Mikrobasic, Interrupts en multiplexen

Arco

Special Member

Normaal gebruik je daar Char voor (zelfde als string)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik gebruik de ESP32-WROOM32D. (tot nu toe alleen voor Wifi gebruikt, maar kan ook Bluetooth...)

Als ik het goed heb is deze ESP32 Een developKit, á la de Arduino.
Maar is zo'n ding ook te gebruiken in combinatie met MikroBasic?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Is default gewoon een standalone tranceiver die je met uart aan kunt sturen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Hebben we het wel over hetzelfde ding?

Ik lees hierover nl dingen als Arduino-sketches downloaden. Ledjes laten knipperen, etc

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

De ESP is alleen het blikken doosje, wat er nog meer voor frut op dat printje zit weet ik niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Dan heb ik de verkeerde besteld.. :S ik vermoeddee het al.
Op dit printje zit een ESP32, maar ook een chip/microcontroller waarmee je allerlei dingen kan doen, vergelijkbaar met de Arduino.

Een 'Developer Kit'

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

De chip die er op zit is een CP2102, USB to UART

En een AMS1117, Voltage regulator naar 3,3 V

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
KGE

Golden Member

Op 21 februari 2020 17:58:08 schreef Bavelt:
Dan heb ik de verkeerde besteld.. :S ik vermoeddee het al.
Op dit printje zit een ESP32, maar ook een chip/microcontroller waarmee je allerlei dingen kan doen, vergelijkbaar met de Arduino.

Een 'Developer Kit'

Kijk hier eens: https://randomnerdtutorials.com/installing-the-esp32-board-in-arduino-ide-windows-instructions/

De ESP32 is in de basis een UART gestuurd apparaat net als de voorganger ESP8266 maar het hart wordt gevormd door een zeer stevige microprocessor die je vanuit de Arduino IDE kunt programmeren net als de andere Arduino bordjes. En daarnaast heb je dan WiFi mogelijkheden.

Bavelt

Golden Member

Ik heb zojuist een test gedaan met de ESP32 i.c.m. de Arduino en ik krijg het inderdaad aan de praat: Een Wifi-scan en de resultaten worden keurig getoond op de monitor (PC-scherm).
Ik mnoest wel de baudrate terugbrengen van 115200 naar 9600 anders krijg je rare tekens op het scherm.

Dit ding werkt dus. Nu is de uitdaging om data (tekst) te versturen naar een PIC micro processor (lichtkrant) geprogrammeerd in MikroBasic.

Daar staat nl de tekst als een literal (string) in het flashgeheugen. Het leukste zo zijn om de tekst van een ander device (PC, laptop of Smartphone) naar de lichtkrant te brengen.

Ik heb nog geen ervaring met PIC en UART.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik moest wel de baudrate terugbrengen van 115200 naar 9600 anders krijg je rare tekens op het scherm.

Dit is inmiddels ook opgelost. Ik zag dat je de baudrate kunt instellen als een parameter bij de uitvoer. Die moet matchen wat in het programma staat.
Dan loopt het goed.

Wel krijg ik na compileren steeds meldingen van "ongeldige biblitotheek gevonden" en dat er geen header files zijn gevonden die bij de sketch horen.
Maar blijkbaar zijn dat waarschuwingen; het programma loopt er niet minder om.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
KGE

Golden Member

Je zou ook het hele MikroBasic programma kunnen omzetten naar Arduino code en alleen maar op de ESP32 laten draaien, die is vele malen sneller dan de Atmega chippies.. Weet alleen niet of je dan genoeg IO lijnen hebt.