Elco's vervangen comp. mobo en mobovraag

Hallo,

Op een ouder computermobo heb ik een aantal electrolyten met een gebold hoofdje en wat bruins op de schedel.
Ik wil die gaan vervangen.
Het overgrote deel van de elco's heeft geen zichtbare afwijkingen, kan ik die zinvol laten?

De te vervangen elco's zijn:
-TEAPO 1000 uF 6,3V
-TEAPO 1500 uF 6,3V 105grC
-NICHICON 3300 uF 6,3V 105grC H0228 HM(M)
(ik heb even alle leesbare info van de elco's weergegeven).

Hebben die extra gegevens van de Nichicon nog betekenis bij het bestellen van vervangers? (ik neem even aan dat precies dezelfde niet te krijgen zijn en ook onnodig zijn).

Over het 'low-ESR' wat ik in andere draden las kan ik op deze hier niks vinden.
Wat kies ik het beste?

Is het een bezwaar (bij b.v. plaatsgebrek) de aansluitdraden wat langer te laten, zodat een elco dan wat hoger komt of opzij weggebogen kan worden?
(af fabriek staan ze immers allemaal strak tegen het board gemonteerd).

Is het zinvol elk type met de schuifmaat op te meten of kan ik wat dat betreft bij een bestelling toch weinig kiezen?

Over het mobo zelf nog de volgende vraag:
op mijn bord zie ik aan de bovenzijde (waar processor, connectoren, aansluitingen, condensatoren, spoelen en het merendeel van de smd componenten zitten ook veel kopersporen.
aan de onderzijde zitten ook veel kopersporen (en soldeerpuntjes van het spul van de bovenkant) en ook nog wat smd friemels.
Wil dit zeggen dat het bord 'tweelaags' is?
(wanneer ik tegen de zijkant van het bord kijk zie ik wel de dikte (iets meer dan een mm. zo op het oog) maar geen tussenlaag -extra koperspoorlaag).

Ik hoop dat deze vragen mogen.

Dank,
electronono

Arco

Special Member

Op 16 februari 2020 17:51:21 schreef electronono:
Op een ouder computermobo heb ik een aantal electrolyten met een gebold hoofdje en wat bruins op de schedel.
Ik wil die gaan vervangen.
Het overgrote deel van de elco's heeft geen zichtbare afwijkingen, kan ik die zinvol laten?

Kun je later altijd nog vervangen. Is meestal niet zo makkelijk, dus wat niet nodig is zou ik laten zitten.

Hebben die extra gegevens van de Nichicon nog betekenis bij het bestellen van vervangers? (ik neem even aan dat precies dezelfde niet te krijgen zijn en ook onnodig zijn).

Is vaak info over plaats en datum van fabricage.

Over het 'low-ESR' wat ik in andere draden las kan ik op deze hier niks vinden.
Wat kies ik het beste?

In ieder geval low-esr versies (bijv. de FM serie van Panasonic)

Is het een bezwaar (bij b.v. plaatsgebrek) de aansluitdraden wat langer te laten, zodat een elco dan wat hoger komt of opzij weggebogen kan worden?
(af fabriek staan ze immers allemaal strak tegen het board gemonteerd).

Ze werken het beste met zo kort mogelijke draden...

Is het zinvol elk type met de schuifmaat op te meten of kan ik wat dat betreft bij een bestelling toch weinig kiezen?

Zijn er in allerlei diameters, lengtes, en steekmaten, dus wel opmeten, of 't past niet.

Over het mobo zelf nog de volgende vraag:
op mijn bord zie ik aan de bovenzijde (waar processor, connectoren, aansluitingen, condensatoren, spoelen en het merendeel van de smd componenten zitten ook veel kopersporen.
aan de onderzijde zitten ook veel kopersporen (en soldeerpuntjes van het spul van de bovenkant) en ook nog wat smd friemels.
Wil dit zeggen dat het bord 'tweelaags' is?
(wanneer ik tegen de zijkant van het bord kijk zie ik wel de dikte (iets meer dan een mm. zo op het oog) maar geen tussenlaag -extra koperspoorlaag).

Een modern motherboard is minstens een 4-layer, zeer waarschijnlijk meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 februari 2020 17:51:21 schreef electronono:
Over het 'low-ESR' wat ik in andere draden las kan ik op deze hier niks vinden.
Wat kies ik het beste?

Het is "verplicht" om low-ESR exemplaren te kopen.

Is het een bezwaar (bij b.v. plaatsgebrek) de aansluitdraden wat langer te laten, zodat een elco dan wat hoger komt of opzij weggebogen kan worden?

Je moet proberen dat te voorkomen. Meet de afstand tusssen de pootjes en koop exemplaren die dezelfde afstand tussen de pootjes hebben. Iedere verlenging van de afstand van de elco totaan waar ie nodig is zorgt voor extra ESR (en ESL).... Dat wil je niet.

(af fabriek staan ze immers allemaal strak tegen het board gemonteerd).

Is het zinvol elk type met de schuifmaat op te meten of kan ik wat dat betreft bij een bestelling toch weinig kiezen?

Je zult afhankelijk van waar je ze koopt best keuze hebben. Let op: *capaciteit: kies hetzelfde als wat er inzit. *spanning: Kies hetzelfde of meer (maar dan zal je lastig dezelfde bouw-maat vinden, maar als het lukt dan mag het). * afstand tussen de pootjes.

Wil dit zeggen dat het bord 'tweelaags' is?
(wanneer ik tegen de zijkant van het bord kijk zie ik wel de dikte (iets meer dan een mm. zo op het oog) maar geen tussenlaag -extra koperspoorlaag).

Van een moederbord verwacht ik dat ie 6- of 8-laags is. De binnenlagen zijn niet altijd even duidelijk te zien. Een "standaard" print is 1.6mm dik. Bij "heel veel" lagen wordt dat wel eens wat dikker. HP servers hebben 28-laags printen die naar schatting 2.5mm zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 16 februari 2020 18:14:28 schreef rew:
[ Meet de afstand tusssen de pootjes en koop exemplaren die dezelfde afstand tussen de pootjes hebben. Iedere verlenging van de afstand van de elco totaan waar ie nodig is zorgt voor extra ESR (en ESL).... Dat wil je niet.

Overdrijf je niet een heel klein beetje?
Akkoord als hij de elco's ergens in een hoekje gooit en met een snoertje van 30 cm naar de print gaat. Maar enkele centimeter langer of korter maakt geen moer uit voor de ESR of wat dan ook.

Ha electronono,

De condensatoren die je opschrijft zijn allemaal > 470 µF dat is geen speciale uitvoering dus geen lage ESR.
Wel kan belangrijk zijn i.v.m. het verlengen van de levensduur de omgevingstemperatuur > 105°C en de werkspanning zo hoog mogelijk kiezen wat toelaatbaar is gezien de afmetingen.
In jou toepassing is een kleine ESR bij de verkeerde frequentie gemeten en valt veel slechter uit dan het papier doet geloven |:(
Maar de opmerking van @rew is op zich niet verkeerd je heb tenslotte een stroomgedrag wat pulserend is en dan is de ESL veel belangrijker.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

OP: ze worden door sommige fabrikanten niet 'low ESR' maar 'low impedance' genoemd volgens mij.

Rubycon heeft een aantal ZL.. series met 'low impedance'.
Panasonic heeft naast de genoemde (oude) FM serie nu de FR serie.

Even op de datasheet klikken en in de eerste regels zal als low ESR of low impedance staan.

maartenbakker

Golden Member

Op 16 februari 2020 19:23:54 schreef electron920:
De condensatoren die je opschrijft zijn allemaal > 470 µF dat is geen speciale uitvoering dus geen lage ESR.

Dat is het juist wel. Een normale elco, staat binnen de kortste keren weer bol.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Maar enkele centimeter langer of korter maakt geen moer uit voor de ESR of wat dan ook.

Houdt er wel rekening mee dat moderne switchers op frequenties tot 2.5MHz werken; dan maakt een paar cm echt wel wat uit...
Niet direct voor de esr (die wordt bij lagere frequenties gemeten), maar zo'n eind draad kan wel andere vervelende dingen doen bij die frequenties...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Zelfs dan, de golflengte is dan nog altijd zo'n 150 meter.
Enkele centimeters extra omdat het model elco niet goed past gaan geen merkbare invloed hebben op de impedantie van de condensator. en stralen zit er ook niet direct in met een lengte van minder dan een duizendste lambda.

En het topic begint met "op een ouder computermobo.."
Dus is het al helemaal geen aandachtspunt.

maartenbakker

Golden Member

2002 denk ik.

Toch zijn er altijd wel passende elco's te vinden. Probleem is alleen dat de dikke vaak beter op voorraad worden gehouden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Low-ESR panasonic FM of FC pakken. Teapo staat bekend om hun brol, zeker in periode 2000-2010.

Neem overigens ook een soldeerbout met genoeg vermogen om de via's warm te stoken waar de pootjes doorheen gaan anders trek je gegarandeerd je bord kapot.

Om welk bord gaat het overigens?

fred101

Golden Member

Waarschijnlijk zijn het multilayer board en dan moet je met desolderen heel goed uit kijken dat je de via niet beschadigd. Als je de soldeerpad met het pootje mee trekt en er zit een klein "buisje" onder aan vast dan ben je ook alle eventuele verbindingen met de binnenlagen kwijt. Meestal is het dan einde oefening.
Gebruik een goede soldeerbout, beter nog een goede desoldeerbout, voeg wat verse tin toe zodat alles goed vloeit en er optimale warmte overdracht is. Nooit kracht uit oefenen want dan gaat het zeker fout. Als extra tin het niet oplost dan heb je een dikkere punt of betere bout nodig.

Als het dan nog niet wil dan kun je beter de elco "doorknippen" en weghalen tot alleen de pootjes er nog zitten. Die kun je er dan 1 voor 1 uithalen of in het ergste geval laat je ze zitten en soldeer je de nieuwe daaraan vast. ESL-wise niet de beste oplossing maar als het mobo met bolle elcos nog werkte zal het wel loslopen.

Belangrijk is de pitch (afstand tussen de pootjes) de diameter als er onderdelen naast zitten, de capaciteit en de spanning. Een 105 graden elco van een goed merk is over het algemeen goed (low ESR en low impedance zijn voornamelijk marketing kreten aangezien er geen referentie is)

Waarom wil je de elco's boven het bord laten zweven ? Het is minder werk ze gewoon tegen het bord te duwen en vast te solderen. Of denk jij dat je ze aan beide kanten vast moet zetten ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 februari 2020 07:53:20 schreef Dominic:
Om welk bord gaat het overigens?

Het is een ABIT KX7-333.
Oud spul, ik weet het, maar de rest die eraan moet is ook oud, en het bord heeft een bos pci-slots (met pci-e kan ik niks).
Dus vandaar de reparatiewens.

electronono

Op 17 februari 2020 10:15:09 schreef fred101:
Belangrijk is de pitch (afstand tussen de pootjes) de diameter als er onderdelen naast zitten, de capaciteit en de spanning. Een 105 graden elco van een goed merk is over het algemeen goed (low ESR en low impedance zijn voornamelijk marketing kreten aangezien er geen referentie is)

Duidelijke aanwijzing, bedankt!

Waarom wil je de elco's boven het bord laten zweven ?

Ik vroeg dat omdat sommige elco's strak tegen elkaar staan (en strak tegen het bord): als de vervanger dan iets dikker uitvalt gaat dat niet passen.
Bij iets hoger monteren (pootjes wat langer laten) zou e.e.a. wel kunnen passen. Het gaat dan hoogstens om een cm. o.i.d., niet om een 'verlengsnoer'.

Hoeveel Watt moet die bout zijn om geen desoldeerdrama te veroorzaken?
(ik heb trouwens ook een desoldeerzuiger).
Ik heb hier ook nog een Wellertje 15W liggen, maar die zal te zwak zijn (ik zag elders op CO 80W bouten aangeraden, maar dat kan natuurlijk een geintje voor ingewijden zijn geweest).

electronono

maartenbakker

Golden Member

80W is geen geintje. Met minder dan 50W (of 48W zoals sommige goedkopere types) moet je het niet proberen.

Op 17 februari 2020 10:15:09 schreef fred101:
Belangrijk is de pitch (afstand tussen de pootjes) de diameter als er onderdelen naast zitten, de capaciteit en de spanning. Een 105 graden elco van een goed merk is over het algemeen goed (low ESR en low impedance zijn voornamelijk marketing kreten aangezien er geen referentie is)

Waarom wil je de elco's boven het bord laten zweven ? Het is minder werk ze gewoon tegen het bord te duwen en vast te solderen. Of denk jij dat je ze aan beide kanten vast moet zetten ?

Het zweven is vanwege de te grote pitch van veel van de wat gangbaardere low-ESR condensatoren. Bij Panasonic kun je van alle populaire maten ook een L-uitvoering krijgen, die zijn dunner en hoger en passen in dat geval meestal wel gewoon goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Met multilayers met interne powerplanes heb je aanzienlijk vermogen nodig om de boel fatsoenlijk los te solderen.
Met 15W gebeurt er weinig, minimaal 50W (en dat is ook al weinig), beter 80W gebruiken.

In ieder geval niet aan de elko gaan trekken als 'ie niet goed los zit; dan trek je de doormetalliseingen naar zijn grootje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Met 15W gaat het echt niet lukken. 50W met een forse "beitel" punt of 80W met een normale beitel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

80W dus met beitel...

Ik zit even te kijken voor elcos op de duitse Reichelt site:
die maken ook nog onderscheid in 3 groepen:

elcos radial 105grC
1000-2000h
1000-5000h
5000-10000h

zijn dat levensduur-uren?
zo ja, welke van die 3 categorieen is de aanrader (voor een mobo)?

electronono

Arco

Special Member

Hoger aantal uren is uiteraard beter...
Hoe lang ze mee gaan kun je zelf uitrekenen. Voor iedere 10 graden koeler gaan ze 2x zo lang mee... (t.o.v. 105°)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vandaar dus dat die 105 graden zovaak genoemd wordt. Niet omdat ze 105 graden werkelijke temperatuur verwachten, maar omdat je dan twee van die "2x" stapjes meer levensduur krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Bovendien zijn low-ESR elco's vrij zeldzaam in 85 graden. Alleen de grotere potten soms.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo maar weer,

Ik heb inmiddels een inventarisatie gemaakt van de slechte elcos en hun waarden, maten etc.
Ik heb van Panasonic de volgende pdf voor ogen:
"https://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf/RDF0000/ABA0000C102…".
Op pagina 3 daarvan ben ik afgaande op mijn bestandsopname overeenkomende Panasonic nummers aan het zoeken.
Dat lijkt te lukken.
Ik begrijp uit pagina 1 dat die hele FR serie 105grC is, en dat ze allemaal low-ESR zijn.
Ik kan alle benodigde elco's binnen de 6,3V groep vinden, maar de 'pitch' vind ik in de tabel niet terug.
OF is 'leadspace staight' deze 'pitch' (afstand tussen de doorsteekopeningen voor de draadjes)??? (ik vermoed van wel).

Nu nog even zoeken of de gevonden Panasonic typen bij een online-aanbieder te bestellen zijn.

Dank voor je hulp,
electronono

De pitch is "F" in de tekening van de maten van de condensator. Die is dus alleen afhankelijk van de maat (diameter) van de condensator volgens het tekeningetje/tabelletje op blz 1.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 februari 2020 10:43:00 schreef electronono:

OF is 'leadspace straight' deze 'pitch' (afstand tussen de doorsteekopeningen voor de draadjes)??? (ik vermoed van wel).

electronono

Nou ja, als ik even langer nadenk: dit is de afstand tussen de draadjes als die rechtuit uit de condensator steken, dus identiek aan de 'pitch'.. 8)7

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op woensdag 19 februari 2020 11:19:23 (64%)