Aansluitpunt pen 12 van 13-polige stekker

Hallo techneuten,
Ik heb nu een Skoda Octavia II Combi 2.0 FSI, met een trekhaak gemonteerd af fabriek:

Ik heb een klassieke (1982) Kip Kompakt KK400 caravan gekocht en deze gerenoveerd.
Vanzelfsprekend ook de 7-polige stekker vervangen door een 13-polige Jager Stekker.

De achterlichten, knipperlichten, remlichten werken.
Maar ik krijg de mistlamp en de achteruitrijlampen niet aan de praat(?)...

Mogelijk heeft dit te maken met de relais e.d. die bij moderne auto's ingebouwd zijn. Deze relais schakelen bijvoorbeeld de mistlamp van de auto uit, en ik denk ook de achteruitrijlampen, omdat deze erg storend werken als het felle licht via de caravan terugkaatst(?)...

De trekhaak is ook via de canbus geschakeld, omdat er bij het uitlezen een optie aanwezig is waar de foutcodes van de verlichting van de aanhanger worden weergegeven. Ook brandt er in de toerenteller een lampje (oranje) dat een defecte lamp/verbinding aangeeft.

Vraag:
waar moet ik de draad van pin 12 (stuursignaal voor angekoppelt) aansluiten op de caravan?
Mogelijk op de Massakabel (pin 3) van de caravan(?)...

Vraag: kan het zijn dat de mistlamp en de achteruitrijlampen pas stroom krijgen als de Canbus een koppeling detecteert, en dan pas de mistlamp/achteruitrijlamp van de auto omschakelt naar de caravan(?)...

Bij voorbaat bedankt voor jullie hulp,
Groetjes van Johan...

Ik heb de draad op klem 2 zitten dacht, in de wcd zit een schakelaar bij mij, als ik de stekkers erin doe wordt mistlamp auto uitgeschakeld.

Als je auto aanhanger herkenning heeft moet klem 12 naar klem 3 (massa)

Dank je wel voor jouw reactie.
Daar zat ik ook al aan te denken.
Overigens: Ik heb eerst de kabel gecontroleerd met een 12 volt lamp.
Dit om te zien of de kleuren van de kabels overeenkomen met de juiste pin.

Ik denk: als het schakelmechanisme van het relais werkt, zal het zichzelf allemaal wel uitwijzen.

Groetjes van Johan.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Pen 12 wordt in de regel niet gebruikt. Deze is als 'vrij' bestempeld in de ISO norm. Het overgrote deel heeft deze aansluiting niet. Als de overige lichten werken is het geen noodzakelijke aansluiting. In een 13=>7-polige adapter zitten in de meeste gevallen de pennen 8 tot 13 niet eens.

De achteruitrijlamp zit op contact 8 en 3 als massa. Probeer dat eens met je 12V lamp.

Kijk eens dat pen 12 spanning krijgt voor je mistachterlicht.

Pen 10 moet naar je koelkast en de massa hiervan is pen 11.
Pen 9 is voor de verlichting en de massa moet naar pen 13.

Aan aanhanger zijde mogen de pennen 3, 11 en 13 niet met elkaar verbonden zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dank je wel voor jouw reactie.

Ik denk dat een trekhaak die via Canbus werkt, andere schakelingen heeft.
Als ik een 7 polige stekker gebruik dan is pin-3 de massa.
Maar! Als ik een 13-polige stekker gebruik wordt de massa omgeleid naar pin 13(?)...

Let wel: mijn auto is uitgevoerd met een lampjes-defect-control-systeem, en dit werkt ook voor de lampjes van de caravan of aanhanger.
Mogelijk wordt hier nu pin-3 voor gebruikt(?)...

Volgens mij maakt dit lampjes-controlesysteem het een stukje ingewikkelder, als je hier geen informatie (schema) van hebt(?)...
Maar als je het belang van pin-12 kent, zal het wel meevallen...

Groetjes van Johan.

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Het probleem is opgelost:
1. Alle gebruikers op de juiste pin (1 t/m 11) plaatsen;
2. De aansluiting van pin-12 (herkenning) en massa (bruin) pin-3 op de massa van de caravan aansluiten: KLAAR!

Alles werkt perfect!
En de mistlamp van de auto wordt automatisch uitgeschakeld.
Ook het lampjes-defect-control-systeem werkt ook perfect.

Vanzelfsprekend vooropgesteld, dat de aansluitingen van de 13-polige autostekker via canbus op de juiste manier is aangesloten, inclusief de desbetreffende relais!

Case closed!
Groetjes van Johan.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dus een oneigenlijk gebruik van pin 12. Met een 13=>7-polige adapter gaat een gewone oude aanhangwagen ook niet meer correct werken.

Normaal is pen 3 massa voor de gewone verlichting t.e.m. pen 8.

Hoe je lamp defect controle werkt is verschillend van auto tot auto. Die van mij controleert de stroom door de lampjes en geeft zo problemen met de LED verlichting. Ook weer niet met alle types. Een balk gebruikt met leds en die werkten wel correct.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.