Schroef vs veerklem

Ik ben bezig met GST18 stekkers. Die zijn te krijgen als schroef en veerklem. Nu moet ik met soepele 2,5mm2 draad werken. Volgens de specificaties van Wieland kun je in de schroefvariant een soepele draad kwijt van 2,5mm2 en in de veervariant 1,5mm2 (want daar moet een huls bij).

Persoonlijk houd ik niet van schroeven (ben altijd bang voor lostrillen). Daarnaast houd ik ook niet van soepele draad zonder huls... Wat kan ik nu het beste doen?

Overigens zijn er kant en klare soepele GST18i3 'verleng' kabels beschikbaar van 2,5mm. Ik vraag me af hoe die gefabriceerd zijn.

Als ik puur afga op jouw omschrijving heb je maar 1 optie, en dat is de schroefklem, want in de veerklem past je draad niet.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

In een veerklem hoeft geen huls, in bepaalde veerklemmen MAG zelfs geen huls.

Klopt, en in sommige veerklemmen mag ook geen soepel zonder huls. Maar als Wieland aangeeft dat er soepel met huls in mag, dan zal het goed zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In een veerklem mag je (meestal) een adereindhuls gebruiken, maaarrrrr het is beter om dit niet te doen.
Zonder adereindhuls heb je een betere hzowel mechanisch als elektrischj verbinding.

Gebruik je een veerklem voor een dubbele draad, dan is het gebruik van een adereindhuls (twin) aan te bevelen, dan heb je een mechanisch sterkere verbinding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

met veerklem heb je sneller gemaakt en zitten beter vast, maar idd als er aderhulzen op moeten dan haal je de diameter niet. wel raar, want wieland spect op 20A voor gst18 stekkers en dan is 1,5mm2 toch echt te dun. voor een project moesten die stekkers ook daarwerkelijk 20A verwerken en waren er een paar honderd 5x2,5mm2 snoeren gemaakt. wegens tijdsdruk elders laten maken, maar die bleken nogal eens slecht aangedraaid of aders gedraaid.. heb toen een netwerktester aangepast om er snel de gst18 mee te kunnen testen om de rotte kabels eruit te halen voor men er niet meer bijkon.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 februari 2020 12:11:44 schreef Sine:
In een veerklem hoeft geen huls, in bepaalde veerklemmen MAG zelfs geen huls.

Volgens de beschrijving van Wieland MOET er een huls om soepele draad bij de veerklem. Zoals het er staat:

fine- and multi stranded wires require a ferrule or a ultra sonically compacting

Dus, moet ik de schroefverbinding gaan gebruiken. Dan heb ik nog de twee vragen:
Is mijn angst voor lostrillen terecht? En zoja wat kan er aan gedaan worden.
Wieland zegt niks over adereindehuls bij schroeven. Dan dus niet doen of wel?

Op 18 februari 2020 12:55:11 schreef testman:
met veerklem heb je sneller gemaakt en zitten beter vast, maar idd als er aderhulzen op moeten dan haal je de diameter niet. wel raar, want wieland spect op 20A voor gst18 stekkers en dan is 1,5mm2 toch echt te dun.

Als ik het goed zie (site is slecht doorzoekbaar) is er dus geen veervariant voor 20A met soepele draad. Dat kan alleen met schroef of massieve draad. Veer met soepel is dus 1,5mm2 met 16A.

mel

Golden Member

Gewoon ALTIJD adereindhulzen gebruiken, of het nu klem of schroefverbindingen zijn.Losse draden wijken altijd onder een klem uit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 18 februari 2020 13:21:43 schreef CBH: Is mijn angst voor lostrillen terecht?

Bij wieland zitten de engineers op maandagochtend altijd samen te vergaderen over de vraag hoe ze een schroefklem kunnen bedenken die snel lostrilt. ;-)
Als je hem gewoon voor in huis gebruikt komt ie nooit los, of is de kans in ieder geval erg klein.

Tja, dat is ook een relativering...

Anyway, dank voor de reacties. Het wordt dus een schroefje als dan niet met huls. Daar ben ik nog niet over uit omdat ik niet weet of dat fatsoenlijk past.

bprosman

Golden Member

Daar ben ik nog niet over uit omdat ik niet weet of dat fatsoenlijk past.

Een goed passende schroevendraaier kan mi zelfs nog belangrijker zijn in die toepassing.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En denk vooral niet dat als je een schroef knettervast draait, hij dan minder snel los komt. En zekere vering wil je nu juist behouden.

If you want to succeed, double your failure rate.
benleentje

Golden Member

Is mijn angst voor los trillen terecht?

Er zullen best extreem situaties bestaan waarbij dat mogelijk is. BV op een trilmachine :). Maar dan hangt het ook af van de frequentie, amplitude, duur en de kans op resonatie van de trillingen af. Maar buiten de extremen zou ik daar niet bang voor zijn. In mijn beleving bestaat er geen universele oplossing en moet je ook instaat zijn voor maatwerk.

En denk vooral niet dat als je een schroef knettervast draait, hij dan minder snel los komt.

Als het te vast zit is er kans dat het materiaal uitscheurt of de kop van de schroef kapot draait. Als je het optimaal wilt hebben gebruik je dus het beste een moment schroevendraaier. Daarom zijn veerklemen wel ideaal het is altijd goed als je je aan de instructies houd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Henk H.

Golden Member

Op 18 februari 2020 13:21:43 schreef CBH:
Wieland zegt niks over adereindehuls bij schroeven. Dan dus niet doen of wel?

Bij soepele draad onder een schroefklem zou ik andereindhulzen gebruiken.

mel

Golden Member

Op 18 februari 2020 18:53:35 schreef benleentje:

[...]Als het te vast zit is er kans dat het materiaal uitscheurt of de kop van de schroef kapot draait. Als je het optimaal wilt hebben gebruik je dus het beste een moment schroevendraaier. Daarom zijn veerklemen wel ideaal het is altijd goed als je je aan de instructies houd.

Aandraaien tot tie "krak"zegt, en dan een kwartslag terug ,toch? :P >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

misschien een kabelschoen (amp) onder een schoef?

Jinny

Golden Member

Niet bij Wieland, daar past geen ANP in.
Te kort ruimte.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen