Beeld van Philips 40pfl8007k_12 is aan linkerzijde hinderlijk donkerder

Het beeld van onze Philips 40pfl8007k_12 is aan linkerzijde boven en onder hinderlijk donkerder met een brede horizontale 'streep' in het midden vanaf links met dezelfde helderheid als rechts.

Wie heeft hier ervaring mee?
Slecht contacten?

Al enkele keren meegemaakt dat er bepaalde leds van de backlight niet meer branden, dit geeft hinderlijke verschillen in licht.
LEDs zitten aan de zijkant van het scherm in dat type, dus kan dat wel verklaren.

Samsung scherm, geen idee of een led bar te krijgen valt?

Deze LCD heeft 'micro dimming'.
Zitten de leds dan ook aan de zijkanten of achter het scherm?

Achter het scherm, maar 8007 is edge led naar mijn weten vanwege toestel erg dun is..

Het iemand de service doc van dit model?

Service doc is op internet makkelijk te vinden, zoek maar op de chassisnaam QFU1.1E.

Groeten, Ron.

Op 23 februari 2020 19:04:51 schreef smd:
Achter het scherm, maar 8007 is edge led naar mijn weten vanwege toestel erg dun is..

Apart is dat het scherm bij aanzetten wel goed verlicht wordt maar na een tijdje ontstaan aan de linkerzijde wisselende licht-/donkerplekken en het eindigt altijd in de al beschreven situatie.

Blijft alles goed verlicht tijdens optreden fout?? Lijkt eerder een paneel fout namelijk

het zou niet de eerste keer zijn dat backlight leds intermitterend gaan knipperen.

als TS nu eens een mooi helder beeld op zijn tv zou zetten met de fout en vervolgens daar een foto van zou nemen en uploaden, lijkt me dat makkelijker om hem goed te kunnen assisteren...

Op 1 maart 2020 09:34:32 schreef Beeldbuisje:
het zou niet de eerste keer zijn dat backlight leds intermitterend gaan knipperen.

als TS nu eens een mooi helder beeld op zijn tv zou zetten met de fout en vervolgens daar een foto van zou nemen en uploaden, lijkt me dat makkelijker om hem goed te kunnen assisteren...

Ik denk dat het inderdaad backlight leds zijn die ten onrechte uit gaan.
Gisteren toen de TV lang aanstond kwam het 'juiste' beeld weer terug. Ik moet hem maar een keer openmaken en de backlight connectoren los en vastmaken en kijken of dat helpt.

maartenbakker

Golden Member

Er zullen wel LED's dood zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wil wel eens verbrande stekkertjes wezen...

Op 2 maart 2020 17:49:54 schreef smd:
Wil wel eens verbrande stekkertjes wezen...

Wegens tijdgebrek heb ik er nog niets aangedaan en de fout is spontaan verdwenen Ik ben benieuwd voor hoelang?

maartenbakker

Golden Member

Oh wow, dat is best lang. Benieuwd of dit 'mankement' het toestel nog overleeft.

Bedankt trouwens voor de terugmelding!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De leds worden erg heet op de side edge ledstrips, zeker als ze dicht tegen elkaar zitten (zoals bij LG) en soms gaan ze dan los zitten en knipperen en uitvallen. ALs je de backlight lager zet , of contrast soms als die instelling niet bestaat, dan verdwijnt het soms. LEdstrip eruit halen als edge backlight is (dus dan vaak op twee strip onder in de tv of links en rechts soms) en alle leds controleren, maar vervangen is beter. Je kan deze strips ook niet echt repareren.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op vrijdag 22 oktober 2021 12:50:28 (23%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 10 januari 2021 15:18:49 schreef maartenbakker:
Oh wow, dat is best lang. Benieuwd of dit 'mankement' het toestel nog overleeft.

Bedankt trouwens voor de terugmelding!

Toch wel weer problemen met dit toestel gekregen: 2 zwarte vlekjes aan de linker rand en een flinke zwarte vlek aan de rechter rand. Ik heb via marktplaats alleen een scherm kunnen overnemen in de veronderstelling dat het alleen schermproblemen waren maar na de vervanging ervan blijken de linker vlekjes wel verdwenen te zijn maar de rechtervlek is gebleven. Die moet dus van het mainboard (of voedingsbord) komen want dat zijn de 2 printen die ik naar het andere scherm heb overgezet naast ook de ambilight in de achterkant.

Check nu even eerst of de hele led backstrips werken met een led tester. Als dat het ook niet is kan het ook aan het panel liggen. Ik heb hier een Samsung vrij nieuwe model nog de 50nu series (!!) met losse defecte tabs aan de zijkant van het panel waardoor er ook licht donker effecten optreden. Het kan dus ook aan t panel liggen!

*hier heb ik geen app voor nodig

Is geen strip maar micro dimming!! elke led word apart aangestuurd.

Op 18 oktober 2021 17:19:50 schreef Bart64:
Check nu even eerst of de hele led backstrips werken met een led tester. Als dat het ook niet is kan het ook aan het panel liggen. Ik heb hier een Samsung vrij nieuwe model nog de 50nu series (!!) met losse defecte tabs aan de zijkant van het panel waardoor er ook licht donker effecten optreden. Het kan dus ook aan t panel liggen!

Ik heb het panel toch vervangen?
Het probleem bleef.

Soms worden de sheets in het panel beschadigd en vervormd door warmte van de ledstrip en moederbord en of voeding en slechte koeling bijv. bij dichte kappen. Dan moet je de sheets vervangen die achter het panel zitten. En backlight zo laag mogelijk zetten tenminste op eco stand. Of 50 procent. Maar een lek in panel of breuk kan ook een zwarte plek of erger vaak veroorzaken.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 17 november 2021 22:15:09 schreef Bart64:
Soms worden de sheets in het panel beschadigd en vervormd door warmte van de ledstrip en moederbord en of voeding en slechte koeling bijv. bij dichte kappen. Dan moet je de sheets vervangen die achter het panel zitten. En backlight zo laag mogelijk zetten tenminste op eco stand. Of 50 procent. Maar een lek in panel of breuk kan ook een zwarte plek of erger vaak veroorzaken.

Maar ik heb het panel vervangen en de zwarte plek bleef!