Electr0 vraag meedere led-lampen met sensor

Ik weet niet of ik op het juiste adres ben aangeland, maar welhier mijn vraag:

In mijn werkruimte van ca 150 meter heb ik in parallelschakeling 10 led-lampen van 50 watt met sensor geplaatst.
Het werkt prima tot ik storingen kreeg (sensoren bleven kleven/sluiting).

Deze lampen staan op een (1)groep en ik heb op advies er een differentieel- schakelaar/automaat ertussen gezet.
Ik begrijp inmiddels de werking hiervan, het wat tot voorkort geheel chinees voor mij.

Ik denk (maar weet dit niet zeker) dat het kleven door een te hoge piek bij inschakelen veroorzaakt wordt.

Mijn vraag is of het zinvol is een extra zekering in te bouwen met een zgn Inrush Current Limiter (een lijnspanning beveiliging; als ik dat goed zegt) mocht het probleem zich opnieuw voordoen.

Ik woon in Frankrijk, elektriciteit is van 2000 nieuw aangelegd. Hier bestaat weinig kennis op dit gebied, ik heb het maar een beetje moeten leren.+

Al het nuttig advies welkom

je pir kan gewoon geen 10 bakken inschakelen, de inschakelstroom is te hoog. laat de pir een relais schakelen wat 16A kan hebben welke de bakken weer schakelt. dan is je probleem opgelost.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan natuurlijk allemaal vervangen/weggooien maar dat lijkt me een beetje zonde. Zou dan een lijnspanningbeveiliging zinvol zijn?

Neen.

Volg het advies van Testman maar en dan komt het goed (voor een lage prijs) ;)

De jacht is mooier dan de vangst....

De pir zit vast aan elke lamp dus dat wordt toch weggooien(?)of is er naast de kliko een andere oplossing denkbaar?

Jinny

Golden Member

Wat al gezegd wordt, de PIR op iedere lamp moet een forse stroom schakelen, LED heeft nogal de neiging om zware startstromen te genereren.

Beter doe je dus het zaakje in verschillende zones op te delen en iedere twee lampen laten schakelen door een stevig relais en dat relais laten schakelen door een of twee PIR (onder iedere lamp een of zo)
De relais die in een PIR zitten zijn niet bestand tegen de inschakelstromen.
Als ze blijven hangen kan je ze dus al weggooien.
Differentieelschakelaar heeft voor deze fout geen nut en is weggegooid geld in deze.

Je zult moeten investeren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De lampen zin zijn dus complete units met ingebouwde pir? En met plakken bedoel je dat dat ze aangaan en niet meer of moeilijk uitgaan?

Dan lijkt mij da er een probleem zit in de lichtunits zelf. Daar doe je dan ook niet veel aan met extra zekeringen en differentieel schakelaars.

Of is het nu zo dat elke pir al die lampen schakelt. Dan is het inderdaad zo dat je met een pir niet al lampen kunt schakelen. Zoals gezegd zou een relais de oplossing zijn en je zult je pirs moeten vervangen omdat die nu waarschijnlijk ingebrande contacten hebben en dus total loss zijn.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 22 februari 2020 10:16:41 (34%)

Dank voor jullie reacties,
Wellicht heb ik het niet goed uitgelegd. De 10 lampen hebben elk afzonderlijk een lichtsensor.Er staan nog 4 andere dezelfde lampen op deze groep, deze geven geen probleem. Ik zal de lampen een voor een testen of ze stuk zijn.
En met kleven bedoel ik dat de sensor van een van deze lampen soms blijft hangen en dan kortsluiting veroorzaakt. Ik ben een elektra noob en ik wil voordat ik de lampen weggooi (ik krijg de indruk dat het beste is) eventuele oplossingen proberen.

Jinny

Golden Member

Ik vermoed dat je een te goedkope lamp hebt gekocht...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 februari 2020 11:20:18 schreef Cornelis Draad:
En met kleven bedoel ik dat de sensor van een van deze lampen soms blijft hangen en dan kortsluiting veroorzaakt.

De installateurs hier zijn nogal radicaal als het om kwaliteit gaat :-)
Ik vind voor je laatste opmerking nogal opvallend, die kortsluiting. In zo'n lamp zal een klein relais zitten die gestuurd wordt door de PIR en de lamp schakelt. Als die blijft plakken, wat op zich best kan met zo'n LED bak, dan maakt ie nog steeds geen kortsluiting. Dus, weet je dat zeker, is het niet de aardlek die eruit springt? In dat geval zou het nog vocht kunnen zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Dat lijkt niet, immers er is op aanraden van iemand een aardlek (differentieel) geplaatst om de fout te verhelpen.
Waar de sluiting dan vandaan komt is nog even onbekend.

En wat radicaal aangaat, ja, als je al jaaaaaren tegen zut aanloopt die gewoon te goedkoop in elkaar gezet is, dan ga je niet prutsen, maar roep je direct, koop iets beters.
Scheelt een hoop ellende.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 februari 2020 11:20:18 schreef Cornelis Draad:
Dank voor jullie reacties,
Wellicht heb ik het niet goed uitgelegd. De 10 lampen hebben elk afzonderlijk een lichtsensor.Er staan nog 4 andere dezelfde lampen op deze groep, deze geven geen probleem. Ik zal de lampen een voor een testen of ze stuk zijn.
En met kleven bedoel ik dat de sensor van een van deze lampen soms blijft hangen en dan kortsluiting veroorzaakt. Ik ben een elektra noob en ik wil voordat ik de lampen weggooi (ik krijg de indruk dat het beste is) eventuele oplossingen proberen.

Leg even zonder termen uit wat er gebeurd. 'Kortsluiting' is iets heel anders volgens mij, dan jij bedoeld. Je loopt de ruimte in, en dan... Gaan ze aan?
Gaan ze ook weer uit?
Valt de automaat uit in huis, of de aardlekschakelaar?

De nieuwe schakelaar is recent geplaatst.
Ik heb nu alle led lampen die mogelijk iets veroorzaken los gekoppeld.

@maus Ik loop de ruimte in, een of twee lampen branden even en dan met een tik valt het licht uit en de automaat in huis valt uit.
Met de nieuwe schakelaar heb ik het nog niet geprobeerd.

De lampen zijn van het merk Meikee, ik heb meerdere van deze lampen en die werken probleemloos.

Bedankt in ieder geval voor jullie gedachte-energie.

Jinny

Golden Member

Dan is er iets ergens mis....
Er gaat ergens in de lampen iets in sluiting.
Een voor een de lampen aansluiten tot de zekering klapt.
Oorzaak gevonden (met wat geluk)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@jinny dat ga ik zeker doen de lampen een voor een testen , en zal de resultaten melden.

Ik ben echt een noob maar ik had begrepen dat met een lijnspanningslimiter piek het probleem met Led -lampen kan oplossen.

(staat oa hier http://www.olino.org/blog/nl/articles/2019/10/23/tl-vervangen-door-led…

Kan iemand mij uitleggen waarom dat niet kan werken? Het gaat mij boven de pet, en hier tref ik niemand die mijn vraag snapt.
(ik woon tussen de koeien)

Als die lampen niet werken dan haal ik ze er gewoon weer af, maar ja budget enzo.

die lampen niet koppelen, maar standalone gebruiken. of de pir aan elke lamp loskoppelen en de lamepn met een lichtschakelaar schakelen. de pir van 1 lamp kan niet alle lampen schakelen. overigens goedkope meuk deze dingen. als je die dingen parallel zet en er zit 1 lamp met de nul verkeerd, dan krijg je kortsluiting. ergens 2 draden gewisseld af fabriek dan heb je dat al.

je zegt kortsluiting, maar is het niet gewoon de inschakelpiek? dus lampen gaan wel aan, maar de automaat springt eruit door de opstartpiek. een B16 kan dat zomaar doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 februari 2020 16:28:41 schreef Cornelis Draad:
Kan iemand mij uitleggen waarom dat niet kan werken? Het gaat mij boven de pet

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat alle lampen onafhankelijk van elkaar geschakeld worden met hun eigen PIR. Ze schakelen dus nooit ineens allemaal tegelijk in (zoals je naar mijn idee in je openingspost schreef). Je hebt dus helemaal geen stroompiek van 10 lampen. Er zit altijd wel een halve seconde tussen, op z'n minst. En dus is inrush current limit onzinnig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

denk het niet, als je de lampen inschakelt, dan gaan ze standaard allemaal aan, en dus wel inschakelpiek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@flipflop dat begrijp ik @testman wat is een B19?
Ik zal de lampen een voor een testen en laten weten.Bedankt

Jinny

Golden Member

B16, een zekeringautomaat met een max Ampèrage van 16 Ampere en een zg B uitschakelkarakteristiek.
Ofwel de gebruikelijke woning automaat. (in NL)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen