N87C196KB16 Welk OS kan ik gebruiken?

rudig76

Golden Member

Heb een embedded computer met als processor een N87C196KB16.
Kan alleen nergens vinden welk OS ik hierop in zetten en ook hoe.
Ongetwijfeld via USB want die aansluitingen zijn er.
Kan alleen nergens bruikbare software vinden om mee te experimenteren.
Kent iemand deze processor?

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Patrick de Zeester

Golden Member

In een heel ver verleden (1993) heb ik met deze microcontroller gewerkt (http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet_pdf/intel/N80C196KB_to_TN87C…). Indertijd gebruikten wij daarop geen OS, de software draaide gewoon op bare metal zonder ondersteuning van een OS. En USB moest nog uitgevonden worden...

GJ_

Moderator

Dat is niet een processor maar een microcontroller toch? Daar moet je zelf iets voor bedenken, daar ga je geen bestaande OS op zetten denk ik.

En nogal een oude ook zie ik, die bestaat al minimaal 25 jaar.

maartenbakker

Golden Member

Misschien is er wel een realtime OS voor, anders inderdaad direct op de processor programmeren.

Om wat voor embedded computer gaat het?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 februari 2020 19:35:41 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rudig76

Golden Member

Ik zal is nagaan of er meer qua type op het systeem staat. Had eigenlijk gehoopt dat er een uitgeklede Linux variant op kon. Ding heeft een gps / audio kaartje / usb aansluitingen. En is voor inbouw in de auto. Ideaal platform om mee te experimenteren. Morgen ff wat meer info op het board zoeken. Al stond er extreem weinig op.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
maartenbakker

Golden Member

Een uitgeklede gewone Linux zal haast niet. Een simpel realtime-OS is denk ik het beste waar je op kunt hopen als je niet op de koude processor wilt programmeren. Opzich kan dat ook nog best met een daarvoor geschikte compiler, maar je hebt wel libraries nodig voor dingen waar je anders voor op een OS zou terugvallen. Je hebt maar enige tientallen kilobyte ROM en minder dan 2 kilobyte RAM.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Patrick de Zeester

Golden Member

Mijn vermoeden is dat, als er inderdaad USB- en andere relatief moderne aansluitingen op dat bordje zitten, de N87C196KB16 enkel voor ondersteunde zaken gebruikt wordt en dat er nog een andere (krachtiger) processor op dat bordje moet zitten. Gelet op hoe oud deze microcontroller is verbaasd het mij als deze überhaupt nog in producten die pakweg na het jaar 2000 ontworpen zijn toegepast werd.

Op de N87C196KB16 zelf kan je iets als Linux vergeten; deze microcontroller kon als ik het mij goed herinner maximaal 64 kB aan geheugen (RAM + ROM) adresseren en heeft geen MMU. Ook zal je 'm niet kunnen programmeren via USB want deze processor stamt uit een tijdperk dat USB nog niet bestond, daarnaast had deze processor EPROM geheugen i.p.v flash geheugen. Om EPROM geheugen te kunnen herprogrammeren moest deze eerst m.b.v. UV licht gewist worden waarnaar in een EPROM programmer opnieuw geprogrammeerd kon worden.

Ik meen mij vaag te herinneren dat Intel indertijd wel iets van een RTOS had, maar hier heb niets aan als tenzij je ook je eigen software erbij maakt (waar je weer een geschikte assembler of compiler voor nodig hebt).