Ik wil een inductie kookplaat plaatsen

Hallo forum leden Ik ben van plan een inductie kookplaat aan te schaffen.
Ik heb in huis een 3x25 amp aansluiting liggen Welke aanpassingen moeten er in mijn groepenkast worden gedaan voor de juiste aansluiting te te hebben
Ik heb al veel langs zien komen iets van een kookgroep of zo en weer iets over 3 fazen kookplaat Ik heb ook eens gekeken naar de werking van een kookgroep Volgens mij gaat er een fase en een nul draad naar de automaat
Daar voor splist hij in twee delen en gaat door 2 16 amp automaten zodat hij een dubbel vermogen kan doorgeven Of zit er in deze automaat nog iets van binnen omdat deze heel appart word behandeld (ik zie deze als 2 paralel geschakelde schakelaars) heb ik dit zo begrepen ??
e de waele

[Bericht gewijzigd door ericc op woensdag 19 februari 2020 16:52:01 (34%)

Algemeen antwoord (voor NL):

Er zal een enkelfasige kookgroep moeten worden aangelegd (2 nullen en twee keer de(zelfde) fase en een aarde). Dan heb je maximaal 7000W vermogen. Zwaarder dan wordt het kracht (3 keer 16A), dan heb je maximaal 11kW aan vermogen.

Er zou een 3/4 lege buis moeten liggen van je meterkast naar de keuken. Daar moet dan een perilex stopkontakt worden gemaakt.

Welke aanpassing(-en) er in je meterkast moeten worden verricht hangt af van:
1]
of er een enkel-fase (=2 groepen) of een 3-fase groep moet worden bijgemaakt
2]
hoe vol de meterkast zit en als het "er gemakkelijk "bijgezet" kan worden zodat alles voldoet aan de norm.

Er ist wieder da...

Als je toch al 3x25A hebt zou ik persoonlijk zo'n grootverbruiker altijd over de fasen verdelen, dus een krachtgroep in plaats van een kookgroep.

If you want to succeed, double your failure rate.

inderdaad, in dit geval zou ik een kookplaat kopen die geschikt is voor aansluiten op een 230/400V aansluiting voor NL.

Er ist wieder da...

OK maar als je gaat zoeken achter de kookplaten dan zijn ze 9 van de tien op 2fasen en 2 nul waar doe je goed aan

Op 19 februari 2020 16:55:40 schreef ericc:
OK maar als je gaat zoeken achter de kookplaten dan zijn ze 9 van de tien op 2fasen en 2 nul waar doe je goed aan

2 groepen of 2 fasen?

In jouw geval zou ik ze zeker over 2 fasen doen. Dan heb je ook maar 1 nul nodig.

Een grote inductieplaat kan vaak ook op 3 fase, de kleinere (4pits) is meestal 2 fase (of een kookgroep dus 2x16A op 1 fase)

Maar met een 3x25A aansluiting is alles op 1 fase, in theorie, al teveel als je de pitten voluit zet.
In de praktijk kun je die 25A wel even overbelasten en zeker met inductie doe je dat ook geen uren, maar dan moet er niet nog meer op dezelfde fase zitten.

Bottomline: Zeker op 2 fases zetten als je die optie hebt.

Precies. En bijna nooit is er 1 fase geheel vrij. Je hebt altijd nog je andere grootverbruikers in huis, die als het goed is door de installateur een beetje over de 3 fasen zijn verdeeld. Dus liever je inductieplaat niet op een enkele fase als je 25A hebt.

En onthoud het verschil: een kookgroep (2x16A) zit als 2 gekoppelde groepen op 1 enkele fase. Een krachtgroep (3x16A) zit verdeeld over 3 fasen.

Een inductieplaat die slechts 2x16A nodig heeft, kan alsnog geschikt zijn voor een krachtgroep, je gebruikt dan maar 2 van de 3 fasen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn voorstel:

* Zorg voor een 5 aderige kabel van de stoppenkast naar de keuken.
* De kabel wordt in jou geval: AARDE, NUL, L1, L2, L3.
* Sluit dat aan op een perilex stopcontact in de keuken.
* Zorg voor een driefase automaat. Vraag waar je die koopt of een "aardlekautomaat" (alamat) geschikt is voor een inductie kooktoestel. Zoja: dan neem je die (en als het niet blijkt te werken, hebben zij het gedaan en mag je hem omruilen voor een gewone automaat.

De meeste inductiekooktoestellen gebruiken maar 2 van de drie fasen. Maar hele grote inductiekootoestellen gebruiken er drie. Dus drie aanleggen is gewoon fijn.

Mensen die een 1x35 aansluiting hebben willen een kookgroep: Twee N draden en twee L draden, waarbij iedere L gezekerd is met een eigen 16A zekering. Merk op dat je met dezelfde 5 aders naar de keuken dit kan aansluiten. Alleen als je 3 fasen hebt, kan je 1.5 maal meer vermogen naar de keuken krijgen (over dezelfde kabel!)!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 februari 2020 12:09:21 schreef ericc:
..... Ik heb ook eens gekeken naar de werking van een kookgroep Volgens mij gaat er een fase en een nul draad naar de automaat
Daar voor splist hij in twee delen en gaat door 2 16 amp automaten zodat hij een dubbel vermogen kan doorgeven Of zit er in deze automaat nog iets van binnen omdat deze heel appart word behandeld (ik zie deze als 2 paralel geschakelde schakelaars) heb ik dit zo begrepen ??
e de waele

Heb je goed begrepen. Het enige "aparte" aan deze automaat is dat de bedieningshandels mechanisch zijn gekoppeld waardoor beide schakelelementen gelijktijdig, zowel in- als uitschakelen. Wanneer je eenmaal een keuze hebt gemaakt voor de plaat die je wil hebben, kijk je in de desbetreffende documentatie op welke verschillende manieren je deze plaat kunt aansluiten.

OK ik ga het allemaal eens bekijken en een keuze maken voor een kookplaat
Zou het inderdaad veel uit maken als ik de 2 fase methode zou gebruiken
moet wel allemaal in de kast passen

Met een foto van je kast kunnen we daar meer over zeggen.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

Zoek de kookplaat uit die je lekker vind. Maak een foto van de aansluitklemmen of, als die niet zichtbaar zijn, een foto van het uiteinde van het aansluitsnoer, zonder stekker. Als er al een stekker aanzit, een foto van het schema hoe de stekker aangesloten is.
Een manual van de kookplaat van je keuze, met daarin een aansluitschema zal ook helpen.
Sommige kookplaten zijn niet geschikt voor alle denkbare aansluitmethodes.

Op 19 februari 2020 20:57:24 schreef ericc:
OK ik ga het allemaal eens bekijken en een keuze maken voor een kookplaat

Dat is compleet niet nodig. Gewoon een driefase automaat kopen en een vijfaderige kabel aanleggen. Daar kan je al mee beginnen voordat je een kookplaat kiest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De meeste inductieplaten voor huishoudelijk gebruik kun je in twee helften aansluiten. Je kunt dus ook volstaan met een Hollandse kookgroep (2 gekoppelde automaten)

High met Henk

Special Member

Ik liep tegen hetzelfde aan: de kookplaat accepteert meestal maar 2 fasen...
Ik heb ook 3 fasen aan laten leggen voor kookplaat omdat ik een koekgroepje gewoon en complete K*T oplossing vindt...
en dus ook een perilex netjes volgens L1, L2 en L3 bedraad met N en PE erop

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 februari 2020 11:07:19 schreef KlaasZ:
De meeste inductieplaten voor huishoudelijk gebruik kun je in twee helften aansluiten. Je kunt dus ook volstaan met een Hollandse kookgroep (2 gekoppelde automaten)

Maar omdat de TS gewoon een drie-fasen aansluiting/installatie heeft in de stoppenkast dan is het toch gewoon ONZIN om een kwartje te besparen op "kookgroep automaat" in plaats van een "driefase automaat" en dan spul aan te leggen wat maar 8kW ipv 12V aankan? In de Perilex stekker van je plaat laat je 1 fase los liggen als je kookplaat maar 8kW is en niet 12.

Goed. Dat kwartje is overdreven, maar het verschil tussen de kookgroep (15.50) en de driefase automaat (19.99) is minder dan 5 euro.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

@ericc:
Heb je ook een oven (in de planning). Dan zou ik zeker op 3P Gaan Je kunt dan in de keuken de kookplaat op 2 fasen aansluiten en de derde voor de oven, of nog beter ook een 3 fasen oven aanschaffen.
Wij hebben hier een 3,2kW oven staan en die maakt eigenlijk al een hele groep vol. Vergeet niet dat een oven vaak ook aanstaat als je aan het koken bent.
Ben je een wok-freak, dan denk je al gauw aan een inductie wok-brander van minimaal 5kW.
Daar zal dan ook je huisaansluiting aan moeten kunnen voldoen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zo de groepenkast hebben we gisteren aan gesloten. alles ging best goed alleen had ik een probleem met een ALS die sloeg uit wanneer ik de schuur had aangesloten Alleen het probleem zat dus in de schuur ? Normaal gesproken loopt de fase (bruin ) altijd naar de schakelaar en als Zwart verder naar de lamp via de lamp naar de NUL (blauw) Nu heb ik ontdekt dat er bij een van de aansluitdozen de Fase rechtsreeks naar de lamp loopt ??
Maar de lamp werkt wel en heeft daarvoor nooit een probleem gehad dit zit waarschijnlijk al 15 jaar zo Kan dit probleem de ALS aanspreken ??
Of zit er iets anders fout (alle stekkers of aansluitingen van de schuur zijn los alles schakelaars staan op AF/UIT (eigenlijk blijft nu alleen de bedrading over)
e de waele

Bij het invoeren van ALS is het bezwaar altijd dat bestaande installaties vaak wel wat lekken. Als je dan "plotseling" een ALS installeert dan krijgt die de schuld terwijl er gewoon in de loop der jaren een lek is ontstaan waar je nooit wat aan hebt gedaan omdat je het niet wist.

Aansluitingen voor tuinverlicting, buitenverlichting en schuren zijn hierom bekend: vaak komt er water in en lekt de boel een beetje. En ja, dat is de bekabeling.

Nu heb ik ontdekt dat er bij een van de aansluitdozen de Fase rechtsreeks naar de lamp loopt ??
Maar de lamp werkt wel en heeft daarvoor nooit een probleem gehad dit zit waarschijnlijk al 15 jaar zo Kan dit probleem de ALS aanspreken ??

Nee, het WERKT met de schakelaar in de fasedraad OF in de nul draad. Dat maakt niet uit. Maar... als je een lamp moet wisselen, dan zet je de boel uit en verwacht je spanningsloos de lamp te kunnen wisselen. Als de schakelaar in de nul zit staat de boel nog steeds onder spanning via de fasedraad. Vandaar dat het gebruikelijk is om de schakelaar in de fase te zetten: Dat maakt het iets veiliger en kost bijna niets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 8 maart 2020 09:14:19 schreef ericc:
zo de groepenkast hebben we gisteren aan gesloten.

En dan geen ruimte gelaten voor een kookgroep of een drie fasen alamat?
De eerste wordt behoorlijk proppen, de tweede is zo ongeveer onmogelijk naast je bestaande groepen.

Een fase naar de lamp en schakelen in de nul (mocht dat het geval zijn) is gewoon fout, als je toch bezig bent dan is dat iets om meteen ook even naar te kijken.
Wat ook kan is dat men bruin gebruikt heeft als schakeldraad, ook fout, maar net iets minder eng.

Op 8 maart 2020 10:16:59 schreef Sine:
En dan geen ruimte gelaten voor een kookgroep of een drie fasen alamat?

Ja dat snap ik ook niet. Ga je een hele nieuwe kast plaatsen, en neem je na alle bovenstaande adviezen een te krappe kast.
Lekker de laatste 3 tientjes bespaard, dat wel.

If you want to succeed, double your failure rate.

ts heeft al een kookgroep, zie de groep rechtsboven maar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt gelijk. Door de stand had ik de verbinding over het hoofd gezien.

Ik vind het alsnog een vreemde keuze om een kookgroep te plaatsen als je 3 fasen ter beschikking hebt, maar er is in elk geval plaats om dat nog een keer anders te doen.

If you want to succeed, double your failure rate.

had er van de week nog 1, inductieplaat in huurhuisje deed het maar half, bleek men 1 nul te hebben afgeknipt in de kabel, de voeding was kracht dus 2 nullen op 1 pen in de perilex moesten samen, ging wel.

als je niet over 7500W komt heb je aan een krachtgroep amper wat met inductie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 maart 2020 19:33:32 schreef Jochem:
Ik vind het alsnog een vreemde keuze om een kookgroep te plaatsen als je 3 fasen ter beschikking hebt,

Ik vind dat niet zo vreemd. De meeste inductieplaten voor huishoudelijk gebruik hebben maar 2 secties, dus het is niet per se nodig om er 3 fasedraden naar toe te brengen want die derde draad kun je toch nergens kwijt.