onderverdeler 64 A

het volgende ; naar mn schuur wil ik 64 A brengen in een drie aderige 10mm2 om een onderverdeling te kunnen maken naar 4 groepen 16A (een echte electricien doet de meterkast naar de grondkabel in huis, ik wil de verdler kast zelf aan leggen .
totzover dacht ik ;

hoofdschakelaar voor de N en Fase
voor elke groep een aardlek plaatsen

nu zoek ik een schemaatje met de verdeling ook voor massa ik raak eefe zoek in mijn bestellijstje voor Häger ... :S

om te beginnen is het 63A, dat is de standaard. 3 aders lijkt me ook wat krap, 3 fasen en nul, mantel van de kabel is aarde.

of wil je 230V 63A naar je schuur gaan brengen? dan heb je nogal een rare hoofdaansluiting met 1 fase 80A of meer voeding in huis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat wil je gaan doen in die schuur waar je 64 (63) Ampere voor nodig hebt?
Hoe zwaar is de hoofdaansluiting wel niet?

Voor 4x16A eindgroepen hoef je geen 4*16 = 64A aanvoer te hebben (sterker nog, dat heb je volgens mij zelden).

Kijk naar een normale huisaansluiting waar je bijvoorbeeld 1x40A hebt, met misschien wel 10 16A eindgroepen.

mvdk

Golden Member

In ieder geval is de kabel dit keer niet te krap genomen.. :) ;)

nou, voor 63A over 150mtr is 10mm2 wel te krap :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 februari 2020 18:22:44 schreef mvdk:
In ieder geval is de kabel dit keer niet te krap genomen.. :) ;)

Ligt eraan wat de afstand is tussen de woning en de schuur :)

Blijft een raar amperage voor een schuur. En zeker eenfasig. Wat zegt de echte elektricien hiervan :)

Er ist wieder da...
mvdk

Golden Member

Ik denk dattie gewoon een 4 groeps onderverdelertje in z'n schuur wil, wat in de meterkast op een enkelfase groep gaat worden aangesloten.
Btw, ik heb geen glazen bol. Het was handiger geweest als ts z'n vraag op een andere manier en wat uitvoeriger had gesteld.

Oh ja, en hij kan de aardlekschakelaar beter in de meterkast houden, want er is ook helemaal niks bekend over hoe er geaard is.
Met zo'n grondkabel kunnen hele akelige onverwachte dingen gebeuren..

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 18 februari 2020 21:24:57 (28%)

mel

Golden Member

3 keer 10 mm2 ?ik zou de kabel afzekeren met 25 A aan de voedende kant.
Vooropgesteld dat de hoofdzekering dan minimaal 35 A is , of beter 50 A :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10mm² mag je in België automaten zette van 50A, voor 63A heb je 16mm² nodig.

Je zit dan al niet meer bij een gewone huisinstallatie. Het is op de meeste plaatsen (Vlaanderen) hier:
ofwel 230V met 40A hoofdzekering
ofwel 400V met 25A hoofdzekering

In Nederland liggen deze waardes anders.

De jacht is mooier dan de vangst....

Ts wil 4 groepen maken van 16A, 4x16A=64A, nu nog een gelijktijdigheidsfactor en bijbehorende selectieve voorzekering.
Wat je nog moet weten is de afstand en de zwaarste belastingen die gelijktijdig aan kunnen staan en dan kun je de kabel en voorzekering erbij zoeken.

Edit @ts als je elke groep een eigen aardlek wilt geven kun je makkelijker aardlekautomaten nemen die doen beide, heb je minder ruimte in de kast nodig en ook goedkoper, die hoofdschakelaar is wel een goed idee.

@KlaasZ (hieronder) Inderdaad om selectief te kunnen zijn moet ook de hoofdzekering bekend zijn.

Wat we ook nog moeten weten is hoe zwaar zijn aansluiting is. Als die 1x35A of 3x25A is heeft het weinig zin om met 1x64A naar een onderverdeling te gaan.

mel

Golden Member

Op 19 februari 2020 10:03:39 schreef KlaasZ:
Wat we ook nog moeten weten is hoe zwaar zijn aansluiting is. Als die 1x35A of 3x25A is heeft het weinig zin om met 1x64A naar een onderverdeling te gaan.

Dat zei ik ook al..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb werkelijk geen idee waarom je een 3 aderige grondkabel wilt nemen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 18 februari 2020 17:07:14 schreef Reembo:
…..een echte electricien doet de meterkast naar de grondkabel in huis, ….

Heb je al met die echte elektricien overlegd hoe het moet?

mel

Golden Member

Wat is een "echte"electricien? :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is een elektricien die weet waar hij mee bezig is. Dit in tegenstelling met een erkende elektricien want die bestaat niet.

Op 20 februari 2020 11:09:26 schreef KlaasZ:
Dat is een elektricien die weet waar hij mee bezig is.

Volgens mij zijn die heel zeldzaam.

mel

Golden Member

De meeste "electriciens"zijn omgeschoolde waterboeren of timmerlui..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Op 19 februari 2020 09:15:49 schreef Vovpvi:
Op 10mm² mag je in België automaten zette van 50A, voor 63A heb je 16mm² nodig.

Je zit dan al niet meer bij een gewone huisinstallatie. Het is op de meeste plaatsen (Vlaanderen) hier:
ofwel 230V met 40A hoofdzekering
ofwel 400V met 25A hoofdzekering

In Nederland liggen deze waardes anders.

10mm2 is max 63A automaat. 16mm2 max 80A

Ik had hier de mosterd gehaald:

https://www.zelektro.be/blogs/elektrische-installatie-veel-gestelde-vr…

Maar ik denk dat TS hier weinig aan heft....

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op vrijdag 21 februari 2020 09:24:37 (12%)

De jacht is mooier dan de vangst....