Samsung UE40D6200 gaat niet aan

De UE40D6200 van m'n broer stopte plots tijdens het kijken (even waren er wat artifacts/lijnen en daarna op zwart).

Als je hem nu op de netspanning aansluit gaat de standby LED continu branden (zoals het hoort). Schakel je de TV in met de afstandsbediening, dan begint de LED te knipperen (zoals normaal) maar er komt geen beeld of geluid en ook geen backlight. Je kunt de TV ook niet meer terug op standby zetten (behalve door spanning eraf en erop).

Als ik het mainboard loskoppel van de voeding gaat het backlight aan. Ik zie geen bolle elco's. Alle spanningen zijn aanwezig. Ik heb ze ook even snel op een scope bekeken en hoewel de lijnen 'wat dik' zijn, ziet het er niet opvallend slecht uit.
Een van de rails staat ergens in silk 18V bij, maar die meet iets van 13V, kan dat kloppen? Een van de 12V rails gaat netjes aan bij inschakelen, maar om de zoveel tijd gaat hij even uit en weer aan, misschien omdat het mainboard een reset doet oid?

Klinkt iemand dit bekend? Ik lees dingen over een kapotte NAND, kan dat hier ook van toepassing zijn? Dat vervangen lijkt me geen optie..? Iemand in de regio Arnhem waarvan ik even een mainboard kan lenen voor een test?

If you want to succeed, double your failure rate.

Klinkt als een kapotte nand , edoch dat zou je wel een bootloop hebben met beeld af en toe. Maar er zijn verschillende methodes van defecte NAND, reset eerst eens de EEPROM, er zijn wel beschrijvingen van op internet of filmpjes. Kort gezegd de SA of SCL tijdens opstarten kortsluiten naar massa.

Ja misschien is er een bootloop die ik niet zie. In elk geval geen beeld of backlight. Zoals gezegd af en toe wel een rail die even uit en dan weer aan gaat.

Dat van de EEPROM had ik gelezen. Zelfs met de suggestie om SDA naar Vcc kort te sluiten, maar dat lijkt me niet wenselijk omdat een ander device juist die lijn naar massa trekt, dus dat botst.

En ik las iets over de NAND met koudspray bevriezen..

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik zou de BGA verdenken.

Heb al meerdere gehad waarvan die grote zilverkleurige BGA het probleem veroorzaakte. Eraf halen, reballen en terugplaatsen is dan de enige goede oplossing.

Als het NANDflash zou zijn dan had je wel backlight gehad en het smart-logo.

Backlight kun je simpel testen door de voedingsstekker van het mainboard los te koppelen. Backlight is dan altijd aan.

Vermoed ook een loszittende BGA RK76...