Exceptionele opamp => ADA4530-1

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik denk dat velen wel weten dat ik naar mooi spul betreffende electronica zoek.
Deze week kwam ik na zoeken op de website van Analog Devices de volgende "Electrometer" opamp tegen: ADA4530-1.

Wat is nu zo uitzonderlijk aan deze opamp, nou ondermeer deze twee eigenschappen, de bias stromen voor de ingangen samen met de offset spanning samen met het temperatuur gedrag van deze twee eigenschappen.

Bias stromen typical < 1fA, en dat is geen typefout!
Offset Typical < 10uV

Ingebouwde Guard driver, optimaal ontwerp betreffende de aansluitingen van de 8-pins SIOC behuizing.
Goed dan, kooop of sample ik zo'n IC, kan ik dan gaan testen, nop! 8)7

Kijk vooral in de datasheet op de laatste pagina's, daar beschrijven ze de Voodoo informatie om alle goede eigenschappen van dit IC er uit te kunnen halen van wat mogelijk is met dit IC.

De helft van de datasheet is extra info, echt mooi spul!

Link naar de datasheet.
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/AD…

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

1 fA, dat zijn .. 6200 e- per seconde ? Klinkt nog best veel ;)
Maar dit lijkt wel een mooie opamp voor een fotodiode voorversterker. Beter dan de 072, en met richting E20,- niet eens duur.

blackdog

Golden Member

Hi Hoeben,

Heb je de specificaties bekeken en dit op je in laten werken?

Probeer zelf zoiets eens op te bouwen, fets selecteren, guard driver en bij bouwen enz, enz.

Dit is nu niet direct een vervanger van de uA741 zelfs geen LT1012A.
Kijk eens wat een DAC kost van 20 Bit die echt 20 bit is, b.v. de AD5791BRUZ welke bijna 80$ kost.
Spannings referentie LTC1000ACH kost rond de 48$

Alle drie drie zijn top performers waar veel aan getest moet worden door de fabrikant.
Ik vind het een koopje met een prijs van 15$ voor enkel stuks voor de ADA4530-1.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 14 februari 2020 13:54:15 schreef Aart:
1 fA, dat zijn .. 6200 e- per seconde ? Klinkt nog best veel ;)

ONder de 50 graden moet je aan 620 elektronen per seconde denken. Anderhalve miliseconde per electron. Als je ze 1 voor 1 telt, hoef je geen hardware teller te gebruiken gewoon een interrupt op een CPU gaat ook makkelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha blackdog,

Waar wil je die ADA4530-1 voor gebruiken ? ik heb zo'n 4 jaar geleden er iets mee gedaan.
Ik had een printje van uit China (is er nog steeds) €42,- is nu wel duurder €51,- maar het is er nog wel.
Werkt prima maar het is wel een TIA ik wilde toen eens kijken of die als gevoelige versterker kon dienen maar nee toch maar niet.
Het ding is onder meer goed als stroom versterker voor een fotocel/vermenigvuldiger maar door zijn 30 uV offset niet lekker als spanningsversterker.

Ik gebruikte daarachter een ADC LTC2500-32 dit is een 32bit 1 Ms/s met een raspberry pi 3 als controller.
En om het compleet te maken een LTC2757 DAC 18bit maar deze heeft een parallel I/O dat was voor mij wat makkelijker.
Een hele mooie Op-amp is de AD8628 daar ben ik in analogie met jou draadje voor de Choppers even een proefje mee aan het doen dit is een auto zero Chopp in / Chopp uit versterker.
Maar ik kijk ook even naar de LTC2984 als temperatuur controller.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De specs zijn geweldig, daar niet van. Maar hoe ga je de rest van je schakeling er omheen net zo goed krijgen? Stel dat je een (power-) eindtrapje achter deze opamp wil zetten, is dan niet alle moeite voor niets?

Misschien ben ik gewoon niet de doelgroep voor dit soort ultra high-end spul, ik weet er te weinig van om het zinvol te kunnen gebruiken.

Ha 6502,

Dit is een Transimpedance Amplifier (TIA) zeg maar een stroom naar spanningsomzetter dus bijvoorbeeld 100 pA in wordt 1 V uit (afhankelijk van de conversie factor).
Net als in zoveel systemen bepaald de voorversterker de ondergrens (gevoeligheid) en het geen je erachter schakelt ziet een grotere signaal spanning hierdoor heeft de bijdrage een kleinere invloed.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk, :-)

Ik wil hem nergens voor gebruiken!
Ik kwam hem tegen tijdens het zoeken.

Ik vind de offset juist er laag voor een low bias opamp.

6502
Dit is een hele speciale opamp, kijk alleen al naar de applicaties notes die de halve datasheet bevatten.
Net als dat de meeste van ons niet die hele mooie olie gevulde weerstanden van b.v. Vishay nodig hebben of zelfs nog nooit gezien hebben.
Ook die zijn bedoeld voor een hele kleine markt.

Ik heb hier verschil versterkers liggen die meer als 150$ kosten welke bedoeld zijn voor zeer hoge temperaturen, tot boven de 200C.
De "normale" versie kost minder dan 10$, toepassing? ondermeer in de olie industrie, sensoren bij het boren e.d.

Er zijn veel toepassingen die ook speciale onderdelen verlangen die buiten de "gewone" electronica vallen.
Denk aan b.v. de modules in mijn HP 3458A multimeter, kijk naar de modules die in de oudere TEK scopes zitten die nu meestal Unobtanium zijn.
Allemaal speciale toepassingen, en wij kunnen nu voor relatief weinig geld mee doen met de prof ontwerpers met dat prachtige spul dat beschikbaar is :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Kortom, mooi spul, maar niet voor de huis-tuin-keuken gebruiker zoals ik :-)

De prijs valt me nog goed mee als je de specificaties bekijkt. En inderdaad leuk dat dit soort spul binnen bereik van de hobbyist komt. Maar ik zal er niets mee gaan doen, ik heb er geen toepassing voor.

Maar! Als iemand hier (en dan denk ik vooral aan jou, Blackdog) er iets moois mee weet te maken, dan lees ik graag en geinteresseerd mee!

Robin F.

Golden Member

Ik vind het vooral knap dat ze die input bias over zo'n groot temperatuurbereik binnen de perken houden. En slim bedacht dat je de input guard amplifier ook extern kunt gebruiken :)

Bob Pease had ook een verhaal hierover, hoe hij de input bias van de LMC6001 kon meten (10 fA typ). Zie What's All This Femtoampere Stuff, Anyhow?

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!