Motor 220/380 3 phase aansluiten

OP mijn boormachine heb ik destijds de aansluiting gemaakt via een condensator op 220V 1 phase.
Was makkelijk om L en R te laten draaien.( was al zo )
Nu zou ik die graag terug op 3 phase willen aansluiten.
Er zit geen doosje op, de 6 draden komen er gewoon uit.
Nu is dat aangesloten via kroonsteentjes.
Telkens zitten er 2 draden van de motor samen op 1 verbinding.
Kan ik die koppeling aanhouden, al de rest er af doen en op die punten aansluiten op 3 phase 380V?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, je motor staat nu in driehoek en moet naar ster.
Dat wordt uitmeten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hoe kan ik weten welke einden aan elkaar moeten.
Ik begrijp dat ik nu het einde van 1 spoel aangesloten is aan het begin van de volgende spoel.
Kan ik dat zelf, of moet ik naar een bobinage man.

In theorie is het niet moeilijk. In de praktijk wel.

Als je echt geen hints hebt over wat de uiteinden van de wikkelingen zijn, dan zou ik denkik random van iedere spoel (dat kan je wel makkelijk meten met een multimeter) 1 aansluiting voorlopig op het sterpunt aansluiten.

Vervolgens sluit je de nul op het sterpunt aan en L1 op 1 van de spoelen. De motor gaat nu brommen (@). Geef je hem een slinger zodat ie gaat draaien (*) dan zou ie moeten blijven draaien. Met een beetje mazzel meet je nu 400V en niet 230V tussen L1 en de andere (voorlopig OPEN gelaten) aansluitingen van de motor. Iets minder kan ook.

Meet je (ongeveer) 230V dan heb je die spoel verkeerdom en moet je die spoel omdraaien.

Dit zou mijn plan zijn, maar dit is puur theorie.

(*) Kijk uit voor je vingers!

(@) Dat brommen mag maar enkele seconden, dus wees geprepareerd om hem een slinger te geven en als ie niet gaat draaien om hem weer uit te zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus ik weet nu wel welke uiteinden bij welke spoel horen, maar die moeten op een bepaalde wijze aan elkaar komen.
Heeft dat te maken met de manier van richting door de spoelen.

GJ_

Moderator

Je moet per spoel ook de juiste uiteinden hebben. Ik heb het wel eens gedaan met een 9V battery en een kompas.

mvdk

Golden Member

Nu zou ik die graag terug op 3 phase willen aansluiten.

Waarom? Het werkt toch?

Wil een frequentie regeling plaatsen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je weet wat de uiteinden zijn:
3 uiteinden aan elkaar maken.
De 3 beginnen gaan naar je voeding 3 fase.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Niet zo moeiljk toch? Je kunt meten wat een spoel is met een ohm meter. Vervolgens de drie sterpunten met elkaar verbinden en dan houd je drie draden over. Dat word de aansluiting op het 3 fase net. Het sterpunt hoeft niet aangesloten. Draait de motor de verkeerde kant om dan 2 fasen omdraaien.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Welke draden bij welke spoel horen is gemakkelijk te meten.
Maar ik dacht dat, ja, er een begin en einde aan elke spoel is en dat vb elk einde aan elkaar moet en vb aan het begin aan de 3 phase.

Douwe, dan kunnen er spoelen verkeerdom zitten. Je krijgt dan een spoel op 60 graden in plaats van op 120 graden verdraaid ten opzichte van de eerste. Als ie nu goed werkt en in driehoek staat dan heb je
U1 <spoel U> U2 * V1 <spoel V> V2 * W1 <spoel W> W2 * U1

Nu moet je U1, V1, W1 als sterpunt nemen.

Zoals ik al beschreef, als je niet meer weet hoe het in driehoek aangesloten was, dan moet je het uitzoeken. Zorg dat de motor draait op 1 aangesloten fase met U1 op het sterpunt en de nul.

Als je nu verkeerd gokt en V2 op het sterpunt aansluit, dan zal je op V1 t.o.v. U2 een spanning van ongeveer 230V meten. Zou ie goedom zitten meet je op V2 (V1 zit dan correct op het sterpunt) ongeveer 400V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

kitman,
De regelaar die je wil gebruiken is dat 1 fase in en 3 fase uit of 3 fase in en 3 fase uit ?

Ik weet wel hoe het nu aangesloten is.( is nog in gebruik )
Is dat dan ook driehoek?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 februari 2020 21:03:02 schreef kitman:
3 in en 3 uit.

Motor staat nu in driehoek, en moet naar ster.

3 spoelen kun je uitmeten met een ohmmeter.
Als je niet weet wat het begin en einde van een spoel is dan gok je maar.
Neem van elke spoel een draad en maak die aan elkaar, dat is je sterpunt.
De overige 3 draden gaan naar je 3 fasen
Draait de motor niet goed, dwz te veel geluid, te grote stroom dan moet je van 1 spoel de uiteinden wisselen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Kitman,
Je motor staat nu in driehoek en moet naar ster voor je 3 in en 3 uit regelaar.
Soms verschil in draadkleur ?

Moet te doen zijn.
Allemaal zwart.

[Bericht gewijzigd door kitman op dinsdag 18 februari 2020 21:21:16 (32%)

Anoniem

Als je motor nu in steinmetz driehoek staat lijkt het me niet moeilijk om begin en einde van de spoelen te bepalen.

mvdk

Golden Member

Als je die driefase regelaar al hebt, of voor niks of weinig kan krijgen, tsja. Maar als je nog moet gaan kopen, dan kan je toch zo'n eenfase in, driefase uit ding nemen. Dan is het gewoon aansluiten op de drie bestaande klemmetjes. Of zie ik iets verkeerd?

Zou kunnen.
Vraag me wel af of je dan ook vermogen verlies hebt.

Op 18 februari 2020 21:11:23 schreef Toeternietoe:
De overige 3 draden gaan naar je 3 fasen
Draait de motor niet goed, dwz te veel geluid, te grote stroom dan moet je van 1 spoel de uiteinden wisselen.

1 spoel wisselen hoeft niet genoeg te zijn. Beide andere spoelen kunnen verkeerdom zitten. Er zijn vier combinaties mogelijk waarvan er drie verkeerd zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 februari 2020 08:23:50 schreef kitman:
Zou kunnen.
Vraag me wel af of je dan ook vermogen verlies hebt.

Ten opzichte van Nu-met-de-condensator wordt de situatie gunstiger.

Ten opzichte van de drie-fase-in regelaar zou het niets uit moeten maken. Dit onder de aanname dat je voldoende vermogen de regelaar in kan krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik zou gewoon een 230VAC IN naar 3 X 230VAC uit frequentieregelaar kopen, dan kun je de bedrading gewoon laten zo als het is.
Je zegt dat het voor een boormachine is, dus de motor zal niet al te zwaar zijn qua vermogen. Dat gaat dus prima met het boven genoemde en zo duur zijn die dingen niet meer tegenwoordig, al hangt dat wel van het vermogen af wat je nodig hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.