Valt er nog wat te maken van ISDN?

Hallo mensen.
ISDN is ter ziele gegaan, enige tijd geleden.
Maar wat ik mij afvraag, kun je van ISDN centrales met analoge poorten, deze poorten nog gebruiken als huiscentrale?

Ik kan er weinig over vinden.
Ik begreep dat het niet kon omdat er geen signaal/spanning meer wordt aangeboden op de KPN lijn.
Maar is zoiets niet te simuleren?

Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Je kan een ISDN centrale prima gebruiken als huiscentrale. Alleen mis je de koppeling met de buitenwereld dus of je er veel aan hebt..

ISDN simuleren kan. Je kan zo'n ISDN centrale prima aan een VOIP boer koppelen met een ISDN gateway.

Budgetoptie is een Fritzbox (Die heeft een S0 poort), serieuzere opties zijn bv Patton Smartnode of een Audiocodes gateway. Nieuw kosten die dingen echter een hoop

In de praktijk wordt dat meestal niet meer gedaan want
- Centrales zijn antiek, onderdelen niet meer leverbaar, niet supported enz
- Oude technieken, niet te koppelen aan nieuwere systemen
- Oude relatief stroomzuipende logge apparaten

Ik heb op het bureau nog een ISDN toestel in gebruik, handig met nummerweergave en ook kan ik zien via welke lijn een inkomende oproep binnenkomt.

En inderdaad betreft dat allemaal VoIP, en zijn de ISDN toestellen gekoppeld via de S0 bus van een fritzbox.

Kleine ISDN (huis)centrales is denk ik weinig toepassing meer voor, temeer omdat een goedkope fritzbox op zichzelf al meer kan dan die centrales.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Bijna alle ISDN centrales werken gewoon zonder externe ISDNS (S0) aansluiting voor intern bellen. (ik gebruik 2 tiptel 411 home's voor testen intern)
Er zijn wat uitzonderingen, die verdommen 't om te werken zonder ISDN lijn...

De recente SIP trunk ISDN gateways van Audiocodes schijnen niet echt lekker te werken, de oudere wel...
Meestal is de boel vervangen de beste oplossing. (van al die converters ertussen wordt 't niet echt betrouwbaarder)
Ik ben net bezig meldcentrale software om te zetten van ISDN naar VoIP/SIP, omdat de stekker er volgende maand definitief uit gaat bij KPN...

Fijne van ISDN was wel dat het 'self-supporting' was. (leverde zijn eigen voedingsspanning, dus bij stroomuitval kon je nog bellen)
Bij stroomuitval met VoIP ben je thuis meteen je telefoon, internet, i-tv, licht, en verwarming kwijt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Fijne van ISDN was wel dat het 'self-supporting' was. (leverde zijn eigen voedingsspanning, dus bij stroomuitval kon je nog bellen)

Had je niet zo'n T1 kastje wat voedingsspanning nodig had ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ja, maar die kon ook zonder spanning, dan werd 'ie door de lijn van spanning voorzien. (genoeg voor een eenvoudig toestel te gebruiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Ik krijg nou van m'n oudere broer een vraag om 'm te helpen, die heeft óók een ISDN centrale, en (al maanden geleden) te horen gekregen dat 't over een paar dagen niet meer werkt. Nou is de topictitel wel ruim genomen, dus kom ik er maar in met mijn vraag: wat zijn de opties? Hij heeft internet, maar de modem (KPN) staat op een onhandige plek.

Op 13 februari 2020 12:02:01 schreef Jochem:
Ik heb op het bureau nog een ISDN toestel in gebruik, handig met nummerweergave en ook kan ik zien via welke lijn een inkomende oproep binnenkomt.

En inderdaad betreft dat allemaal VoIP, en zijn de ISDN toestellen gekoppeld via de S0 bus van een fritzbox.

Kleine ISDN (huis)centrales is denk ik weinig toepassing meer voor, temeer omdat een goedkope fritzbox op zichzelf al meer kan dan die centrales.

Zijn die ISDN toestellen dan direct op die S0 bus aangesloten?
Of zit die ISDN centrale/box ertussen?
Zoals ik het zie, wil mijn broer, als de telefoon overgaat, kunnen kiezen welk toestel hij kan opnemen, zonder daar extra voor te lopen.
Hij heeft z'n wensen bij KPN kenbaar gemaakt, die kwamen met een oplossing wat € 200 per maand gaat kosten, die zijn echt van de pot....

Ik heb een Fritz7360, ik zie geen S0 poort. Wat voor FritZ heb je nodig?
Ondertussen dit gevonden, https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/public… maar daar word ik al helemaal rond van...

De ISDN toestellen heb ik zonder verdere centrale aangesloten.

Een 7360 heeft inderdaad geen S0, dan moet je de 7390 (of 7490/7590) hebben. Maar een oude 7170 oid heeft dat eveneens.

Ik heb gewoon een goedkoop VoIP accountje met een inbound nummer voor €10 per jaar, en nog eentje extra voor de zaak. En voor uitgaand een prepaid bij freevoipdeal. Accountgegevens invoeren in de Fritz, en gewenste inkomende nummers op het ISDN toestel en klaar is kees.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

M'n broer wil als de telefoon overgaat, het dichtstbijzijnde toestel kunnen grijpen. Dat schijnt te kunnen met wat ie nu heeft.
Hoe krijg ik dat voor mekaar?
(Nou heb ik net zitten praten met de helpdesk van xs4all, vergeet ik dat...)

Ja dat kan gewoon.

S0 is een bus, je sluit de toestellen gewoon parallel aan. Communicatie gaat digitaal, dus het is niet zo dat als je het ene toestel opneemt, de andere "bezet" is ofzo. En er kunnen dus ook meerdere lijnen overheen.

Als je broer het op dit moment allemaal zo heeft als hij wilt (en het enige probleem dus is dat ISDN vervalt) dan is het gewoon het touwtje uit de centrale trekken, en in de Fritzbox pluggen en klaar.

Maar, wat ook nog kan zijn, is dat je broer een ISDN-centrale heeft, met daarop aangesloten analoge toestellen. Is dat het geval?
Want dan zijn er 2 opties:
- de ISDN-centrale behouden en zijn binnenkomende lijn op de Fritzbox (dus touwtje uit de NT1 trekken en in de Fritzbox stoppen)
- als het slechts een paar* toestellen betreft: de ISDN-centrale laten vervallen, en de analoge toestellen direct op de Fritzbox.

Een Fritzbox 7170 heeft 3 aansluitingen voor analoge telefoon, andere Fritzbox varianten meestal 2, of soms maar 1. Moderne Fritzboxen kunnen overigens ook als DECT basisstation fungeren, mochten er DECT-toestellen in gebruik zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

Ik maak excuus voor m'n vragen hier, maar op andere plekken krijgen wij, m'n broer en ik, geen duidelijke antwoorden. Op CO zit gewoon meer kennis en kunde.
M'n broer heeft een ISDN centrale, en zoals ik het zie, heeftie daar 4 lijnen op. Kan je op een Fritzbox meer dan 1 lijn via je ADSL binnenkrijgen?
Ik lees in de manuals op internet dat je nummers moet "configureren". Maar wat houd dat in? Nummers van buitenlijnen opgeven? Of nummers van je binnenshuis toestellen?

We vinden het stiekem wel grappig dat KPN heeft aangegeven per september 2019 te stoppen met de dienst, en dat het nu nog steeds werkt.
Er zitten ergens een paar KPN techneuten te vloeken...

Arco

Special Member

Er waren een paar grotere klanten die nog niet helemaal 'om' waren, daarom is de deadline verschoven naat 1 maart 2020...
(in Engeland schijnen ze zelfs tot 2025 door te gaan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh, bij Proximus zou de migratie in 2021 afgerond zijn maar er zijn lijnen die niet omzetbaar zijn.

De migratie lijkt in belgie beter gepland te zijn, hier vervangt proximus de NT1's door een IAD zodat de huidige apparatuur gewoon blijft werken.

@mvdk
als je mee dan 1 ISDN lijn aan een centrale hebt kan je misschien even naar de patton smartnode producten kijken, zoals de SN4131.

[Bericht gewijzigd door Pmaeseele2 op zaterdag 15 februari 2020 08:52:41 (24%)

Op 15 februari 2020 01:43:20 schreef mvdk:
Ik maak excuus voor m'n vragen hier, maar op andere plekken krijgen wij, m'n broer en ik, geen duidelijke antwoorden. Op CO zit gewoon meer kennis en kunde.

Geen excuses nodig. Ik vind het meer gerelateerd aan elektronica dan de vele windows/tablet/wifi-vragen die de laatste tijd voorbij komen.

M'n broer heeft een ISDN centrale, en zoals ik het zie, heeftie daar 4 lijnen op.

Laten we eerst de definities even duidelijk krijgen (met behulp van wat wiki-quotes).

Een ISDN-verbinding is opgebouwd uit kanalen: één of meer B-kanalen (Bearer=drager) en één D-kanaal (Data). Het D-kanaal wordt gebruikt voor de signalering van inkomende en uitgaande oproepen (zoals het kiezen van een nummer of het laten rinkelen van een aangesloten telefoontoestel). Voor de daadwerkelijke verbinding, zoals spraak of (fax)gegevens wordt gebruikgemaakt van de B-kanalen. ISDN-lijnen met twee B-kanalen worden ook wel aangeduid met "2B+D" of kortweg ISDN-2. ISDN-aansluitingen met 30 B-kanalen worden ook wel aangeduid met "30B+D" of ISDN-30.

Voor particulieren en kleine bedrijven werd in Nederland meestal ISDN-2 aangeboden. Je kon dus 2 gelijktijdige gesprekken voeren. Dat staat los van het aantal toestellen dat je hebt, maar het staat ook los van het aantal telefoonnummers (ook wel multi subscriber numbers = MSN genoemd) dat je hebt. Op een ISDN-2 lijn kunnen wel 16 MSN's zitten. Als je dan 2 gesprekken voert, is de lijn 'vol'. Maar of dat 2 gesprekken via hetzelfde telefoonnummer zijn, of via een ander nummer, en of het ingaand of uitgaand is... dat doet niet ter zake.

KPN heeft de combinatie van ISDN-2 met 4 MSNs in het verleden aangeboden. Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat dit het abonnement van je broer betreft.

Kan je op een Fritzbox meer dan 1 lijn via je ADSL binnenkrijgen?

Ja.
Als je over gaat op VoIP, dan loopt alle telefoonverkeer via internet. Of dat ADSL, kabel of glasvezel is, is in feite niet belangrijk. De enige factor is dat je op een gegeven moment niet genoeg bandbreedte hebt voor een oneindig aantal gesprekken. Het hangt dus een beetje af van je internetabonnement. Maar 2 gelijktijdige gesprekken is vrijwel nooit een probleem.

En je kunt bij wijze van spreken wel 100 nummers hebben. Ik heb 6 inkomende nummers in mijn Fritzbox, waarvan 1 Duits nummer en 1 UK-nummer, die allebei hier in mijn huis in NL uitkomen. Dat mag van de heren providers in die landen eigenlijk niet, maar de techniek houdt me in elk geval niet tegen.

Dan is het met VOIP ook nog zo dat je uitgaande-gesprek-dienst niet dezelfde hoeft te zijn als je inkomende-gesprek-dienst. Daardoor kun je voor uitgaande gesprekken vaak beter een goedkope prepaid-dienst gebruiken. En die dienst laat je dan weten welke nummers zij als 'afzender' mogen doorsturen als jij iemand opbelt. Je moet dat dan eenmalig verifiëren door een computer die een code naar je doorstuurt per SMS of per automatisch gegenereerde spraak. Zo kan ik zelfs vanuit mijn vaste lijn iemand opbellen, met als caller-ID ('afzender') mijn mobiele telefoonnummer.

Ik lees in de manuals op internet dat je nummers moet "configureren". Maar wat houd dat in? Nummers van buitenlijnen opgeven?

Je krijgt voor elk inkomend nummer inloggegevens van de provider die je kiest. Voor elk nummer voer je die gegevens in in de Fritzbox. Dat doe je eenmalig en het is niet erg moeilijk.
En je kunt altijd kiezen of alle telefoons moeten rinkelen voor elk nummer, of slechts bepaalde toestellen.
Hierna ben je klaar, tenzij je ervoor kiest om voor je uitgaande gesprekken bij een andere firma een dienst af te nemen. Dan krijg je ook daarvoor login-gegevens die je in moet voeren.

Waar je de ISDN-nummers heen gaat porteren is aan jou. Je kunt tegen KPN zeggen dat ze ze over moeten zetten naar VOIP. KPN (voor particulieren) is echter niet altijd even meegaand met afgeven van inloggegevens voor VOIP. Ze zetten liever alles vanaf afstand in het door hun geleverde modem, waar je het niet in kunt zien.

Je kunt je nummers ook porteren naar een andere aanbieder. Ik zit zelf bij Cheapconnect (refferal link) voor mijn inkomende nummers in NL. Zij zijn voor uitgaande gesprekken ook niet erg duur, maar ik wil graag voor een dubbeltje op de eerste rang en gebruik voor de uitgaande gesprekken daarom freevoipdeal.com.

Wat nog niet duidelijk is, is wat voor centrale en wat voor toestellen je broer heeft. Misschien kun je hem eens een typenummer van de centrale vragen? Het was niet ongebruikelijk dat KPN een simpele centrale leverde waar S0 (ISDN) ingaand kwam, maar analoge toestellen op werden aangesloten. Een Quattrovox 3 bijvoorbeeld, daar kunnen (max) 4 analoge toestellen op aangesloten worden. Maar bij een Quattrovox 5 kunnen behalve 4 analoge toestellen OOK nog ISDN-toestellen gebruikt worden. In dat geval is het dus ook nog de vraag welke toestellen je broer daadwerkelijk in gebruik heeft.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

@Jochem: dank voor dit uitvoerige antwoord.
Ik zal zo in de loop van de middag/avond even bij em langs gaan, en plaatjes van de spullen gaan maken.

KPN (voor particulieren) is echter niet altijd even meegaand met afgeven van inloggegevens voor VOIP. Ze zetten liever alles vanaf afstand in het door hun geleverde modem, waar je het niet in kunt zien.

Maar dat betekent dan, als ie z'n aansluiting/contract overzet naar een ADSL, dat KPN dan die nummers daar al in zet? Dan is het toch een kwestie van de stekkertjes van de telefoons in de Fritzbox stoppen?
Ik zal ook even bij em uitzoeken hoe gehecht ie is aan die nummers. Minstens eentje zeker, de rest is bij niemand bekend.

Hij heeft nog een huiscentrale van pré ISDN ergens liggen, maar vind het wel jammer dattie daarnaar terug moet.

Kom nog terug hierop.

Als KPN een Fritzbox levert is het allemaal wel prima. Maar ik meen dat alleen XS4ALL dat doet.

Als je KPN z'n oplossing hebt, dan krijg je zo'n modem met 2 analoge poortjes voor je telefoons, waar er dan 1 per se het ene nummer is, en de andere per se het andere nummer. En zeker geen ISDN/S0 aansluiting.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

KPN levert helaas alleen dat Experia gedrocht... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Maar ik meen dat alleen XS4ALL dat doet.

Zit er over te denken om em over te halen z'n contract naar XS4all om te zetten. Heb em gezegd dat dat een abo is met een gouden randje, maar hij betaald nu ook al veels te veel.

maartenbakker

Golden Member

Kale KPN is ook duur, dus die paar euro extra voor xs4all om er nog een jaartje van te kunnen genieten tot het dood en begraven is, kan er vast ook wel van af.

Niet alleen xs4all levert KPN+Fritz, Solcon doet dat bijvoorbeeld ook als kwaliteitsprovider onder KPN-vlag.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 februari 2020 16:58:43 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad is xs4all straks dood, en zelfs als ze de naam toch nog aan zouden houden dan wordt het gewoon het serviceniveau van de kpn eenheidsworst.

Als het voor het gemak moet dan kun je alles bij 1 provider doen, maar anders zou ik gewoon lekker een fritzbox van marktplaats plukken voor 2 tientjes en een goedkope internetprovider nemen.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

De man woont in een bovenwoning, eronder staat leeg. Daar zit de ISDN aansluiting, rechts achter de voorgevel. In de linkerhoek van de voorgevel, 1e etage heeft ie een ziggo aansluiting. Helemaal bovenin, omdat daar weleens logeerders zijn die graag internet hebben, is een ADSL aansluiting.
Ik heb em geadviseerd om dat ding op te doeken, en daar een wifi kastje neer te zetten verbonden met een kabeltje naar die hoek waar nu dat ISDN ding hangt. Maar dat is ook nogal een missie. Het schijnt er wel te zijn, die verbindingen, maar het is allemaal zo slecht gedocumenteerd.
En hij betaalt zich scheel...

mvdk

Golden Member

Nou, heb me een beetje verdiept in één en ander. Er zitten 12 lijnen op het ding, maar het mag vanaf nu wel een onsje minder.
Hij heeft dit ding, een Vox Davo II:

Ondanks dat ik em uitgelegd heb dat je met die Fritz méér kan, hecht ie eraan om de centrale toch in stand te houden. Is ook om de analoge toestellen die erop zitten, in gebruik te kunnen houden. Z'n bezwaar is, dat digitale toestellen zo groot en uitgebreid zijn. Dat ga ik ook even uitzoeken. Heb em in ieder geval een beetje richting xs4all gepraat.

lekker een fritzbox van marktplaats

Zie ik eigenlijk heel snel alleen 7490ers.

Maar dat is een gedoe, marktplaats...

Ik zie nu pas dat er stekkertjes aan de Davo zitten, scheelt weer.

Nog een plaatje van het slimste telefoontoestel:

maartenbakker

Golden Member

Op 18 februari 2020 00:22:31 schreef mvdk:
Nou, heb me een beetje verdiept in één en ander. Er zitten 12 lijnen op het ding, maar het mag vanaf nu wel een onsje minder.
Hij heeft dit ding, een Vox Davo II:

Die ken ik ook onder een andere naam en het zou zelfs wel eens kunnen dat ik een tweedehandsje en wat modules heb liggen als je die eens nodig hebt. Uit het hoofd gezegd: Tiptel 6000. Je kunt er allerhande modules in kwijt, zowel ingaand als uitgaand. Waren best handige apparaten. Mogelijk zijn beschrijvingen of gebruiksaanwijzingen makkelijker te vinden onder Tiptel.

Met een wat ingewikkelder toestel (het bovenstaande is een eenvoudig ingewikkeld toestel :9 ) heb je er een goede centrale bedienpost bij, maar dat is eigenlijk alleen voor kantoorgebruik echt handig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de foto zie ik 2 maal een NT-1 kastje, maar aan de status-led te zien is er maar 1 in gebruik?

Ook heb je het over 12 lijnen, maar het is nog steeds niet duidelijk of je daarmee nu telefoonnummers bedoelt of simultane gesprekken.

Maar dat is een gedoe, marktplaats...

Okee, ieder z'n ding. Ik vind het wisselen van provider etc veel meer gedoe.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

Ook heb je het over 12 lijnen

Sorry, 12 nummers.
Het schijnt dat ie een zakelijk abo heeft, ben bang dat dat niet zo makkelijk overgenomen kan worden met automatische opzegging. Moet ik nog uitzoeken.
Van het linkse NT1 kastje brand idd destatusled niet, zie ik nou ook.
Heb meer fotoos, op eentje is het duidelijker te zien.
Ik denk dat de makkelijkste weg is, om z'n abo om te zetten naar KPN ADSL.

Waar je de ISDN-nummers heen gaat porteren is aan jou. Je kunt tegen KPN zeggen dat ze ze over moeten zetten naar VOIP. KPN (voor particulieren) is echter niet altijd even meegaand met afgeven van inloggegevens voor VOIP. Ze zetten liever alles vanaf afstand in het door hun geleverde modem, waar je het niet in kunt zien.

En dan loopt het voor mij weer even vast.
Technisch begrijp ik het denk ik wel een beetje. We moeten even zien hoe we verder gaan. Ik snap die man niet, KPN moet hem toch een alternatief aangeboden hebben.
Ik kom nog terug.