Best veel blauw in beeld, LG 43UJ630V-ZA

Het beeld is nogal blauw geworden. Gelukkig zitten we net nog in de 2-jaars garantie. We hebben het natuurlijk meteen gemeld.

Het blauw is wel iets minder dan op de foto, mijn telefoon(foto)toestel overdrijft het wat.

Ik vraag me af wat de oorzaak kan zijn? Kan dit na reparatie terugkomen? Want dan zal ik het zelf moeten oplossen?

Zijn er dingen waarop ik moet letten ivm de reparatie?

Led strips moeten vervangen worden, bekende klacht bij deze modellen.

[Bericht gewijzigd door william1967 op zaterdag 15 februari 2020 13:09:56 (11%)

Gelukkig heb ik garantie. Maar dan is het dus na 2 jaren weer zover en moet ik dat zelf gaan doen?

Wat kosten die strips en is dat zelf (elektronicus hier) te doen?

Ook vraag ik me af hoe je nou een TV zonder problemen kunt kopen. Bij reparateurs is wel bekend wat kapot gaat, maar als gebruiker moet je blind kopen. Ook een consumentenbond test is nutteloos want die testen niet na 2 jaren.

Tip, zet de backlight in een spaarstand, kan levensduur schelen. Ik doe dat standaard. Met 70% is het beeld nog zeer licht.

RAAF12

Golden Member

Blijkbaar is het een slechte serie LED's in die LG TV's. Dat ze te blauw worden binnen twee jaar gebruik is frappant. Nieuwsgierig: Kan ik zoiets simuleren door een witte LED te fel te laten branden?

Als een LED te hard brandt veroudert hij veel sneller. Bij elcos is een vuistregel dat elke 10 graden temperatuurverhoging de te halen leeftijd halveert. Als je bij een halfgeleider over de maximale waarden gaat, of de spec van de fabrikant gelooft (die het te hoog heeft opgeschroefd om te verkopen) gaat het nog veel harder. Je krijgt dan materiaaltransport en snelle veroudering. Vreemd vind ik het dat juist de blauwe LED overheerst, die zou toch het zwaarst belast zijn?

Designs worden tegenwoordig gemaakt om slechts de garantieperiode mee te gaan. Het gaat tenslotte alleen om het geld, normen zijn iets waar je net aan moet voldoen omdat het moet.

De conclusie die ik uit jullie antwoorden haal: Als ik geluk heb dan is het opgelost met andere LEDs omdat deze toevallig uit een slechte serie komen. Maar als ik pech heb is de LEDstroom te hoog en zit ik hier over 2 jaren weer mee. Dan zonder garantie.

maartenbakker

Golden Member

Er zijn alleen maar blauwe LED's. Kennelijk is de fosformix die ze wit maakt, opgebrand.

De LED-stroom is standaard aan de hoge kant, maar een jaar of 5 is zelfs dan nog wel haalbaar. De backlightinstelling wat terugschroeven lost het probleem voorgoed op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 februari 2020 13:45:53 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een interessant artikel met nog interessantere links: https://www.digikey.com/en/articles/techzone/2012/feb/understanding-th…

Waarin:

The primary cause of that fading (or “lumen failure”) is triggered (for the most part) by the minute threading dislocations introduced to the chip during wafer manufacture.

Maar dat verklaart niet waarom blauw wint.

Hier: https://www.ifixit.com/Answers/View/445366/Why+does+everything+have+a+…

The Blue LED phenomenon exists in LED backlights that are manyfactured by a company called Vestel. Notorious in the TV trade for building sub-standard TVs, and, supplying parts to other manufacturers.

Heeft LG Vestel spul? Wordt het gemaakt bij Vestel?

Maar het probleem ligt hier: https://www.youtube.com/watch?v=KjwHxziwOws

A phenomenon that happens to all LEDs when they are over driven. Heat and strong blue light bleaches the yellow phosphor that makes a white LED appear white. When the phosphor fails, the LEDs turn blue. Here is an example on a 3 year old 4k LG television. This type of faliure can be prevented by turning down the backlight to a reasonable level, but unfortunately most people use them how they come out of the box, cranked to full, and this is the result.

De reparatie is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=BqUTDqqo5oE waarin de blauwe leds goed te zien zijn op 14:47 en weer wit op 33:31.

Dus ik weet wat ik over 2 jaren moet doen.

Maarten lijkt gelijk te hebben met het fosfor.

Trouwens, als ik een TV koop moet hij het gewoon doen. Als hij niet tegen 100% kan hadden ze vanuit de fabriek de 100% op die grens moeten leggen. Uiteindelijk kost ze dat nu een reparatie.

maartenbakker

Golden Member

Het heeft niks te maken met Vestel. Net als LG, koopt Vestel complete strips in. Vestel gebruikt LG wel regelmatig als leverancier van losse LCD's zonder de lichtbak maar daar kan dus wel een gemeenschappelijke inkoop van LED-strips de kop opsteken.

Edit: de schrijver van dat antwoord kleunt er al gelijk een beetje naast door te beweren dat LCD niks te maken heeft met RGB kleuren. Het enige dat wel klopt is dat Vestel prut maakt, maar ze leveren ueberhaupt geen losse onderdelen aan andere fabrikanten voor zover ik weet. Alleen complete toestellen.

Edit2: de officiële kit bestaat uit 3 strips, bestelnummer AGF78860201 en kost bij Aswo 48 ex. Een alternatieve kit staat voor 37,50 ex in de boeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 februari 2020 19:53:16 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Ik denk dat je gewoon teveel naar de volgende films gekeken hebt:
The smurfs (de smurfen)
Deep blue sea
Blues brothers
The abyss
Jaws
Waterworld

En wat heeft er nog meer veel blauw???

Gekheid:
Garantie claimen en afwachten: wellicht is het een slechte batch geweest.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 16 februari 2020 19:58:28 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

""A phenomenon that happens to all LEDs when they are over driven. Heat and strong blue light bleaches the yellow phosphor that makes a white LED appear white. When the phosphor fails, the LEDs turn blue. Here is an example on a 3 year old 4k LG television. This type of faliure can be prevented by turning down the backlight to a reasonable level, but unfortunately most people use them how they come out of the box, cranked to full, and this is the result.""

Zoals ik al zei, de backlight terugdraaien.
Dit gekldt niet alleen bij LED tv s maar ook voor LCD tv's met oude backlight (TFT ??)
Ja zelfs voor beeldbuizen TV's die met vol contrast en helderheid de dos uit kwamen.
Terugdraaien is dus bijna altijd de oplossing.

(Zelfs de Veronica zendertechnicus draaide standaard de zenders terug van 10 naar 8 kW, niemand die het merkte maar het scheelde storingen, buisslijtage enz.)

Op 16 februari 2020 23:06:37 schreef pararuud:
Zoals ik al zei, de backlight terugdraaien.
Dit gekldt niet alleen bij LED tv s maar ook voor LCD tv's met oude backlight (TFT ??)

TFT = thin film transistor
LCD = liquid cristal display
BEIDE werken met achtergrond verlichting, zijnde leds of CCFL lampen.
een led TV is nog altijd een TFT/LCD display, maar met led achterlicht. dit heeft als voordeel (voor sommige modellen) dat je bij donkere beelden een deel van de leds kan uitschakelen om echt diep donker te krijgen

die CCFL worden roze naarmate ze verslijten, heb er al mogen vervangen in mijn laptop
https://www.circuitsonline.net/forum/file/17627/forum-post
https://www.circuitsonline.net/forum/file/17628/forum-post

het begon met roze gloed bij het opstarten (zoals de eerste foto), maar na een paar weken was het scherm echt diep rood. het gaat heel snel, als de lampen versleten zijn. laptop was toen een jaar of 9 en scherm staat 5-8uur per dag aan (het scherm kwam uit die rechtse. zelf het klavier is versleten en ik zat al aan de 2de mousepad toen, de eerste was doorgesleten tot in de groene laag). die laptop heeft het tot zijn 13jaar uitgehouden voor die sneuvelde.
5-8uur x 365d x 9jaar zou tussen de 15 en 25 000branduren zijn. ze geven bij CCFL 20-40 000 uur aan

LED zouden 50 000uur meegaan en dan hebben ze 70% van hun leven over.
als die binnen de 2jaar kapot gaan, zelf bij 24uur gebruik zit je nog niet aan 20 000uur.
als de leds zo snel kapot gaan bij hoge helderheid, dan zitten ze over de toegelaten stroom en is dat productiefout, of dat het een slechte badge is.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

IDD erg slechte LEDS bekend euvel bij deze panels. Bij Alie kost setje strips gelukkig maar ong 22 Eu

Op 17 februari 2020 14:38:45 schreef smd:
IDD erg slechte LEDS bekend euvel bij deze panels. Bij Alie kost setje strips gelukkig maar ong 22 Eu

Maar dan heb je weer slechte LEDs? Dat zal vast niet origineel zijn?

Neen, maar origineel was ook niet zo goed. Zolang de verlichting op 50% zet kan het geen kwaad verder. FF nog een vraag: kwam dit euvel in enen of geleidelijk aan?

Op 18 februari 2020 14:29:01 schreef smd:
Neen, maar origineel was ook niet zo goed. Zolang de verlichting op 50% zet kan het geen kwaad verder. FF nog een vraag: kwam dit euvel in enen of geleidelijk aan?

We merken het pas de laatste tijd. Hij is ca 1,5 jaar oud en heeft wel veel aangestaan. Op "levendig" en dat blijkt 100% te zijn.

Maar hij staat met een raam op de achtergrond en moet wel licht geven. Daar koop je hem ook voor. Als hij dat niet aankan had de fabrikant er gewoon 2 keer zoveel LEDs in moeten zetten.

Nope, heeft niets met LG te maken maar meer met fabrikant panel, kan LG zijn maar ook van AU optronics.. Ja, je auto kan ook 190, rijd je dat ook continu??

Op 20 februari 2020 14:58:00 schreef smd:
Nope, heeft niets met LG te maken maar meer met fabrikant panel, kan LG zijn maar ook van AU optronics.. Ja, je auto kan ook 190, rijd je dat ook continu??

mijn auto kon 145... en dat reed ik ook.
is vorig jaar verkocht met 536 000km op de klok.

een auto kan ook tot 8000rpm, terwijl het rode op 6500rpm kan. daar gaat die wel van kapot

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 20 februari 2020 14:58:00 schreef smd:
Nope, heeft niets met LG te maken maar meer met fabrikant panel, kan LG zijn maar ook van AU optronics.. Ja, je auto kan ook 190, rijd je dat ook continu??

Dan moeten ze dat aangeven, dat het niet mag.

Overigens heeft mijn Toyota hiAce 650.000 km gehaald, echt stevig mee gereden. En hij rijdt nu in Afrika rond.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op donderdag 20 februari 2020 19:42:38 (16%)

maartenbakker

Golden Member

Het is niet helemaal duidelijk of LG Electronics wist wat voor kwaliteit LED's LG Display gebruikte en het is ook niet duidelijk of LG Display wist wat voor kwaliteit LED's zij van hun ledstripleverancier geleverd kreeg.

Het kan best zijn dat ze op papier 5 jaar meegaan en dat LG Electronics dat voldoende vindt, maar dat er elders in de keten geblunderd is.

Backlight strips zijn in elk geval wel kwetsbaar voor fouten, maar ook op volle helderheid zal de apparatenfabrikant wel verwachten dat ze langer meegaan dan de garantie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 februari 2020 20:01:23 schreef Hoeben:
[bijlage]
Het beeld is nogal blauw geworden. Gelukkig zitten we net nog in de 2-jaars garantie. We hebben het natuurlijk meteen gemeld.

Het blauw is wel iets minder dan op de foto, mijn telefoon(foto)toestel overdrijft het wat.

Ik vraag me af wat de oorzaak kan zijn? Kan dit na reparatie terugkomen? Want dan zal ik het zelf moeten oplossen?

Zijn er dingen waarop ik moet letten ivm de reparatie?

Exact hetzelfde probleem hier. In Januari 2018 deze TV aangekocht.

Nu ziet hij blauw. 90 dagen over de garantie tijd. Toch niet te geloven dit eigenlijk.

Heb je het nog in orde gekregen? Ik ga LG niet laten komen om deze te repareren, zal zeker minstens 150 euro zijn. Ik ga die van aliexpress kopen denk ik, en dan de blacklight verminderen (waar kan ik dat vinden?).

Als ie dan nog binnen 2 jaar opnieuw blauw ziet, koop ik weer zo'n setje I guess. Hopelijk valt het repareren mee

Op 19 mei 2020 19:26:57 schreef loserjet:
[...]

Exact hetzelfde probleem hier. In Januari 2018 deze TV aangekocht.

Nu ziet hij blauw. 90 dagen over de garantie tijd. Toch niet te geloven dit eigenlijk.

Heb je het nog in orde gekregen? Ik ga LG niet laten komen om deze te repareren, zal zeker minstens 150 euro zijn. Ik ga die van aliexpress kopen denk ik, en dan de blacklight verminderen (waar kan ik dat vinden?).

Als ie dan nog binnen 2 jaar opnieuw blauw ziet, koop ik weer zo'n setje I guess. Hopelijk valt het repareren mee

Ze hebben inderdaad die LEDstrips vervangen en hij is weer perfect. Je kunt hem wel op 50% zetten maar je weet niet waar de grens ligt. Het kan net zo goed bij 80% als 20% zijn, dan duurt het alleen wat langer voordat je het merkt.

Ik zou als ik jou was toch even LG aanschrijven/mail/bellen. Ze weten namelijk dat dit een design- of productiefout is. Een TV hoort een normale leeftijd mee te gaan (de wet) en ik denk dat je toch echt wel 5 jaren mag verwachten. Dat iets kapot gaat, blikseminslag etc, kan gebeuren. Maar deze fout zou eigenlijk nog steeds onder garantie moeten vallen.

Misschien moeten we ergens bijhouden hou je dat vervangt bij de diverse TV's? ALs je het vervangt, maak even een fotoserie?

Ronald45

Golden Member

Ik heb een Panasonic en Sony LED TV. Vanaf begin de lichtsterkte zo gezet dat je hem daadwerkelijk donkerder ziet worden. Rustiger voor de ogen, en bovenal nooit problemen mee gehad. Zelfde geldt voor mijn computer- en laptopschermen.

Het is net zoals met de beeldbuizen vroeger, je kan wel vinden dat ze altijd 100% moeten kunnen draaien, maar des te sneller zijn ze op. Als je de intensiteit vermindert scheelt dat zomaar 5 jaar.

Mocht je het een principekwestie vinden wens ik je succes met de volgende reparatie over 2 jaar.

Ik heb trouwens een gezellig luxaflexje achter de TV, dus ik hoef hem niet op turbo stand te hebben.

We hebben hem nu maar voor een muur gezet, dat scheelt ook in het licht dat je nodig hebt.

Verder vind ik nog steeds dat als je een product hebt dat niet vol gas mag, je dit aan moet geven. Net zoals vroeger autos een maximale en een kruissnelheid hadden (tegenwoordig niet meer nodig omdat de koeling beter is).

Je kunt niet verwachten dat een gebruiker zonder technische kennis weet dat hij niet de standaard instellingen mag gebruiken. Ja, standaard staat hij op 100%.

Als je hem gewoon aanzet en gebruikt, ook overdag, zonder in de menus zaken te veranderen, is hij binnen de garantieperiode kapot.

Ik blijf erbij dat de fabrikant hier fout zit. Waarschijnlijk niet hun bedoeling, maar dan moeten ze die ledstrips maar een accelerated life cycle test geven, dat gebeurt met mijn designs waar nodig ook. Ik heb zelfs producten met lifetime van 20 jaren uitstaan (en dan mogen er maar heel weinig kapot zijn). Bij kwaliteit hoort ook ingangscontrole.

Op 19 mei 2020 23:26:59 schreef Hoeben:
[...]

Ze hebben inderdaad die LEDstrips vervangen en hij is weer perfect. Je kunt hem wel op 50% zetten maar je weet niet waar de grens ligt. Het kan net zo goed bij 80% als 20% zijn, dan duurt het alleen wat langer voordat je het merkt.

Ik zou als ik jou was toch even LG aanschrijven/mail/bellen. Ze weten namelijk dat dit een design- of productiefout is. Een TV hoort een normale leeftijd mee te gaan (de wet) en ik denk dat je toch echt wel 5 jaren mag verwachten. Dat iets kapot gaat, blikseminslag etc, kan gebeuren. Maar deze fout zou eigenlijk nog steeds onder garantie moeten vallen.

Misschien moeten we ergens bijhouden hou je dat vervangt bij de diverse TV's? ALs je het vervangt, maak even een fotoserie?

Nope, LG zegt 'verder dan 2 jaar gaan we niet, je bent 4 maanden te laat'.

Vraag me af of het wel zou lukken moest ik de datum op het aankoopticket gewoon veranderen naar 07/2018 ofzo..