brom en storing bij electrische basgitaar

Ik had met mijn basgitaar storing op het signaal, brom met wat hoogfrequent wat op dimmer / schakelende voeding lijkt. Bij het aanraken van de snaren of de brug was de storing vrijwel weg. Eerst de afscherming van de bedrading in de gitaar verbeterd, dat was iets beter, maar de definitieve oplossing bleek te zitten in het aansluiten van de massa van de voorversterker op de randaarde. Heel fijn natuurlijk, maar wat ik me afvraag: Wat gebeurt daar nu precies? Heeft het te maken met de stoorvelden in de woning en wat doet het aarden daar precies mee?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 12 februari 2020 17:41:05 schreef Gerard*:
Ik had met mijn basgitaar storing op het signaal, brom met wat hoogfrequent wat op dimmer / schakelende voeding lijkt. Bij het aanraken van de snaren of de brug was de storing vrijwel weg. Eerst de afscherming van de bedrading in de gitaar verbeterd, dat was iets beter, maar de definitieve oplossing bleek te zitten in het aansluiten van de massa van de voorversterker op de randaarde. Heel fijn natuurlijk, maar wat ik me afvraag: Wat gebeurt daar nu precies? Heeft het te maken met de stoorvelden in de woning en wat doet het aarden daar precies mee?

Het signaal van de gitaar gaat over twee draden naar de versterker. Heen via de afgeschermde binnenader en terug via de mantel. Als de versterker niet geaard is, dan is in principe de buitenmantel even gevoelig voor storingen als de binnenmantel.
Door de versterker te aarden wordt de buitenmantel een heel stuk ongevoeliger en doorgaans ben je de storing kwijt omdat die naar aarde afvloeit.
In de muziekwereld is het niet gebruikelijk om audioverbindingen van instrumenten symmetrisch uit te voeren, maar dat zou wel een hele verbetering zijn. Van je gitaar lopen dan twee adertjes naar de versterker en daaromheen een afscherming. Die afscherming zit niet in het signaalcircuit. Microfoons zijn meestal wel symmetrisch bedraad en hebben daarom de bekende XLR plug. Ook de "gitaarsteker" is in een driepolige uitvoering te koop en je zou de gitaarkabel (quasi) symmetrisch kunnen maken. De meeste instrumentingangen zijn daar dan weer niet geschikt voor.

Anoniem

Bij het aanraken van de snaren of de brug was de storing vrijwel weg.

Omdat jijzelf dan een (slechte) aardverbinding wordt/bent :)
.

maar de definitieve oplossing bleek te zitten in het aansluiten van de massa van de voorversterker op de randaarde.

Dan wijst dit erop dat eigenlijk de massa tussen voorversterker en eindversterker is weggevallen.
.
Door nu de voorversterker te gaan aarden is de massa terug in orde via de aarding van de eindversterker.
Dus kijk uw massa tussen voor en eindversterker eens na
.
Wanneer deze is hersteld de aarding die je nu aan de voorversterker hebt gelegd wegnemen.
Anders zit je met een aardlus die ook storing oppikt.

Ik ben toch wel nu benieuwd om welke apparatuur het nu hier gaat.

Indien je het toestel kunt openen, gooi eens een paar foto's van het binnenwerk omhoog?

Misschien zien wij hier waar het probleem is.

De kabel naar de gitaar, heeft die aangegoten pluggen, of afschroefbare pluggen?
Indien afschroefbare, kijk dan eens of de beide einden wel deugdelijk gesoldeerd zijn.

Meet eens de weerstand van de kabel?
Zowel die van de binnenkern, als die van de mantel.
Halli-Dalli / Scamazon kabels hebben vaak zeer dunne geleiders, vaak ook nog niet eens écht koper, en daarmee een forse weerstand van wel enkele Ohms.
Zo een weerstand moet liefst slechts tienden van een Ohm zijn.

Eens zien wat dat oplevert.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Dank allen voor de reacties!
Ik maak de kabels altijd zelf, dan weet ik dat het goed zit en kan per onderdeel vervangen in plaats van kabel met aangespoten pluggen in het geheel. Afscherming heb ik doorgemeten, die is helemaal in orde. De voorversterker is eigenlijk een vrij uitgebreid effectpedaal met ingebouwde voorversterker (uiteraard) en uitgangen waarvan er één ook als hoofdtelefoonuitgang te gebruiken is, het is de Zoom B3n. De gitaaringang van de B3n is, voor zover ik weet, asymmetrisch uitgevoerd, de gebruikelijk gitaaraansliutkabels zijn ook altijd van TS-jack-pluggen voorzien. Bij de gitaar met actieve toonregeling dient het contact van het chassis dat normaal het R-contact is als schakelcontact om de toonregeling aan en uit te schakelen.
Ik blijf nog met de vraag zitten hoe de storing nu precies naar aarde wordt afgevoerd als de massa aan aarde ligt. Het gaat denk ik om elektrische stoorvelden vanuit het net, werken de kabels dan als een oppikspoel en wat gaat er dan anders als de afscherming via massa aan aarde ligt?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
vergeten

Golden Member

Elke elektrische geleider is een antenne voor o.a. de 50Hz lichtnet-frequentie die om ons mensen heen volop aanwezig is.
Bijvoorbeeld een breinaald, rvs-aanrechtblad, dakgoot, waslijn, metalen meubels etc. Veel daarvan wordt inderdaad capacitief opgepikt en gaan een heel klein (bromsignaal)spanninkje voeren.
Leg je die/dat aan aarde dan worden ze een soort doof voor deze signalen omdat ze dan veel minder of weg zijn.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 14 februari 2020 17:46:44 (20%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Alle stoorsignalen die op uw kabels en apparaten instralen zijn signalen tov de aarde.
Door uw kabels en apparaten te aarden worden deze stoorsignalen dus kortgesloten.

Ik zie dat de Zoom B3n een metalen behuizing heeft, alle in- en uitgangen met het chassis verbonden zijn en dat de voeding een ac/dc adapter is.
Het hoort dus niet dat je de Zoom B3n moet aarden om storingsvrij te zijn.

De Zoom B3n wordt al met de aarde verbonden via de afscherming van de signaalkabel naar de eindversterker waarvan het chassis is geaard. Hoop ik toch ...

Dus blijf ik erbij dat de Zoom B3n aarden een pleister op de wonde is
Er zit in de afscherming een overgangsweerstand in de afscherming in een plug/chassisdeel/soldering chassisdeel/whatever of er is wat mis met de aarding van de eindversterker.
Kan ook dat er in de eindversterker een onderbreking is in het netwerkje ter voorkoming van aardlussen (zie bijlage)

Bij het aanraken van de snaren of de brug was de storing vrijwel weg.

Zoals ik al zei: uw inwendige weerstand was beter dan de verbinding die je installatie sowieso met de aarde hoort te hebben.

Op 14 februari 2020 22:42:05 schreef anoniem015:
Alle stoorsignalen die op uw kabels en apparaten instralen zijn signalen tov de aarde.
Door uw kabels en apparaten te aarden worden deze stoorsignalen dus kortgesloten.

Ik zie dat de Zoom B3n een metalen behuizing heeft, alle in- en uitgangen met het chassis verbonden zijn en dat de voeding een ac/dc adapter is.
Het hoort dus niet dat je de Zoom B3n moet aarden om storingsvrij te zijn.

De Zoom B3n wordt al met de aarde verbonden via de afscherming van de signaalkabel naar de eindversterker waarvan het chassis is geaard. Hoop ik toch ...

Dus blijf ik erbij dat de Zoom B3n aarden een pleister op de wonde is
Er zit in de afscherming een overgangsweerstand in de afscherming in een plug/chassisdeel/soldering chassisdeel/whatever of er is wat mis met de aarding van de eindversterker.
Kan ook dat er in de eindversterker een onderbreking is in het netwerkje ter voorkoming van aardlussen (zie bijlage)

[...]Zoals ik al zei: uw inwendige weerstand was beter dan de verbinding die je installatie sowieso met de aarde hoort te hebben.

De versterker en de rest van de installatie is niet geaard, in de kamer is geen randaarde aanwezig. Ik zocht een voorlopige oplossing omdat we binnenkort gaan verhuizen en nu nog aanpassingen maken aan de installatie is weer zoveel werk, immers alle wandcontactdozen in dezelfde ruimte moeten dan van randaarde worden voorzien. Voorlopig werkt het op deze manier goed en ik besef het extra risico dat nu is ontstaan doordat de aarding nu een gevaar op kan leveren tussen wel en niet geaarde apparatuur in dezelfde ruimte. Ik ga nu maar eens de verschilstroomschakelaar testen, is alweer even geleden.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Anoniem

De versterker en de rest van de installatie is niet geaard, in de kamer is geen randaarde aanwezig.

Murphy staat al te loeren >:)
Als je nu een volle sluiting naar massa krijgt in de eindversterker loopt deze stroom via de afscherming van je signaalkabels pas bij de Zoom B3n naar aarde.
Nog voor je diff afvalt gaat dat voor een gratis vuurwerkje zorgen :X
Alle apparaten die een stekker met aarding hebben horen in een stopcontact met aarding! :)
.

Ik ga nu maar eens de verschilstroomschakelaar testen, is alweer even geleden.

Je apparaten zijn niet geaard. Je diff valt hierdoor niet af op het moment dat de aardfout ontstaat maar pas als jij de gitaarsnaren of je zangmicrofoon aanraakt :'(
Dus... aan jouw de keuze maar op dat moment val je met spel en zang sowieso uit de toon >:)

CJ, ik denk dat het eerste deel van jouw reactie correct is en het tweede deel niet. Of de stroom nu via mijn naar aarde loopt op via een kabel is naar mijn idee voor de verschilstroomschakelaar het zelfde.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Anoniem

Bij een geaarde versterker met een lek valt de diff al uit op het moment dat het lek ontstaat
Bij een niet geaarde versterker met een lek valt de diff pas uit op het moment dat jij de verbinding met aarde maakt
.
Stel diff defect of reageert te traag
Bij een geaarde versterker loopt de lekstroom altijd weg via de laagohmige aarding ipv uw relatief hoogohmige ledematen.
Jij bent dus nu ook safe
Bij een niet geaarde versterker kijg jij in dit geval wel de volle lading.
Hopelijk kriebelt het wat, bij pech een laatste smak tegen het canvas
Voor de diff is er dus inderdaad geen verschil, enkel voor jezelf.

.
Aarding hoort overal in orde te zijn.
Ook in de muziekwereld waar hij meestal als vervelend wordt beschouwd vanwege aardlussen

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik neem toch maar even het risico, hoor je niet meer van mij, dan is alles in orde 8)7
Zonder gekheid: als de verhuisplannen toch nog even gaan duren ga ik de aarding wel aanleggen, ik heb nu met een extra apparaat toch nog een brommetje via het digitale drumstel, mogelijk dat dat ook verdwijnt. Overigens heb ik nu 4 audioapparaten in dienst die allemaal hun eigen stekervoeding hebben, die zijn dus niet via die weg geaard, ze hangen wel met de signaalkabels aan elkaar.

Ik heb de Diff's getest, ze doen het goed, hoewel ik de snelheid niet kan meten, ze schakelen direct uit.

In de muziekwereld is het inderdaad wel huilen met de elektriciteitsverbindingen en beslist niet alleen met de aardaansluitingen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.