Ipad printen op niet-Airprint printer

Bapaktus

Special Member

Ik heb een Epson SX425.
Nu wil ik vanaf mijn IPad een .pdf op die printer afdrukken.
Deze heeft echter geen "Airprint" aan boord.Wél WiFi en USB
En om nu een nieuwere printer te kopen?
Iemand een oplossing hiervoor? Extra WiFi omzetter of USB-kastje?
Ik ben benieuwd, kon op Internet niets vinden.
ruud

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Arco, bedankt.
Ik ga op zoek.
ruud

Bapaktus

Special Member

Beste Arco,
het is gelukt.
Eerst probeerde ik de app op een oudere Ipad te installeren.
Iets met 9...... = te oud.
Dan mijn nieuwere Ipad 10 ....... Dat werkt uitstekend.
Nogmaals bedankt, ruud

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik heb daarvoor een raspberry pi met cups geinstalleerd. Dan heb je geen app nodig.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Tidak Ada

Golden Member

Arco, werkt die app. ook op andere printers (HP, Brother, Canon)?
Of weet iemand daar misschien de juiste app.-s voor?

Sjoerd Ik ben niet thuis in die Rπ business. Is dat makkelijk te doen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Arco, werkt die app. ook op andere printers (HP, Brother, Canon)?

Geen idee (maar aangezien 'ie van Epson is neem ik aan van niet). Ik heb verder (gelukkig ;) ) ook nooit wat met Apple-spul te doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 februari 2020 22:20:37 schreef Tidak Ada:
Arco, werkt die app. ook op andere printers (HP, Brother, Canon)?
Of weet iemand daar misschien de juiste app.-s voor?

Sjoerd Ik ben niet thuis in die Rπ business. Is dat makkelijk te doen?

Canon heeft een eigen app. Heet Canon Print.

Tidak Ada

Golden Member

@Arco:
"Aangevreten fruit" is door de werkgever van mijn eega naar binnen geduwd: iPad en telefoon. Buiten communicatie naar een 'ander continent' bevalt het best (zolang je zelf niet hoeft te betalen....).

@John:
Nu nog HP en Brother....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Arco, werkt die app. ook op andere printers (HP, Brother, Canon)?
Of weet iemand daar misschien de juiste app.-s voor?

@Tidac: Ik heb al die merken in huis gehad en elk merk heeft daar zijn eigen app voor. Doorgaans werkt dat allemaal best goed.

Applezooi probeer ik zo veel mogelijk te beperken. Apple is erg duur en doet alles alleen maar met zichzelf.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 13 februari 2020 22:20:37 schreef Tidak Ada:
...

Sjoerd Ik ben niet thuis in die Rπ business. Is dat makkelijk te doen?

Ja hoor. Bijvoorbeeld:

https://www.howtogeek.com/169679/how-to-add-a-printer-to-your-raspberr…

Ik heb een laserprinter aan de USB van de raspberry pi hangen. Werkt perfect.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Mad_Rinus

Golden Member

Om te printen vanaf een Ipad heb je een printer nodig die het airprint van Apple kent.
En dat is niet bepaald een out of the box oplossing in Raspbian/Debian en CUPS zoals hier beschreven:https://wiki.debian.org/CUPSAirPrint
Ik heb het ooit beperkt werkend gehad in debian. maar met mijn huidige printer niet voor elkaar gekregen

Luiheid is de motor van innovatie
Bapaktus

Special Member

@mad_rinus
"Om te printen vanaf een Ipad heb je een printer nodig die het airprint van Apple kent. "

Dat hoeft dus niet, zie de oplossing gemeld door Arco.
Afgelopen middag van twee Ipads en 2 Iphones foto's geprint op mijn Epson printer, zonder Airprint :)
Werkt prima. Ruud

Tidak Ada

Golden Member

Ik wil ook bij voorkeur via het netwerk printen. Dus als er een driver is te vinden is het goed.

Allean iCloud (en de rest van de cloud!!) wil ik vermijden!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

@Iserniet
Dus kiezen welke printer je wil gebruiken en zoeken of er een Iprint App voor te downloaden is.
En die op je Telefoon/Tablet installeren.
Ik zou waarschijnlijk zelfs buiten de deur met 4G of WiFi een foto kunnen maken met mijn telefoon en naar mijn aangesloten printer (kabel of Thuis WiFi) kunnen sturen ?

Nog niet geprobeerd.
En natuurlijk werkt dit niet.
Ik kan buiten mijn eigen WiFi/kabel netwerk niet inloggen op de router.

ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zaterdag 15 februari 2020 14:43:47 (15%)

Bapaktus

Special Member

@Tidak Ada
Wanneer ik "brother printer iprint and scan" in DuckDuckGo invoer krijg ik heel veel info om een Brother printer op een Apple, Ios of Windows systeem draadloos (WiFi) aan te sluiten.
De printer moet dan wel WiFi of een kabeltje hebben.
Ik weet niet welk model Brother je hebt.
groet, ruud