Smartphone laden en muziek laten spelen tegelijk

Mijn smartphone gebruik ik op spotify te beluisteren in de auto, ik gebruik een kabeltje om de koptelefoon aansluiting te verbinden met de auto. En dat gaat prima.

Zodra je ook tegelijk de telefoon moet laden in de auto, dan is het geluid niet meer te harden. Is dat het geratel van de converter in de sigaretten-aansteker lader, of is dat de vuiligheid op het boordnet wat je hoort ?

En wat is eraan te doen ? Dank alvast.

Sine

Moderator

Een aardlus, daar kun je twee dingen aan doen, of de voeding isoleren (geisoleerde DCDC converter) of de audio isoleren (via een daarvoor bestemde trafo's)

Ik zou zelf voor optie 1 gaan denk ik.

Ik had al een idee dat het ook kon zijn, en was al gaan kijken op Chinese webshops (Kuch kuch) naar zoiets. Maar hoe zie je of een DC-DC converter USB lader geisoleerd is of niet ?

High met Henk

Special Member

Waarom niet via bt?? Handiger en geen aardlus

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

En je kan veel sneller laden, het nadeel van USB= zodra er datta overgaat kan je vaak niet meer dan 500mA gebruiken, en juist dan wil je met navi aan en scherm continu aan flik wat stroom hebben ( ik vind het prettig als ik uit stap dat ik onderweg geladen heb ipv. epv. extra verbrukt. als je allen laad en geblui via bleutooth kan je middels de data kabel van een bepaalede spannign te voor zien vaak wel met 1,5 A laden. Samen met data heb ik het in verschilklende nieuwe auto's nog nit voor elkaar gekregen, tewijl het toch ene simpel protocol moet wezen dat verteld met hoeveel A er geladen kan/mag worden, maaar dit is vaak fabrikant specefiek.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@ship: sorry hoor, maar hoe is dat in het Nederlands?

hoe zie je of een DC-DC converter USB lader geisoleerd is of niet ?

Dat is vaak een probleem op die Chinese webwinkels. Ga er maar van uit dat, als een bepaalde eigenschap gegeven is, dat de omschrijving dat dan ook wel zal vermelden. Dus selecteren op "isolated" is een goede eerste stap. Helaas durft men al eens licht eigenschappen toedichten die niet echt gegeven zijn, dus je moet echt wel even verder kijken dan je neus lang is.

[[twijfel]] Ik zou denken dat, als het echt gescheiden is, er een soort van trafo moet te zien zijn in de afbeelding?

Ik keek even rond en vond vlotjes deze: https://www.aliexpress.com/item/4000460597487.html

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

das het hele probleem vaak, een die connverters werken soms in het hoorbare gebied. kabel wel/niet afgeschermd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou een klusje duurdere opladers kopen/bestellen. Er zal er vast wel een tussen zitten die het wel goed doet. De rest stuur je terug.

GJ_

Moderator

Op 21 februari 2020 18:59:33 schreef High met Henk: Waarom niet via bt??

Precies!

Ik heb nu in een oude auto zonder BT zo'n ding:

Vroeger waren die dingen allemaal mono, maar deze is stereo. Werkt eigenlijk boven verwachting goed. En er zit een lader in.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het begrip "ethervervuiling" lijkt geen prioriteit, dezer dagen? Ik weet wel, dit is slechts een druppel in de oceaan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Hoe bedoel je dat? Met 50nW kun je amper van ethervervuiling spreken denk ik.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

¿ Moet ik echt aan u, "of all people", het begrip "ethervervuiling" uitleggen?

De signalen van die BlauwTand gaan toch door de ether, dacht ik? Hoe meer informatie er doorheen een bepaald medium gaat, hoe meer risico op kruisbestuiving toch? En kruisbestuiving is dan wel gewenst in de plantkunde, maar iets minder in communicatie, heb ik altijd geleerd?

Dat het vermogen erg beperkt is weet ik ook wel, daarom ook sprak ik van die druppel. Maar het lijkt me dat er minder en minder bij dit aspect wordt stilgestaan, daarom wilde ik toch even vermanen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 22 februari 2020 12:16:26 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met blauwtandvervuiling. Niet in de auto, of met de telefoon in het algemeen (2,5mW), en ook niet in industriële toepassingen (100mW). Kennelijk is er in dezen een fraaie naam voor geen probleem.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Okee, zoveel te beter dan. Ik geef grif toe dat ik - aangaande communicatie - hyperconservatief ben... Deed ik aan godsdienst, quad non, dan woonde ik wellicht in Staphorst ;) Ik heb dan ook van m'n leven nog geen blauwtand toegepast. Da's een prima manier om er nooit problemen mee te hebben ;)

Sta me toch toe mijn vragen te hebben bij de gestelde vermogens: dan is het weer 50 nW, dan weer 2,5 mW, dan weer 100 mW... Een erg breed scala! 50 nW klinkt inderdaad nogal onschuldig, maar met 100 mW kun je, toch minstens in de FM-band, al flink wat ellende aanrichten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Nou ja, met de GSM oortjes en microfoon aan een touwtje heb ik vroeger best wel problemen ondervonden in de auto. Voor mij werkte die hyperconservatieve methode minder betrouwbaar dan BT.

Die 50nW is de FM transmitter. BT is normaal volgens mij 2,5mW. Voor afstanden van 100m in speciale toepassingen word max. 100mW gebruikt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 februari 2020 11:39:21 schreef GJ_:
[...]Ik heb nu in een oude auto zonder BT zo'n ding:

Grappig, ik heb precies dezelfde. Kostte destijds 19 euro geloof ik. Geen centje pijn mee. En inderdaad, deze FM-zendertjes zijn 50 nW en daarom toegelaten. Niet, dat iemand het vermogen ooit nauwkeurig zou kunnen meten... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 februari 2020 12:23:42 schreef big_fat_mama:
... van m'n leven nog geen blauwtand toegepast. Da's een prima manier om er nooit problemen mee te hebben

BT is een strak gestandaardiseerde vorm van communicatie gericht op het PAN, Personal Area Network, super korte afstand dus. Er zit iets in om te voorkomen dat verschillende connecties elkaar storen. Kortom, de term "ethervervuiling" lijkt me hier verre van op z'n plaats.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 22 februari 2020 12:00:49 schreef big_fat_mama:
Het begrip "ethervervuiling" lijkt geen prioriteit, dezer dagen? Ik weet wel, dit is slechts een druppel in de oceaan.

Hoe doe je aan ethervervuiling in en vooral buiten een kooi van Faraday? :-) (auto)

Geen enkele auto is een kooi van Faraday. Immers, jouw mobiel doet het prima binnen, dus... Terug on-topic maar :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Ik heb een versie van Isimpel, die zet je tussen de antennedraad van de auto, de connectie naar je radio is dus "bedraad", tevens zorgt een relais ervoor dat de spriet op het dak tijdelijk word uitgeschakeld zodat interferentie geen probleem vormt( bv.een locale radio zender die op dezelfde frequentie zit.)

https://isimple.com/collections/tranzit/products/universal-wireless-mu…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 22 februari 2020 15:32:46 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 februari 2020 15:03:08 schreef flipflop:
Geen enkele auto is een kooi van Faraday. Immers, jouw mobiel doet het prima binnen, dus... Terug on-topic maar :-)

Toch is de wagen algemeen bekend als een kooi van F. uiteraard is het een kooi met vrij grote mazen, in de volksmond gekend als de vensters. Daar maken met de GSM signalen, met hun korte golflengte gebruik van om vlotjes binnen te sluipen. Voor FM signalen (het was me te doen om het FM zendertje) is de kooi wel effectief, anders hadden we, jouw idee in gedachte ook voor FM geen buitenantenne nodig.

Ik voel de volgende vraag al komen...

bprosman

Golden Member

2 jaar geleden ook aan het spelen geweest met zo een "FM-Zender" en het bleef drama qua kwaliteit. Shiptronic noemde toen al de iSimpel, besteld via Amazon, was niet goedkoop maar een super oplossing. Helaas maar een half jaartje van kunnen genieten toen kreeg de auto (versnellingsbak) kuren. Deze auto heeft standaard BT koppeling, USB en evt 3.5mm plug.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.