Thermostaatregeling warmtelamp

Hallo,

Ik wil een rijskast maken: een kastje van het halve volume van een keukenkastje (onderkast) met daarin een gloeilamp/infraroodlamp die de ruimte verwarmt.
De kast is van de binnenzijde thermisch geisoleerd.
De luchttemperatuur binnen de kast moet ongeveer van 20-40 graden C. (min/max) kunnen komen.
Ik dacht aan een thermostaatregeling voor de stroom naar de lamp (netspanning), liefst met een digitaal schermpje wat aan de buitenkant van de kast kan komen.
Een tijdsbegrenzing mag, maar hoeft niet perse.
Wat binnen de kast zit (temp. voeler, lamp) moet tegen wat luchtvochtigheid kunnen, dat is wellicht een probleem met de lamp...

Ik zag bij velleman (mk138) een kitje met een thermostaatregeling, maar dat is niet voor netspanning.

Heeft iemand een suggestie voor een regeling?
Ik dacht zelf aan iets dat werkt als een dimmer (minder licht zal ook wel in minder warmte resulteren), maar dan moet ik voortdurend aan de knop zitten, dus dat is niet 'das Gelbe vom Ei'

Dank van
electronono

buckfast_beekeeper

Golden Member

Werp die gloeilamp of infraroord maar in de goot. Gebruik een Elstein. Wel porseleinen socket gebruiken en draad die tegen hitte kan. Schakelen zou ik doen met een SSR die in de nuldoorgang aan gaat.

20°C is te weinig voor een rijskast. Temperatuur moet rond 37°C zijn en 95 à 100% vochtigheid. Ik heb >20 jaar in de bakkerstiel gestaan.

In het verleden zou ik gezegd hebben de K6002 van Velleman maar deze is niet meer verkrijgbaar.

EDIT: mk138 gaat maar tot 30°C. Ik denk dat een VM148 een betere keuze is. Het relais zou ik geen 230V laten schakelen maar 5 of 12V naar een SSR met nuldoorgang. Op het eerste zicht heeft deze module veel gemeen met de K6002. Alleen was dat een kit met 2 relais en is dit een kant en klare module met 1 relais.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 31 januari 2020 17:28:40 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom moet ik een porseleinen fitting en hittebestendig draad gebruiken wanneer de temperatuur toch niet boven de 40 graden C. uit gaat komen??
In een doornee lampekap hier in huis wordt de temperatuur ook zoiets, en daar zit gewoon een plastic fitting in.
Bovendien verwacht ik (nog niet gecontroleerd) dat een porseleinen item nauwelijks te vinden zal zijn.

Het in een van de antwoorden getoonde chinese regelneefje lijkt me wel wat.

Ik hoop dat ik daar nog wat verder over mag vragen?

electronono

buckfast_beekeeper

Golden Member

Eerst 'gewone' lampen zijn ten dode opgeschreven. Daar van uitgaan is dus geen goed idee voor een nieuw ontwerp. Binnen de kortste keren moet je opnieuw aan de slag.

Een gewone lamp geeft x procent licht en de rest warmte. Een Elstein geeft 100% warmte. De maximale temperatuur is 500°C (volgens de 60W lamp die ik heb). Het is niet omdat je ruimte maar 40°C wordt, dat je lamp niet veel warmer zal worden. Zeker bij het opwarmen vanaf kamertemperatuur. Of je moet dit echt in stapjes van enkele graden gaan doen. Een ander oplossing is dan de temperatuur van je lamp monitoren. Het is worstcase nooit slecht om uit te gaan van deze hogere temperatuur. Als beveiliging zou ik ook een NC clixon opnemen van bijvoorbeeld 50°C. Je kast kan dan nooit warmer worden als 50°C.

Bij het opwarmen ga je ook een 'overshoot' krijgen. Je vraagt 35°C, de kast begint op te warmen. Ze bereikt 35°C, de thermostaat schakelt uit maar het porselein van de Elstein is ook nog warm. Ook die warmte zal afgegeven worden. Misschien bereikt de kast zelfs 40°C. Maar dat hoeft geen ramp te zijn.

Porselein is gewoon verkrijgbaar. Mogelijk al in de gammel.

Hitte bestendige draad is ook voldoende te vinden. 3x1.5mm². Noot: SIHF draad gaat tussen -60°C en 180°C. Dit soort kabel wordt algemeen toegepast in de ovens en rijskasten van bakkerijen.

Voor de prijs hoef je het zeker niet te laten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Waarom moet ik een porseleinen fitting en hittebestendig draad gebruiken wanneer de temperatuur toch niet boven de 40 graden C. uit gaat komen??

Als je een ruimte tot 40 graden wilt verwarmen, zal het verwarmingselement toch beduidend heter moeten zijn.
40 graden is zelfde temperatuur als iemand met koorts, die gaat ook geen hele ruimte warmstoken (al voelt 'ie zich waarschijnlijk wel zo... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik was op zoek naar de verkoopprijs van de Velleman VM148, maar de wil Velleman blijkbaar geheim houden.
Ook een visie op klanten zou ik zeggen...

Bij Conrad (suggestie HD13) kan ik niet kopen, want geen internetbank.

Dan maar verder n.a.v. de suggestie van Arco voor de STC-1000 van Banggood:
als ik naar de beschrijving/plaatjes van de link kijk, heb ik een paar vragen:

In tabel staat 'return difference value' met een range erachter.
Wat wil dit zeggen (deze 'rdv' dus)?

Loopt deze regelkast nu zelf op 110-220VAC en kan een aansluiting van 110/220VAC en/of een van 12/24VDC schakelen?

Bij de bovenste twee afbeeldingen/de tekst daarbij:
'independent power supply for load' vs. 'same power supply for load' wil (in mijn geval, warmtestraler) zeggen dat in het tweede geval de straler en het regelkastje aan dezelfde aansluiting (wcd) hangen?

Bij de eerste afbeelding is de voeding van het regelkastje: 110/220V aan het linkse groene aansluitblokje.
Bij de derde afbeelding is de voeding van het regelkastje: 12/24VDC aan datzelfde linkse groene aansluitblokje.
Wil dat zeggen dat DIE aansluiting zowel zwakstroom als sterkstroom aankan, OF zijn er twee verschillende regelkastjes leverbaar, waartussen ik bij aankoop moet kiezen?

In mijn geval wil ik de warmtestraler aansluiten: gebruik ik dan enkel het derde groene aansluitblokje (waar 'heating' onder staat)?

Dank voor verder advies.
electronono

Arco

Special Member

'Return difference value' is een moeilijke omschrijving van 'Hysteresis'... ;)
De voedingsspanning moet je kiezen bij bestellen. Er zit een potentiaalvrij schakelkontakt op
't Is een omschakelkontakt, dus bruikbaar voor verwarmen en/of koelen...

Ik gebruik 'm al 2 jaar voor mijn aquarium, werkt prima...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 12 februari 2020 14:53:03 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Waarom moet ik een porseleinen fitting en hittebestendig draad gebruiken wanneer de temperatuur toch niet boven de 40 graden C. uit gaat komen??

Als uw warmtelamp 125 of 250W is ...
Er is hier al wat gezegd over de temp van een 60W lamp
.

Ik was op zoek naar de verkoopprijs van de Velleman VM148, maar de wil Velleman blijkbaar geheim houden.

Zal overal wel ongeveer zelfde prijs zijn
https://www.conrad.nl/p/velleman-vm148-thermostaat-module-module-9-vdc…
.

Bij Conrad (suggestie HD13) kan ik niet kopen, want geen internetbank.

Voorafbetaling via overschrijving dan, duurt gewoon paar dagen langer
.
Edit:

Werp die gloeilamp of infraroord maar in de goot.

Denk het ook, als die lamp wat op het deeg straalt heeft het geen zin de temp in de kast te regelen ;(

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 12 februari 2020 18:03:02 (12%)

kastverwarming element van rittal bv? degelijk werkt op netspanning.
Je kan er zelfs een ventilator op zetten, zodat warmte mooi spreid.

ASPA-tech.be
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is die rittal verwarming gemaakt om 40°C te halen in de kast? Een ventilator gaat het deeg uitdrogen. Een rijskast dient liefst kort bij 100° relatieve vochtigheid te hebben. Hoeveel ventilators vinden dat prettig? In een bakkerij wordt er nog extra stoom ingeblazen. Ondanks dat daar water constant wordt verdampt met een dompelelement dat water laat koken.

@anoniem015: 60W is meer dan zat voor een reële keukenkast. Ik verwarm er een volledige koelkast mee van 1m*.4m*.5m of 200 liter mee tot 34°C als broedstoof voor mijn koninginnen. Deze staat dan gedurende een 20-tal dagen 24/24 aan. Regeling met de hoger genoemde Velleman K6002 met een hysteresis van 0,1°C. Ondertussen toch al weer ruim 15 jaar. De lamp wordt geschakeld via triac. Vandaag is het nog steeds de eerste lamp. Ik heb wel een reserve liggen. Ook 40°C is geen enkel probleem. Dat gebruik ik om honing terug vloeibaarder te maken.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:28:49 (1%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Als je een metalen bodem hebt, kun je er verwarmingsfolie onder plakken, werkt goed.
(ik heb het onder mijn aquarium zitten en dat werkt ook prima...)

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/189230_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hangt er vanaf wat TS wil doen. Bij een brood, broodjes, sandwich, ... geen probleem. Bij een getoerde koek of croissant komt dat niet goed. De boter gaat tussen je deeg uitlopen. Om ±37°C in je kast te krijgen gaat je verwarmingsfolie een stuk warmer moeten worden. Bij roomboter zit je dan al op het randje van smelten. Bij de toermargarines ligt die temperatuur niet veel hoger. Dit heeft vooral met de smaak beleving te maken. Is de smelttemperatuur te hoog dan krijg je een 'vettige' niet prettige smaak.

Bij een aquarium heb je ook een massa water die sowieso een grote temperatuurtraagheid heeft. De bak staat ook in rechtstreeks contact met de folie. Als het ware zoals een kookpot op een fornuis. Bij lucht in een rijskast ben je sneller je temperatuur kwijt.

edit:@arco

Voordeel is dat de warmte heel geleidelijk wordt afgegeven over een groot oppervlak.

Wat in deze een nadeel is. 1 keer de deur openen en je warmte is weg. Het duurt dan behoorlijk voor je terug de gewenste temperatuur bekomt.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 13 februari 2020 16:46:33 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Je kunt dan ook de achterwand of een zijwand nemen daarvoor. Voordeel is dat de warmte heel geleidelijk wordt afgegeven over een groot oppervlak.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn bedoeling van de rijskast is om handgekneed brooddeeg te laten rijzen.
In recepten staat altijd: doe een vochtige doek over de kom en zet hem op een warme plaats om te rijzen.
Nou, dat laatst lukt bij mij dus nooit.
Ik las op het net info over zelf te maken rijskasten, waar de verwarming door een warmtemodule (?) uit een waterbed wordt gedaan.
Met een bakje heet water voor de vochtige atmosfeer.
De bewering is dan dat deze opzet goed werkt, maar ik heb dus geen mogelijkheid dit te controleren, c.q. zelf te testen.
Ik zie ook bij dit 'bakje heet water' nogal wat licht tussen deze oplossing en 'bijna 100% luchtvochtigheid' en 'kokend water met een dompelaar'.

Omdat ik geen waterbed heb, noch afdankers van een waterbed ken, leek het me beter op dit forum te vragen.

Ik dacht de kast van plaatmateriaal met een isolatie aan de binnenkant te maken. Een plaatje metaal onderin met daarop een warmtemat zou kunnen.

Tot dusver lijkt me de warmtestraler (voor kuikens) en een regelkastje uit China wel wat. Ik dacht dan de 'lamp' in een aparte ruimte onderin te steken, met daarboven een 'plafond' met grote gaten waardoor de warme lucht naar de rijsruimte erboven kan opstijgen.

NB aan toermargarines kan ik als particulier toch niet komen, zodat croissantjes e.d. af zullen vallen (niet heel erg: die vette dingen zijn toch niet goed voor een mens).

electronono