Bandenbalanceermachine continu laten draaien

Mijn Giuliano Silver 443 autobanden-balanceermachine(230 volt) zou ik graag willen gaan gebruiken voor het polijsten van velgen. Hiervoor moet de electromotor dan continu kunnen draaien (eventueel beveiligd dmv een voetschakelaar). De balanceerfunctie wil ik graag behouden.
Zou het mogelijk zijn om de machine om te bouwen en dat er bijv. een schakelaar bijgeplaatst wordt waarmee je de motor dan continu kunt laten draaien? Elk advies is welkom!
Bijgevoegd een afbeelding van de machine, motor & electrisch schema.

High met Henk

Special Member

. 1 zou ik de originele functie in stand houden, daar een balanceerapparaat altijd handig is (ook om te bekijken of je een velg nog wel moet polijsten)

. 2 zou ik ook even rekening houden met de remweerstand. Langzaam afremmen is prettig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Gewoon K1 en K2 aansturen wissel relais ertussen en je kan kiezen of balanceren of permanent aan, en daar idd een voet schakelaar tussen.

en de rem kan je behouden.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 12 februari 2020 20:39:07 (10%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 februari 2020 19:26:11 schreef High met Henk:
. 1 zou ik de originele functie in stand houden, daar een balanceerapparaat altijd handig is (ook om te bekijken of je een velg nog wel moet polijsten)

. 2 zou ik ook even rekening houden met de remweerstand. Langzaam afremmen is prettig.

Dank voor je reactie. De balanceerfunctie zou ik inderdaad graag willen behouden. Dat afremmen zou handig zijn. Nieuwere balanceermachines zijn volgens mij vaak voorzien van een rem. Volgens de specificaties draait het wiel overigens 200rpm.
Ik snap de bedrading van de motor niet. Zou het mogelijk zijn om hem direct, geheel losgekoppeld van de rest van de electronica, op het stopcontact aan te sluiten?

GJ_

Moderator

Omdat er niet veel bekend is van de motor is niet 100% zeker of dit mogelijk is zonder dat je je motor verbrand. Hou in het begin de temperatuur goed in de gaten!

Op 12 februari 2020 19:34:57 schreef Shiptronic:
Gewoon K1 en K2 aansturen wissel relais ertussen en je kan kiezen of balanceren of permanent aan, en daar idd een voet schakelaar tussen.

Dat klinkt veelbelovend, maar ik begrijp niet wat ik precies moet doen/aanschaffen.

Ik heb mijn bedenkingen tegen het gebruik als polijstmachine.
Met name met betrekking tot de warmte huishouding.
Een balanceermachine draait maar voor vrij korte tijd.
Daarna heeft de motor de gelegenheid weer af te koelen.
Bovendien draait de motor eenmaal op toeren onbelast.
Polijsten vergt vrij veel kracht en dus energie.
Dat voor langere tijd kan er voor zorgen dat de motor oververhit raakt.
Deze produceert meer warmte en de koelvin zal minder koelen.
Bovendien is het een 220V motor op een 230V net.
Dat is op zich al een ongunstige situatie.

Ik zou het eerst voorzichtig proberen en de motor temperatuur goed in de gaten houden.

Op 12 februari 2020 19:42:49 schreef GJ_:
Omdat er niet veel bekend is van de motor is niet zeker of dit mogelijk is zonder dat je je motor verbrand.

Dat zou zeker zonde zijn. Ik weet niet precies bij wie ik aan moet kloppen met een project als deze.

Op 12 februari 2020 19:46:39 schreef Brainbox:...

Bedankt voor de tip. Zeker iets om rekening mee te houden. Het is een hobbyproject van me. Het apparaat zal zeker niet intensief gebruikt gaan worden. Het polijsten zal zich ook beperken tot de velgrand.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 12 februari 2020 19:54:21 (0%)

High met Henk

Special Member

Ik zie woonplaats Amsterdam.

Misschien is er iemand in de buurt om een blik te werpen...

Zelf zit ik volgende week in Amsterdam, dus wellicht heb ik een avondje over..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 februari 2020 19:55:50 schreef High met Henk:
Ik zie woonplaats Amsterdam.

Misschien is er iemand in de buurt om een blik te werpen...

Zelf zit ik volgende week in Amsterdam, dus wellicht heb ik een avondje over..

Dat zou zeker welkom zijn. Ik woon inderdaad in Amsterdam en ik weet zo zelf niet wie ik hier zou kunnen benaderen voor dit project.

Aan jouw nu de schone taak om High met Henk een mailtje te sturen.

Je vindt zijn email-adres door op zijn naam te klikken!

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 12 februari 2020 21:30:41 schreef Roches:
Aan jouw nu de schone taak om High met Henk een mailtje te sturen.

Je vindt zijn email-adres door op zijn naam te klikken!

Thnx!

Op 12 februari 2020 19:55:50 schreef High met Henk:
Ik zie woonplaats Amsterdam.

Misschien is er iemand in de buurt om een blik te werpen...

Zelf zit ik volgende week in Amsterdam, dus wellicht heb ik een avondje over..

'

Hoi Henk, dank voor je aanbod. Ik heb je een email gestuurd. Zie je kans deze week langs te komen>?

High met Henk

Special Member

Ja, dat red ik wel.

Mail gezien, maar door ziekte vergeten te antwoorden. Ga morgen middag naar 020...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 16 februari 2020 19:53:15 schreef High met Henk:
Ja, dat red ik wel.

Mail gezien, maar door ziekte vergeten te antwoorden. Ga morgen middag naar 020...

Top! Ik zal mijn tel.nr. per email doorgeven.

High met Henk

Special Member

Opgelost:

Wisselschakelaar gezet met aan 1 kant de fase aan andere kant de uitgang van de stuurprint.

En op de common de uitgang van de motor.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nogmaals dank. Helemaal top! Was ook erg gezellig en onderhoudend om je op bezoek te hebben! En natuurlijk moest ik direct een klein stukje proberen te schuren/polijsten:

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Handige oplossing als je toevallig al een balanceer apparaat hebt :)

Ik heb dat enkele jaren geleden opgelost met een los fuséhuis op een plank met een elektromotor met een waterpomppulie en riem erop gemonteerd.
Filmpje (25MB helaas, ik weet niet veel over verkleinen van filmpjes)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

zo heb ik het al 3-4 keer gedaan.
gewoon bij de garage een kapot lager gaan halen (de hele boel inclusief naaf). die op een plank monteren, wiel erop met 2 bouten.
fietsband errond en daar een gewone electromotor naast.
http://www.fordcapri.be/fcapri/mercedes/640/DSCM0065.JPG

http://www.fordcapri.be/fcapri/mercedes/640/DSCM0069.JPG

voor velgen zonder band had ik al een andere oplossing
vaste plank met 4 wieltjes waar je velg in valt. 1 set wieltjes kan verplaatst worden voor bredere velgen.
zelfde principe met fietsband en de motor hangt onderaan aan een scharnierpunt (de zwaartekracht van de motor trekt de fietsband op spanning)
http://www.fordcapri.be/off/pics/polijst2.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/polijst3.jpg
het toerental valt ook goed mee waardoor dit ook handig is om velgen te spuiten. ze kunnen dan direct al draaiende drogen

balanceer machine had ik ook al aan gedacht, maar heb geen idee of dit extra belasting veroorzaakt op je toestel zelf? je zal iemand altijd aan dezelfde kant duwen/trekken terwijl je aan het polijsten bent.
ook zijn dergelijke machines niet voorzien om uren lang te draaien.
een band balanceren, neemt pakweg 10sec.
als die machiene gebouwd is om 10 000banden te balanceren, dan is dit ongeveer 27 draaiuren.

als jij daar uren gaat beginnen op polijsten....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wel het nadeel dat je op deze naaf maar 1 type velg kan polijsten. De steek, het aantal bouten en de gatdoormeter moeten kloppen. Ik denk dat een fietsband ook niet lang genoeg is voor een 265/60 18" bandje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik denk niet dat dit een probleem is voor fcapri en mij. Ik denk dat hij, net zoals ik, hem alleen voor z'n eigen (hobby) auto's gebruikt. Dus hebben we niet snel te maken met velgen met een andere steek o.i.d. ;)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 19 februari 2020 18:19:06 schreef buckfast_beekeeper:
Wel het nadeel dat je op deze naaf maar 1 type velg kan polijsten. De steek, het aantal bouten en de gatdoormeter moeten kloppen. Ik denk dat een fietsband ook niet lang genoeg is voor een 265/60 18" bandje.

wie rijd er dan ook met zulke banden rond? en dan trek ik toch gewoon de band eraf om de velgen te polijsten.
fietsbanden kan je aardig uitrekken.

ik rijd hoofdzakelijk ford, en daar heb ik naven (complete veerpoten) van liggen.
ik heb ook een VW en daar kan ik het wiel op mijn aanhangwagen steken voor te polijsten.
en die foto hierboven was een mercedes velg, ben ik even in de straat bij de mercedes garage een kapotte naaf gaan halen (wiellager te los).

zoveel velgen hoef ik ook niet te polijsten hé

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik rijd ook met een fordje en die heeft 6 bouten en een bandje van 265/60 18 steek 139.7 naaf 93.1. Zonder bandenmachine is het plaatsen en afhalen van het bandje een mooie karwei.

De auto zelf is nog maar 3 keer volledig gepolijst.

Alu breng ik weg en laat die poederlakken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Ik denk dat een fietsband ook niet lang genoeg is voor een 265/60 18" bandje.

Een fietsband is 28", dus dat lijkt me geen probleem...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com