere wijze tegen lostrillen. Je zou zelfs na stevig vastschroeven de schroefjes kunnen vastsolderen, komt nooit meer los.

Je hoeft het niet met me eens te zijn maar er is geen enkel risico als je het dekseltje ook maar weer deugdelijk bevestigd! :)

PS: hoe ga jij dan de "niet te solderen draadpinnen" uit de isolator met het koper van de filterspoelen verbinden?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 29 januari 2020 18:45:36 schreef smd:
Hellooder, laat maar weten stuur maar een mail.

@ Vergeten: ik doe de reparatie wel met een isolator zoals de fabrikant bedoeld heeft, maar geen geklooi met fastons, kroonsteentjes of andere el cheapo sjit. Het is wel serieuze hoogspanning!!

Ben toch nieuwsgierig , hoe maak jij die contacten vast ?

PB gestuurd.

Op 29 januari 2020 19:06:15 schreef vergeten:
Op zich wel mits ze goed verpakken voor verzending.
Je kan alleen net niet zien of de aansluiting op de goede plek zit t.o.v. de bevestigingspunten. zie bijlage
Komt uit Duitsland dus geen extra onverwachte douanekosten.
Hij kost wel incl verzenden € 57,8

Jawel , het is exact dezelfde die ik nodig heb. Maar het verhaal is wel wat apart , hij heeft er al 11 verkocht. Van de 13......13 verongelukte Sharp magnetrons :S .

Beetje sketchy verhaal ...

Op 29 januari 2020 18:45:36 schreef smd:
@ Vergeten: ik doe de reparatie wel met een isolator zoals de fabrikant bedoeld heeft, maar geen geklooi met fastons, kroonsteentjes of andere el cheapo sjit. Het is wel serieuze hoogspanning!!

Ik breek toch wel een lans voor vergeten. In deze situatie beschouw ik fastonnetjes, kroonsteentjes en geïsoleerd montagedraad als ongeïsoleerd spul. Je kunt hier prima een ongeïsoleerd kroonsteentje gebruiken. Je moet wel opletten dat het kroonsteentje absoluut niet kan sproeien en je moet er goed op bedacht zijn dat de schroefjes niet loswerken door thermische effecten.

vergeten

Golden Member

Je moet wel opletten dat het kroonsteentje absoluut niet kan sproeien

Alle aanwezige, onder hoogspanning staande geleiders, zijn ver genoeg verwijderd van de ground(behuizing) voor die max 3 kV.
Dit geldt voor de originele staat zo ook na de "kroonsteen" reparatie Hoewel die een paar mm dikker is dan de originele draad.
De oppervlakte kruipweg over de isolator veranderd helemaal niet.
Het is geen 20+ kV :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Update !

SMD heeft me een isolator gestuurd met wat bevestigingsmateriaal en die heb ik er vanavond even in gemaakt.

Kortsluiting is weg , zekering blijft heel , buis meet 0,2 ohm maar de magnetron doet nog steeds niks...

Wat zie ik over het hoofd ?

vergeten

Golden Member

Op 12 februari 2020 22:03:52 schreef Hellooder:
Update !
SMD heeft me een isolator gestuurd met wat bevestigingsmateriaal en die heb ik er vanavond even in gemaakt.

Kortsluiting is weg, zekering blijft heel, buis meet 0,2 ohm maar de magnetron doet nog steeds niks...

Wat zie ik over het hoofd ?

Netjes gedaan met popnagels ik heb M3 boutjes gebruikt.
Heb je het gesoldeerd zo lijkt het wel, ik kreeg dat niet voor elkaar het was een soort RVS.

Die 0,2Ω is de gloeidraad van de buis niet de buis zelf (tov massa) hoop ik. :)
Zekering is heel maar er zijn er 2, netspanning(soms ook 2) en hoogspanning, beide heel?
Als je het kan meten(?), Hoogspanning wel aanwezig?
"kreunt" de trafo als hij wordt ingeschakeld?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 12 februari 2020 23:51:07 schreef vergeten:
[...]
Netjes gedaan met popnagels ik heb M3 boutjes gebruikt.
Heb je het gesoldeerd zo lijkt het wel, ik kreeg dat niet voor elkaar het was een soort RVS.

Die 0,2Ω is de gloeidraad van de buis niet de buis zelf (tov massa) hoop ik. :)
Zekering is heel maar er zijn er 2, netspanning(soms ook 2) en hoogspanning, beide heel?
Als je het kan meten(?), Hoogspanning wel aanwezig?

Nee , meten kan ik die hoogspanning niet en ik weet ook niet of ik dat zou willen :) Het is idd gesoldeerd , zacht weliswaar maar het zou moeten werken. De 2 zekeringen zijn beiden heel , of er een derde is weet ik niet ,waar zou die moeten zitten dan ? Die 0,2Ohm is inderdaad de buis zelf , niet naar massa uiteraard want dan was m'n zekering wel weer gesprongen.

Dus wat nu ? Hoogspanning zou er geweest moeten zijn de laatste keer voordat die isolator uitfikte en m'n zekering sloopte (er was toen ook een 1 seconde een fiks spanningsboog geluid} maar het lijkt nu wel of er niks meer is. Buiten die diodes , condensator en die buis is er toch niet veel meer dat er toe doet toch ?

Zou die buis dan toch gehemeld zijn ?

Je kan de hoogspanningswikkeling met een ohm meter meten. Ook de diode kan gesneuveld zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Of je bied een lage spanning op de primaire kant aan zeg 2.4 volt dan zou je op de secundaire kant van de trafo iets van 20 a 24 volt moeten meten...

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

The plot thickens....

Ik had gisteren na het mislukte isolator avontuur het ding niet meer opgemaakt en aangekeken...was er wel weer ff klaar mee.

Zojuist maar weer eens opengemaakt en jawel , de oorzaak was gauw gevonden. Gisteren vergeten 1 stekker van de primaire spoel aan te sluiten. Dus maar erop geklikt en daar gaan we weer...Glas water er in en maar aangezet en warempel , het ding doet het weer.

Maar niet voor lang... 1 minuut , en bzzzt , het is weer gedaan. Zekering kapot...

Nu moet ik wel zeggen dat ik ook direct "warmte" rook na het aanzetten , die buis is na 1 minuut magnetronnen ook niet meer vast te pakken zo heet. Heb 'm wel doorgemeten en er lijkt ook geen kortsluiting in te zitten naar het chassis , maar het lijkt me stug dat daar het probleem niet in zit. Of die trafo moet 'm een te hoge spanning leveren maar dat kan ik niet meten.

Nog even de volgorde van storingen:

- magnetron aangezet met zware bakplaat erin -> kapot
- alles gecheckt , alleen 1 HV diode kapot , vervangen en magnetron werkt weer "even"
- zekering kapot
- nieuwe zekering erin , direct weer kapot
- kortsluiting in isolator -> vervangen
- magnetron werkt weer 1 a 2 keer
- zekering weer kapot en buis bloedheet

Toch maar een buis bestellen op Ebay ?

Op 13 februari 2020 00:25:06 schreef Sparks:
Of je bied een lage spanning op de primaire kant aan zeg 2.4 volt dan zou je op de secundaire kant van de trafo iets van 20 a 24 volt moeten meten...

Dat kan ik nog eens proberen ja !

Maar , er zijn 3 uitgaande draden. Heb net 12 volt op de primaire spoel gezet maar over welke van die 3 uitgaande draden zou ik dan de secondaire spanning moeten kunnen meten? Vooralsnog meet ik eigenlijks niks over welke combinatie ook.

[Bericht gewijzigd door Hellooder op donderdag 13 februari 2020 19:51:29 (30%)

Op 13 februari 2020 17:44:23 schreef Hellooder:
...

Toch maar een buis bestellen op Ebay ?

Voordat je dat doe raad ik je aan weer alles aan de hoogspanningskant te controleren. Zijn de HV-dioden nog goed? Zijn de HV-condensatoren nog goed?

Op 13 februari 2020 17:45:03 schreef Hellooder:
Maar , er zijn 3 uitgaande draden. Heb net 12 volt op de primaire spoel gezet maar over welke van die 3 uitgaande draden zou ik dan de secondaire spanning moeten kunnen meten? Vooralsnog meet ik eigenlijks niks over welke combinatie ook.

Geen idee. Twee draden zijn voor de gloeispanning.
De derde voor de hoogspanning. De andere kant van de hoogspanningsdraad is met de massa verbonden. Je moet dus meten tussen massa van de mgnetron en één van de drie draden. Daar moet dan ca 120V staan. Eigenlijk moet tussen massa en één of meer draden 120V staan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 13 februari 2020 20:31:03 (53%)

Als ik het zo zie dan zou ik zeggen tussen de rode draad en de massa/ ijzerpakket van de trafo.
De hoogspanning van een magnetrontrafo is over het algemeen aan 1 kant met het ijzer pakket verbonden.
Maak de rode draad wel even los van de andere componenten ( buis en condrnsator)

[Bericht gewijzigd door Sparks op donderdag 13 februari 2020 21:27:22 (17%)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
vergeten

Golden Member

Op 13 februari 2020 17:45:03 schreef Hellooder:
Maar , er zijn 3 uitgaande draden. Heb net 12 volt op de primaire spoel gezet maar over welke van die 3 uitgaande draden zou ik dan de secondaire spanning moeten kunnen meten? Vooralsnog meet ik eigenlijks niks over welke combinatie ook.

Klopt 2 rode en een gele.
Tussen de 2 rode staat de gloeispanning
Tussen de massa en de gele draad staat de hoogspanning.

Meet tussen de massa en de Gele draad (in zwarte sok) die van de trafo naar de rechter condensator aansluiting loopt.
Daar staat normaal de AC hoogspanning als hij primair op 230v is aangesloten.

Mogelijk zit er een HV zekering in de zwarte sok (met Gele draad) die loopt van de trafo naar de rechter condensator aansluiting.

Even in knijpen dan zou je ergens een verdikking kunnen voelen.
ff een tekening gemaakt voor het overzicht zoals het bij jou zit :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 13 februari 2020 22:09:54 schreef vergeten:
[...]
Klopt 2 rode en een gele.
Tussen de 2 rode staat de gloeispanning
Tussen de massa en de gele draad staat de hoogspanning.

Meet tussen de massa en de Gele draad (in zwarte sok) die van de trafo naar de rechter condensator aansluiting loopt.
Daar staat normaal de AC hoogspanning als hij primair op 230v is aangesloten.

Mogelijk zit er een HV zekering in de zwarte sok (met Gele draad) die loopt van de trafo naar de rechter condensator aansluiting.

Even in knijpen dan zou je ergens een verdikking kunnen voelen.

Geen zekering in de zwarte sok , ik kan de trafo ook gewoon doormeten aan de sec. kant. Inderdaad is geel gekoppeld via de trafo aan massa en de andere 2 rode intern. Meten allebei wel door maar met 12 v op primair (van een acculader waar 7 volt van over blijft) meet ik op de secundaire niks. Wellicht te weinig amperage uit dat ding...

Wat ik intussen wel weet is dat ik weer een HV diode kapot heb , dat setje heb ik al eens vervangen maar nu is er weer eentje doorgeslagen en meet ik daar met een ohm meter al een volle kortsluiting. Dat was voordat ik de isolator had vervangen nog niet het geval dus dat moet vanavond weer gebeurd zijn tijdens het opwarmen van dat glas water maar wat veroorzaakt dat dan ? Ik begin zo langzamerhand m'n buik wel een beetje vol te krijgen van dat ding. Diode , zekeringen , isolator , een gloeiend hete buis ,weer een diode...het ene sloopt het andere lijkt het wel.

Ik denk dat ik de handdoek in de ring ga gooien met het ding en 'm naar de stort breng want elke keer vind ik wel weer iets dat niet deugt maar de oplossing is het telkens niet.Ik kan wel een buis , diode en condensator gaan halen maar da's bij mekaar een halve nieuwe magnetron en dan blijft het nog een gok. Zelden zo iets meegemaakt.....

Op 13 februari 2020 23:21:24 schreef Hellooder:
Wat ik intussen wel weet is dat ik weer een HV diode kapot heb , dat setje heb ik al eens vervangen maar nu is er weer eentje doorgeslagen en meet ik daar met een ohm meter al een volle kortsluiting. Dat was voordat ik de isolator had vervangen nog niet het geval dus dat moet vanavond weer gebeurd zijn tijdens het opwarmen van dat glas water maar wat veroorzaakt dat dan ? Ik begin zo langzamerhand m'n buik wel een beetje vol te krijgen van dat ding. Diode , zekeringen , isolator , een gloeiend hete buis ,weer een diode...het ene sloopt het andere lijkt het wel.

Dan is de condensator ook stuk. Die staat niet in het rijtje die je opnoemt. Anders zou ik ook niet weten wat er stuk is. De condensator zou bestand moeten zijn tegen 2kV, dus je zou 'm kunnen testen dmv een gelijkgerichte netspanning via een gloeilamp. De gloeilamp bespaart je een wandelingetje naar de meterkast als de condensator in sluiting is.
Ik hoor het graag als anderen er anders over denken.

I stand corrected..
Had alleen de 2e foto gekeken en zag rood op de trafo en de condensator.
Nu net thuis van de arbeid de 1e foto ook gezien.
Idd geel is de hv.

Tja keuzes een eenvoudige magnetron kost tegenwoordig niet veel meer.
Maar de voldoening van het zelf reparen is ook altijd wel aardig.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Ik denk dat ik de handdoek in de ring ga gooien met het ding en 'm naar de stort breng

Snap ik, hou in dat geval wel de trafo apart, kun je een puntlas apparaat van knutselen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 13 februari 2020 23:57:05 schreef Sparks:

Tja keuzes een eenvoudige magnetron kost tegenwoordig niet veel meer.
Maar de voldoening van het zelf reparen is ook altijd wel aardig.

Tsja , normaal gesproken wel. Dit is 1 van de weinige projecten waar ik niet uitkom ook omdat het geen normale materie is die met een simpele multimeter te controleren is.

De condensator heb ik overigens op de houtje touwtje manier gecheckt met een gewone multimeter en leek me wel o.k. maar ik kijk morgen ff op de zaak want daar ligt een meer uitgebreide meter , wellicht dat ik daar nog wijzer van word.

Maar het heeft weinig zin om alles te vervangen als die buis de reden is dat alles knalt. Ik ben een beetje bang daar daar toch het probleem zit.

vergeten

Golden Member

Op 13 februari 2020 23:21:24 schreef Hellooder:

Wat ik intussen wel weet is dat ik weer een HV diode kapot heb

Welke HV "diode" was er stuk?
Die over de condensator (een asymmetrische) of die naar de massa, dat is een gewone HV diode?

Als de asymmetrische in sluiting ligt krijgt de buis HV AC voor zijn kiezen, zie de tekening
die ik nog aan een eerdere post heb toegevoegd.
Als het die andere diode naar massa is wordt de trafo via de condensator wel erg zwaar belast, gevolg zekering eruit.

Blijft de zekering heel als je de gele AC HV draad op de condensator losneemt en goed isoleerd?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het betreft de diode "over" de condensator en ik weet eigenlijk 100 % zeker dat deze voor de isolator reparatie nog heel was...deze moet gisteren weer geploft zijn.

Dit was een nieuw kitje overigens, het eerste onderdeel dat ik vervangen heb een maand geleden...al weet ik niet meer welke er toen kapot was en hoe.