Philips 42PFL6008K

Over de procedure van het reballen en het benodigd materiaal weet ik zo goed als niks. Ook niet hoe dik de balletjes moeten zijn.
Bij de eerste printen die ik liet reballen was er vaak terug uitval. Probleem bleek in te dunne balletjes te zitten. De volgende deed hij met dikkere en probleem was opgelost.
In het laatste geval zag ik dat de chip ook met de normale afstand van de print af stond.
Gewoon daardoor ben ik teweten gekomen dat er verschillende diktes zijn.

Op 13 februari 2020 23:11:30 schreef william1967:
0.6mm heb je nodig

Hoi Willliam,

Bedankt voor je reactie 0,6 mm wordt het dus. Mag ik vragen of je veel ervaring he. Ik heb reballen van een microprocessoren? Ik wil nu de spullen bestellen op Ali express maar helaas door het uitbreken van coronavirus wordt niks meer verstuurd.
Heb je toevallig een adres waar ik een malll en de balletjes kan kopen???
Wordt eerst als hobby uitgevoerd en benga’s plan om
Er iets leuks van te maken althans dat wil ik proberen

Via Ebay o.a. kun je ook dergelijke spullen kopen, je ziet dan ook meteen vanwaar de verzender verstuurt, bij voorkeur Europa nemen want dat scheelt invoerrechten etc. bij een te hoog aankoopbedrag.

Voor de QFU baord heb je sowieso een goed BGA repairsttion nodig.
De print is nogal gevoelig voor kromtrekken tijdens het reflowen.
Het is dus van belang dat je na het plaatsen de print gelijkmatig opwarmt om "bow and flex" te voorkomen.

Ik gebruik twee temperatuur profielen. Eén voor loodvrij om de BGA eraf te halen, en één voor loodhoudend voor het erugplaatsen van de BGA.
De BGA reball ik met 0,65mm loodhoudende soldeerballen.
Stencils besteld via Alie inderdaad :)

Mijn "slagingsprecentage" is ca. 60%. Wordt er wel steeds beter in.
Vooral dat kromtrekken van de print was bij mij een probleem. Nu ik een grotere onderverwarming heb op mijn BGA station gaat het prima.

maartenbakker

Golden Member

Als ik vragen mag, wat voor repairstation gebruik je? Ik hoop dit jaar wat te kunnen investeren... Had al bedacht dat ik op wat sloopprinten zou gaan oefenen met een strijkijzer en een gewone heteluchtbout, maar of dat gaat werken voor zulke grotere chips, betijfel ik een beetje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een Jovy RE7500. Goedkoper is er denk ik niet. Op zich werkt die goed, alleen voor grote printen is de onderverwarming te klein.

Op 19 oktober 2019 09:37:50 schreef Beeldbuisje:
Een klein beetje off-topic misschien, maar ik ondervind hoe langer hoe meer issues met slechte contacten aan BGA chips.
Laatst een Telenet digicorder gehad met de gekste kuren op ontvangstgebied. En ja hoor: processor los.

Gisteren zelf het toppunt meegemaakt:
In mijn bureau staat een Loewe Individual 46 SL220 chassis. Al meer meegemaakt dat hij vastliep tijdens kijken naar opname op de interne HDD.
Gisteren na aanzetten het Loewe logo op beeld en vast. Prijsaanvraag voor ruilsignaalpaneel is lopende, maar ik verwachte vele €€€€tjes.
Beetje redeneren en verwachtte een losse processor. Ondanks die een erg groot koelblok heeft. Even gereflowed, wat ik zelf kan, reballen niet. En ja hoor, hij liep weer.

De signaalpanelen zouden op de erg trage software-interface vrij betrouwbaar zijn. Ik vind de bouwkwaliteit van die toestellen ook über, maar je ziet, ooek hier.
Loodvrije rommel, grmbl |:(

Werkingstemperatuur van de beide processoren: net geen 50°C

Beste,

Ik heb een vraagje over een Philips tv 55PUS7600.
Deze is een op andere dag uitgevallen waardoor nu alleen met licht door op het scherm te schijnen het Philips logo is te zien. Tevens zie je nog de Android logo. Je zou zeggen dat dit waarschijnlijk backlight probleem zal zijn. Ik kan echter niet verder in het menu bijvoorbeeld (Netflix) etc.
Betekent dit dat mainboard en backlight defect zijn. Of moet ik toch richting psu bord gaan denken.
Hoe kan ik weten dat het niet aan het mainboard ligt????

Ik hoor graag van u.

Mvg Tech

maartenbakker

Golden Member

Het lijkt me handig om voor een compleet ander toestel met een volstrekt andere fout een nieuw topic te starten. Je zult ook de backlight eerst standalone moeten testen, dan is er meer over te zeggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 februari 2020 23:50:08 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 februari 2020 23:49:13 schreef maartenbakker:
Het lijkt me handig om voor een compleet ander toestel met een volstrekt andere fout een nieuw topic te starten. Je zult ook de backlight eerst standalone moeten testen, dan is er meer over te zeggen.

Goedenavond,

Inderdaad je hebt gelijk echter ben ik niet helemaal thuis in het openen van de discussie.
Vandaar ik inhaakt op oudere discussies. Ik ga in iedere geval proberen om te meten.
Ik wou even nagaan of het opstarten van Android samenhangt met het backlight probleem.
Zou zonde zijn als ik alles ga doormeten terwijl mainboard defect is.
Ben nog een rookie die wat aanmoddert om een beetje kennis op te doen.

Gr Tech