Eagle prijswijziging.

@Blackfin: en een tool is het zeker! Een heel goede tool!
Nou zit ik hier niet om reklame te maken voor Altium, maar als zeer regelmatig gebruiker ervan kan ik zeggen dat het een ontzettend fijn pakket is! De seamless koppeling tussen schema en PCB is al zeer prettig en waar ze in versie 19 al mee waren begonnen, is het bij versie 20 al heel compleet: impedanties (single-ended èn differential) op basis van layer-stack! Ook de length-matching tools zijn verbeterd en uitgebreid. Inmiddels wordt ook de propagation delay berekend over de gehele trace, óók over meerdere layers! Dus vooral op het gebied van high-speed signalling zijn er flinke verbeteringen doorgevoerd.

Oké, ActiveRoute valt gewoon NIET te gebruiken ic.m. memory bus routing. De promotie video's daarvan doen voorkomen dat het allemaal met een paar klikken is geregeld, maar wat ze zo fijn verzuimen te vertellen is de hoeveelheid design rules er vooraf ingevoerd moeten worden om tot een zinvol resultaat te komen.

Maar toch: gezien de compleetheid van het pakket is die €6000 echt een koopje. En dan is het ook nog eens 1000% intuïtiever dan Cadence! (Sorry, maar wat een vreselijk onbegrijpelijk tinnuf pakket is dat! :( )

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 4 februari 2020 14:33:41 schreef blurp:
@Blackfin: Hangt er ook van af watvoor printen je ontwerpt. ik zou geen 12-laags bord met 1700 pins BGA en >10Ghz signalen in Fritzing willen maken.

Als je kijkt naar mogelijkheden concurreert Altium inmiddels meer met Expedition (Mentor Graphics/Siemens) en Cadence. En daarmee vergeleken zijn ze best betaalbaar.

Noem me eens iemand die voor hobby een 1700 pins BGA ontwerp gaat maken. Voor een bedrijf die dit soort ontwerpen maakt is die 6000€ maar een deeltje van de kostenpost. Nog aftrekbaar ook.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je moet nooit jezelf willen beperken in je hobby :-)

Maar inderdaad, ik heb ooit zo een pcb ontworpen, en de PCB kostte meer dan een altium licentie. Die 1700 pins BGA kwam daar nog eens bovenop.

McAwesome

Golden Member

Ik ben 100% overtuigd van de kwaliteiten van Altium. Nogal wat van onze klanten gebruiken ook Altium en het was wel zo handig geweest want dan was het makkelijker om bestanden uit te wisselen.

We zijn maar een klein bedrijf en dan is 6000 euro wel veel in verhouding ten opzichte van wat je kan terugverdienen. Uiteindelijk ontwerpen wij geen extreem complexe printen, maar gewoonlijk 2- en 4-laags printen. In verhouding heb je meer return als je die 6000 euro uitgeeft aan pakweg een degelijke CNC-machine.

Bij Altium komen er dan nog jaarlijkse kosten bij voor upgrades en dergelijke. Ik weet niet meer wat dat kostte, maar het was ook niet weinig. Het is weliswaar niet verplicht maar ik denk wel een aanrader.

Mochten de belastingen hier in België niet zo waanzinnig hoog liggen had het er makkelijker af gekund maar ja :'(

Momenteel doen we het nog steeds met Eagle 5.11

Op 4 februari 2020 14:33:41 schreef blurp:
@Blackfin: Hangt er ook van af watvoor printen je ontwerpt. ik zou geen 12-laags bord met 1700 pins BGA en >10Ghz signalen in Fritzing willen maken.

Als je kijkt naar mogelijkheden concurreert Altium inmiddels meer met Expedition (Mentor Graphics/Siemens) en Cadence. En daarmee vergeleken zijn ze best betaalbaar.

Als je printen met zulke hoge signaalfrequenties wilt ontwerpen ben je er met Altium ook niet. Gooi er dan nog maar een flink bedrag bij voor andere simualtietools

Op 5 februari 2020 12:56:02 schreef MNM(tm):
@Blackfin: en een tool is het zeker! Een heel goede tool!

Ik zeg ook niet dat het geen goede tool is maar voor veel gebruikers zal het simpelweg een te dure oplossing zijn. Als je slechts enkele PCB's hoeft te ontwerpen en toch een leercurve moet doorlopen ga je geen 6K neertellen voor een pakket om een layout mee te kunnen tekenen. De ontwerper die full time bezig is met PCB's zal inderdaad anders tegen de prijs aankijken maar heeft mogelijk ook andere opties in overweging.

Als wij het even over marketing van dit soort software kunnen hebben, het lijkt er dan op alsof men dit soort software verkoopt op features die je enorm zouden helpen bij een kortere time to market, echter is dat sterk afhankelijk van de ervaring van de gebruiker, wederom een tool is een tool en in de handen van een vakman kan een simpele tool wonderen verrichten. In de handen van een neofiet kan zelfs de meest wonderbaarlijke tools een duur stuk schroot produceren. Kortom naar de verkoopargumenten moet je altijd heel kritisch kijken bij aanschaf van dit soort software. Een hoop features zijn helemaal niet zo aantrekkelijk of zelfs overbodig voor het beoogde doel. Ik durf gerust te beweren dat een subscription op Altium niet eens zo'n heel zinvolle uitgave is, als je hun huidige tool en die van 10 jaar geleden naast elkaar legt zitten daar niet eens zo heel veel verschillen in, grotendeels weg gegooid geld voor waarschijnlijk het overgrote deel van hun customer base.

This is the world we know best, the world of madness

Update als ik op "autodesk.com" zoek naar eagle wordt ik gestuurd naar Fusion dat ik voor 4x meer dan wat ik voor eagle betaalde kan huren. Ik ben met LibrePCB begonnen vandaag.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Fusion 360 is toch gratis voor hobby gebruik + iedereen die minder dan 100 000 omzet haalt?

https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists

[Bericht gewijzigd door fablab op zaterdag 22 februari 2020 14:09:01 (29%)

@fablab: De grens ligt bij $1000!

De 100.000 grens is Fusion 360 for startups, maar die is niet gratis.
Sterker nog, je moet bereid zijn mee te werken (gratis? Staat er niet) aan Fusion maketing.

Op 5 februari 2020 14:17:56 schreef McAwesome:
Ik ben 100% overtuigd van de kwaliteiten van Altium. Nogal wat van onze klanten gebruiken ook Altium en het was wel zo handig geweest want dan was het makkelijker om bestanden uit te wisselen.

We zijn maar een klein bedrijf en dan is 6000 euro wel veel in verhouding ten opzichte van wat je kan terugverdienen. Uiteindelijk ontwerpen wij geen extreem complexe printen, maar gewoonlijk 2- en 4-laags printen. In verhouding heb je meer return als je die 6000 euro uitgeeft aan pakweg een degelijke CNC-machine.

Bij Altium komen er dan nog jaarlijkse kosten bij voor upgrades en dergelijke. Ik weet niet meer wat dat kostte, maar het was ook niet weinig. Het is weliswaar niet verplicht maar ik denk wel een aanrader.

Mochten de belastingen hier in België niet zo waanzinnig hoog liggen had het er makkelijker af gekund maar ja :'(

Momenteel doen we het nog steeds met Eagle 5.11

Vergeet ook niet de inleerkosten. Aan Altium moet je weken besteden om het onder de knie te krijgen. Ook dat kost geld.

@Hoeben: Ik heb (professioneel) met Eagle, KiCad, Altium, DxDesigner en Design Architect (allebei van Mentor Graphics) gewerkt.

Van die 5 was Altium veruit het makkelijkst in gebruik. Gevolgd door KiCad. Geen van allen kostte mij een week inleertijd, maat staan weken.

[Bericht gewijzigd door blurp op zondag 23 februari 2020 08:10:47 (14%)

@blurp (whats in a name): Ik doe projecten bij veel bedrijven. Op hoger niveau, meestal worden layouts voor me gemaakt. De layouters zweren bij Zuken CR-5000 en Allegro/Cadence/Orcad. Bij Altium zien kwaliteitsmensen vaak dat er nog restfouten zijn. Ik heb het dan over bedrijven met hoge kwaliteitseisen, waar men FMEA, DFT, DFM doet, in design fase testen doet als EMC, ESD en met mijlpalen werkt etc.

Voor mezelf gebruik ik graag Microsim met Ultiboard maar dat is gewoon omdat ik dat heel lang ken en er snel mee kan werken. Het is wel erg handig en snel in gebruik. Alleen niet geschikt voor zaken als matched impedance DDR3/4 geheugen.

Eagle heb ik ook een tijdje in gewerkt. Maar real-time foutcontrole of beter het gemis eraan werkt je wel tegen. Je kunt zo netten verbinden en merkt dat pas als je achteraf een foutcontrole erop loslaat. Dat hoort direct te zijn, tijdens het routen.

Kicad ben ik net wat aan begonnen, benieuwd wat dat gaat doen.

@Hoeben: Ik ken de situatie wel. Schema is getekend, layouter gaat layouten en zet (echt gezien!) alle ontkoppel-c'tjes netjes op een rij langs de rand van het bord.

Met Allegro, Zuken, Xpedition etcetera heb je meer mogelijkheden als organisatie om kwaliteitscontroles in te bouwen in het proces.

Ik heb echter ook gezien dat een echt goede layouter al die checks niet nodig heeft. Je kunt in Allegro rules maken zodat de clock en data lines op dezelfde laag komen, maar een goede layouter ziet gelijk dat het een DDR interface is en vraagt welke klok en data bij elkaar horen. Kleurtje erop en met aandacht routen.

Een kleine (of goed gemotiveerde) organisatie kan zo veel sneller en net zo foutloos werken met Altium als met Allegro mogelijk is.
En vergis je niet, om dat uit Allegro te halen is vaak een design-support club nodig die meer kost dan de Allegro-licentie (die echt wel significant duurder is dan Altium)