4 k camera

KGE

Golden Member

Bij jouw link staan 19 reviews... Kijk maar hier

Geen ervaring. Zonder iets slechts te zeggen (of zelfs maar te weten) over Sony, is er een specifieke reden voor dit merk?

Wij hebben al jaren een 4k Panasonic HC-VX870. We filmen niet op 4k, maar altijd FHD: ik wilde een camera die 'headroom' had qua capaciteit, bv. voor slowmotion opnames maar zolang als we geen 4k TV hebben, voldoet FHD.
Zeer tevreden, zelfs een douchebeurt in een waterval in een grot in Nieuw Zeeland heeft hem slechts een paar uur van de wijs gebracht. Daarna deed ie het (tot op de dag van vandaag) weer foutloos.

Nee moet niet specifiek sony zijn,moet gewoon een goede hebben
a oke 19 revieuws ga is bekijken.4k panasonic,volgens jouw goed toestel.Ik dacht altijd dat sony goed merk was voor cameras of was dit vroeger zo mischien.

4k met zo'n portable dingetje. Moet niet gekker worden.
@TS, is Sony zo'n super merk dan en Panasonic niet?

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 14 februari 2020 19:17:07 (33%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Sony maakt nog steeds heel veel fotosensoren, o.a. voor smartphones en hun eigen spiegelreflex camera's. Maar ik volg het nu niet meer zo.

Ik heb destijds vrij veel gelezen voor de (behoorlijk dure) aankoop (net zoiets als de Sony), maar vaak lees je niet meer dan een mening of een mening vermomd als test. Ik weet ook niet meer waarom ik destijds een Panasonic heb gekozen. Volgens mij was het een van de eerste camera's met 4k, tegenwoordig heeft de helft van de smartphones het al...
Ik vond snel opstarten en goede lichtgevoeligheid belangrijk. De lichtgevoeligheid leek goed, maar recent toch over moeten schakelen naar de laag-licht stand (heel korrelig beeld maar wel erg lichtgevoelig) en de nachtstand (volgen mij infrarood) zelden gebruikt.

Overigens net 5 kwartier aan 4k beeld opgenomen. Eens kijken of dat een beetje soepel gelukt is.
Een functie van mijn Panasonic is o.a. dat ik hem kan bedienen met mijn telefoon, en dat is erg prettig: schermpje dicht en op een hoog statief was ie niet zo heel storend tijdens het opnemen van een voorstelling. Ik zie de beelden en de zoomknop dan op mijn telefoon op schoot. Wel merkte ik dat de wifi verbinding tussen camera en telefoon erg langzaam was. 's Middags zelfde voorstelling van mijn kids opgenomen op full HD en toen leek de verbinding veel beter. Misschien dat de processor het toch zwaar heeft met 4k? Maar ook dat zal in de ~4 jaar dat ie oud is wel verbeterd zijn. Ik ben nu de 37GB aan het overzetten... :)

Op 14 februari 2020 19:16:40 schreef flipflop:
4k met zo'n portable dingetje. Moet niet gekker worden.

Wat maakt dat nu weer uit? Mijn telefoon filmt slechts in FHD, maar ik maak daar betere filmpjes mee dan de gemiddelde telefoonbezitter met een toestel dat 4K-video op kan nemen.

@ r-p: Sony maakt (voor zover ik weet) inderdaad nog steeds hun eigen sensoren. Hun APS-C formaat wijkt ook nog altijd iets af van de concurrenten.
Misschien dat de ether erg druk was toen je in 4K filmde. Echt iedereen moet en zal tegenwoordig constant online zijn, dus al die telefoons in 1 ruimte... leuk.

Waarom ik zelf een Sony zou kiezen (zij het wat groters):
Beeldstabilisatie: als deze over de mogelijkheid beschikt bij FHD-instelling ook nog te stabiliseren 'op de sensor' krijg je echt geweldig stabiel beeld. De eerste keer dat ik (volgens mij van een X70) dergelijk beeld zag, dacht ik serieus dat het met een steadicam gefilmd was.

Voor zover dit type er over beschikt: focus-peaking. Met geen enkele ander merk camera kan ik zo goed handmatig scherpstellen als met een Sony, omdat de peaking gewoon enorm goed is. M'n Panasonic (een fotocamera, GH5) is al minder en m'n JVC (schoudercamera) is absoluut belabberd. Met m'n oude SD-model (met beeldbuiszoeker) kon ik ongelooflijk goed scherpstellen, maar met de huidige elektronische zoekers is dat, in combinatie met de slechte peaking, verleden tijd.

Voor de rest: er wordt amper nog rommel geproduceerd en het meeste komt neer op gebruiksgemak, aantal knoppen en de menu-structuur.

Het enige wat bij Sony vaak behoorlijk duurder is zijn hun accu's: hoewel hun Info-lithium systeem geweldig is en je zeer betrouwbaar verteld hoe lang je camera nog bruikbaar is, zijn de accu's vaak stevig geprijsd.

Wat betreft 4K: ik kan maar weinig vinden over de bitrate op de gegeven website. Alles onder 50 Mbit/s beschouw ik voor 4K een beetje als een lachertje.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 15 februari 2020 14:07:16 schreef weardguy:
..Mijn telefoon filmt slechts in FHD, maar ik maak daar betere filmpjes mee dan de gemiddelde telefoonbezitter met een toestel dat 4K-video op kan nemen.

Je bent het dus eens dat 4k met zo'n klein lensje en beperkte processing power een beetje "uit verhouding" is? 4k met een telefoon is nog lachwekkender dan met een compacte camera. Dan heb je het puur over resolutie van je video, maar niet over de kwaliteit. My 2 cents.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@weardguy: goede info waar JimA hopelijk wat mee kan!

Op 15 februari 2020 00:00:16 schreef r-p: Ik ben nu de 37GB aan het overzetten... :)

Ik weet niet of Sony dit het zelfde doet, maar Panasonic slaat op de SD kaart blokken van 4GB op (MTS files in geval van FHD). Op FHD is dat ongeveer een uur, dus de keren dat ik zo lang aan één stuk film, zijn op één hand te tellen.
Maar voor het aan elkaar rijgen van een musical (van mijn zoon, vorig jaar) van voor en na de pauze, heb ik lang gezocht naar een programma dat dit 'glitch'-loos doet. En vergeten dit ergens op te schrijven toen ik zo'n programma gevonden had... Ik vermoed met Avidemux.

Vandaag twee 3GB files FHD aan elkaar gemaakt met Avidemux en dat duurde niet zo lang. Daarna omgezet naar 720p, dit duurde een stuk langer, een uur of zo.

En nu ben ik 9 files (MP4 in geval van 4k) van 4GB aan elkaar aan het maken en daar gaat mijn i5-6200u processor waarschijnlijk 24 uur op 100% over doen ;)

Wellicht nutteloze info, maar dit zijn zaken waar ik me bij de keuze voor mijn Panasonic geen seconde in verdiept heb.

EDIT @Roches hieronder: lijkt me logisch dat Panasonic daar software voor zou meeleveren, maar ik heb het destijds niet op hun site terug kunnen vinden. Volgens mij heb ik ook geen software meegeleverd gekregen, maar ik denk dat ik vandeweek de verpakkingsdoos rond heb zien slingeren op zolder, dus eens kijken of daar iets inzit dat ik over het hoofd gezien heb.

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 16 februari 2020 19:04:53 (14%)

Ook Sony maakt bestanden van 4GB, dus da's niks nieuws.

Bij zowel Sony als Panasonic wordt software meegeleverd of is te downloaden waarmee de bestanden naadloos aan elkaar zijn te zetten op een computer.

Persoonlijk heb ik liever een Panasonic, maar zoals gezegd da's persoonlijk nadat ik heel wat Sony's heb gehad en toen overgestapt ben op Panasonic.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 15 februari 2020 14:48:11 schreef flipflop:
Je bent het dus eens dat 4k met zo'n klein lensje en beperkte processing power een beetje "uit verhouding" is? 4k met een telefoon is nog lachwekkender dan met een compacte camera. Dan heb je het puur over resolutie van je video, maar niet over de kwaliteit. My 2 cents.

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Het gaat niet om het formaat van het apparaat, maar om wat de bediener er mee doet. Velen, net zoals de meeste telefoonbezitters, zullen nooit het home-video niveau ontstijgen. Daar is naar mijn mening niets mis mee, maar wat ik daarmee bedoel is dat ik zelfs met een smartphone met de basis-applicatie (controle over niets...) nog een interessant filmpje op kan nemen in tegenstelling tot velen die een 4K-apparaat of telefoon die dat formaat machtig is, hanteren.

Twee jaar terug heb ik bij een danswedstrijd, puur als experiment er op los gefilmd met m'n Samsung Galaxy S4 mini. Het ding houdt klote vast, ik kan er niet mee inzoomen (ook niet digitaal) ik had nergens controle over en vooral de 'offset' van de lens ten opzichte van het midden van het toestel vind ik zeer hinderlijk.

Maar: punt 1 is dat ik het ding horizontaal vasthoud, in tegenstelling tot de hordes die hun telefoon verticaal houden.
Daarnaast ga ik bovenop de actie staan als dat nodig is: als iemand een nummer opgespeld kreeg, stond ik op 40 centimeter afstand. Was iemand aan het oefenen, dan stond ik ook met m'n toestel bijna plat op de grond om de voeten zo duidelijk mogelijk in beeld te krijgen. Dat wisselde ik af met allerlei andere, minder 'vol erop' shots, maar ook dán weer anders dan de rest.
Een competitie legde ik vast door schuin 'tussen de hoofden door' te filmen in plaats van (zoals velen daar doen) recht van voren zonder publiek of jury in beeld.

Zelfs m'n dansdocente vond het filmpje, met bijpassende muziek, leuk (en die heeft een grondige hekel aan het genre muziek wat ik had gebruikt...)

Ik kan iedereen m'n schoudercamera geven, maar ik garandeer je dat de beelden net zo 'slecht' worden als wanneer diegene met een telefoon zou werken.

Op 15 februari 2020 20:59:54 schreef r-p:
Ik weet niet of Sony dit het zelfde doet, maar Panasonic slaat op de SD kaart blokken van 4GB op (MTS files in geval van FHD).

Dat is de beperking van FAT32, dus elke camera doet dat (de mijne ook).
NTFS heeft deze beperking niet, maar ik heb nog geen camera gezien die daarmee overweg kan. Erna komt exFAT-formattering, maar dan praat je vaak over camera's die krankzinnige datastromen hanteren waardoor je na 20 seconden video al een gigabyte kwijt bent (en dan praat ik nog over 'beginners-datastromen'...)

Op 15 februari 2020 20:59:54 schreef r-p:
Op FHD is dat ongeveer een uur, dus de keren dat ik zo lang aan één stuk film, zijn op één hand te tellen.

Dat is lastig te zeggen, want op mijn videocamera's ben je bij 16 GB al iets meer dan een uur verder. Bij 29 GB heb je 119 minuten materiaal in FHD MPEG2 LONG GOP codering met een datastroom van 35Mbit/sec.
Van de in openingspost vermeldde Sony heb ik zo snel geen datatstromen kunnen zien, maar ga ik er wel vanuit dat er volgens de efficiënte XAVC codering wordt gewerkt. Die is efficiënter dan MPEG2 LONG GOP, maar ook een stuk zwaarder voor de gemiddelde PC.

Op 15 februari 2020 20:59:54 schreef r-p:
En nu ben ik 9 files (MP4 in geval van 4k) van 4GB aan elkaar aan het maken en daar gaat mijn i5-6200u processor waarschijnlijk 24 uur op 100% over doen ;)

Het hangt ook geheel van het programma af.
Mijn i5-2400 in m'n schattige Dell Optiplex SFF990 met maximum RAM (16 GB) en de meest 'zware' videokaart die er voedings- en ondersteuningstechnisch inpast, kan aardig overweg met het 35 Mbit/sec materiaal.
Uitvoeren daarvan is, afhankelijk van toegepaste bewerkingen, 80% tot real-time.
Omdat ik tegen beperkingen van de machine én software aan begon te lopen heb ik recent een 'nieuwe tweedehands' PC aangeschaft, met voor mijn doen enorme videokaart (GTX1080 X+ 8G zo uit m'n hoofd...), de processor vervangen (van i5 naar i7) en het geheugen maximaal uitgebreid (64 GB).

Groot was mijn teleurstelling om te ontdekken dat het programma wat ik gebruikte er geen haar sneller door was geworden omdat men in de programmatuur gewoon heel lang op oude hardware is blijven steunen. M'n 'nieuwe' machine was dus té nieuw...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 17 februari 2020 16:23:34 schreef weardguy:
[...]
Groot was mijn teleurstelling om te ontdekken dat het programma wat ik gebruikte er geen haar sneller door was geworden omdat men in de programmatuur gewoon heel lang op oude hardware is blijven steunen. M'n 'nieuwe' machine was dus té nieuw...

Pinnacle ?

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!