draadloze dimmodule infra rood lamp defect

Beste techneuten,

Mijn eurom infa rood tuin lamp is defect. De lamp heeft een interne print die als dimmer dient via een afstandsbediening. Als ik de print er tussen uit haal brandt de lamp zoals het hoort. Ik heb al op verschillende manieren geprobeerd een nieuwe print te kopen. Helaas lukt dat niet en Eurom geeft tot nu toe niet thuis. De lamp kostte destijds over de € 200.-- en is pas een dikke 4 jaar oud. Ik post hierbij enkele foto's van de print. Ik zie geen zwarte of donkere plekken dus daaraan kan ik niet zien wat er aan de hand kan zijn. Kan iemand mij tips geven wat ik verder nog kan doen. Kan ik iets doormeten of op hoop van zegen vervangen. Onderdelen zullen minder duur zijn dan € 200,--

Ik ben geen expert op het gebied van elektronica maar met wat hulp kan ik het misschien redden / proberen

Alsvast bedankt

Ik zou als eerste kijken of dat ding waar FUSE op staat nog heel is. Daarna de onderkant van de print visueel controleren op slechte soldeerverbindingen en daarna de gele X2 condensatoren vervangen.

Hallo Kilian,

Dat had ik niet eens gezien. Zal hem eens ohms doormeten. Neem aan dat dat zonder los solderen kan ?

Alleen condensator testen weet ik niet precies hoe dat gaat. Ik heb geen multimeter die dat kan.

Dank alvast

[Bericht gewijzigd door satanixx op maandag 17 februari 2020 22:20:24 (27%)

Als het niet de zekering of een slechte soldeerverbinding is, zou ik de gele X2 condensatoren ongezien vervangen. Even opletten welke capaciteit en voltage er opstaat en er dan nemen met ongeveer dezelfde afmetingen en dezelfde afstand tussen de pootjes. Zijn de kosten niet.

vergeten

Golden Member

Op 17 februari 2020 22:14:07 schreef satanixx:
Hallo Kilian,

Dat had ik niet eens gezien. Zal hem eens ohms doormeten. Neem aan dat dat zonder los solderen kan ?

Alleen condensator testen weet ik niet precies hoe dat gaat. Ik heb geen multimeter die dat kan.

Dank alvast

Bij de gamma, action, blokker of welke bouwmarkt ook heb je er een voor weinig die in ieder geval de zekering en de voedingsspanning die het IC moet krijgen, kan meten. (meten op die ronde grijze condensator)
Is die te laag of niet aanwezig (zekering kapot), dan de zekering en daar na pas die gele X2 condensator vervangen. (mits de zekering niet weer meteen kapot gaat)

De condensator is 0,68µF 275voltAC X2 MKP Type. beter 305 volt nemen als het fysiek past.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt voor de tip.

Ik heb enkele multimeters van Fluke dat is niet het probleem. Die kunnen alleen geen condensators testen.

Ga de spanning voor en na de zekering meten.

vergeten

Golden Member

Als de spanning te laag is, is de condensator de eerste verdachte.
Is de spanning weg dan de zekering!
De zekering kan je ook "ohms" meten of doorpiepen. Wel ZONDER spanning op de schakeling!

Dit pootje is niet goed gesoldeerd, en als je verder rondkijkt zien er meer er zo uit, maar de andere kant van de print wel misschien even kort nasolderen?
Het lijkt een gewone door-gemetalliseerde print dus dan zou het niet uitmaken. Maar als er geen "busje" in dat gaatje zit dan wel!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi

Zojuist naar de zekering gekeken. Die is helaas :) heel.

Komende dagen kijk ik naar de andere zaken die jullie genoemd hebben. Gaat me vandaag helaas niet lukken

iig bedankt

Eigenlijk is het wel prettig dat de zekering nog heel is. Zo niet, dan had je moeten gaan zoeken naar de oorzaak. Een slechte soldeerverbinding is al makkelijker te fixen, maar ik verwacht stilletjes dat je bij de X2 condensator(en) gaat uitkomen.

Ik heb wel eens het idee dat ze die dingen bewust gebruiken om de levensduur van een apparaat te beperken tot een jaar of 5. Veel mensen zullen dan zonder veel morren een nieuw apparaat kopen. Of die theorie klopt weet ik niet. Ik weet niet wat bepalend is voor de MTBF van een X2 condensator. Is dat het merk, de capaciteit of het voltage? Misschien dat een ander forumlid dat weet.

Op 19 februari 2020 01:02:09 schreef Kilian:

Ik heb wel eens het idee dat ze die dingen bewust gebruiken om de levensduur van een apparaat te beperken tot een jaar of 5. Veel mensen zullen dan zonder veel morren een nieuw apparaat kopen. Of die theorie klopt weet ik niet. Ik weet niet wat bepalend is voor de MTBF van een X2 condensator. Is dat het merk, de capaciteit of het voltage? Misschien dat een ander forumlid dat weet.

Het gebruik van een X2 condensator is een hele goedkope manier om voeding te maken voor elektronica met laag verbruik.
Hoelang deze condensator meegaat is voornamelijk afhankelijk van "hoe vuil je lichtnet is".
Je verwacht 230V wisselspanning 50Hz met een keurige sinus.
Praktijk is dat daar soms piekspanningen op staan van 2 tot wel 6kV, heel kort uiteraard. Deze piekspanningen ontstaan door het schakelen van motoren, compressoren, etc etc. blikseminslag op het lichtnet is er ook een.

De condensatorwaarde loopt over de tijd langzaam terug richting nul. Indien de condensator door slijtage een overgroot deel van zijn capaciteit heeft verloren werkt de voeding niet meer goed, of niet, en werkt je apparaat niet meer (goed).

Er ist wieder da...

Is het als ontwerper mogelijk om die condensator zo te kiezen dat je redelijkerwijs mag verwachten dat na twee jaar 95% nog heel is, om te veel garantieclaims te voorkomen, en na bijvoorbeeld zes jaar 95% procent kapot is om de omzet op peil te houden? En zo ja, wat moet je dan doen, de capaciteit of het voltage krap nemen?

Ik kan helaas de condensatoren niet testen met mijn multimeter. Ik ga morgen wel in Eindhoven er een paar halen en dan vervang ik ze gewoon uit voorzorg. Ik zie op hun website echter niet de exacte waardes. De condensator die op de print zit is 0,68 uF k X2 275 VAC en 0,22uF X2 275VAC.

Mag ik de condensators ook door andere waardes vervangen ?

Als je naar dat winkeltje aan de Hobbemastraat wilt gaan: Niet alles wat ze daar hebben staat ook op hun website. Neem je printje mee en vraag wat je nodig hebt. Komt goed.

dat winkeltje is wel klein, maar t magazijn erachter enorm diep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daar wil ik 1dd naar toe :)

En mochten ze het niet hebben dan weten hun misschien vervangende waardes . ...... hoop ik

vergeten

Golden Member

Op 19 februari 2020 20:39:24 schreef satanixx:
Ik kan helaas de condensatoren niet testen met mijn multimeter.

Die hoef je niet te meten, als je de voedingsspanning maar eerst meet, wat ik al eerder vroeg,

Op 17 februari 2020 23:05:55 :

maar dat heb je kennelijk niet begrepen. :(

 
Als iets niet werkt begint het met de voedingsspanning(en)
Voeding is net als bij baby's de start van een werkzaam leven :) in dit geval een werkende schakeling.

Ik ga morgen wel in Eindhoven er een paar halen en dan vervang ik ze gewoon uit voorzorg. Ik zie op hun website echter niet de exacte waardes. De condensator die op de print zit is 0,68 uF k X2 275 VAC en 0,22uF X2 275VAC.

Mag ik de condensators ook door andere waardes vervangen ?

Nee, ze zijn op hun capacitieve weerstand (Xc) bij 50Hz berekend om zo de juiste voedingsspanning te krijgen.

Die 0,68 µF zit in serie met de 230v netspanning.
Die 0,22 µF zou je moeten kijken hoe die in de schakeling zit maar wordt n.m.i vast niet als serie condensator, maar voor ontstoring gebruikt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lucky Luke

Golden Member

Op 19 februari 2020 21:58:56 schreef vergeten:

Nee, ze zijn op hun capacitieve weerstand (Xc) bij 50Hz berekend om zo de juiste voedingsspanning te krijgen.

Klopt... Maar: er zit wel een klein beetje marge in. Als de capaciteit te klein is, stopt de boel met werken bij gebrek aan voeding. Dat is wat er ook gebeurt als door het langzaam defect raken van de condensator de capaciteit is teruggelopen: de Xc neemt dan toe, de "weerstand" dus, waardoor de stroom afneemt. En dus de voedingsspanning inzakt, want het is een serie"weerstand".

Erachter staat echter een zenerdiode. Zolang die het niet te warm krijgt van het wegstoken van een overschot aan stroom, kan de capaciteit wel ietsje groter. Liever niet natuurlijk, het levert alleen maar extra verbruik op. Neem liever een grotere waarde van de spanning, dan is de condensator wat "slijtvaster". (En uiteraard een geschikt type, dat zorgt ook voor een betere levensduur).

Dus, voor die van 680nF zal 560nF wellicht ook nog wel werken. De andere kant op zou ik liever niet gaan, in elk geval niet zonder na te rekenen of het dan nog goed gaat met de zener. (Alles hangt aan netspanning, voelen of het te warm wordt is dus niet mogelijk verstandig, dan hang je zelf ook aan netspanning...). Bij een lagere waarde is geen gevaar, hooguit werkt het niet of kom je met slijtage sneller onder de ondergrens waarbij het nog werkt.

Die gele "DAIN" Ctjes gaan na verloop van tijd stuk. Een goede "WIMA" zou het langere moeten uithouden. Er is vast ook een serie specifiek bedoeld voor deze toepassing (Maar ik zie door de pulsvaste bomen het bos niet meer).

Als je de huidige 680 nF nameet is er waarschijnlijk minder dan de helft van over.

EDIT:
Je kunt ook nog nameten of die 100R vermogensweerstand niet onderbroken is, die witte onder de fuse.
Al zou ik verwachten dat dan de zekering ook wel stuk is.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Erg interessant. Zowel @Lucky Luke als @Vergeten zijn dus van mening dat je in algemene zin de levensduur (MTTF) van een X2 condensator dus verlengt door de spanning een maatje groter te nemen, maar niet met de capaciteit moet rommelen, althans niet veel. Klopt mijn conclusie?

Beste allen,

De zekering is in orde, X2 condensators zijn vervangen, de 100R weerstand geeft 101 ohm (gemeten op de print). Diverse solderingen opnieuw gedaan.

Helaas heeft het niet geholpen.

Misschien nog iets wat ik eerder had moeten vertellen.

Het ledje op de printplaat veranderd van kleur als ik de diverse standen op de afstandsbediening kies. Radio ontvangst lijkt dus in orde.

Heeft nog iemand tilps.

Helaas verkoopt de leverancier van de infra rood lamp geen onderdelen.

M.v.g.
Coen

Lucky Luke

Golden Member

Q1 lijkt op de foto' s ook niet goed gesoldeerd te zitten, maar als je alles hebt nagesoldeerd zou dat nu goed moeten zijn.

Gezien ' ie wel op afstandsbediening reageert ga ik me nu afvragen of Q1 nog goed is. En eventueel C2.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
vergeten

Golden Member

Op 21 februari 2020 18:19:27 schreef satanixx:
Heeft nog iemand tilps.

En WEER GEEN VOEDINGSSPANNING GEMETEN HE ! ?

Succes!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Excuses :) voedingspanning fast (of nul) t.o.v. ronde zilver kleurige condensator is op beide pinnetjes 227 volt

Op 21 februari 2020 18:26:31 schreef Lucky Luke:
Q1 lijkt op de foto' s ook niet goed gesoldeerd te zitten, maar als je alles hebt nagesoldeerd zou dat nu goed moeten zijn.

Gezien ' ie wel op afstandsbediening reageert ga ik me nu afvragen of Q1 nog goed is. En eventueel C2.

Q1 is de transistor zo te zien. De vraag is natuurlijk ook welk type dit is.

C2 zal wel een waarde op staan. Misschien kan ik hem toch testen zie net dat mijn fluke via de blauwe knop condensator kan meten. Alleen nog even uitzoeken hoe dat moet

vergeten

Golden Member

Op 21 februari 2020 19:10:55 schreef satanixx:
Excuses :) voedingspanning fast (of nul) t.o.v. ronde zilver kleurige condensator is op beide pinnetjes 227 volt

Je moet op de pinnetjes van die condensator meten op de DC stand.
En geef meteen het typenr van het IC U2 (die zwarte 12F5???) daar kan eventueel de gewenste voedingsspanning van bekeken worden.

En wat staat er op die zwarte Q1 is dat soms een 78L05 of zo?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Als je in het bezit van een scoop ben, zou je eens op pin 1 van de moc kunnen meten. Daar moet een ontsteek puls op staan voor de triac. De puls wordt gemaakt door de pic 12Fcxx. De PC817 is voor de nuldoorgang detectie.

Tussen pin 1 en pin 8 van de pic 12Fcxx moet je 5VDC meten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.