Welke motor kopen voor zelfgebouwde magnetische trommel?

De motor die je hebt laten zien heeft een 3 fase aansturing, die hoort aan een IGBT brug.
Het makkelijkste lijkt mij een motor zoals uit een ouderwetse wasmachine (Gewoon met een simpele AC motor met veldwinding)
In zo'n wasmachine word er 230 volt op de veldwinding gezet, en het anker word met een dimmer in snelheid geregeld.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 14 februari 2020 22:32:18 schreef hex173:
ter info.
kwam deze nog op het internet tegen: https://materiel.pro/medical-laboratoire/2456-polisseuse-magnetique-po…

Ad

Deze is enorm interessant, wat een mooie prijs! Die had ik zelf nog niet gevonden.
Jammer genoeg nog net iets te duur voorlopig, binnen enkele maanden zou het er wel af kunnen, ik volg het op, wie weet is hij dan nog beschikbaar...

Op 14 februari 2020 22:32:18 schreef hex173:

Zo te zien komt er, op de as, een schijf met magneten en dan komt er een plastic pot op met korrels die gevoelig zijn voor een magneetveld en gaan bewegen. Lijkt mij dat bij 2000 rpm de korrels niet genoeg tijd hebben om te bewegen. Nogmaals denk ik maar....wat is de diameter anders zit je nog met balanceren.

Omdat in het voorbeeld de voeding 110-230V kan zijn verwacht ik hier een geschakelde voeding , gelijkstroom motor met toerenregeling.

Ik zou een frame kunnen maken zodat de motor verticaal staat. en dan op de as een schijf , beloof nog niets. Moet dan even zoeken naar een paar stukjes U-balk.
Ad

Je beschrijving klopt ongeveer, ja, zie foto's later. Het zijn geen korrels maar minieme staafjes van 0,3mm dik op 5mm lang. De 4 magneten die je dan monteert worden erop gezet in afwisselende polariteit (+ - + -).

Ik heb intussen besloten dat het met een driefasige motor / frequentieregelaar toch een dure bedoening wordt, en ook wat gecompliceerd (en misschien gevaarlijk voor mij als beginneling). Dus heb ik het over een andere boeg gegooid, en met een klein oud polijstmotortje (normaal type) iets gebouwd. Het heeft wel maar 120W en draait op 2800rpm dus misschien te snel en niet krachtig genoeg, maar ik dacht, het is gratis, ik heb alle andere materialen liggen, ik kan later altijd nog een andere motor kopen en omwisselen en in dezelfde behuizing steken, die is groot genoeg. Hierbij enkele foto's.

Het draait wel erg snel, ik moet het nog op echte juwelen testen, eerst moeten de pinnetjes nog wat ingewerkt worden. Het enige waar ik me eigenlijk zorgen om maak is de warmte, de behuizing van de motor wordt wel heel erg heet. Na een tiental minuten zelfs te heet om met de blote hand aan te raken... Zou dat kwaad kunnen?

Als het niet goed lukt door de hitte, of te snel zou draaien, moet ik misschien gewoon een eenfasige 1500rpm motor kopen, dat is niet zo duur, en verwisselen en klaar is kees. Ik hoop dan wel dat het niet te traag zou zijn met 1400rpm... Moeilijk in te schatten...

Op 15 februari 2020 09:45:26 schreef hex173:
@HD13
Bedankt, heb gekeken, je hebt gelijk, dat kan. Display trekt maximaal 40 mA.
Dus geen aparte voeding nodig.

TS welke magneten ga je gebruiken, hoeveel en de plaatsing en wat is de afstand tot de emmer. Ik zie een plexiglazen plaat liggen.

Magnetisme is mij voor een moeilijke zaak maar de magneten hebben een nummer Nxx of zoiets, waarbij Nxx de sterkte is. Weet ik weinig van :-(

Ad

4 rond magneten, grootte van 3cm diameter op 1,5cm dik. Afwisselend op de schijf gemonteerd met negatieve - positieve - negatieve - positieve pool naar boven. Afstand is +- 3 cm tot de emmer di eop het plexiglas staat.

Op 15 februari 2020 10:41:37 schreef Dratsabylgu:
[...]

Ik koop bijna van alles van A merken.
Dus Fluke, Keysight, JBC, Weller, Delta Elektronika maar gewoon om eens te proberen heb ik een goedkope vibration tumbler gekocht uit China.
Deze staat nu bijna 2 jaar 24/7 te draaien. Deze deed het zo goed dat ik er nu 4 heb.

Zelfs als er 1 kapot gaat vervang ik hem direct weer voor een goedkope Chinees omdat dit nog steeds veel goedkoper is dan de duurdere modellen kopen.

Dus ik zou zo'n goedkope tumbler uit China zeker overwegen.
Sterker nog ik denk dat ik over een paar weken ook zo'n magnetic tumbler erbij neem om eens te kijken wat fijner/sneller werkt.

Ik maak er trouwens geen juwelen of stenen mee schoon maar 50 jaar oude auto onderdelen.
Stralen kan ook maar dan ben ik er jaren mee bezig (ongeveer 40 auto's) dus nu gaan alle kleine onderdelen zoals boutjes en moetjes enz. eerst in een tumbler en daarna controleer ik ze en kunnen ze naar een bedrijf dat ze opnieuw verzinkt.

Ha, dank je voor je input, wat interessant! Misschien toch eens overwegen voor een aantal zaken zo te proberen. Deze magnetische polijstmachine is ondertussen een leuk projectje geworden dat ik stiekem ook gewoon wil doen omdat ik het leuk vind :+

Op 15 februari 2020 22:21:57 schreef hex173:
hier heb je nog een dhz https://www.youtube.com/watch?v=6qe2J5A5ttE

Dit is een vibratie tumbler. Dat is nog iets anders dan een magnetische tumbler :-D

Op 16 februari 2020 21:04:25 schreef walkura:
De motor die je hebt laten zien heeft een 3 fase aansturing, die hoort aan een IGBT brug.
Het makkelijkste lijkt mij een motor zoals uit een ouderwetse wasmachine (Gewoon met een simpele AC motor met veldwinding)
In zo'n wasmachine word er 230 volt op de veldwinding gezet, en het anker word met een dimmer in snelheid geregeld.

Klopt, ik wilde het oorspronkelijk bouwen met een wasmachine motor. Maar kon er nergens in de buurt één vinden... Enkel dus diegene die ik eerder gepost had, maar dat was een 'speciaal' model met 195V op 300hz.

En dat terzijde kosten zo'n motoren ook al minstens 50 euro... Als ik voor een nieuwe éénfasige elektromotor kies ben ik rond hetzelfde bedrag kwijt...

@HD13
ik heb de toerenteller met opnemer op 14 en 15 van de freq. omvormer aangesloten, dat werkt. De stroomopname is ca. 32 mA dus ruim onder de toegestane 50 mA Geen aparte voeding nodig.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20200220_204023.jpg

alles wat ik maak, kan beter.