DMM met vermogens meting

pamwikkeling

Special Member

Gewoon uit interesse

Waarom zie je niet veel DMM waarmee je naast I, U, R, ... ook vermogen kan meten ?

Veel meettoestellen hebben drie aansluitpunten (A, V/Ohm en Common)
Voor een éénfazige belasting zou dit al voldoende zijn.
Optie om stroom te meten met stroomtang zou nog beter zijn.

Is dit een gat in de markt of worden vermogens alleen gemeten bij groter klanten en heeft dat voor huis en tuin toepassingen geen zin ?

Chauvin Arnoux heeft o.a. de F405 waarmee je vermogen kunt meten.
Je komt ze niet vaak tegen maar ze zijn er.

Om grotere stromen te meten zou ik eerder geneigd zijn om een stroomtang te gebruiken dan een gewone multimeter. Ik denk dat de meeste multimeters ook niet in staat zijn 2 signalen te meten en je moet ook nog eens rekening houden met de faseverschuiving. Meeste mensen gebruiken waarschijnlijk hun A stand nooit of zelden (of hebben de zekering er al lang doorgejaagd om te zien wat die stand doet :p)

pamwikkeling

Special Member

Leuk toestel die Gossenmetrawatt,

Hiermee kan je zelfs de lengte van een kabel mee bepalen en
de eerste 15 harmonische opzoeken.

Omschakeling tussen PT100 en K thermocouple is ook leuk.

@ vergeten hieronder :
nee, rekenen lukt nog net, maar het steeds omschakelen tussen stroom en spanning en dan tussendoor nog vermenigvuldigen en integreren, daarvoor ben ik niet meer snel genoeg. ;)

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op zaterdag 15 februari 2020 14:00:45 (35%)

vergeten

Golden Member

Op 15 februari 2020 13:05:41 schreef pamwikkeling:
Gewoon uit interesse

Waarom zie je niet veel DMM waarmee je naast I, U, R, ... ook vermogen kan meten ?

Ben je het rekenen verleerd :)

Je hebt minimaal 3 meetsnoeren nodig en je meter moet een extra BUS hebben(kost ruimte).
Het aansluiten duurt al langer dan 2 metingen, en een rekensommetje.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 15 februari 2020 14:00:57 (25%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

@vergeten
Bij AC kom je er niet met enkel metingen van een DMM

vergeten

Golden Member

weet ik,
Dus het wordt al snel heel wat ingewikkelder, maar die µ-processor die in veel meters zit zou dat wel moeten kunnen.
Moet je nog steeds 3 snoeren aansluiten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

DMM waarmee je naast I, U, R, ... ook vermogen kan meten ?

Geen idee, maar ik mis het niet. Voor het meten van AC in Watt en kWh zijn er ook losse kastjes. https://www.circuitsonline.net/forum/view/135880/4

benleentje

Golden Member

Het werkelijke vermogen is bijna nooit belangrijk. Als je bv een 12V 12W motor hebt mag die max 1A vragen. Maar als je deze motor op 6V aansluit dan is Imax nog steeds 1A . Daarmee is het vermogen van deze motor ondergeschikt aan de stroom die er door gaat. En dat geld voor heel veel dingen dat de stroom belangrijke is daarom is er denk ik maar weinig vraag naar vermogens meters.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

https://www.have-digitap.nl/file/product-afbeelding/fl_345-jpg/FID1981

Doet alles zo ongeveer wat je wilt weten over power monitoring.
Dit is een instap model wij hebben zelf 1 stuks fluke 434.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 16 februari 2020 07:23:10 (10%)

Lambiek

Special Member

Schappelijk prijsje zo'n Fluke 345, zo rond de 2000,- €. :+ En dat is een instap modelletje. :)

Ik maak meestal een schrijver met Profilab en daar sluit ik een MM en een stroomtang op aan, die kan ik dan een paar dagen laten meten. Nadeel, je hebt wel een laptop nodig.

En dan krijg je dus zoiets. Dit is wel een ander soort meting, maar het gaat om het idee hoe zoiets er uit ziet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Denk dat de hoofdreden inderdaad is dat de use-case vrij smal is.

Als je het doet zonder stroomtang heb een combinatie van een serie en parallelmeting. Dat heeft wel redelijk risico op aansluitfouten.

Met een stroomtang zou dan al een stuk beter zijn.
Maar dan heb je nog maar een domme enkelvoudige vermogensmeting.

In veel gevallen zul je daar nog allerlei dingen omheen willen weten. inrush, powerfactor, harmonischen etc. Dan kom je al snel uit op een stuk duurdere power meters.

2 stuks datalogging (al dan niet via de pc) DMM's geven je dan een stuk meer mogelijkheden.

Op 16 februari 2020 11:20:02 schreef Lambiek:
Ik maak meestal een schrijver met Profilab en daar sluit ik een MM en een stroomtang op aan, die kan ik dan een paar dagen laten meten. Nadeel, je hebt wel een laptop nodig.
[bijlage]

Zoiets zou ik ook snel doen.
Of eventueel met een ESP wifi module (incl uC) die de data over het netwerk naar een database schrijft. Dan kun je een bult data loggen over langere tijd en je kan continu in de database loeren wat er gaande is (en allerlei bewerkingen daarop loslaten als je wil.

Lambiek

Special Member

Op 16 februari 2020 11:58:02 schreef timberleek:
Zoiets zou ik ook snel doen.....Dan kun je een bult data loggen over langere tijd en je kan continu in de database loeren wat er gaande is (en allerlei bewerkingen daarop loslaten als je wil.

Precies. Ik heb er in het verleden veel baat bij gehad, bijv. grote dippen uit het net gehaald die storingen bij machines veroorzaakte.

Daar kun je ook schrijvers voor huren, maar dit was makkelijker en het is van je zelf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

@ lambiek
@ timberleek

Stel dat ik de Profilab aan het draaien krijg op mijn laptop.
Hoe maak je dan de koppeling tussen stroom meting en spanningsmeting naar je laptop ?
Bestaat hiervoor iets "USB-achtig" ?

.
.

actief vermogen = integraal (rms waarde (spanning * stroom)
schijnbaar vermogen = rms waarde (stroom) x rms waarde (spanning)
cos fi = actief vermogen / schijnbaar vermogen
en dit binnen het gevraagde tijdsinterval.

Is zoiets vlot te programmeren in Profilab of moet je dan al bovennatuurlijke gaven hebben ?

Zijn er problemen te verwachten als spanning en stroom niet op hetzelfde moment gemeten worden, of moet je dan al oplossingen zoals sample en hold gaan toepassen ?

Op zich heb je powermeters nodig voor vrijwel elk project werkend op netspanning, hoe kan je anders garanderen dat B.V. de standby power consumptie laag genoeg is.
Wijzelf gebruiken op het werk de Yokogawa powermeters, alhoewel als ik de Rohde & Schwarz zie, dan lijkt deze ook heel geschikt.
Op zich zijn de Yokogawa's redelijk gebruiksvriendelijk, het is echter niet altijd makkelijk om de stabiliteits eisen te halen die de standaard vereist.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik ben niet bekend met Profilab.

Thuis gaat het op het moment gewoon via de analoge ingangen van een arduino naar een SD card (of rechtsreeks naar de pc). Maar daar is de nauwkeurigheid nu ook niet van belang.

Op werk heb ik DMM's aan de pc hangen (usb) waar ik de meetwaarden uit trek. Dit kan met allerlei tools als Simulink (en blijkbaar Profilab). Maar voor mijn toepassing doe ik vooral veel in python.

Waarschijnlijk kun je met elke tool/taal die kan interfacen naar seriele poorten uit de voeten. De een alleen makkelijker dan de andere.

Lambiek

Special Member

Op 16 februari 2020 13:17:29 schreef pamwikkeling:
Stel dat ik de Profilab aan het draaien krijg op mijn laptop.

kwestie van aanschaffen en installeren op je pc of laptop. :)

Hoe maak je dan de koppeling tussen stroom meting en spanningsmeting naar je laptop ?

Zelf gebruik ik daar een gekalibreerde VC840 voor met een serieel adapter, die kun je achterop de meter schuiven en aan sluiten op de seriële of de USB poort. Ligt aan het type adapter die je erbij koopt.

Met die meter kan ik, temperatuur, spanning of stroom meten, voor hogere stromen dan 10A heb ik daar een stroomtang adapter voor. Trouwens ik kan alle functies die op de meter zitten loggen.

Is zoiets vlot te programmeren in Profilab of moet je dan al bovennatuurlijke gaven hebben ?

Je kunt het programma vergelijken met Labview, alleen dan vele malen goedkoper.

Het programmeren gaat via modules, kun je een beetje vergelijken met logo soft. Je kunt er allerlei berekeningen in maken met zelf samen te stellen formules.

Zijn er problemen te verwachten als spanning en stroom niet op hetzelfde moment gemeten worden, of moet je dan al oplossingen zoals sample en hold gaan toepassen ?

Zelf heb ik maar één zo'n meter, als ik vermogen moet meten leen ik er even één van een kennis.

Sampel en hold toepassing kun je er ook in integreren als je wil en nog vele andere toepassingen.

Misschien moet je dit eens doorlezen als je tijd en zin hebt, hier heb je wat toepassingen wat er allemaal mee kan. Bij hoofdstuk 7 staat wat over de metingen met de VC840.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/46

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

UNI-T UT71E

Meetbereik en precisie
DC Spanning 400 mV - 1000 V (±0.05%+5)
AC Spanning 4 V - 1000 V (±5%+30)
45 Hz ~ 100 kHz
DC Stroom 400 µA - 10 A (±0.15%+15)
AC Stroom 400 µA - 10 A (±2.5%+20)
45 Hz ~ 10 kHz
Weerstand 400 Ω ~ 40 MΩ (±1%+40)
Vermogen 0 W - 2500 W (±2%+50)
Capaciteit 40 nF ~ 40 mF (±1.2%+20)
Frequentie 40Hz - 400 MHz (±0.01%+8)
Temperatuur -40 ºC ~ 1000 ºC (±1%+30)

RES
rbeckers

Overleden

AC Spanning 4 V - 1000 V (±5%+30)

AC Stroom 400 µA - 10 A (±2.5%+20)

Vermogen 0 W - 2500 W (±2%+50)

Vreemd. AC spanning onnauwkeuriger dan AC stroom en het vermogen wordt nauwkeuriger gemeten dan AC stroom en AC spanning.