zekering springt uit, verlies en hoofdstroomschakelaar niet

de zekering 20 amp slaat nu al een week dagelijks af,daar zat tv ,digirecorder computer, 8 ledspots van 3 watt,6 x buitenverlichting met spaarlampen,ijskast met vriezer,afwasmachine en koffiezetapparaat.heb alles gecheckt ,nieuwe zekering geplaatst en zekering blijft springen,nu zit er niks meer op die zekering en nog springt die af.geeft er soms iemand een idee wat dit zou kunnen zijn,alvast bedankt fene

is het een automaat, of automaat en aardlek ineen? als de automaat afslaat is dat rond hetzelfde tijdstip? rond etenstijd als je aan het koken bent bijv. een foto van de automaat helpt, kun je uploaden bij op de knop bijlages in het post venster

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Koppel de buitenverlichting eens af...

Tis wel 5 jaar lang goed gegaan, blijkbaar.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 18 februari 2020 13:10:28 (38%)

mel

Golden Member

Ik vermoed regenwater in de buitenverlichting...
O wacht.. er zit NIKS meer op de zekering? dan kan hij niet uitvallen...

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 18 februari 2020 13:17:11 (44%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

plastic buitenverlichting of ongeaarde armaturen, de voeding gaat aan als het donker word en dan klapt de 20A eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 18 februari 2020 12:54:18 schreef fene:
de zekering 20 amp slaat nu al een week dagelijks af

TS geef eens uitsluitsel!
Is het nou een:

1. Aardlek,
2. Gecombineerde aarlek/installatie automaat
3. Zekering (wit porcelein)
4. Installatie automaat.

die uit/afschakelt?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

hier een foto,zoals je ziet is de zekering deze morgen terug afgesprongen,omdat er niks meer op die zekering is aangesloten zet ik ze nu voorlopig niet meer aan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is inderdaad een automaat. Dubbelpolig, ik ga er maar vanuit dat je 230V tussen 2 fasen hebt.
Het hoeft niet dat deze automaat achter een aardlek (verliesstroom)schakelaar zit.
Zit er nu NIETS meer op de automaat, ook geen afgaande bekabeling oid?
Of zit de bekabeling er nog wel aan en zijn alle verbruikers uit?

Je hebt vast ergens een kortsluiting.
Als de automaat ook nog eens voorbeveiligd is met een aardlek hverliesstroomschakelaar)dan is vocht oid in een armatuur of kontaktdoos vrijwel uitgesloten. dan gaat de aardlek er in 99,9% van de gevallen als eerste uit.
Kan wel vocht in een lasdoos zitten.

Het wordt zoeken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ronald45

Golden Member

Als je de afgaande draden uit de automaat hebt gehaald en hij slaat nog steeds af, dan is de automaat gaar.

Op 18 februari 2020 17:11:03 schreef Toeternietoe:

Jvrijwel uitgesloten. dan gaat de aardlek er in 99,9% van de gevallen als eerste uit.
Kan wel vocht in een lasdoos zitten.

Het wordt zoeken.

dat komt dus wel meer voor als 0,01% een kunstof lamp vol met vuil regenwater en de zekering/automaat gaat eerst, als er maar zat stroom kan gaan lopen. van de week nog gehad met een geraakte rubber snoer net boven de grond, bruin blauw geraakt, maar geel/groen niet, het regenwater tussen die 2 draden liet de automaat trippen, niet de aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zult moeten gaan uitsluiten waar in de installatie de fout zit.
Begin eens met het aan de uitgaande kant los koppelen van de automaat. Dan zou hij niet uit mogen slaan.

Met de spanning eraf zou je eens de weerstand tussen fase en nul kunnen meten. Als alles daadwerkelijk is afgekoppeld zou je oneindig moeten meten, als je toch iets meet kun je hierna opzoek. Overigens als je oneindig meet kunnen er alsnog dingen mis zijn die slechts onder bepaalde omstandigheden doorslaan.

Probeer systematisch te werk te gaan. Haal kapjes van lasdozen e.d los om eens te kijken of je iets verdachts ziet. Koppel vervolgens systematisch delen van de groep af en kijk of het nog steeds voorkomt.

Recent heb ik hier ook mee te maken gehad. Toen bleek er een lasdoos met rotte lasklemmen te zijn. Door de hitte waren deze samen met de isolatie gaan verkolen waardoor er sluiting ontstond tussen fase en nul. Door de koolstof was er echter voldoende weerstand om de automaat er niet direct uit te gooien. In feite was het gewoon een kacheltje in die lasdoos. Een gevaarlijke situatie dus.

Spanning staat en stroom gaat!

bedankt aan iedereen voor jullie reactie,vind ik het niet wat de oorzaak is,dan bel ik iemand die er meer van weet,ik hou jullie op de hoogte,grt fene