Vertraagde start van ventilatormotortje kachel

Ik heb een kachel waarin 2 identieke ventilatortjes in zijn ingebouwd voor het opwekken van een luchtstroom langs de buitenwanden van de kachel, zodat deze niet te fel opwarmen. De ventilatortjes zijn van het volgende type:

http://www.airshop.me/nl/2-ddl-76-86-lm-59-bg-740021.html
Belangrijkste parameters: 230V AC-1F, P=40 per motor (ongeveer)

Wanneer ik de spanning opzet met behulp van een snelheidsregelaar, start een van de 2 onmiddellijk terwijl de andere een 10-tal seconden nodig heeft om op te starten. De eerste 10 seconden is deze dus volledig stil terwijl de andere al aan het draaien is.

Ik verdenk nu eventueel de aanloopcondensator, aangezien ik er van uit ging dat dit soort motor doorgaans een aanloopcondensator heeft. Alleen ben ik niet zeker of deze motor ook effectief zo'n condensator heeft. Ik weet dat deze er normaal cilindervormig uitzien, maar zie dus niks. Iemand die hierover uitsluitsel kan geven, en mij eventueel kan uitleggen hoe deze motor dan wel wordt geschakeld, of wat dit opstartprobleem dan nog kan veroorzaken.

Alvast bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Wat voor snelheidsregelaar gebruik je?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Merk en type kachel?
Hoe oud?

Het soort motortjes van je link hebben geen aanloopcondensator.
Die hebben glijlagers, meestal van brons/messing die nu waarschijnlijk te zwaar lopen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Precies. Het aanloopkoppel van deze motortjes is zo laag, dat ieder beetje vervuiling of verkleving van de olie er voor kan zorgen dat ie niet meer goed aanloopt.
Op de foto kan je zien dat de motor in elkaar geschroefd is, en dat is gunstig. Je kan dan het lager poetsen met een wattenstaafje met wat naaimachineolie of andere dunne olie (geen WD40 of kruipolie).

De officiële manier is het lager uitkoken in hete olie. Dan zuigt het gesinterde brons zich vol olie. Maar dat is niet altijd mogelijk en dan moet het maar zoals het kan :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 21 februari 2020 18:56:27 schreef maartenbakker:
Wat voor snelheidsregelaar gebruik je?

Snelheidsregelaar is deze: https://www.ventilatieshop.com/toerenregelaar-snelheidsregelaar-1-5a-i…&

Is exact dezelfde als de oude die ik vervangen heb hiermee. De analyse om te zeggen dat de oude regelaar defect was, had ik alleszins al juist :D Nu draait de ene ventilator wel al terug, echter zit ik nu enkel nog met bovenvermeld probleem.

Op 21 februari 2020 18:56:42 schreef vergeten:
Merk en type kachel?
Hoe oud?

Het soort motortjes van je link hebben geen aanloopcondensator.
Die hebben glijlagers, meestal van brons/messing die nu waarschijnlijk te zwaar lopen.

Verdorie, dan zat ik toch fout. Bedankt allezins. Met de post van ledlover ben ik wel geholpen denk ik. :)

Op 21 februari 2020 19:03:19 schreef Ledlover:
Precies. Het aanloopkoppel van deze motortjes is zo laag, dat ieder beetje vervuiling of verkleving van de olie er voor kan zorgen dat ie niet meer goed aanloopt.
Op de foto kan je zien dat de motor in elkaar geschroefd is, en dat is gunstig. Je kan dan het lager poetsen met een wattenstaafje met wat naaimachineolie of andere dunne olie (geen WD40 of kruipolie).

De officiële manier is het lager uitkoken in hete olie. Dan zuigt het gesinterde brons zich vol olie. Maar dat is niet altijd mogelijk en dan moet het maar zoals het kan :)

Ok prima! Nu alleen nog een geschikt soort olie vinden dan. Is het schadelijk om hem nog een tijdje (bv. een weekje) te laten draaien in "ongesmeerde" toestand?

Tsja, dat durf ik echt niet te zeggen. Zal wel goed komen verwacht ik.
Maar je moet voor de veiligheid van de kachel wel zeker weten dat die ventilator draait en blijft draaien natuurlijk!

Ik had ooit op de website van een nederlandse fabrikant van sinterbronzen lagers, een mooie PDF gevonden met instructies over welke olie en hoe je kan zorgen dat ze zich weer volzuigen met olie. Ben 't document helaas kwijt.
Ik meen dat het SAE 10 of 15 was. Maar pin me er niet op vast. Ik weet het echt niet meer.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 21 februari 2020 20:00:26 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Shiptronic

Overleden

Op 21 februari 2020 19:03:19 schreef Ledlover:
Precies. Het aanloopkoppel van deze motortjes is zo laag, dat ieder beetje vervuiling of verkleving van de olie er voor kan zorgen dat ie niet meer goed aanloopt.
Op de foto kan je zien dat de motor in elkaar geschroefd is, en dat is gunstig. Je kan dan het lager poetsen met een wattenstaafje met wat naaimachineolie of andere dunne olie (geen WD40 of kruipolie).

De officiële manier is het lager uitkoken in hete olie. Dan zuigt het gesinterde brons zich vol olie. Maar dat is niet altijd mogelijk en dan moet het maar zoals het kan :)

https://www.vintage-radio.net/forum/showpost.php?s=550263b6274b2e46b0b…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.