Ontstoren audio taperecorder

Ik heb hinder van een plaatselijke officieel geregistreerde radiozender.
Technici zijn hier geweest en het blijkt meer te liggen aan de audio verbindingskabels.
Ze hadden een aantal zelfgemaakte filters in de vorm van grote ferrietkernen met een aantal omwikkelingen van een RCA verleng audiokabeltje.
Maar nu de hamvraag.
Er bestaan verschillende soorten ferriet LF MF HF UHF en het gaat hier dus om de FM.
Maar het is ook mogelijk dat het signaal op een of andere manier als een draaggolf functioneert en er dus aan laagfrequente invloed ontstaat. Nu weet ik wel dat FM geen AM modulatie is, maar blijkbaar is het toch mogelijk dat de draaggolf wordt gedemoduleerd.

De vraag is dus welke soort ferriet? waar vind ik die?
De filters die deze jongens hadden bestonden uit twee verschillende gecombineerde ferrietkernen. Vrij lomp ook.

Is het verder zinvol om bijvoorbeeld een ferriet klapkern te gebruiken?
Ook daarin bestaan soorten, want de meeste zullen wel voor netstoringen zijn ontworpen.

Mijn audiokabels zijn van een heel behoorlijke kwaliteit maar daarom ook totaal niet geschikt om een aantal malen rond een ferriet-kern te kunnen wikkelen. Als je dus een dun eenvoudig kabeltje gebruikt als filter zal de kwaliteit van mijn veel betere interlinkjes nutteloos worden.

Het is bewezen dat de kabels als lus iets oppikken aan FM modulatie
Met de filters aan in en output van de bandrecorders was de storing aanzienlijk minder.
Verder valt te denken aan ontstoren van de ingangen van de versterker en of taperecorder.
Ik heb o.a. een Rotel 2x40W aan de PC hangen.
Maar een andere hifi installatie vertoont met een identieke recorder hetzelfde probleem en dat is best wel een beetje versterker met een hoog prijskaartje.
Het is lastig om aardlussen te vermijden of mantelstromen te dempen aangezien er ook altijd een netlus bestaat.

Graag wat adviezen.

maartenbakker

Golden Member

Ik zette simpelweg een kleine rf-chocke in de connectoren. De waarde is niet zo heel belangrijk, het is een laagdoorlaatfilter waarvan de grensfrequentie ergens tussen 20kHz en 20MHz ofzo mag liggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan ook proberen er een gebalanceerd signaal van te maken.

Hoi bedankt voor de reacties.
Dacht ook aan een hoog af filterje.
Zou ik wellicht beter binnen de recorder doen want daar heb ik veel meer ruimte.
Binnen een connector is er nauwelijks ruimte.
Heb je een voorbeeld van een choke combinatie?

Keek eens op Ali en het kost niets om een partij ferrietkerntjes te bestellen maar dat zijn busjes met een enkele draad erdoor gevoerd.
Weet niet of dat voldoende zou zijn voor een fm filter?
Een paar windingen zijn misschien beter?
Losse ferrietbusjes zijn ook in verschillende modellen en maten te koop.
Maar het is dan wel de vraag of ze voor die frequentie bruikbaar zijn?
Verder kun je nog een aantal windingen om een ferrietstaafje of kraaltje maken.
Ik dacht nog aan een platte ferrietkern die je ook als tegengekoppelde trafo kunt gebruiken.

Ja, een meer professionele gebalanceerde ingang zou veel mooier zijn.
Ik heb een afkeer van die cinchpluggen want de mantel is altijd signaalvoerend. Er zullen altijd inductiestromen vloeien die deel gaan uitmaken ven het signaal.

Maar ja, binnen een versterker lopen vaak lange tot zeer lange sporen die niet afgeschermd zijn en aan HF ontkoppeling doen ze meestal niet veel.
Op de ingang van de platenspeler b.v. bestaat de mogelijkheid voor een ontkoppelcondensator op de mantel, denk maar niet dat ze er een ingezet hebben.

maartenbakker

Golden Member

Zo'n choke ziet er uit als een weerstandje en is niet veel groter. Een extra C'tje is in mijn herinnering meestal niet eens nodig omdat het spoeltje al voldoende smoort, mogelijk in combinatie met de ingangscapaciteit van je recorder.

De inductie van een kerntje met een enkele draad, zal wel iets te laag zijn zeg ik zo op het gevoel.

Je zult er voor het goede wel nog even aan moeten rekenen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 februari 2020 18:26:39 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb de "spoeltjes" inmiddels wel gevonden, maar dat gaat nog even duren via Ali.

Ik zag dat geen van de 24 Volt voedingslijnen is ontkoppeld voor HF.
Op de beide printen Opname en weergave staan alle elco'tjes keurig in het gelid op een rij.
Elco's hebben onvoldoende effect op HF.
Dus ga ik ze allemaal overbruggen met een CBB condensator van een 100nF. (zo'n stuk of 40 per recorder).

*(Keramisch schijnt soms vanwege de zeer lage weerstand juist tot oscillatie te kunnen leiden)

Alleen al de + 24 volt voeding op de printen aan een MKT 100 nF hangen haalde al veel van de HF invloed weg, (die echter nog steeds door ZFM wordt veroorzaakt).
MKT is voor zover ik het kan beoordelen ook niet echt effectief voor HF. Maar wellicht is de storing geen 96,2 MHz. Al meet ik die wel, maar dat kan ook de "antenne" van het geheel veroorzaken.

Voor de zekerheid heb ik ook keramische C'tjes besteld.

Arco

Special Member

Tja,

Ik zou ze gewoon in Nederland bestellen. Kosten iets meer als een dubbeltje... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 31 januari 2020 16:03:43 schreef BRNRDS:
Maar een andere hifi installatie vertoont met een identieke recorder hetzelfde probleem

Aarding van de installatie kan ook al veel opleveren. Veel tapedecks hebben geen 100% afscherming en straalt de FM zender direct op de PCB in waar de input zit.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb zelfs nog een adresje aangedragen met een ter zake kundige verkoper.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 februari 2020 18:30:57 schreef RAAF12:
[...]

Aarding van de installatie kan ook al veel opleveren. Veel tapedecks hebben geen 100% afscherming en straalt de FM zender direct op de PCB in waar de input zit.

Dat klopt zeker, maar of je daar iets aan kunt verbeteren?
Groundloops komen zeer veel voor. Naast de Audioingang is wel een centraal aardpunt, maar ook dat veroorzaakt groudloops door lussen en dubbele bedrading of aarding elders.
Ik heb nog geen, of toch zeer weinig apparatuur gezien die behoorlijk is afgeschermd voor HF, zelfs geen (analoge) top-tuner die ik ooit kocht, (nota bene een open oscillator- en afstem-huis en de zeer lange, niet ontkoppelde voeding van de oscillator liep rechtstreeks langs de antenne-ingang, interferentie veroorzakend op mijn TV en die van de buren over de "kabel".
HF ontstoring is meestal geen prioriteit of laag budget.

*(alleen de tuners van een Tv zijn behoorlijk ingeblikt).

Zo'n recorder bestaat uit een web van bundels draden die alle te kort zijn om er behoorlijk bij te kunnen. je kunt er dus ook geen plaatje overheen bakken. Of ik zou het hele ding moeten inpakken als een kooi van Faraday. Folie is daartoe wel handiger maar ook kwetsbaar met het hele ding in een houten behuizing te schuiven.
Er bestaat wel zoiets als een coating die b.v. tegen UMTS wordt gebruikt. Die zou je misschien kunnen sprayen of verven. Of dat afdoende is?
De bodem is overigens wel van een metalen afschermplaat voorzien die zeker invloed heeft want als je die verwijdert komt ZFM zeer hoorbaar door. Dus ook de Dolby printen zijn er waarschijnlijk gevoelig voor. De afschermplaat is echter niet geheel bedekkend. Wellicht een optie om de open stukken aan de zijkanten nog af te plakken met aluminium folie?

Wat Arco betreft. Ik val niet over een paar dubbeltjes hoor. Maar als je een paar honderd onderdelen besteld komen er ook verzendkosten bij en dat maakt het toch wel aantrekkelijk het via Ali te bestellen, al duurt het wel lang op de Chinese zijderoute.
Geduld is in Tao vervat.

Anoniem

Eersten vooral hoe sterk is de lokale zender? Staat de antenne bij je buur of op honderden meters afstand?
Als ie heel dicht staat kan het lastig zijn een oplossing te vinden.
Vergeet in elk geval cowboyverhalen als luidsprekerboxendraden die dienen als dipoolantenne. Dat komt maar heel zelden voor.

Aardlussen? onwaarschijnlijk, maar let erop dat de massa van alle delen van de muziekinstallatie met elkaar doorverbonden zijn. Ik weet niet of het een oude stereoketen is, maar de meeste problemen waren vroeger met de pick-upingang die gevoeliger is dan de andere ingangen.

Vergeet ook het ontkoppelen van de voedingselco's , dat is te ver gezocht. Het gaat hier niet om kHzen of enkele MHz,maar 100MHz.
De meeste ketens bestaan uit meerdere metalen dozen. Die verbindt je best nog eens door met een zo kort mogelijke draad. Vooral de pick-up was nogal eens een vrijstaand apparaatje waarvan het chassis niet doorgelust was.

Aarding op zich is op zich minder belangrijk, zeker bij 100MHz. De aarde is in de eerste plaats een veiligheidsvoorziening en geen vuilputje waar alle storing in wegloopt. Bij MG kan het wel een rol spelen. En proberen kost ook niks. Denk er aan dat bij 100 MHz de kwartgolflengte 75cm is en de weg die de aarddraad aflegt tussen stopcontact en grond meestal vele meters bedraagt. Je zou dus zelfs via die weg een extra bron kunnen introduceren wat het omgekeerde is van je bedoeling.
Verwacht ook geen mirakels van ferrietkralen die je over kabels schuift. Het helpt soms wel.

Eerst en vooral moet je starten met het uitvlooien langs waar het binnenkomt.

Rechtstreekse instraling op de print kan, maar gezien de meeste audioketens in een metalen doos zitten is het minder waarschijnlijk. Maar gezien je deze details niet opgeeft kunnen we dat niet inschatten.

Hoi Grote dikken

Het is heel lastig om de storingsbron te vinden.
Natuurlijk is het de lokale zender ZFM, dat is overduidelijk.
Alhoewel die volgens de heren van Nederhorst niet zeer sterk zou zijn.
De afstand is een 250 meter schat ik en ik kijk er recht op, want hij staat ook op de hoogste flat.
96.2 ZFM Zoetermeer zou maar een 0.89 kW zijn.
In hoeverre dat juist is?
Las elders dat het 1 KW zou zijn geworden.
Vroeger was het 0,2 KW.

Ik heb de hele audiorecorder ingepakt in aluminiumfolie maar ook dat was niet afdoende.
Het is heel bizar, want elke wijziging in de toe- en afvoerdraden beïnvloed de storing. Zo is het dichterbij het netsnoer brengen al direct zeer van invloed en komt de zender zeer duidelijk door. Maar zelf ben ik ook van invloed als antenne of afscherming. Een van de draden opheffen is vergelijkbaar met een verticale sprietantenne.
Als ik een grote prop van dat aluminiumfolie tussen het apparaat en de aansluitsnoeren houd, kan het voorkomen dat de zender of minder wordt of keihard doorkomt. Ik neem aan dat die folie dan reflecteert? Ook kraakt de versterker enorm als de folie ergens de aarde van het frame raakt of de metalen pluggen. Het lijkt wel of er inductie op staat of statische lading.
Het is duidelijk dat de zender al invloed heeft op de ingang van de playbackversterker. Maar ook de opnameversterker pikt de zender op.
De eerder genoemde netbrom blijkt ook veroorzaakt te worden door HF invloed. Kortom het volledig afschermen zal niet helpen.
Mogelijk dat toch de kabels de oorzaak vormen?
HF zal inderdaad niet gemakkelijk een aardlus veroorzaken want de frequentie is te hoog.
Het gerommel dat constant hoorbaar is in de audio lijkt op een zijbanddemodulatie. (zoals je b.v. een FM ontvanger ernaast hebt staan).
De voeding loopt natuurlijk door het hele apparaat, dus is het wel mogelijk dat opgepikt signaal doorgegeven wordt.
Ik ga toch de voedingen voorzien van een 10 nF Condensator over de diodes. Het schijnt dat zelfs zulke diodes in staat kunnen zijn FM te demoduleren.
De bodem van de recorder is voorzien van een metalen afschermplaat onder de printen, maar die is niet helemaal waterdicht. Er is aan beide kanten een paar centimeter ruimte. Kan op zich al voldoende zijn om iets op te pikken.
Ik heb eens geprobeerd om de aansluitkabels in elkaar te draaien, getwist dus om aardluseffekten en antenne gedrag te elimineren.
Als ik die kabels open houdt, dus een lus maak, kan ik die als antenne richten, nota bene op die zender. Het lijkt echt een richtantenne. Als ik de aansluitkabels in de hand neem kan de storing sterker of zwakker worden.
Hoe goed je ook afschermt, kabels slepen toch HF signaal binnen.
Vreemd is vooral dat beide systemen die volledig verschillend zijn op de recorder na dezelfde storing vertonen.
Het zijn beiden analoge installaties met wel een CD speler.
Helaas is mijn mooie audiokabel even kaduuk en wacht ik op een set RCA pluggen. Dat is een tweelingkabel met een middendraad als aardingsmogelijkheid. Daarmee kan ik dus een relatief "geïsoleerde" aardlijn tussen versterker en recorder aanbrengen tussen de chassis.
Blijkbaar had die middendraad een dempende invloed op het HF signaal, wat mij weer deed denken aan de kabels als stoorbron.
Tja en in hoeverre het zinvol is om alle elco's te overbruggen met een keramische condensator voor zover het afvlakking en ontkoppeling betreft? Het gaat er vooral om dat de HF niet meer binnen kan komen over mantel en kabels of netspanning.
Met het meten op de print is het hopeloos, want ook de scope pikt het signaal overduidelijk op als <100 Mhz (92.6).
Aangezien ik vroeger met veel plezier die recorders gebruikte en toen geen hinderlijke stoorzender bemerkte, valt het nu wel erg tegen.
Het gerommel over de recorders is hinderlijk en ik ben te kritisch dan dat ik dat destijds niet zou hebben opgemerkt.
Je denkt nog aan defecte halfgeleiders die ook enorm kunnen rommelen en ruisen. Maar het is onwaarschijnlijk dat beide recorders datzelfde probleem zouden vertonen.

Ik denk dat je even pech hebt.
0,89 kW of 1 kW -verschil maakt niet uit- is wel erg veel in een woonwijk, onbegrijpelijk dat AT dat toestaat. Kennelijk is het vermogen verhoogd, zonder rekening te houden met storing.
Ik denk dat je op de FM band met een radio ook niet erg lekkere ontvangt hebt, vooral met wat eenvoudiger radioos.

Je kan proberen iemand de veldsterkte t laten meten, deze mag niet boven een bepaalde norm komen.
Als het boven de norm is naar AT in Groningen en verandering eisen.

maartenbakker

Golden Member

Nu duidelijk is dat de kabels als antenne werken en dat (daarom) afscherming nooit dicht genoeg is, was er een specifieke reden dat je niet simpelweg de kabels zelf of desnoods de chassisdelen van condensatortjes en chokes voorziet?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 22 februari 2020 21:51:17 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 februari 2020 21:23:05 schreef pararuud:
Je kan proberen iemand de veldsterkte t laten meten, deze mag niet boven een bepaalde norm komen.

Kan, maar nodig is het niet. Met 891 W ERP (dat is trouwens precies 1 kW − 0,5 dB) op een afstand van 250 m is de veldsterkte maximaal:
E = √(30 × 891)/250 = 0,65 V/m.
Dat is heel wat minder dan de grens van 3 V/m waartegen consumentenelektronica bestand moet zijn. Zelfs een 15kW-zender zou op die afstand nog beneden de grenswaarde blijven.

De oorzaak overigens dat je de modulatie van de FM-zender hoort, is wel interessant. Normaal zou dat immers niet kunnen. In jouw geval komt het signaal via (minstens) twee wegen binnen; bijvoorbeeld 1x direct, en 1x via een reflectie tegen een gebouw.
Het faseverschil tussen die twee signalen, en dus de amplitude van de som, is veranderlijk door de FM-modulatie. Daardoor levert die bij jou ook AM-modulatie op, en dié hoor je. Vandaar ook dat kleine veranderingen in je opstelling zoveel verschil in sterkte van de storing opleveren.

Als je je oude spullen wilt blijven gebruiken, zit er niets anders op dan die stuk voor stuk te ontstoren. Dat is niet moeilijk, maar gewoon een uitzoekwerkje.
Begin met alleen de (eind)versterker en luidsprekers, ontstoor die, sluit dan iets aan, en werk zo terug totdat je alles hebt gehad. Gebruik hierbij de tips van @maartenbakker.
Dat is de enige manier. Of toch vervangen door spullen die aan de eisen van de laatste paar decennia voldoen, natuurlijk. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Begin met alleen de (eind)versterker en luidsprekers, ontstoor die, sluit dan iets aan, en werk zo terug totdat je alles hebt gehad.

Waarom beginnen bij de eindversterker en niet bij de voorversterkers? Het lijkt me dat je meeste kans op storing en ongewilde detectie in de voorversterkers hebt?

maartenbakker

Golden Member

En als je de antenne ontkoppelt heb je waarschijnlijk al minder of geen werk aan modificaties om detectie te voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Interessante reacties, vooral die tweeledige weg waarmee FM hoorbaar zou worden. De technici van Nederhorst mompelden ook zoiets als "AT" of "ATS" detectie???
Dat zou een verklaring kunnen zijn van de test met die prop aluminiumfolie die als reflector kan hebben gewerkt. Je kon er bijna mee afstemmen.
Maarten bedoelt met de antenne wellicht de kabels?
Aan het systeem waar ik nu aan werk hangt geen tuner. De andere wel maar die tuner gebruik ik niet meer omdat de ontvangst beroerd laag is in dit betonnen gebouw. Hoewel ZFM kei- en keihard doorkomt. 80dB. Tegen 40 dB of minder voor Lopik.

Ik heb een bak onderdelen besteld om een en ander uit te proberen.
Zo is er b.v. geen enkele HF ontkoppeling op de ingang van de versterker. Dat is een gerenommeerd merk, Rotel.
De ingang voor de platenspeler had zelfs geen C'tje? Terwijl die gaatjes en de opdruk duidelijk aanwezig waren. Ik kreeg dus ook via die ingang HF storing door waarschijnlijk ook ZFM. Ik heb er dan kortsluitpluggen op gezet dus volledig metalen doppen.
Ik merkte dat de naastliggende audio-ingang gevoelig was voor HF. nota bene vanuit die ingang voor een element. De verschillende audioingangen zijn afhankelijk van de manier of volgorde van aansluiten soms gevoelig voor instraling. Maar daar zijn kabels natuurlijk mede debet aan.
Tja en dan de luidsprekerkabels die soms wel als antenne terug kunnen koppelen, maar daar heeft de fabrikant wel spoeltjes voor gezet.
Maarten had al enkele goede reacties geplaatst waar ik zeker nog mee bezig ben. Duurt echter nogal lang met de verzending van onderdelen. Het is een hoogst merkwaardig en omslachtig probleem.
De toevoeging van een aantal Balun ferrietkernen op alle kabels van de technici verminderde wel het probleem dus ergens zou dat toch op antennewerking wijzen. Maar als verleggen van kabels al zoveel invloed heeft kan het ook toeval zijn geweest. Ik merk met de ferrietkern die ik heb zelfs met een enkele uitgangskabel geen verschil. Die ferrietkern is op de kabel te klikken en daar wind ik dan de kabel een paar keer doorheen.
Andere gedachten zouden nog een netfilter kunnen zijn. Moet er nog ergens een hebben liggen. Ah, herinner mij nu ook waar. Daar moet je dan wel weer een aarde bij hebben en wat voor "aarde". Net-aarde is nooit schoon. Vind het wel sterk dat inpakken van het hele ding in folie de storing zelfs niet weg kreeg? In hoeverre aluminiumfolie tenminste afdoende is? Werd vroeger wel vaak in radio's gebruikt om printen af te schermen. Er bestaat ook EMI folie maar vrij duur en er is ook EMI verf, nog duurder. Je zou bijna je hele huis moeten behandelen.
Vind het toch echt wel zonde als ik die recorders niet meer zou kunnen gebruiken vanwege die ZFM crap.
Waarom alleen die zender? Moet toch met de veldsterkte te maken hebben lijkt mij. Of heeft het ontwerp een ingebouwde afstemkring?
In de recorders bevinden zich natuurlijk filterkringen maar die zijn mij toch snel te ingewikkeld, want ingestelde correctie curves of de- en magnetiserings-frequenties of het Dolbysysteem, daar moet je afblijven. Ik heb digitale scans gemaakt van de schakelingen dus kan wel iets plaatsen voor wie eens kijken wil.
Bedankt voor het meedenken.

Misschien is het al gezegd ergens, misschien een beetje indirect, maar dit: storing op een apparaat komt ALTIJD via geleiders. Dan kan bedrading in het apparaat zelf zijn, maar in het overgrote deel van de gevallen komt het via bekabeling binnen. Denk ik stromen. Een open ingang van de versterker is niet verdacht. Wel een netsnoer, of snoer vanaf je platenspeler. De stroom loopt bv common mode vanaf de pick-up, via de versterker, netsnoer naar het stopcontact, en dan ergens naar aarde. Die stroompaden moet je zien te onderbreken. Stroom loopt dus altijd ergens weg, het eindigt niet in de versterker. Ferriet kan hier best helpen denk ik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Gebruik een simpel low pass filter aan de ingang, ontkoppel de voeding met extra condensatoren van 10-100nF.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik denk dat het idee van MartinV niet zo verkeerd is. En iets dergelijks zou je eigenlijk in elke draad die de kast van je toestel binnenkomt moeten plaatsen. Voor de grootste verdachten denk ik in dit geval toch aan de signaal kabels. En dan met name de pickup en microfoon ingangen.

Ik zie ook wel dat de oplossing van MartinV lastig kan zijn. Maar waarschijnlijk werkt dit wel Je moet toch voor elke ader een netwerkje van vier componenten bouwen.

Als alternatief kun je misschien zoiets gebruiken:

Om elk adertje dat van je pcb naar je din-plugje gaat zo'n ringetje zou in principe hetzelfde moeten doen als het netwerkje van MartinV.

Zitten je din of cinch connectors op de print dan kun je misschien deze gebruiken:

Bij deze zou je dan een printspoortje kunnen doorhalen en op die openingen zo'n klein dingetje solderen. Je zou deze zelfs tussen de voor en eindversterker op de print kunnen plaatsen. Meerdere schakelingen op een print zou je voor hoogfrequent met deze kleine smd ferrite beads van elkaar kunnen isoleren

maartenbakker

Golden Member

Met twee weerstandjes van 22k heb je een filter dat ook op audiofrequenties "iets" doet. Wat is er mis met chokes? Het schema van Martin, maar dan met 1 choke en 1 condensator is iets dat ik al diverse malen ter sprake probeer te brengen. In erge gevallen kun je zelfs nog een choke toevoegen in de massa of een tweede choke en condensator zoals in dat schema.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 februari 2020 01:18:16 schreef Ex-fietser:
[...]
Waarom beginnen bij de eindversterker en niet bij de voorversterkers? Het lijkt me dat je meeste kans op storing en ongewilde detectie in de voorversterkers hebt?

Je gebruikt de eindversterker en luidsprekers toch om te luisteren? Daarom moeten die éérst storingsvrij zijn.
Misschien is dat al zo; zoveel te beter. Maar dat moet dus eerst vastgesteld worden.
Het moet echt zo zijn dat, met alleen de luidsprekers en de netvoeding aangesloten, er niets te horen is. Is dat wel zo, dan komt er storing binnen op die eindversterker.
Dat kan rechtstreeks instralen, of via het netsnoer of de luidsprekersnoeren. Eenvoudig te testen dus:
- Koppel de luidsprekers af en luister met een hoofdtelefoon. Resultaat?
- Trek de netstekker uit het apparaat, of als dat niet kan, uit het stopcontact. Normaal houd je dan nog wel een seconde geluid. Blijft de storing hoorbaar, of valt die meteen weg?

Pas daarna heeft het zin er een ander apparaat op aan te sluiten, om te kijken of er dan weer storing hoorbaar wordt.
Waarvoor verder zie @maartenbakker.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 23 februari 2020 11:07:23 schreef Ex-fietser:
Ik denk dat het idee van MartinV niet zo verkeerd is. En iets dergelijks zou je eigenlijk in elke draad die de kast van je toestel binnenkomt moeten plaatsen.

Dat beaam ik niet. 22k en 0.5nF? reken eens het kantelpunt van dat filter uit.
Ik schat voor 1 sectie zo'n 15 kHz. Je bent dus een deel van je hoge tonen kwijt. Het gaat om 100MHz eruit te filteren. Maar dat is niet zo problematisch , ik denk eerder aan de 44kOhm in serie met de ingang.

Veel beter is een LC filtertje met een klein spoeltje en een condensatortje met een kantelpunt van een MHz of zo.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 23 februari 2020 15:47:14 (13%)

Met twee weerstandjes van 22k heb je een filter dat ook op audiofrequenties "iets" doet. Wat is er mis met chokes?

Met chokes is helemaal niets mis hoor. Maar er zijn vele soorten chokes in allerlei gradaties.
Om het wat éénvoudiger te maken heb ik een filter gemaakt met een afsnij frequentie van 15kHz.
Deze frequentie is zo hoog dat weinig mensen die nog kunnen horen en derhalve boven het hoorbare audio spectrum ligt.
Mogelijk kan die frequentie wat verder omhoog laten we zeggen naar 30kHz, ipv weerstandjes zou je ook smoorspoelen kunnen gebruiken in weerstandvorm (de afsnij frequentie gaat dan wel omhoog omdat je anders op fysieke grote waarden uitkomt).

Telefunken Sender Systeme Berlin