Bellyboat

Hallo...

Om te starten zou ik graag willen zeggen dat ik geen kennis heb van elektronica :-)
Ik heb enige tijd geleden een bellyboat gekocht en zou deze graag uitrusten met een elektromotor. 12V 30LBS en deze zou op vol vermogen 30A verbruiken.
Om langer te kunnen varen bestaat er een traploze versie, maar die kosten een heel pak meer. Bijkomend probleem is dat je de motor moeilijk kan bedienen want die hangt achter je zetel. Er bestaan dus ook motoren die zo aangepast zijn dat je middels een draaiknop ( die je naast je bevestigd ) het toerental kan regelen. Kostprijs is meer dan het dubbele t.o.v. het basismodel.
Ik ben dus wat gaan zoeken en bij PWM uitgekomen. Heb daar de nodige info gelezen, maar als ik dan zoek op PWM die 30A aankan dan krijg ik enkel resultaten van BANGGOOD, ALIBABA, AMAZON ... ze lijken vaak op elkaar en prijzen varieren enorm. Ook vraag ik me af of de advertentie echt wel klopt...
https://www.youtube.com/watch?v=NQu2gfw0Pmg
Deze worden soms wel / soms niet als PWM aangeboden. Aan de comments bij het product zelf ( link naar amazon ) te zien, zou ik denken van niet.

Bestaat er bij jullie weten iets wat mijn probleem oplost?
Dus 12v 30A dc borstelmotor regelen in snelheid en richting kunnen veranderen.
Of dien ik voor de dure versie motor te gaan?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg
Christoffe

Je hebt een filmpje bekeken waar iemand een 5-stappenregelaar met serie weerstanden voor de snelheidsregeling van van een elektromotor heeft vervangen door een regelaar die continue regelt van 0-100 % middels een "draaiknop" en dan vraag je hier of zoiets bestaat. Of heb je dat in Mindf*ck van Victor Mids gezien?
En wat bedoel je precies met een "dure versie" motor?
Motor en regelaar zijn 2 aparte dingen. Je hoeft geen speciale motor te hebben om het toerental continue te kunnen regelen noch om de draairichting om te kunnen keren. Toerenregeling wordt gedaan door de (gelijk)spanning aan de motor te regelen van 0-12 V. Dat gaat met een regelaar die je in het filmpje hebt gezien. Draairichting wordt veranderd door de polariteit aan de motor om te keren. Dat gaat middels een schakelaar. Zo simpel is het.
Of je zo'n motor nu in 1 keer inschakelt op volle toeren, in 5 stappen of continu regelbaar, dat maakt voor de prijs van de motor niets uit. De voorzieningen/instellingen die boven aan de 'motorstang' zaten heb je niet nodig en functies daarvan waren door de eigenaar buiten werking gesteld nadat hij was overgegaan op continue regeling.
Wat zijn nu je concrete vragen nog?

Wat ie bedoelt is dat er dure motoren zijn waar die regeling bij in zit. Jij neemt het begrip "motor" veel te letterlijk.

TS, ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat regelaars die 10A of meer regelen altijd PWM regelaars zijn. Met een "dikke potmeter" (bij wijze van spreken) redt je dat echt niet in zo'n klein kastje.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Alvast bedankt voor jullie reacties...
Even ter verduidlijking :
Met motor bedoel ik dus elektrische buitenboordmotor. Motor en sturing is 1 geheel ( vb : minn kota endura 30LBS )
Basic model : snelheid is met stappenschakelaar te regelen ( batterij gaat niet zo lang mee )
Duurder model: snelheid is traploos te regelen ( batterij gaat langer mee )
Beide modellen zijn niet zo interessant voor de bellyboatvisser want door je zitpositie kan je de motor moeilijk bedienen.
Duurste model is speciaal voor de bellyboat : traploos te regelen en de regelknop zit in een bakje die je naast je kan plaatsen. Nadeel van dit laatse model is dat ie zeer duur is.
Dus info beginnen opzoeken ( zo ben ik dus bij pwm sturing en zo van die dingen uitgekomen )om dit eventueel zelf te maken.
In mijn 1ste post plaatse ik een link naar een filmpje waar te zien is hoe iemand dit heeft opgelost. De man spreekt over PWM sturing.
Dit is wat hij heeft gebruikt :
https://www.amazon.com/Sydien-Controller-Ajustable-Potentiometer-Forwa…

De man spreekt over pwm sturing ... In de advertentie staat dat dit geen pwm sturing is.
Als je gaat zoeken in google op PWM die 30A aankan zie je veel dezelfde units.
De een spreekt wel van PWM...de ander niet.soms staat er bij de reviews, die kopers geven, dat dit geen pwm is terwijl de verkoper zegt dat dit een pwm sturing is.
Ik vind dat allemaal zeer verwarrend...
Vandaar dus mijn topic om hopelijk te weten te komen wat nu feitelijk die sturingen zijn... PWM of geen PWM
Als het geen pwm is, wat is het dan wel?
Wat koop ik dat het beste volgens jullie?
Is dit allemaal veilig te gebruiken ( komt deze unit niet warm? ) Ik kan ze wel extern monteren.

Zo...hopelijk heb ik het een en ander kunnen verduidelijken.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mvg

Op 20 oktober 2019 13:12:06 schreef flipflop:
TS, ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat regelaars die 10A of meer regelen altijd PWM regelaars zijn. Met een "dikke potmeter" (bij wijze van spreken) redt je dat echt niet in zo'n klein kastje.

Ik weet niet precies wat TS bedoelde. Eerst een omschrijving met weinig samenhang en dan een filmpje kennelijk ter verduidelijking. Daar heb ik me door laten leiden. Maar misschien heb je gelijk.
Overigens geeft TS aan geen kennis te hebben van elektronica en ik vraag me dan ook af de term "dikke potmeter" wel overkomt.

@TS Het lijkt mij goedkoper om apart een (eenvoudige) motor te kopen en daar zelf een PWM regelaar bij te zoeken. Daarbij ben je niet perse gebonden aan Amazon of Aliexpres of aan wie dan ook, mocht je die niet vertrouwen, maar kun je ook voor een Europees merkproduct gaan. Dat is dan uiteraard weer duurder. Chinees spul is spotgoedkoop maar je zag wel in het filmpje dat die meneer er 2 moest kopen om 1 werkende te krijgen.

Als je het niet precies weet, zou ik wat minder stellig reageren. En dat geldt ook voor mij: niet elke >10A regelaar is PWM natuurlijk. Het kan ook, zoals in dit geval een "geschakelde" regelaar zijn, net zoals de stekker-voedingen van tegenwoordig. Of de voeding in een PC. Deze gebruikt blijkbaar "current modulation", whatever that may be, maar zal er op neerkomen dat de motor geschakeld geregeld wordt, zuinig dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@ herbert 116

De motor zou ik uit een bestaande buitenboord motor nemen.
Dat gedeelte van het vraagstuk is reeds opgelost.
Rest nu enkel nog de sturing...
Heb je eventueel een vb of een site waar ik zo een betrouwbaar europees produkt zou kunnen vinden ?

Alvst bedankt
mvg

Op 20 oktober 2019 14:21:43 schreef flipflop:
Als je het niet precies weet, zou ik wat minder stellig reageren.

Sorry dat ik iets heb geschreven wat jou ertoe heeft gebracht op deze manier te reageren. Hopelijk heb ik je niet te erg gekwetst.
Ik heb slechts aan PWM gerefereerd omdat TS duidelijk aangaf bij zijn zoektocht in die richting te zijn gegaan. Dat heeft niets met stelligheid te maken, noch sluit het uit dat er andere wegen zijn die naar Rome leiden.

@ Christoffe
Ik zit te denken aan Conrad of Amazon in Duitsland. Maar er zijn genoeg mensen op dit forum die er nog wel een paar op kunnen noemen.

P.S. Wanneer het uiteindelijk om het vinden van de juiste regelaar gaat, zou ik de titel (laten) veranderen van "Bellyboat" naar "PWM motorregelaar". De boot is tenslotte maar bijzaak.

mod edit:
reclame verwijderd.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 23 februari 2020 12:28:15 (93%)

GJ_

Moderator

Tips zijn welkom maar een account aanmaken om in een oud topic je eigen winkel te promoten gaat een beetje ver.

Lambiek

Special Member

SHIT!!!!!!. Zit je weer een heel verhaal te typen, is het weer zo'n oude koe. :(

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zit je weer een heel verhaal te typen

Welnee, ik tikte (voor deze ene keer) volstrekt niets.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord