Schakelpuls geeft harde plop op speakers

Hoi,

Ik heb in mijn auto een pulsschakelaartje welke een 12V relais aanstuurt, dit relais schakelt vervolgens mijn luchthoorn in-en uit.

Als ik op het schakelaartje druk, en de radio staat aan, dan hoor ik een harde plop over de speakers en af en toe valt daardoor ook mijn hele radio uit.

Als ik de 12V voeding naar de luchthoorn helemaal los haal van het relais blijft het probleem ook bestaan.

Hoe kan ik dit oplossen?

fatbeard

Honourable Member

Blusdiode aanbrengen over het relais

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Bedankt voor je antwoord maar wat is dat precies en hoe moet deze aangesloten worden?

Anoniem

Ik denk dat hier een bedradingsfoutje is gemaakt ...
... de kring van het drukknopje / relaisspoel hangt ergens aan een draadje van de radio die daar niet vrolijk van wordt. ;(
Ik vermoed rechtstreeks aan een LS uitgang >:)

Op 18 februari 2020 22:30:11 schreef LuckyLuke:
Bedankt voor je antwoord maar wat is dat precies en hoe moet deze aangesloten worden?

Nou levert Google wel ontzettend veel hits voor 'blusdiode relais' (je mag ook op vrijloopdiode zoeken), maar wat je doet is simpelweg een diode antiparallel over de relaisspoel zetten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik begrijp dus op deze manier.... kan iemand me misschien nog vertellen welk type ik moet hebben en waar je zoiets besteld? Heb hier niet zoveel ervaring in :)

Moet ik de diode dan over pen 86 en 85 plaatsen?

[Bericht gewijzigd door LuckyLuke op donderdag 20 februari 2020 14:05:04 (17%)

Ja, over die pennen, en met zijn "streepje" naar de plus.

Welk type komt niet heel nauw. Je kunt bijvoorbeeld een 1N4007 nemen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik zie dat de diode die je aangeeft (1N4007 ) geschikt is voor 5,1 V moet dat niet een variant zijn die geschikt is voor 12V?

Deze bijvoorbeeld? https://www.allekabels.nl/weerstand/7366/1068637/zener-diode-12v-13w.h…

Thevel

Golden Member

Ik zie dat de diode die je aangeeft (1N4007 ) geschikt is voor 5,1 V

Ik weet niet waar je dat gezien hebt maar dat klopt niet.
Een 1N4007 kan in sper richting zelfs 1000V hebben.
Een 1N4007 is prima geschikt, voor € 2,60 heb je er 10 (incl verzending)

Wat Thevel zegt.

Op 20 februari 2020 20:14:49 schreef LuckyLuke:
Deze bijvoorbeeld? https://www.allekabels.nl/weerstand/7366/1068637/zener-diode-12v-13w.h…

Jouw link is een zenerdiode. Die heb je niet nodig. En een 1N4007 is dus ook geen zenerdiode.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik denk dat ik gewoon een verkeerd linkje in Google heb aangeklikt :)

Bedankt voor alle info, ze zijn inmiddels besteld!