kabel dikte ster driehoek schakeling

Hoe bepaalt men de kabel doorsnede bij een ster driehoek schakeling?

Voorbeeld van hoe het (volgens mij) niet moet: ik was met een kast bezig waar men een motor van 55kw, 95ampere nominaal, in ster driehoek liet starten. Werkte prima maar was als volgt gemaakt waar ik mijn twijfels bij heb:

Een hoofd zekering / thermische beveiliging ingesteld op 95 ampere, kortsluitstroom 12x i nominaal (1140 ampere), van daaruit met 2 paren van 16mm kwadraat (mag dat? is samen 32mm en dat zou genoeg zijn maar mag je dat zo optellen?) naar 2 magneetschakelaars. Vanuit de magneetschakelaars met 2 kabels van 16mm naar de motor

Mag je die 2 kabels van 16mm optellen en dan concluderen, ik kom op 32mm uit dus kabel is dik genoeg?

het volgende gevonden op dit forum: https://cr4.globalspec.com/thread/97770/Cable-Size-for-Star-Delta-Star…

here, you are allowed to use 58% of the motor FLC rating for sizing each of the 6 conductors on a wye (star)-delta starter. That is because in wye, the current will be 58% of normal through both sets of conductors, then in Delta it will split evenly but if the conductors were sized at 50%, it would be too small for the Star connection.

thoughts? gaat dit ook op voor Nederland? Dat bij een ster driehoek motor 58% v/d stroom door elke contactor gaat is bekend, maar mag de kabel dikte hier ook op gebaseerd worden? Ik dacht dat deze altijd bepaald werd door de voorzekering en niet de gebruiker (wat als er kortsluiting optreed in een van de kabels..)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat mag, je mag de kabels bij elkaar optellen, 2 van 16qmm is 1 van 32qmm
Je doet jezelf iets te kort, naarmate een kabel dikker wordt, mag je deze relatief gezien, minder belasten.
Je kunt dus de 16qmm kabel nemen als uitgangspunt, en dan alles 2x doen qua belasting.

Denk aan je beveiligingen. Bij parallel kabels moet je oppassen hoe en waar je de beveiligingen plaatst. In de NEN1010 is een heel stuk gewijd aan parallelkabels.

Toch is je verhaal niet helemaal duidelijk.
Bedoel je in je verhaal de kabel vanaf de verdeler naar de ster-driehoek, of de kabels van de ster-driehoek naar de motor.
In het laatste moet je rekening houden met je motorstroom.
Deze verdeeld zich als een factor V3 (wortel 3).De hoofstroom is 95 Ampère, naar de motor gaat 95 / V3 = 55 Ampère.
De kabels van de Ster-driehoek naar de motor moeten geschikt zijn voor deze 55 Ampère.

Een korstuitstroom van 12 x In is sterk overdreven. 4x In is normaal gezien ruim voldoende. bij gebruik van Ster-driehoek. Vaak kun je zelfs naar 2x In, di is afhankelijk van omstandigheden (lees aanlooptijd).

Even muggenziften, een Ster-Driehoek heeft normaal 3 magneetschakelaars.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)