draadloze dimmodule infra rood lamp defect

Op 21 februari 2020 19:25:49 schreef vergeten:
[...]
Je moet op de pinnetjes van die condensator meten op de DC stand.
En geef meteen het typenr van het IC (die zwarte 12F5???) daar kan eventueel de gewenste voedingsspanning van bekeken worden.

En wat staat er op die zwarte Q1 is dat soms een 78L05 of zo?

op de condensator staat tussen de pinnen 4,1 volt

het ic 12F5 daarna niet leesbaar doe er even een foto bij

op de zwarte Q1 staat 2N3904 zie ook foto

Op 21 februari 2020 19:30:03 schreef Lambiek:
Als je in het bezit van een scoop ben, zou je eens op pin 1 van de moc kunnen meten. Daar moet een ontsteek puls op staan voor de triac. De puls wordt gemaakt door de pic 12Fcxx. De PC817 is voor de nuldoorgang detectie.

Tussen pin 1 en pin 8 van de pic 12Fcxx moet je 5VDC meten.

Een scoop heb ik helaas niet. Op het werk staat een oude denk dat ik die wel gratis mag hebben. Maar of ik daar nog wat aan heb. En het is zo'n groot ding en dan staat het daar weer :)

ik heb op verschillende pinnetjes aan de buitenkant van het iC gemeten (omdat ik niet weet wat 1 en 8 is) Ik kom aan 4.1 volt

Lambiek

Special Member

Er staat een klein puntje bij pin 1 dat is de plus, pin 8 staat er tegenover en dat is de min.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 februari 2020 19:10:55 schreef satanixx:
Excuses :) voedingspanning fast (of nul) t.o.v. ronde zilver kleurige condensator is op beide pinnetjes 227 volt

En voedingsspanning inkomend op print is 228 volt

Op 21 februari 2020 20:30:54 schreef Lambiek:
Er staat een klein puntje bij pin 1 dat is de plus, pin 8 staat er tegenover en dat is de min.

4,1 volt

Lambiek

Special Member

Dat is in principe goed, nu de rest van de signalen nog na meten. Maar zonder scoop valt dat niet mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 21 februari 2020 22:33:57 schreef satanixx:
dan wordt het lastig voor mij :(

Je kunt het een beetje vergelijken met deze schakeling, hier zit een kleine trafo op voor het laagspanningsgedeelte, dat zit er bij jou niet op. Maar het principe is het zelfde, misschien heb je hier nog iets aan voor je meting. Al wordt het wel moeilijk zonder scoop denk.

Ik weet niet waar je precies woont, vul anders je adres even in bij je persoonlijke gegevens. Dat kunnen alleen wij zien "de gene die aangemeld zijn".

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb mijn woonplaats bij mijn gegevens gezet :)

Maar ik wil best een stuk rijden als iemand zou willen helpen. Voor mijn werk ben ik vaker onderweg

[Bericht gewijzigd door satanixx op zaterdag 22 februari 2020 10:40:48 (14%)

Ik woon in Venlo. Dat is redelijk in je buurt.
Ik wil er wel eens naar kijken voor je.
Je mag het geheel (print + afstandbediening + armatuur) een keer langs komen brengen als je wil.
Ik ben via email te bereiken (klik op mijn alias).
Dan geef ik je mijn adres.
Je moet me dan ook even zeggen wat je hebt veranderd op de print, en hoe de draden zaten in het armatuur.
Dan hoef ik dat niet meer na te lopen.

Ik heb de benodigde meetapparatuur wel.

Er ist wieder da...

Op 21 februari 2020 18:19:27 schreef satanixx:
...

Misschien nog iets wat ik eerder had moeten vertellen.

...

Dat maakt het foutbeeld wel anders ja. Hier moet ik afhaken. Gelukkig zijn er andere forumleden met de kennis, apparatuur en bereidheid om je verder te helpen. Laat je ons weten hoe het afloopt?

Op 22 februari 2020 11:29:11 schreef hobby-ist:
Ik woon in Venlo. Dat is redelijk in je buurt.
Ik wil er wel eens naar kijken voor je.
Je mag het geheel (print + afstandbediening + armatuur) een keer langs komen brengen als je wil.
Ik ben via email te bereiken (klik op mijn alias).
Dan geef ik je mijn adres.
Je moet me dan ook even zeggen wat je hebt veranderd op de print, en hoe de draden zaten in het armatuur.
Dan hoef ik dat niet meer na te lopen.

Ik heb de benodigde meetapparatuur wel.

Bedankt voor je aanbod.

Je hebt een email

Ik hoor het wel

De nuldoorgangs-detectie werkte niet.
Een van de 47k-Ohm weerstanden in serie met de led van de optocoupler PC817 lag open.
Verder sommige soldeerverbindingen bijgewerkt.
De 680nF X2 condensator van de voeding was nog 560nF.
Een andere 220nF X2 condensator ook even nagemeten. Deze was nog maar enkele tientallen nF.

De lamp doet het weer nu.
Best een mooi product eigenlijk. Mooie afgewerkt en goed veilig opgebouwd.

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 11:22:20 schreef hobby-ist:
De nuldoorgangs-detectie werkte niet.
Een van de 47k-Ohm weerstanden in serie met de led van de optocoupler PC817 lag open.

Die hangt direct aan de 230VAC zeker?

De 680nF X2 condensator van de voeding was nog 560nF.
Een andere 220nF X2 condensator ook even nagemeten. Deze was nog maar enkele tientallen nF.

Ik heb een pest hekel aan zulk soort voedingen, maar ja het is goedkoop hé.

De lamp doet het weer nu.

Dat is in ieder geval goed nieuws voor de TS. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek:
Jouw schemaatje uit een vorige posting heeft erg geholpen.
Printje in kwestie is gelijksoortig opgebouwd.

Ik ben zelf ook niet zo dol op die condensatorvoedingen.
Ze gaan snel defect.
Over die LNK-voedingen van tegenwoordig ben ik ook niet over te spreken.

Er zaten 2 stuks 47k weerstanden in serie met de optoled. Dit was weer aangesloten rechtstreeks op de diodebrug uit het net. Klopt.

Er ist wieder da...

Op 29 februari 2020 11:22:20 schreef hobby-ist:
De nuldoorgangs-detectie werkte niet.
Een van de 47k-Ohm weerstanden in serie met de led van de optocoupler PC817 lag open.
Verder sommige soldeerverbindingen bijgewerkt.
De 680nF X2 condensator van de voeding was nog 560nF.
Een andere 220nF X2 condensator ook even nagemeten. Deze was nog maar enkele tientallen nF.

De lamp doet het weer nu.
Best een mooi product eigenlijk. Mooie afgewerkt en goed veilig opgebouwd.

Bedankt voor de terugkoppeling en fijn dat het gelukt is. Welke X2 condensatoren heb je gemeten, de nieuwe die TS er op gezet heeft, of de oude die er origineel opzaten?

Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 12:51:41 schreef hobby-ist:
Jouw schemaatje uit een vorige posting heeft erg geholpen.

Dat is mooi.

Printje in kwestie is gelijksoortig opgebouwd.

Is wel een beetje standaard denk als het via een optocoupler gaat.

Ik ben zelf ook niet zo dol op die condensatorvoedingen.
Ze gaan snel defect.

Ik vind het echt waardeloos. Maar aan de andere kant snap ik wel, dat als er 1000000 van gemaakt worden dat het veel geld scheelt. :)

Er zaten 2 stuks 47k weerstanden in serie met de optoled. Dit was weer aangesloten rechtstreeks op de diodebrug uit het net. Klopt.

Dan staat er ook maar +/- 3.4 mA over de interne led, dat is niet echt veel. Was het een mooi pulsje wat de optocoupler gaf? Of heb je dat niet bekeken op de scoop?

Bij de fase aansnijding die ik maak "zie schema" haal ik de puls binnen op een ST ingang van een microcontroller, die poetst het signaal aardig op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 februari 2020 13:52:06 schreef Kilian:
[...]

Bedankt voor de terugkoppeling en fijn dat het gelukt is. Welke X2 condensatoren heb je gemeten, de nieuwe die TS er op gezet heeft, of de oude die er origineel opzaten?

Ik heb de ORIGINELE condensators gemeten.

Verder:
op de scoop alle signaaltjes bekeken. Wel ok.
3.4mA doos een optoled is niet schrikbarend. tussen de 1 en 10mA vind ik normaal (in mijn ontwerpen). Als het goed is ontworpen en de toleranties zijn mee-gesimuleerd is er niets aan de hand.

Er ist wieder da...

Beste Forum leden,

Vanavond de dimmodule weer opgehaald bij Bart. Jippie hij doet het weer. Wat goed dat er nog techneuten zijn die wat kunnen repareren. Zo hoeven we niet alles als wegwerp te gebruiken. Maar ook jammer dat Eurom niet eens zo'n printje wil leveren. Uiteindelijk is zo'n lamp best duur.

Allen hartelijk bedankt voor de hulp en vooral Bart omdat hij hem nog onderzocht en gerepareerd heeft.

Gr
Coen