Is het mogelijk om Oude (isdn) centrale gebruiken als testcentrale voor analoge telefoons

Ik las net de topic over de oude isdn centrale en bedacht me toen het volgende.
Ik sleutel met en repareer veel e-waste. Voor eigen plezier en ook om andere te helpen met materiaal.
Nu heb ik veel analoge, voornamelijk draadloze telefoons liggen die ik nog moet testen. Maar helaas heb ik geen vaste lijn om te testen, ik moet daar voor naar vrienden gaan.
Nu heb ik laatst een oude telefooncentrale gekregen van een bedrijf waarbij de showroom verbouwd werd. (Deze is waarschijnlijk ook gebruikt om toestellen te demonstreren)
Kun je zo'n centrale of een oude isdn centrale (zullen nu wel massaal in nl weggegooid worden) gebruiken voor dit doel?
Dat zou een stukje makkelijker en sneller gaan in mijn Werkhok. Ik krijg regelmatige draadloze telefoons en die blijven nu vaak liggen omdat ik ze niet 100 procent kan testen. (Dingen als laden ze op, is scherm ok, werken alle knoppen e.d. Kan ik zonder vaste lijn maar testen of ze echt bellen daarentegen niet)
Ik zal nog moeten opzoeken welke centrale ik heb liggen in mijn Werkhok maar ik vraag me af of dit in principe mogelijk is.

ja dat kan, met 2 toestellen aan de centrale kun je intern bellen en dus de telefoon geheel testen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Die ISDN centrale moet dan wel analoge interne poorten hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah, goed om te weten dat het mogelijk is.
Is isdn digitaal? Dat wist ik niet, weer wat geleerd ;)
Ik zal eens naar de centrale kijken en kijken of ik de gebruiksaanwijzing kan vinden ervan.
Of is het gewoon kwestie van aansluiten van 2 telefoons en bellen?
En vooral, welk nummer moet ik dan draaien :+

Arco

Special Member

De 'D' in ISDN is 'Digital'... ;)
Nummers zijn meestal standaard iets van 21,22,... of 31,32...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Recent nog een CX4 huiscentrale weggedaaan. Was perfect geweest.
Misschien zijn die nog ergens te krijgen.

Oef, ik had ook altijd nog ergens een analoge centrale liggen, maar misschien heb ik 'm al eens op de CO stand in Rosmalen gelegd.

Zal eens zoeken, als ik 'm nog heb is hij voor jou.

Tip 2 is een oude Fritzbox, die liggen op beurzen ook nog weleens voor 2 euro. Gratis VoIP accountje, en dan kun je nog met de buitenwereld bellen ook!

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 19 februari 2020 20:19:31 (30%)

If you want to succeed, double your failure rate.
joopv

Golden Member

Volgens mij kan je met iedere quattrovox intern analoog bellen. Ik zie er 1 gratis op te halen op marktplaats.

Anoniem

Integrated Services Digital Network Was populair tussen 1980 en 2010 en een succesvolle upgrade van het klassieke analoge telefoonnetwerk.

Het was een digitaal systeem. Elk koperpaar kon 3 digitale kanalen dragen ipv 1 analoog.
De 2 B kanalen zorgden voor 2 telefoonkanalen op 1 lijn en het Data kanaal verzorgde een aantal diensten. Zo was de nummerherkenning toen uniek, en elk telefoonkanaal kon gelinkt worden aan meerdere nummers. Een beetje zoals de aliassen van je e-mailadres.
Met een binnenhuiscentrale waren de mogelijkheden natuurlijk nog veel groter. Bij ISDN was het gebruik van speciale digitale telefoontoestellen noodzakelijk.
Op elke huiscentrale zaten ook 2 analoge aansluitingen geschikt voor een klassieke analoge telefoon. Daarbij worden de nodige spanningen zoals 48Vdc en de beltoon gegenereerd in de centrale.
Dus is het bijna zeker dat je zo'n ding zonder meer kunt gebruiken om je telefoons te testen.

Arco

Special Member

Kon ook primary rate ISDN zijn (E1, 30 B channels, 1 D channel), ook over een gewoon aderpaar.
Niet iedere centrale had trouwens analoge poorten.
(ik heb hier nog een ISDN30 network side emulator staan trouwens om ISDN30 apparatuur te testen... ;) )

In Duitsland hadden ze een eigen primary rate versie: 1TR6. Die had als voordeel dat je over een onbeperkt aantal nummers kon beschikken.
(als je nummer '1234567890' was, kon je daar zoveel cijfers achter plakken als je wilde.)

Nadeel was wel dat de synchronisatie tussen centrale en abonnee vaak 'zoek' raakte bij stroomuitval of modemreset. Ze moesten dan de boel in de centrale resetten.
Wij hebben daar onderhoud gedaan aan honderden '06' systemen, en daar werd je niet vrolijk van om steeds met de Bundespost te moeten bellen... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb deze voor je gevonden. Het is een volledig analoge centrale, waarmee ook tussen de interne toestellen gebeld kan worden. De behuizing ontbreekt (destijds wegens plaatsgebrek met afstandsbusjes op een kastwand gezeten).

Laat even weten of je belangstelling hebt (en werkelijk iets mee gaat doen), dan neem ik hem voor je mee naar Rosmalen.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem : Inderdaad een CX4, geproduceerd door Albertronic en verkocht onder de merknaam profoon. zo een (met kast) heb ik jarenlang in gebruik gehad om binnenshuis te bellen.

Ik was het typenummer even kwijt, maar dat zal 'm inderdaad zijn.

Handleiding.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dank jullie wel voor al jullie antwoorden.
Op dit moment wisselt mijn energie nogal, ik moet van de dokter ook rustig aandoen en goed op mijn energie balans letten. Ik ben nog niet in mijn werkhokje geraakt om te zien welke centrale daar ligt en of hij nog werkt.
Ik hoop dat snel te kunnen doen.
Mocht die van mij niet werken en of aan de praat krijgen heb ik zeker interesse in die van Jochem.
Goh, wat vliegt de tijd toch weer. Het is al weer bijna Rosmalen.
Ik probeer er steeds weer te geraken maar aangezien ik op dit moment in België verblijf is het niet meer zo simpel. Vroeger kon ik er in half uurtje naar toe en kon mama rijden maar dat is nu toch lastiger. Ik zou zeker graag gaan maar zal dan zeker moeten oppassen dat ik niet te veel mee neem :+
Maar ik denk dat ik niet de enige ben met dat probleem ;)
Rijdt chuckie weer het land rond voor spullen voor de co stand?
Ik ben nog steeds aan het opruimen in mijn werkruimte ( en heb in nl ook nog veel liggen) en vind het altijd lastig om spullen weg te doen. Maar misschien is dit een stok achter de deur en hoeft niet alles tot ewaste gereduceerd worden wat ik moet wegdoen.
Natuurlijk altijd in overleg met chuckie of het bruikbaar is. Al gaat het voor weinig of niets weg dan ben ik al blij. Beter dan weg gooien.

Shiptronic

Overleden

Op 19 februari 2020 20:17:42 schreef Jochem:
Oef, ik had ook altijd nog ergens een analoge centrale liggen, maar misschien heb ik 'm al eens op de CO stand in Rosmalen gelegd.

Zal eens zoeken, als ik 'm nog heb is hij voor jou.

Tip 2 is een oude Fritzbox, die liggen op beurzen ook nog weleens voor 2 euro. Gratis VoIP accountje, en dan kun je nog met de buitenwereld bellen ook!

Idd die fritzboxen zijn wel leuke dingen, en op elke rommelmarkt of kringloop vind je ze daar kan je best leuke dingen mee doen. er is een versie die ook puls-bellen ondersteund, zo kan opa nog steeds met zijn bakkelieten kiesschijf bellen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hem, een fritzbox. Misschien heb ik die ook nog wel ergens liggen. Maar ik heb geen internet op mijn Werkhok dus daarvoor hoeft het niet.

Ik was vandaag even in mijn werkhok.
En verrek, de centrale die ik had liggen is eentje van type Profoon cb-4x plus, toevallig.
Nog niet getest maar ik ben benieuwd ?

Shiptronic

Overleden

zover ik heb kan vinden kan alleen de Fritzbox 7170 het, ik heb er een gevonden , maar firmware is nergens meer te vinden :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Firmware voor een 7170 staat gewoon bij AVM toch?

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Op 27 februari 2020 10:28:37 schreef Jochem:
Firmware voor een 7170 staat gewoon bij AVM toch?

Waar?, alle oude links die ik vind eindigen in het oneindige

Iemand heeft er al eens ander firmware ingezet dus de update werkt ook niet meer, dit is degene die ik heb, iemand met extra info is welkom.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 27 februari 2020 14:08:31 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

http://download.avm.de/archive/fritz.box/
Staan ook "Recover images".

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 27 februari 2020 14:12:44 (26%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Yes, dat is precies de link. Of hun FTP kan ook. Ik heb ook nog een 7170 liggen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Op 27 februari 2020 14:11:36 schreef bprosman:
http://download.avm.de/archive/fritz.box/
Staan ook "Recover images".

Thanks dat zocht ik !

Dan de handleiding er ook maar bij : https://www.gebruikershandleiding.com/Fritz!Box-Fon-WLAN-7170/preview-…

Heen bellen lukte al, uit kiezen nog niet. maar heb nog niets geconfigureerd voor uitgaande lijn. Binnen kort eens testen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 27 februari 2020 19:08:33 (41%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.