Kookplaat Ikea code E9

Beste mensen,

Mijn Ikea kookplaat (FRAMTID HIN4S) geeft sinds een week of 3 regelmatig storingscode E9. Het enige dat ik op internet kan vinden is stekker eruit en na een poosje er weer in, maar dan komt soms meteen en soms na een nachtje de code weer tevoorschijn.

Ik heb de kookplaat al open gemaakt en alle elco's doorgemeten, deze zijn allemaal keurig op waarde.

het is van binnen een Electrolux (staat op het display)
op de printen staat CHEETAH/TIGER

Zijn er mensen die weten wat de storingscode E9 betekend?

Ondertussen ga ik als ik tijd heb de scoop op de 5 volt houden, kijken wat daar uit komt.

pe4mb

E9 duidt op en probleem met filterboard zegt foutmelding

Heb je al lang deze kookplaat ?
Heb jij zonnepanelen liggen ?
Komt deze code steeds rond hetzelfde tijdstip tevoorschijn ?

Bij zonnepanelen zou het overdag moeten zijn en niet in de nacht...

Op 6 februari 2020 18:51:30 schreef smd:
E9 duidt op en probleem met filterboard zegt foutmelding

Ik kan op de kookplaat echter niet iets van een filterboard ontwaren, het zijn 2 printen die nagenoeg identiek zijn, met een kabel ertussen, elk hun eigen voeding lijkt het, de bediening zit op het onderste board aagesloten (niet zichtbaar)

En ja, ik heb zonnepanelen, maar die heb ik al 6 jaar :)

pe4mb

Controleer op slechte soldeer verbindingen en tevens de elco's op waardes controleren...

Vandaag de scoop op de 5 volt gehouden van de 2 printen, die schiet mooi naar 5, dan start de kookplaat op (linker display aan, middelste, rechtse) en dan alles uit, en in de meeste gevallen vervolgens rechter display en dan E9 op de middelste. Na een korte tijd schakelt de 5 volt wel uit, maar dat hangt niet samen met de melding lijkt het, meer dat hij dan in bespaarstand gaat.

momenteel heb ik de coils niet aangesloten, ik krijg nu ook bij het aanschakelen E4 in beeld (dus dat lijkt logisch), en dan gaat daarna 1 fan een 15 seconden aan aan, maar beide fans werken (uitgewisseld).

Weet iemand wat een electrolux/ikea helpdesk zou doen, ik vrees dat ze zeggen koop een nieuwe of vervang de pcb's (als je hem laat repareren..), of zit ik er dan ver naast?

pe4mb

E9 is detectie van de AC netspanning, dus daar gaat iets in mis en zit in filter gedeelte.

Ja, helpdesk medewerkers sturen je een monteur voor een aardig fortuin aan voorrij kosten en de print werkt hij weer! Of een nieuwe IDD

Is de spanning op de perrilex wel goed? Zit er niet een draad los te bakken en af en toe los contact te maken?

Spanning staat en stroom gaat!

Gister en vandaag nog wat zitten meten, beiden lijken prima voedingsspanningen te hebben, zowel 15v als 5 volt.

De netspanning wordt omgezet in een pulssignaal van 5 volt, die komt keurig tot aan de microcontroller.

Als ik slechts 1 pcb per keer aan het bedieningsprintje aansluit geeft het display ook E9, in beide gevallen...

Mogelijk dat hij nog ergens een netspanning hoogte detecteerd... ik zal verder zoeken.

Update:

HEBBES: http://manuals.frigidaire.com/prodinfo_pdf/Memphis/A00498607.pdf

E9: User interface touch system defect.

:P

Update 2:
blijkt te koop via shop.electrolux.nl

print zit blijkbaar ook in andere kookplaten: https://www.circuitsonline.net/forum/view/141461

Update 3:
Hij kost 200 euro..
de module kan toch wel uit elkaar.. scanner geeft nie zulke goeie plaatjes alleen:
chips:
QT16C01 (naar de touch pcb)
R5F21257

Helaas.. solderingen nalopen heeft niet geholpen :(

pe4mb

Die bedieningspcb is al een en al SMD/IC's daar ga je denk ik op vastlopen.
Op zich als het glasplaat nog in goeie staat, geen kraken/ barsten
rekening houdende met de leeftijd van die kookplaat en de nieuwprijs is 200 euro voor die complete bediening nog best ok hoor, zeker omdat je al 150 extra uitspaard door het zelf te doen ipv aeg te laten doen