Batterij duur

Theoretisch:

Ik neem 6 batterijen samen 7,4 Volt bij 2500 mA.
of 1 batterij van van 3,7 Volt bij 5000 mA
en ik maak door middel van een Low-Drop spanningsregelaar er 3.3 Volt van,
gaan de batterijen dan even lang mee ?

Ik neem aan van wel maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Low-Drop spanningsregelaar heeft 0.178 volt spannings verschil nodig.

[edit] Excuses, ik zat te slapen.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 20 februari 2020 17:17:00 (87%)

Thevel

Golden Member

Als je een lineaire spanningsregelaar gebruikt dan gaar de 3,7V batterij ongeveer 2 keer zo lang mee.

Bij 7.4V ga je dus 4.1V wegstoken in een low-drop(!?)regelaar.

Dat is beide zinloos, het wegstoken, en low-drop.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
EricP

mét CE

Ik kies voor optie C:
Met deze informatie is daar niks zinnigs over te zeggen. Immers, je specificeert de stroom die zo'n ding kan leveren, maar zegt niks over de capaciteit...

Ik wil een sensor device bouwen op basis van een ESP8266 met batterijen.
Omdat de sensor lang moet meegaan wil ik de beste keuze maken voor de voeding.
Of een aantal oplaadbare AA batterijen, of een LI-ON 3,7 Volt batterij. vandaar de vraag.

Arco

Special Member

Oplaadbare batterijen voor iets wat lang moet blijven werken is nooit de beste oplossing. Beter een goede 'gewone' batterij nemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Als iets lang op batterijen moet werken zorg je in eerste instantie dat je een zo zuinig mogelijke sensor hebt. Als dat niet lukt dan kijk je of je in de sensor via software in slaap modus kan zetten zodat je bv 1 keer per minuut een meting doet of je zet hem op een andere manier door bv een fet ertussen. Kan ook dat niet dan ga je kijken naar welke spanningsregelaar het zuinigst is. Voor een sensor die 0,1mA trekt kan je best gewoon een lineaire lowdrop regelaar gebruiken. Bij een lineaire regelaar is enkel de maximale batterijen capaciteit van belang en kies je de spanning zo laag mogelijk. Voor grotere stromen zijn DCDC converters weer zuiniger. Bij deze oplossing is de batterij capaciteit en de spanning beide bepalend van de maximale werktijd.

Oplaadbare batterijen voor iets wat lang moet blijven werken is nooit de beste oplossing.

Dat is ook weer situatie afhankelijk als je de batterijen regelmatig kan wisselen heeft oplaadbaar toch de voorkeur. Hierbij is wel belangrijk dat je de oplaadbare batterijen nooit te ver leeg trekt en die kans wel voorkomt hebben normale batterijen wel de voorkeur.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 20 februari 2020 17:58:50 (20%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De EP8266 komt in deep sleep, als een PIR iets detecteert komt hij uit deep sleep en verzend de data.
De HT7333 (spanningsregelaar)heeft een ultra low quiescent current:
van 4uA en de ESP8266 20uA (deepsleep)en de PIR 130uA
Best goede waardes.
De LI-IO heeft een beveiliging tegen te veel leeglopen.
Maar goed lagere spanning is dus beter volgens jullie, dus ga ik voor een 3,7 LI-IO batterij. Goed dat ik door jullie geadviseerd word.

nuja, een li-ion van 3,7V gaat van 4,2V vol naar 3,3V leeg.
als je daar een lowdrop regelaar op hebt zal de boel maar werken tot 3,5V, op zich wel beter voor de li-ion.

als je 7,4V li-ion neemt, is die 8,4V vol.
om daar 3,3V van te gebruiken, ga je 5,1V weggooien in de regelaar.

1mA nuttig verbruik is dan 3,3mW dat je gebruikt en 5,1mW dat je weg gooit, of een rendement van 39%.

een stel AA niet handiger? met die lage stromen gaan die ook al lang mee. de moeite niet om te investeren in li-ion cellen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hij moet een jaar kunnen draaien en de WIFI module gebruikt tijden het zenden ook nog wel wat.
Een aantal AA's t.o.v een LI-IO geeft ook niet zo'n heel groot verschil in prijs.
Ik wil toch gaan voor het hoogste rendement, en dat is nu duidelijk, dus bedankt voor de uitleggen.

Arco

Special Member

Het beste rendement heeft een gewone batterij, heeft vaak de dubbele capaciteit van een oplaadbare (en ook veel lagere zelfontlading).
Houdt er ook rekening mee dat veel (U)LDO regulators wel een lage quiescent current hebben, maar een vele malen hogere minimumbelasting.
Heb dat met een MCP1703 gehad. Die heeft 2uA quiescent current, maar heeft bijna 200uA nodig voordat 'ie opstart...

Een WiFi module kan trouwens makkelijk 200mA trekken bij zenden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als hij een jaar moet kunnen werken zonder opladen, kun je beter een primaire batterij nemen. Een stel goede alkalinecellen (3 in serie), of een niet-oplaadbare lithiumcel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Afhankelijk van het type ESP module zit daar toch al een 3,3V regelaar op daar kan die 130µA ook wel bij.

130µA voor de sensor geeft over een jaar > 1138mAh. Dat is zonder zelf ontlading van de gebruikte batterij. Je moet dus ook gaan kijken of de LI-IO wat die aan zelf ontlading doen die capaciteit moet je er ook bij optellen.

Voor de rest kan je bv je opstellen gedurende een week gaan meten qua stroom verbruik. Die samen zouden dan nodig zijn om je batterij uit te rekenen. Maar niet oplaadbaar heeft hier wel de voorkeur

Een aantal AA's t.o.v een LI-IO geeft ook niet zo'n heel groot verschil in prijs.

Prijs is niet het belangrijkste wat laat jouw applicatie het meest betrouwbaar een jaar lang werken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 20 februari 2020 19:56:39 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Afhankelijk van het type ESP module zit daar toch al een 3,3V regelaar op daar kan die 130µA ook wel bij.

Ik heb een losse EP8266-S module dus zonder verder componenten maar op een eigen PCB.

Maar niet oplaadbaar heeft hier wel de voorkeur

Dan ga ik voor een niet oplaadbare LI-IO batterij.

Die heeft 2uA quiescent current, maar heeft bijna 200uA nodig voordat 'ie opstart.

Kan ik dat ergens vinden in de datasheet ??? of weet jij een betere versie ??

Een WiFi module kan trouwens makkelijk 200mA trekken bij zenden...

Ik gebruik hem in wat lager zendvermogen...

Op 20 februari 2020 18:39:23 schreef fcapri:
nuja, een li-ion van 3,7V gaat van 4,2V vol naar 3,3V leeg.
als je daar een lowdrop regelaar op hebt zal de boel maar werken tot 3,5V, op zich wel beter voor de li-ion.

Je gaat ervan uit dat de regelaar dan stopt?
De uitgangsspanning loopt gewoon met de batterij mee.
Je trekt de li-ion gewoon helemaal plat(stuk).

Een niet oplaadbare Lithium AA cel op 3.6v heeft ook maar 2500mAh aan boord.

De MCP1711 heeft geen last van een lage stroomdrempel.
Die gebruiken wij in al onze draadloze sensoren.