h brug en pwm circuit samenvoegen.

Hallo,

met transistors heb ik een h bridge circuit gemaakt waarmee ik een motor links en rechts kan laten draaien met behulp van een arduino uno en een eenvoudig programma.

daarnaast heb ik met een 555 chip en een variable weerstand een eenvoudig pwm circuit gemaakt zodat ik de spanning kan regelen tussen 0 en 12 volt.

hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik met de pwm circuit de spanning van de hbrug kan regelen?? hier loop ik een beetje op vast. ik zie in bestaande circuits wel dat ze hier een transistor voor gebruiken. de output van de 555 ic wordt dat verbonden met de base van de transistor. maar kan deze transistor dan met de pwm signalen van de 555 ic. bepalen hoeveel spanning er loopt tussen de collector en de emmitor?

met vriendelijke

groet

Je kunt eens beginnen met het schema van wat je nu gebouwd hebt te plaatsen.

Verder regel je met een pwm circuit nooit een spanning. PWM staat voor Puls Width Modulation. In het nederlands staat dat voor pulsbreedte modulatie. En wat je daarmee doet is regelen(moduleren) van de lengte in tijd van een puls. Een puls die dan elke spanning hebben kan. Dus 5 volt of 12 volt is mogelijk. Maar ook 100 volt kan.

Verder is er nog dit:

hoeveel spanning er loopt tussen de collector en de emmitor?

.

Spanning loopt nooit ergens door. Een spanning kan alleen maar ergens over staan. Op de twee contacten van een stopcontact in de muur staat altijd een spanning van 230 volt wisselspanning. Zolang je daar niets op aansluit zal er ook niets lopen. Als je echter iets aansluit kan er een stroom gaan lopen van bijvoorbeeld 1 ampere.

Dus stroom loopt en spanning staat. Om de werking van jou schakelingen echt te begrijpen zijn een goed begrip van deze dingen redelijk essentieel.

Als het goed is komt er uit jou 555 schakeling een soort van blokgolfje waarvan je de aan/uit verhouding met een potje kunt regelen. Controleer dit op een scoop. De aller eenvoudigste is goed genoeg. Als jij je ne555 voed met vijf volt komt er dus een blokgolfje met een topwaarde van vijf volt.

Als jou H-brug werkt zoals dat hoort kun je daarmee de draairichting bepalen. Je stuurt de bru met een arduino. Gebruik je dan 1 twee of vier poorten om de brug te sturen?

Wat je moet doe om te pwm-en is bijvoorbeeld de hele brug aan en uit zetten met het blokgolfje uit de ne555 dat je versterkt met een grote transistor.

Hoe je het een en ander gaat doen is afhankelijk van je huidige brugschakeling (Hoe stuur je de brug aan?) en wat voor motoren gebruik je? Dus plaats je schema's en foto's.

PS, probeer met hoofdletters te schrijven. Dat maakt alles leesbaarder.

Als je de H-brug met een Arduino schakelt kun je het PWM'en toch ook in de Arduino regelen?

benleentje

Golden Member

Zoals hierboven vermeld is PWM een modulatie vorm. Echter is de spanning van het PWM signaal wel relevant. Als je een PWM signaal naar een IC stuurt wat op bv 3,3V werkt dan mag het PWM signaal ook maar maximaal 3,3V zijn. Als jouw PWM signaal 5V is moet je de basisstroom die naar naar je stuur transistor voor je H-brug gaat op deze spanning berekenen.

Als ik een PWM signaal van 1% op 1kHz = 1mS periode tijd, maak wil dat zeggen dat 1% van de tijd mijn signaal hoog is en 99% van de tijd is het laag. 1% correspondeert hier in dit voorbeeld met 0,01mS. En word Duty-Cycle of DC genoemd.

JE H-brug word kan ook maar 1% open gestuurd en de motor haalt dan 1% van zijn snelheid. Als je H-brug dan op bv 12V werkt is de puls die eruit komt ook gewoon 12V en niet 1% van 12V = 0,12V. Want als je 0,12V op een motor zet zal deze niet in beweging kunnen komen maar met een 12V puls van 1% zal dat makkelijker lukken.
Wat die minimale Duty_Cycle is waarop een motor in beweging komt hangt af van de hoogte van de spanning het type motor en de belasting die de motor in beweging moet brengen.

Bovenstaande verhaal is nog lang niet compleet maar hoop dat dit even voor nu een goede basis voor je is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Als je iets als een IFX007 gebruikt, kun je die gewoon op logisch nivo aansturen.
(en die regelt meteen de 'dead-time', voorkomt dat je de fets opblaast...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 16 februari 2020 14:43:33 schreef Flozo:
met transistors heb ik een h bridge circuit gemaakt waarmee ik een motor links en rechts kan laten draaien met behulp van een arduino uno en een eenvoudig programma.

Wat voor motor stuur je daar mee aan?

daarnaast heb ik met een 555 chip en een variable weerstand een eenvoudig pwm circuit gemaakt zodat ik de spanning kan regelen tussen 0 en 12 volt.

En die is dus niet nodig, als je een goede H_brug maakt kun je die direct vanuit je je Arduino of andere controller aansturen.

Hier heb je een voorbeeld voor een kleine motor, tot +/- 2A.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54

En voor een wat grotere motor kun je zoiets gebruiken.

De grote regelaar kun je het zelfde aansturen als de kleine regelaar, dus dat moet met jou gemaakte brug ook kunnen. Maar plaats eens een schema van je H_brug, dan kunnen wij hier wel zeggen of het kan of niet of dat er eventueel nog iets aangepast moet worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.