watt peltier element

hallo mensen

ik heb laats een klein project gemaakt wat redelijk wat hitte produceert
daarvoor heb ik er een heatsink en een 12 v ventilator opgezet alleen nog steeds te veel hitte nu wil ik het nog verder afkoelen met 2 peltier elementen die kunnen max allebei 60 watt en 12v en 5a nu komt misschien een beetje stomme vraag ik heb een 12v voeding 5a 120 watt zou ik dit hier voor kunnen gebruiken aangezien zien ze allebei 60 wat max kunnen hebben en ik denk 2x 60 is 120 watt klopt dit?

Je vraagstelling is uiterst verwarrend. Als je je vragen duidelijker schrijft krijg je betere antwoorden. Waar gaat het over? Heb je meer koelcapaciteit nodig of moet de temperatuur ook in absolute zin naar beneden?

Bijvoorbeeld: je kan een koelkast niet vervangen door een reuzeventilator, want melk wordt zuur bij 20 graden. Je moet naar 4 graden gaan, kost wat kost. Een elektromotor daarentegen, die niet boven de 100 mag komen, kan je veel beter koelen met een ventilator, dan hem in de koelkast te steken.

Thermisch beheer is complex, en de kans dat je hier écht van een Peltier element gebruik kan maken is erg klein. Een Peltier element dat 60W verbruikt, kan maar een paar Watt aan energie onttrekken. Je hebt dus een gigantisch koelblok nodig, want de Peltier gaat nu een pák extra hitte toevoegen. De heatsink aan de warme kant van de Peltier gaat nu 120W + de hitte van je applicatie moeten afvoeren.

Als je even probeert te berekenen waar dit over gaat... Ik heb wat cijfers in een willekeurig online tooltje https://celsiainc.com/resources/calculators/heat-sink-size-calculator/ gegooid. Stel dat je 200W toevoegt, de lucht koeler dan 30 graden is, je Peltier tot 40 mag gaan (dan is bij een delta t van 20 graden, de koude kant van je Peltier 20 graden), en je een niet al te agressieve fan gebruikt:

Dan heb je een knoert van een heatsink nodig, zo groot als een A4 en 7cm dik.

Als je vraag is of je met een 12V,5A voeding (dat is 60W) twee Peltier-elementen van 60W élk kan voeden - neen, uiteraard niet.

Suffering from wiseass oneliner blackout

ik zou het morgen even duidelijk neer zetten ik had trouwens foutje gemaakt peltier elementen zijn 60w 12 5a per stuk en ik heb een voeding 12v 10a 120w dus

ik dacht dan 120 gedeeld door 2 is 60 watt dus vandaar misschien geschikt

Een heatsink+ventilator kan grofweg 100W aan warmte afvoeren (bewijs: CPU koelblok+fan).

Een 120W peltier kan mischien 12W aan warmte afvoeren.

Dus die peltier gaat niet helpen. Je hebt een grotere fan of koelblok nodig. Of een betere koppeling tussen je warmte-producent en je bestaande koelblok. Of een betere airflow rond je ventilator.

ik heb zelf een las apparaat gemaakt 43 volt 200 amp
is nu nog normale ventilator die de hitte afvoert maar naar 10 min worden de kabels toch echt te heet en gebruikt al een hele dikke draad voor sec winding dus ik dacht als ik er gekoelde lucht op kan krijgen met peltiers

op de 2 peltiers plaats ik dan aan de warme kant een heatsink en een ventiltor op de heatsink die de lucht er op blaast en een aan de koude kant die de lucht op het las apparaat blaast de peltiers zijn 60 watt per stuk en mijn voeding 120 watt

Je kunt dan beter dikkere kabels nemen, of je moet het vermogen van je lasapparaat terugschroeven. Kabels koelen met een geforceerde luchtstroom is een slecht idee omdat je weinig contactoppervlakte hebt. Peltiers gebruiken is ook alleen een goed idee als je temperatuurverschil klein is of als je heel weinig moet koelen.

Hoe dik zijn je kabels?

3,6 mm en 10mm2 en 5m lang aan exclusief isolatie

en dankje voor het advies

Arco

Special Member

Peltiers zijn erg inefficient met koelen (verwarmen kunnen ze wel goed). En je krijgt er dan nog wat extra hitte bij van de peltiers...
Ik weet niet wat er mechanisch mogelijk is, maar is een gewone sterke fan niet genoeg dan?
(je kunt ook aan heatpipes denken, ook heel efficient)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heatpipes ken ik wel maar is nieuw voor mij hoe het beste toe te passen?

Lambiek

Special Member

Op 13 februari 2020 02:30:07 schreef Noenthan:
ik heb zelf een las apparaat gemaakt 43 volt 200 amp
is nu nog normale ventilator die de hitte afvoert maar naar 10 min worden de kabels toch echt te heet en gebruikt al een hele dikke draad voor sec...

3,6 mm en 10mm2 en 5m lang aan exclusief isolatie

10mm2 vind jij dik voor 200A? Daar hoort 50 of 70mm2 op met die stroom.

En extra koelen gaat niet helpen, dikkere kabel wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je wikkelingen in je trafo worden te heet? Bij 8kW?

Een peltier kan wat helpen als je een goed contact oppervlak hebt, maar dat gaat niet lukken met "wikkelingen". Dus: "meer lucht er langsblazen" zal denk ik de oplossing moeten zijn.

Je kan fans kopen van de klasse als die in DELL computers zitten. 12V 3A o.i.d. Daar komt een forse hoeveeheid lucht uit. Des noods zo veel als dat er passen op je 10A voeding....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vuistregel (van mezelf en vast ook van anderen) is oppervlakte van een kabel vermenigvuldigd maal 10 = maximale stroom.
Dus 10mm^2 keer 10 is maximaal 100A

En dat is een maximum, dus wanneer je zo'n kabel onder het tapijt van een auto wegwerkt, kun je die waarde (hoeveel ampère er door kan) al snel halveren. Als je grote lengtes gebruikt, moet je ook al snel verdubbelen (qua doorsnede) om verlies te beperken. En als je wikkelingen bij elkaar hebt zitten zou ik ook een factor 2 aan marge over houden. Maar als vuistregel om een indicatie te hebben, voldoet hij prima.

Op 13 februari 2020 02:30:07 schreef Noenthan:
ik heb zelf een las apparaat gemaakt 43 volt 200 amp

Das 8.6kW. Bijna 40A op 230V. Hoe voed je dat?

Of is het 43V open klemspanning, en 200A kortsluitstroom?

Arco

Special Member

Of heatpipes te gebruiken zijn en hoe of welke hangt van de mechanische constructie af zoals die nu is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 februari 2020 12:55:09 schreef blurp:
[...]

Das 8.6kW. Bijna 40A op 230V. Hoe voed je dat?

Of is het 43V open klemspanning, en 200A kortsluitstroom?[/quote

2 oude magnetron transformatoren aan elkaar vast gelijmd en gewoon 220v

Anoniem

En de secundaire dan nog gewikkeld met installatiedraad zeker?
Lekker dikke warmteisolerende pvc isolatie.
Dit krijg je niet goed. 200A is gewoon veel te veel om langere tijd door 10mm2 te sturen.

Een Peltier element heeft een laag rendement. Dat wil zeggen dat er veel meer warmte in het element geproduceerd wordt dan je ermee kunt afvoeren. Je probleem wordt dus alleen maar groter.

Bovendien wat versta je onder Peltierelement? Enkel het element? Of samen met een fiks koelblok?
Die losse plaatjes kun je niet zomaar gebruiken, maar horen nog op een flink koelelement bevestigd te worden. En daar ga je een ventilator moeten opzetten die nog beduidend meer warmte wegblaast dan je transfo afgeeft.

Zoek het ook niet te ver. Die suggestie van heat-pipes die je wel aan schijnt te staan is te ver gezocht. En veel te duur voor een houtje-touwtje zelfbouwtransfo van afval van magnetronovens gemaakt.

Je kunt een fout ontworpen lastransfo niet goed krijgen met allerlei exotische kunstgrepen.
Herwikkelen met veel dikkere draad is de enige goede oplossing.
25mm2 lijkt me het absolute minimum.
Ik weet ook niet welke lasmethode je toepast, maar 43V nullastspanning lijkt me laag voor een vlamboog. Normaal heeft zo'n transfo 70V nullastspanning. Nu ja, voor ac kan het misschien net, de piekspanning is dan 60V, maar het lijkt me krap.