Waterontharden of hoax?

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Bladerend door de site (wat doe je anders op een regen-stormachtige Carnavalszondagmiddag) kwam ik deze schakeling tegen :
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/44/diversen/waterontkalker…

Iemand hier ervaring mee ?
Werkt dat of is het een hoax ?
Als het al werkt waarom werken de meer bekendere ontkalkers (oa Aquacell) dan nog steeds chemisch ipv elektrisch ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Puur oplichterij, zou verboden moeten worden.
Maar komen steeds weer terug.

bprosman

Golden Member

Op 23 februari 2020 15:53:12 schreef deKees:
Puur oplichterij, zou verboden moeten worden.
Maar komen steeds weer terug.

De link is van CO :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zag laatst een programma op een van de RTL zenders waar ze zo'n ding gewoon met droge ogen aanbevelen. Iets met duurzaam en zo. Niet duurzaam dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Net zoiets als zo'n hoedje met blauwe leds erin om je haar te laten groeien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Bprosman,

Je zei het al, een regenachtige , niet erg uitnodigende omgeving.
Wat let je deze uiterst simpele schakeling eens te proberen.
Je maakt er een foto-filmverslag van en de resultaten zijn naar zo'n vier weken toch aantoonbaar, en de twijfel is definitief verdwenen.

Gezien mijn andere bijdragen van vandaag kun je je afvragen : ,,wat heeft die man"?
Nou die ligt op z'n rugvinnen met zo'n 39 graden koorts. Vermoedelijk (hopenlijk ) geen covid 19 maar een nare verkoudheid.

Tijd genoeg voor onze site, en boeken.

festina lente
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 februari 2020 15:50:30 schreef bprosman:
Bladerend door de site (wat doe je anders op een regen-stormachtige Carnavalszondagmiddag) kwam ik deze schakeling tegen :

Wel, probeer het eens te beredeneren.
Áls het al zou werken, dan moet dat dus met een elektrisch of met een magnetisch veld (of beide) werken.
- Indien magnetisch (en dat wordt altijd beweerd!), dan werkt het niet: er loopt geen stroom door de spoelen.
- Indien elektrisch, dan werkt het niet: de buis is van koper.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb die schakeling wel eens getest op een locatie met zeer hard water. Er was geen tot vrijwel geen verschil te merken.

Arco

Special Member

...met zeer hard water

Dat noemen we ijs... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een simpel magneetje tegen de waterleiding wordt ook wel eens aangeraden.
Dat is veel goedkoper, kost verder geen energie, kan niet kapot gaan.

Als je er in geloofd dan werkt het.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

die schakelingen welke om een waterleiding worden gedaan van koper werken sowiso niet, anders zou die pijp in no time verstopt zitten waar de kalk op ging hopen.

ik heb een werkende onthardingunit onlangs gezien, grote bak met hars en zout die in de meterkast bij een woonhuis stond. die dingen werken wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je erin gelooft (sic!) dan werkt het voor jou.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 februari 2020 16:15:41 schreef Arco:
[...]
Dat noemen we ijs... :)

Dan moet het wel werken.
Door die spoelen loopt een capacitieve stroom. De spoelen worden door deze stroom verwarmt (paar picowatt, paar femtowatt). Het harde water (ijs) wordt zacht (smelt).

Jeever

Golden Member

Op 23 februari 2020 15:50:30 schreef bprosman:
Iemand hier ervaring mee ?
Werkt dat of is het een hoax ?
Als het al werkt waarom werken de meer bekendere ontkalkers (oa Aquacell) dan nog steeds chemisch ipv elektrisch ?

Een interessant probleem waar ik, toen ik de modules van Kemo Electronic verkocht, mee te maken heb gehad. Kemo heeft namelijk zo'n apparaatje en hoewel ik zélf altijd zeer kritisch ben geweest over de werking van dergelijke apparaatjes schijnt het te werken. Ik heb er in tien jaar tijd honderden van verkocht en nooit een klacht over vernomen. Uiteraard had ik, als klein tweemans bedrijf, niet de mogelijkheden om zélf de functionaliteit te onderzoeken.

Een misverstand uit de wereld helpen
Op internet worden dergelijke apparaten vaak aangeboden als 'waterontkalkers'. Dat doen deze apparaten in ieder geval niet. Het is onmogelijk de in water aanwezige kalkdeeltjes elektronisch te verwijderen, daar zijn inderdaad dure chemische filterinstallaties voor nodig. Wat deze apparaatjes blijkbaar wél doen is de moleculen van de kalkdeeltjes tijdelijk andere eigenschappen geven, waardoor zij op een andere manier gaan samenklonteren, zich niet hechten aan leidingen maar als poeder met het water wegstromen.
Vraag mij niet hoe het werkt, want dat weet ik niet.

Ik heb Kemo Electronic altijd als een zeer serieus en betrouwbaar bedrijf ervaren die hun naam niet te grabbel willen gooien door iets te verkopen dat principieel niet werkt. Zij hebben op hun site een test van hun eigen module uitgevoerd, zie http://www.kemo-electronic.de/en/info_m101.php

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Door die spoelen loopt een capacitieve stroom.

Definieer "capacitieve stroom" ??

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat is een moeilijke.
Je voelt op je klompen aan wat er bedoeld wordt, maar hoe zet ik dat netjes in sluitende bewoordingen?
Is het zoiets?
Een capacitieve stroom is een verplaatsing van ladingen tgv een wijzigend electrisch veld.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 23 februari 2020 17:16:04 (30%)

Op 23 februari 2020 16:56:42 schreef Jeever:
.....schijnt het te werken. Ik heb er in tien jaar tijd honderden van verkocht en nooit een klacht over vernomen. Uiteraard had ik, als klein tweemans bedrijf, niet de mogelijkheden om zélf de functionaliteit te onderzoeken.

Schijnt het te werken? Waaruit blijkt dat? En werkten die dingen op dezelfde manier als de schakeling waar het hier om gaat?
En waarom had je niet de mogelijkheid om het zelf te onderzoeken? Gewoon thuis installeren en kijken wat het doet met de kalkafzetting op b.v. de douchekraan.

Ik heb jaren geleden eens gereageerd op de advertentie van een bedrijf dat ontkalkers verkocht. Ze zouden hoogfrequente velden genereren. Ik heb ze gevraagd hoe ze dat voor elkaar kregen met een apparaat dat geen netvoeding had en waar ook geen batterijen in zaten. Nooit meer iets van gehoord.

Het te lijf gaan van het leidingwerk met magneten en spoelen om de hardheid te verlagen is complete oplichterij. Maar het verlagen van de hardheid is wel degelijk nuttig. Ik spreek uit ervaring: Beter wasresultaat van kleding, sanitair slaat niet meer wit uit, smakelijker kraanwater, vermindering dermatologische klachten.

Helaas wel een apparaat van meer dan 1.000 euro, dat werkt met hars en regenereerzout.

Je kunt nooit bewijzen of het in je huis wel of niet heeft gewerkt. Of mensen tevreden zijn is daarom nietszeggend. Ik heb geen magneten, kalkrijk water en geen kalkproblemen. De enige methode is een onafhankelijke test die op de juiste manier kalkaanzetting meet, met en zonder apparaat.

Tot die tijd is het zeker onbewezen. En ik heb sterk de verwachting dat het ook een hoax zal blijken te zijn.

Een "wij van wc-eend" test telt niet.

Ik geloof er niks van dat je atomen kunt aanpassen. Al helemaal niet in water. Statisch opladen kan niet, water geleidt. Elektrisch veld kan dus niet. Magnetisch veld geeft geen verhoging of verandering van energieniveaus, het kan hooguit de elektronenspin uitrichten maar dat is na een paar milliseconden al weer weg.

Ik denk dat het opzetten van een aluminium hoedje net zoveel resultaat heeft.

Helaas zie je overal het advies die rotzooi te kopen, zelfs op sites van energiebedrijven en de overheid.

Verder is ook het verhaal dat kalk verlies geeft niet waar. Alle verwarmingstoestellen hebben een temperatuurregeling van het metaal. Dat metaal krijgt dus dezelfde temperatuur. De warmteoverdracht wordt minder waardoor je minder snel warm water krijgt. Omdat minder warmte van het metaal wordt afgenomen staat dd regeling minder open en wordt het verbruik LAGER. Per minuut dan, voor je emmer water heb je nog steeds evenveel energie nodig. Het enige verlies is het kleine beetje dat uitstraalt in het apparaat omdat het langer aanstaat, maar dat is erg weinig.

Elementen zonder PTC effect en zonder temperatuurregeling van het element zelf worden in die kalk wel warmer en slijten dan sneller. Je verwarming heeft wel een regeling en slijt niet. De stroom warm water wordt wat dunner, dat is alles. Totdat hij dicht zit, dan is hij een beetje te zuinig geworden..

Arco

Special Member

Bij ons is het water erg 'kalkrijk'. (overal waar water komt moet je regelmatig een antikalkmiddel gebruiken, anders ziet 't er niet uit)
Er komt hier genoeg kalk uit de kraan om beeldjes van te maken... ;) (slaat overal neer, toilet, op kranen, zelfs kranen met keramische schijven zitten vrij snel vast...)

In het reservoir van de koffiezetter kon je ruiken dat er wel meer in het water zit: na 2 weken komt er een onaangename 'putlucht' uit als je ruikt.
(sindsdien flessenwater voor de koffie en dat is nu opgelost...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jeever

Golden Member

Op 23 februari 2020 17:17:54 schreef KlaasZ:
[...]
En waarom had je niet de mogelijkheid om het zelf te onderzoeken? Gewoon thuis installeren en kijken wat het doet met de kalkafzetting op b.v. de douchekraan.

Bijvoorbeeld omdat ik ergens woon waar uiterst zacht water uit de kraan komt. En omdat ´kijken wat het doet met de kalkafzetting op b.v. de douchekraan´ natuurlijk een onderzoek van likmevestje is zonder enige wetenschappelijke diepgang.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Anoniem

Blindelings een leverancier van nepspul geloven terwijl je wéét dat er een controverse rond is, is géén houding van likmevestje dan? Uiteraard kun je niet toegeven dat je honderden apparaten verkocht hebt die voor geen meter werken.

Tegen: ik heb wat jaren geleden een ontkalker moeten aanschaffen voor een sproei installatie in een klimaatkamer. Enerzijds alle bevindingen van consumentenorganisaties uit diverse landen uitgevogeld en daaruit bleek dat magneetontkalkers zonder uitzondering ondoeltreffend zijn. Sommigen durfden niet vlakaf spreken van oplichterij.
Ook heb ik nergens enig bewijs gevonden waarop het principe zou kunnen berusten. En dan het feit dat de meeste apparaatjes werken met spoelen die slechts aan één kant gevoed zijn. zoals FET reeds opmerkte kan er dan geen stroom vloeien en dus geen magneetveld opgewekt worden.
Het besluit was dat enkel harswisselaars effectief werken.

Voor: Ze worden nog steeds overal verkocht. Op de site van Brol.com staan zelfs een pak beoordelingen van tevreden klanten die uiterst positief zijn voor dit product. Of zouden die reviews ook gewoon nep zijn? Dat zou wel erg ver gaan.

bprosman

Golden Member

En dan het feit dat de meeste apparaatjes werken met spoelen die slechts aan één kant gevoed zijn. zoals FET reeds opmerkte kan er dan geen stroom vloeien en dus geen magneetveld opgewekt worden.

Gebeurt in een zend-antenne niet het zelfde ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hier nog een oud draadje op CO waar dit al eerder besproken is. Ook met uitleg hoe de elektronische versies zouden moeten werken. Ik heb er toen één aan de scope gehangen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Dit topic is gesloten