Elektra installatie (keuken) verbeteren

HVinduction

Honourable Member

Op 11 februari 2020 18:45:59 schreef testman:
op 1x 35A kun je prima ook nog inductie koken, zeker een trage hoofdzekering, een hoofdautomaat gaat sneller.

Niet helemaal waar, smeltveiligheden zijn traag bij overbelasting door het zand en het druppeltje lood (slakkenhuissymbool), bij een goede kortsluiting zijn ze sneller doordat de vlamboog direct gedoofd wordt, ze berusten op het principe van warmteontwikkeling (P=I2/R).

Verder moeten de stopcontacten boven het aanrecht sowieso over minimaal twee groepen verdeeld zijn, ook niet gek omdat keukenapparatuur gemiddeld een behoorlijk hoog vermogen heeft, zoals een waterkoker of een boiler. Dit was begin jaren 70 zover ik weet al verplicht. Ook is het altijd verstandig als alles open ligt om loze leidingen te leggen zodat er makkelijk later iets uitgebreid kan worden.

Op 11 februari 2020 23:16:17 schreef HVinduction:
[...]

Niet helemaal waar, smeltveiligheden zijn traag bij overbelasting door het zand en het druppeltje lood (slakkenhuissymbool), bij een goede kortsluiting zijn ze sneller doordat de vlamboog direct gedoofd wordt, ze berusten op het principe van warmteontwikkeling (P=I2/R).

bij kortsluiting gaat een trage hoofdzekering niet sneller, automaten zijn niet selectief te krijgen. heb al zat meegemaakt dat sluiting bij nieuwbouw de B16 en C25 hoofdautomaat laat trippen. een hoofdzekering blijft heel, tenzij je een oude thermisch versleten zekering hebt, die gaan al door als een lampje kapot springt soms.

een automaat heeft een mechanisch component, dat triggert bij sluiting omdat de bimetaal te traag is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
HVinduction

Honourable Member

Op 11 februari 2020 23:24:59 schreef testman:
[...]

bij kortsluiting gaat een trage hoofdzekering niet sneller, automaten zijn niet selectief te krijgen.

Dat komt doordat een smeltveiligheid een weerstand is die gemaakt is om gecontroleerd door te smelten, in de zelfde situatie is de kortsluitstroom met een smeltveiligheid dus lager en duurt het dus langer. Ik weet zeker als hier rekening mee wordt gehouden dat een smeltveiligheid sneller is. De selectiviteit tussen een 25A hoofdzekering en een 6kA automaat is dan ook ongeveer 3kA, bij een 80A mespatroon is dat ongeveer 6kA, dat heeft zowel met snelheid als met doorlaatenergie te maken. Ook kan een smeltveiligheid de sinus kappen voordat deze de top bereikt, dat kunnen automaten niet.

Er is zeker wel selectiviteit tussen automaten. Echter moet er dan rekening gehouden worden met de maximale kortsluitstroom en daar wordt in huisinstallaties niet zo naar gekeken.

niet alleen in huishoudens, ik kom ook 6kA automaten tegen die vlak bij de trafo in de hvk zitten, die zijn doorgaans wel voorbeveiligd met een set 160A mespatronen.

een automaat gaat er net als een zekering niet uit, als je sluiting trekt op het einde van een lange te dunne kabel. een zekering mag meer lengte dunne kabel erachter hebben als een automaat. weet wel opslaghallen waar een b16 een 10 of 16mm2 erachter heeft zitten ivm lengte en haalbare kortsluitstroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is nou eigenlijk het principiele probleem bij het gebruiken van pur-schuim om zo'n kabelbuis in een sleuf te fixeren?
Dat veren lijkt mij ook nogal mee te vallen..

Wat is in NL trouwens wettelijk geoorloofd bij het zelf aanleggen van electro-installaties (sterkstroom)?
Alles aan de gebruikerskant van de meter?
En de stoppenkast?

Het verticaal c.q. horizontaal leggen van leidingen die 'verstopt' worden is slim maar niet voorgeschreven toch?
(er bestaan ook nog leidingzoekers (zullen wel anders heten)).

Dank,
electronono

Anoniem

Op 11 februari 2020 23:16:17 schreef HVinduction:
[...]

Niet helemaal waar, smeltveiligheden berusten op het principe van warmteontwikkeling

Echt waar? Daar sta ik van te kijken :-)

P=I2/R).

Euh, P=I2R, niet I2/R

Ik begrijp het weer eens niet goed, durft niemand dan te zeggen dat wat je op die foto ziet je reinste knoeiwerk is?
De TS heeft het ook over lasdozen die weggepleisterd zijn en waar je net meer aan kan. Dat is verboden, maar Op de foto zie ik er geen.

Overigens heel erg slim om eerst je sleuven dicht te pleisteren , dan de muur afwerken en vervolgens vragen wat je er nog kunt aan verbeteren omdat je denkt dat het niet goed gedaan is.

kwam recent dit nog tegen, daar zitten nu tegels overheen :r

een zekering geeft meer verlies als een automaat, een kastje met bijna voluit belaste zekeringen word goed warm. toch beter hete zekeringen als automaten, want die trippen sneller eenmaal warm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 februari 2020 18:17:36 schreef electronono:
Het verticaal c.q. horizontaal leggen van leidingen die 'verstopt' worden is slim maar niet voorgeschreven toch?

Horizontale leidingen is af te raden omdat je dat niet zo gauw verwacht. Verder hangt het van de muur af. Als het een dragende muur is verzwak je hem door horizontale sleuven.
Verder is het niet nodig om alles in te frezen. Wat achter de kastjes zit kun je ook op de muur monteren want daar is doorgaans wel 5 cm ruimte. Behalve achter een vaatwasser want die staan vaak stijf tegen de muur aan.

Op 12 februari 2020 23:31:44 schreef KlaasZ:
[...]Horizontale leidingen is af te raden omdat je dat niet zo gauw verwacht. Verder hangt het van de muur af. Als het een dragende muur is verzwak je hem door horizontale sleuven.
Verder is het niet nodig om alles in te frezen. Wat achter de kastjes zit kun je ook op de muur monteren want daar is doorgaans wel 5 cm ruimte. Behalve achter een vaatwasser want die staan vaak stijf tegen de muur aan.

let toch maar op met veel opbouw achter kastjes maken, heb al vaker lopen kloten omdat er nog een bult riool ( 50mm) en waterleiding achter kwam en dus de elektra leidingen daar niet meer langs konden. vaak zet men op t werk aan de kabels uit de vloer een ip44 wcd wat de keukenboer dan zo in t kastje kan leggen door 1 gat te boren in de bodem. scheelt nadat de keuken er al staat en vaak al geheel dicht is om nog kabels erdoor te moeten gaan trekken. wcd's onder de plint is leuk, maar in de muur kom je er amper nog bij als er iets uitfikt. heb ik een tijd terug eens gedaan met een perilex, die bleek ook nog in een gewone doos te zitten, en de huidige wcd's passen daar niet meer in :(

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 februari 2020 09:46:18 schreef testman:
let toch maar op met veel opbouw achter kastjes maken, heb al vaker lopen kloten omdat er nog een bult riool ( 50mm) en waterleiding achter kwam en dus de elektra leidingen daar niet meer langs konden.

Kwestie van alles in 1 hand houden. Heb een aantal keren een keuken voorbereid qua leidingwerk en dan deed ik niet alleen het elektrisch gedeelte maar ook gas, water en afvoer. En altijd volgens de plantekening van de keukenboer.

die tekeningen zijn altijd leuk, maak een plan van 50 woningen en bij de helft komen de leidingen niet uit zoals op tekening als de keuken eenmaal wordt gezet. vooral ikea keukens zijn leuk, te weinig details worden daar gegeven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 februari 2020 15:34:26 schreef T-sec:
De installatie zelf daargelaten zou ik de verdeling sowieso beter aanpakken.

Er zijn drie groepen geplaatst:
1. oven/koelkast (opbouw wcd plint);
2. vaatwasser + wandcontactdoos aanrechtblad;
3. boiler, vonk kook, afzuigkap, lage wandcontactdoos naast keuken.

1. Over plus koelkast kan.
Behoudens ovens met quick-heat of oven/magnetron combi van max. 3680W. Dus oven liever op eigen groep.
Op deze manier is elk type 1 fase oven tot 3680W toe te passen.

2. Vaatwasser plus wcd algemeen gebruik zou ik niet doen.
Een vaatwasser op lang programma plus een waterkoker, tostiijzer, etc. triggered de zekering. Dus liever beiden op eigen groep.

3. Boiler, vonk kook, afzuigkap, lage wandcontactdoos naast keuken.
Ik gok dat de laatste wcd voor een koelkast of vriezer bedoeld is. Ook hier zou ik de boiler op eigen groep begroten omdat de lage wcd naast keuken ook voor zwaardere toepassingen gebruikt 'kan' gaan worden.

In de praktijk gaat het meestal prima en ik heb wel gekkere dingen gezien maar als je het dan toch nieuw maakt doe het dan gelijk goed en bedrijfszeker. Het kost in totaal misschien ietsje meer maar voorkomt mogelijk gedoe.

Dank voor de tips. Aansluitwaarden apparatuur is als volgt: vaatwasser: 2,4kw, combimagnetron: 3,2kw, Afzuigkap: 200w, boiler: 2,2kw, koel/vriescombinatie: n.b.

Goed punt de oven, boiler, vaatwasser een eigen groep te geven. Kan dat nu nog eenvoudig realiseren door deze groepen uit de kruipruimte te laten komen en opbouw wcd's aan de plint te bevestigen. Wcd boven aanrecht kan ik dan ook een eigen groep geven.

De lage wcd naast de keuken (groep 3) is niet perse bedoeld voor een koelkast of vriezer maar voor een lamp of stofzuiger. Had feitelijk ook onderdeel kunnen zijn van de groep van resterende wcd's in de ruimte.

https://ibb.co/b3VQKHd

Op 12 februari 2020 18:32:06 schreef grotedikken:

Ik begrijp het weer eens niet goed, durft niemand dan te zeggen dat wat je op die foto ziet je reinste knoeiwerk is?
De TS heeft het ook over lasdozen die weggepleisterd zijn en waar je net meer aan kan. Dat is verboden, maar Op de foto zie ik er geen.

Overigens heel erg slim om eerst je sleuven dicht te pleisteren , dan de muur afwerken en vervolgens vragen wat je er nog kunt aan verbeteren omdat je denkt dat het niet goed gedaan is.

Lasdozen op een aantal plekken in de woning dichtgesmeerd, ook in betreffende keukenruimte:
https://i.ibb.co/DMVdbn2/IMG-0802.jpg

Elektra en afwerken muren is uitbesteed en helaas te laat gerealiseerd dat het niet goed is, daar baal ik natuurlijk van. Kan er nu echter weinig meer aan veranderen.

Gevraagde verbeterpunten waren bedoeld voor de keukenruimte, daar is zonder breekwerk nog het e.e.a mogelijk.

Nu denk ik dat mijn elektrische installatie niet meer aan NEN1010 voldoet, wat zijn hiervan consequenties?

ik zie houten vloeren? dan heb je een huis van voor 1950, als de elektrische installatie niet stevig is gerenoveerd dan zal de nen1010 in enige huidige vorm niet echt haalbaar meer zijn. stalen buizen, 3 groepen in het hele huis, vrijwel nergens aarding enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 februari 2020 20:49:20 schreef testman:
ik zie houten vloeren? dan heb je een huis van voor 1950, als de elektrische installatie niet stevig is gerenoveerd dan zal de nen1010 in enige huidige vorm niet echt haalbaar meer zijn. stalen buizen, 3 groepen in het hele huis, vrijwel nergens aarding enz..

Klopt. Die drie groepen worden er ongeveer 8 (dankzij keukeninrichting), aarding is vrijwel overal heengetrokken, maar vrijwel overal ligt nog stalen buis.

aarde is geelgroen, en de andere VD draden rood/groen? want dat is al 1 fout als dat zo is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 februari 2020 21:41:19 schreef testman:
aarde is geelgroen, en de andere VD draden rood/groen? want dat is al 1 fout als dat zo is..

Nee, alle draden vervangen waar aarde getrokken is.