regeling oude zonneboiler help

Hallo allemaal, ik beschik over een oud zonneboiler systeem waarvan de controller de geest gegeven heeft en de leverancier niet meer bestaat. Helaas heb ik niet genoeg kennis om zelf een schema in elkaar te knutselen, echter is het niet een heel ingewikkeld systeem.

mijn vraag, kan iemand mij helpen met het opzetten van een regelschema welke een waterpomp (relais) activeert bij een temperatuursverschil?
de werking van de controller was als volgt:

2 sensors, 2x een PT100, 1 in de boiler en 1 in het paneel naar een controller die een cv pomp inschakelt bij een temperatuursverschil van 10 graden (paneel warmer dan boiler :X ) en weer uitschakelt bij een temperatuurs verschil van 2 graden.
en het geheel mag niet inschakelen bij een temperatuur hoger of gelijk aan 85 graden.

wil graag gebruik maken van de huidige PT100's aangezien deze zich binnenin bevinden en ik daar niet makkelijk bij kan.

voedingsspanning is niet heel interessant, zal toch een nieuwe controller moeten maken, dus dat is aan te passen.

alvast bedankt... _/-\o_

Foto van de huidige kan handig zijn, bij de atag bv is de voedingselco vaak stuk.
Foto van type, en printplaat voor boven en onderzijde.
Zijn het PT100 of PT1000 sensoren ?

Hallo allemaal, ik beschik over een oud zonneboiler systeem waarvan de controller de geest gegeven heeft en de leverancier niet meer bestaat. Helaas heb ik niet genoeg kennis om zelf een schema in elkaar te knutselen, echter is het niet een heel ingewikkeld systeem.

Misschien is het eerst handiger om de oude regelaar te repareren. Regelsystemen ook oogaanschijnlijk hele simpele systemen kunnen best lastiger zijn dan je denkt. Zeker voor iemand die zelf geen ervaring heeft met het zelf ontwikkelen van electronische schakelingen.

2 sensors, 2x een PT100, 1 in de boiler en 1 in het paneel naar een controller die een cv pomp inschakelt bij een temperatuursverschil van 10 graden (paneel warmer dan boiler :X ) en weer uitschakelt bij een temperatuurs verschil van 2 graden.
en het geheel mag niet inschakelen bij een temperatuur hoger of gelijk aan 85 graden.

Jouw beschrijving is ook best sumier. Zitten er verder geen kleppen in? Alleen een pomp? Wat moet dat ding gaan doen als het buiten knal hard vriest? Wordt het paneel dan leeggepompt? Is het een zonneboiler met een warmte wisselaar? Moet het ding ingrijpen bij te weinig water? Enz Enz? Veel vragen waar een antwoord voor moet zijn als je iets zelf wilt bedenken.

Bij ali heb je voor weinig overigens temperatuurregelaars als deze: https://nl.aliexpress.com/item/32865133228.html?spm=a2g0o.productlist.…

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 20 februari 2020 07:25:20 (14%)

@peter112, zal vanavond even een foto maken en posten. volgens print ets zijn er PT100 aangesloten, en weerstandsmeting komt omstreeks 100 ohm uit dus kan bijna niet missen. maar maak straks even een foto...

@Ex-fietser, repareren is ook een goede optie. de beschrijving is zeker summier, aangezien de regeling verder niks doet dan 2 waardes meten en een relais in schakelen.
het is wel een systeem met warmtewisselaar van de firma Luitjes.
2 collectoren, en een boiler met warmtewisselaar als voorverwarming van het warm water voor de ketel.

Als het vriest zullen de panelen niks doen, aangezien de temperatuur in de boiler altijd boven nul zal zijn, en derhalve de regeling niet zal inschakelen.(tenzij je de volle zon erop zou krijgen en de temp 10 graden boven de ketel temperatuur zou komen.)

en een china regeling is ook een optie, echter zou het heel prettig zijn als deze van de PT100 gebruik maakt. aangezien ik niet eenvoudig bij de sensoren kan komen.

Op 20 februari 2020 07:09:13 schreef Ex-fietser:
Wat moet dat ding gaan doen als het buiten knal hard vriest? Wordt het paneel dan leeggepompt?

Wanneer je 'antivries' als medium gebruikt dan hoeft dat niet.

Deze loopt telkens helemaal leeg zodra er geen warmte meer te halen valt, dus geen antivries nodig.
Ik heb hem zelf ook. Zijn de onderdelen niet meer te krijgen dan? Vorig jaar heb ik nog onderdelen besteld. En die print voor de zonneboiler-regeling heb ik ook wel eens een nieuwe besteld.

Zijn het er der nog wel 2ehands te vinden voor iets van 150 euro. Dacht dat kan anders... ?

Het is een printje met niet veel meer dan een microcontroller(Atmel) en een relais.
Maar als je het zelf netjes wil doen met de juiste connectors enz. ben je ook wel even bezig. Als het voor de hobby is maakt dat niet uit maar anders ben je financieel toch beter af met een nieuwe lijkt mij.

Wat is er eigenlijk stuk? Volgens mij zit er een bug in de software waardoor hij als de voeding opkomt de verkeerde ijkwaardes binnenhaalt. Ik had daar toen een nieuwe print voor besteld maar die heeft hetzelfde euvel.

hier wat foto's van de controller.
enige wat hij nog doet is als je de stekker erin stopt, gaan de ledjes heel even aan, en gelijk weer uit, en is vervolgens 'dood'...

er zat iets oxirot op de onderzijde printplaat (foto2, rechts) maar was slechts oppervlakkig en zo met een borsteltje te verwijderen.
de printbanen zijn nog intact.

verder geen brandsporen o.i.d. en voor wat betreft netjes aansluiten met de juiste connectoren, is vanaf het begin al blijkbaar niet gebeurd, de wijze van aansluiten lijkt zelfs wel een 'doe het zelf pakketje'....

Ja, deze print is een stuk groter dan de mijne. Zo te zien nog van voor de overname van Luigjes door Atag.
Je zou de voedingsspanning kunnen nameten. Bij de tekst "Luigjes" zit waarschijnlijk een stabilisator-ic 7805, zoja, daar moet dan 5V uit komen.

Na bijna 24 jaar zou het niet gek zijn als er één of meerdere elco's aan hun einde zijn.

Op de printzijde lijkt rechts op de foto een printspoor beschadigd of aangetast door vocht.
Maar zoals Zonnepaneeltje zegt, als je een multimeter hebt zou je eens wat kunnen meten aan de voeding.

zojuist voedingsgedeelte doorgemeten, en vanaf transformator naar gelijkrichting en via de 7808 een mooie stabiele 8v voeding.

elco's ontladen langzaam als de voeding weggenomen wordt, dus lijkt ook goed te zijn.

er zit een select knop op de print, en een OK knop op de print.

als ik de selectknop 5x indruk en dan 1 x op OK, schakelt de pomp 1 seconde in, en vervolgens weer uit.

het lijkt erop dat er een keuze menu met 5 opties onder de 'select' knop zit, en dat 5 een pomp test o.i.d. is.
dit werkt wel echter de ledjes blijven uit. vermoed dat er toch iets defect is aan het meet en regel gedeelte.

iemand suggesties?

[Bericht gewijzigd door Edsard op zaterdag 22 februari 2020 15:34:41 (47%)

voeding ok,

Je kunt de print eens wat reverse engineeren
de LM324 is een quad opamp en wordt waarschijnlijk gebruikt om de pt100 signalen wat om te zetten.
Denk aan een voorbeeld hieronder.
ipv pt100 zoek je een paar weerstanden op
100 ohm, 115,5 ohm en 130, ohm (probeer er zo dicht mogeijk bij te zitten)
doel is om te zien of het circuit nog werkt.
Aangezien de drukknoppen selectie nog wel wat doet zal de Pic? onder de luigdt sticker nog wel werken denk ik.
De uln2004 voor de relais aansturing
IC4 kan ik niet lezen van de foto

https://d3i71xaburhd42.cloudfront.net/b81746e14ed514b694e3577ea4c3835fec3dd11d/2-Figure3-1.png

Shiptronic

Overleden

Op 22 februari 2020 15:27:16 schreef Edsard:
zojuist voedingsgedeelte doorgemeten, en vanaf transformator naar gelijkrichting en via de 7808 een mooie stabiele 8v voeding.

elco's ontladen langzaam als de voeding weggenomen wordt, dus lijkt ook goed te zijn.

er zit een select knop op de print, en een OK knop op de print.

als ik de selectknop 5x indruk en dan 1 x op OK, schakelt de pomp 1 seconde in, en vervolgens weer uit.

het lijkt erop dat er een keuze menu met 5 opties onder de 'select' knop zit, en dat 5 een pomp test o.i.d. is.
dit werkt wel echter de ledjes blijven uit. vermoed dat er toch iets defect is aan het meet en regel gedeelte.

iemand suggesties?

1e is wel het vinden van een manual, rest? , in welke modus sta je ?

vervangen na zoveel jaar?

https://nl.aliexpress.com/i/446800891.html?spm=a2g0z.12057483.0.0.80d6… ?

Dan zie je wat er gebeurt ipv een paar vage lampjes, en voor die paar tienjes kan ik het niet maken, en de tijd al helemaal niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Leer project, nieuw kopen kan altijd nog in deze periode doet de zonneboiler toch niet zo veel.

Ndeel van de nieuwe hierboven is dat er PT1000 sensor op moet, betekend dat je het dak op moet glasplaat eraf en sensor vervangen. Miscchien handiger een neiuwe te zoeken welke met pt100's werkt.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 22 februari 2020 21:14:57 (51%)

blijkbaar toch lastiger dan ik dacht...
ik ga nog wel even met de print spelen en kijken waar ik op uitkom. een china vervanger is plan B.

maar wordt de PT100 niet veel meer gebruikt dan in dit soort regelingen?

in elk geval tot dusver iedereen hartelijk dank voor alle info, in elk geval ben ik weer een stuk wijzer! _/-\o_

Je kan ook zelf iets maken met een arduino. Een relaismoduultje erbij en 2 max31865 moduultjes.
Er komt wel wat programmeerwerk bij.

Ik zie op die printplaat ook een overbekend TNY IC zitten.

Die durven ook wel eens stuk te gaan, en daarbij hoeft het niet altijd zichtbaar te zijn.
Dit schakel ic maakt van de netspanning een laag DC voltage, meestal iets van 5 of 12V.
Best ook eens nakijken of vervangen, de symptomen lijken wel op een dood TNY ic.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ok, en misschien stomme vraag. Welke is dat? 8)7

Mijn ogen kunnen me bedriegen, foto niet erg duidelijk.
Dat zou dan ic4 zijn, maar het hoeft niet perse een TNY te zijn.

Daar zijn namelijk zoveel varianten van... Het heeft er in ieder geval veel van weg dat het een of andere switcher is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.