Draaischijf aandrijving

Beste allemaal,

Ik ben bezig met een draaischijf schaal 1:32. Dat betekent op schaal gauw rond de 80 cm. Daarop worden locomotieven gedraaid van zo’n 10 kg.

Wat is hiervoor de beste aansturing? Wil hem digitaal gaan aansturen. Met een transmissiemotor? Of motor met uitgang aan beide zijden zodat de brug niet ga torderen als er een loc op staat. Hij moet instelbaar zijn zodat hij bv in 20 seconden rond draait net als in het echt. Of zijn er beter oplossingen? Spanning is zo rond de 16 V.

Ben benieuwd. Alvast bedankt!

bprosman

Golden Member

Is het een draaischijf of een brug ?
Met een schijf zou ik een (houten?) schijf nemen , daar met een (boven) frees een sleuf in frezen en m op stalen kogels leggen.
Dan heb je in t midden niet zoveel kracht meer nodig. Beetje uit de kluiten gewassen stappenmotor zou dat moeten kunnen.

Van de andere kant, 1:32 is dat voor buiten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zou eerst enkele berekeningen maken betreffende het toerental en bekijken hoe je die schijf gaat aandrijven, met riem of rechtstreeks op de as..

LDmicro user.

Dank jullie wel voor de reactie!

Het wordt een 3D geprinte draaischijf. Motor in de draaibrug zelf? Met sleepcontacten? Of van onderaf aandrijven? Is natuurlijk veel gemakkelijker te realiseren.

Ik hoor graag weer een reactie.

Wat bedoel je met digitaal aansturen?

LDmicro user.

Gewoon van onderaf in het midden aandrijven en rond de buitenzijde de boel op lagers/stalen kogels laten lopen. Al het andere is extra omslachtig.

Een relatief klein DC-motortje moet dat gemakkelijk kunnen volbrengen. Ik denk zelfs dat een wat forser model servo, aangepast om constant rondjes te kunnen draaien, dit wel duizenden, zo niet tienduizenden keren betrouwbaar moet kunnen.

@ MGP: aansturing via DCC/Motorola en gelijkwaardige decoders zoals gebruikelijk in de modelbouw. Heeft niets met de aansturing zelf te doen, die blijft zo analoog als maar kan ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vermits je toch kunt/gaat 3d-printen zou ik

-) de aandrijfmotor vast opstellen, vertikaal, met een tandwieltje;
-) aan de draaischijf een groter tandwiel vastmaken, dat de aandrijfkracht aanneemt; (@hieronder: ik zou het tandwiel er niet vast aan printen, het zou wel eens sneller kunnen slijten dan de rest en dus eerder moeten vervangen worden)
-) de positie detecteren met bv een optocoupler ter hoogte van elke wensbare stopplaats = aansluitend spoorstuk;
-) overwegen om een vergrendeling toe te voegen, bv. een pin die vanuit het draaiend gedeelte door een solenoide naar buiten wordt geschoven, en in een passend gat valt op de bedoelde/voorziene/wensbare stopplaatsen;

De aandrijfmotor staat vast, dus daar heb je geen sleepcontacten voor nodig; voor de solenoide wel, tenzij je in software voorziet dat de schijf nooit meer dan 360 graden gaat draaien.

Voor de aandrijfmotor is nu ongeveer ieder mogelijk type inzetbaar, tot en met een ruitewissermotor van de autosloop.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je hem wilt 3D printen, printer er dan aan de onderkant direct een tandwiel aan vast zodat je hem met een motor makkelijk kan aandrijven.
En hem dan aandrijven met een closed loop stappenmotor.

Ik (nouja: stagiare) heb pas gemaakt:
* een draaischijf.
* een GT2 tandriem op de buitenrand geplakt.
* Een stepper met een veer daartegenaan geduwd.

Als je toch gaat 3D printen, kan je de rand even hoog maken als de tandriem.

Iets om even aan te denken: duw een los stukje GT2 in de tanden zodat ook bij de naad de pitch goed blijft. Bij mij is dat niet gelukt: deze stagiare gaat sneller dan verwacht en had eea al in mekaar zitten voordat ik deze truuk kon voorstellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 23 februari 2020 15:39:00 schreef Spoor 1:
Ik ben bezig met een draaischijf schaal 1:32. Dat betekent op schaal gauw rond de 80 cm. Daarop worden locomotieven gedraaid van zo’n 10 kg.

Gaat het om zo'n draaischijf?

https://webshop.pijplines.nl/Roco-42615-Elektrische-draaischijf-met-aa…

Zo ja, dan zou ik daar geen DC motor met vertraging voor gebruiken maar een stappenmotor met een eventuele vertraging. Je moet hier toch positioneren en met een DC motor zonder encoder valt dat niet mee. Dus een stappenmotor is hier op zijn plaats en dat kan een type zijn met of zonder closed loop. Het mooiste kun je zoiets realiseren in combinatie met een micro controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gaat het om zo'n draaischijf?

Zo had ik de vraag wel begrepen, behalve dat deze 1:87 is en T/S op 1:32 werkt, meer dan dubbel zo groot dus. Lekker meer plaats voor mechaniek!

Verder zie ik nogal wat in de suggestie om er een eind tandriem omheen te plakken, nogal wat simpeler dan het 3D-printen van een tandwiel.

En inderdaad op een of andere manier positioneren, vermits het aantal mogelijke eindposities beperkt is zou ik op iedere mogelijke positie een optocoupler toepassen, of twee voor verhoogde bedrijfszekerheid. Zo'n draaischijven hebben nogal eens een hoek van 7,5 graad tussen de aansluitende sporen, dat geeft dus een absoluut maximum van 48 te detecteren posities. Het wil me voorkomen dat er in de praktijk zelden meer dan 20 sporen toekomen, op zo'n draaitafel, en soms zelfs maar een handjevol.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De draaischijf aandrijven is niet zo moeilijk, maar hier gaat het ook om positioneren. Volgende opties :

  • Motor + vertraging met encoder op de motor-as, niet slippende overbrenging noodzakelijk (tandwiel, tandriem, rechstreeks), referentiepositie noodzakelijk.
  • Stappenmotor + vertraging, niet slippende overbrenging noodzakelijk, referentie pos. noodzakelijk. Bij stappenverlies geen detectie !
  • Motor + vertraging zonder encoder, detectie van alle posities op de draaischijf zelf.

Eenvoudigste om te programmeren is optie 3, mooiste is optie 1. Dan kan je mooi versnellen/vertragen en zachtjes stoppen.

Lambiek

Special Member

Op 24 februari 2020 11:57:00 schreef RP6conrad:
Eenvoudigste om te programmeren is optie 3

Maar veel meer werk met het bedraden van het geheel en op iedere positie een eindschakelaar. En ik vraag me af af het programma daar simpeler van wordt.

...., mooiste is optie 1. Dan kan je mooi versnellen/vertragen en zachtjes stoppen.

Dat kan met een stappenmotor ook, ramp-up en ramp-down. En het programma kan ook vrij simpel worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Allemaal eenvoudig te maken op voorwaarde dat je kunt programmeren natuurlijk ;) daarom vroeg ik wat hij bedoelde met digitaal aansturen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 24 februari 2020 12:12:26 schreef MGP:
Allemaal eenvoudig te maken op voorwaarde dat je kunt programmeren natuurlijk ;)

Dat is wel een vereiste ja. :)

daarom vroeg ik wat hij bedoelde met digitaal aansturen.

Dat zou misschien met het besturingssysteem van de trein te maken kunnen hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

tijdje terug nog een draaischijf in een hal ontmanteld, was een ding om bussen te draaien. schijf kon 10 ton draaien en had nog een FO van t eerste uur uit de 80's. dat ding had een gewone 400V draaistroom motor met vertraging als aandrijving.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar op deze draaitafel worden locomotieven gedraaid, zo konden we in de openingspost reeds lezen. Natuurlijk zijn bussen ook vervoermiddelen :) maar hier gaat het om 10 kg, niet om 10 ton.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 24 februari 2020 18:36:46 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord